Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven og Sisi på turne i Kykladene høst 2012, part 3: MILOS

Started by Tjorven, 12. Apr 13, 20:00:00

Previous topic - Next topic

Tjorven

Her ble det mye kluss plutselig, og denne gangen er det ikke min feil  :-X  Bildene og teksten jeg hadde skrevet bare forsvant da jeg skulle legge det inn. GRRRRRR........... Trykker på "svar" igjen, og da får jeg beskjed om at jeg har et innlegg som ligger et sted men ikke er lagt inn. Trykker legg til innlegg nok en gang og får ny beskjed: meldingen inneholder ingen tekst  :o  Så irriterende!!!
Nå prøver jeg en gang til for å se om bildene vil legge seg inn iallfall, så får jeg heller kommentere bildene etterpå.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Der kom iallfall bildene, so here we go again, men kortversjon i billedtekst denne gang  :(
Bilde nr 1: Denne innsamlings"stasjonen" står godt synlig ved veikrysset i byen. Godt å vite at hunder og katter blir godt tatt vare på her.
2 og 3: Vi er kattegården til engelske Shirly, som har lagt sjela si i frivillig arbeid med disse kattene. Her fikk de mat som Sisi tok med, og da kom pusene strømmende fra alle kanter.
4, 5 og 6: Delikatessebutikken. Mye godt for magen, luktesansen og andre godgjørende produkter for kroppen, alle produkter fra Milos.
7: Jane og jeg utafor butikken hennes. Ei hyggelig dame som vi ofte slo av en prat med, og det ble også kjøpt med gaver til oss selv og de hjemme herfra  ;) Bildet er tatt siste kvelden da vi kom for å si ha det til Jane. Foto Sisi
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Quote from: Anders on 15. Apr 13, 14:45:24
Ja, det er vel på tide at jeg gjør et seriøst forsøk på å finne ut av hva det der spillet egentlig går i... :-)


Synd vi bor så langt fra hverandre, Anders  :) jeg vil også lære  ::)...så kunne vi jo trent og lært sammen  :smile12:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Anders

Vel... vi kan jo ta oss ett par ukers voksenopplæring i Hellas... eg har hele juli og august ledig :-)

Tjorven

Tavli, eller back gammon som det heter på norsk  ;)  er sånt man kan få litt dilla på ja, artig spill. Spilte mye med Stavrola på Anti da jeg skada hånda mi og ikke kunne gå på stranda.
Men tilbake til Milos. Vi er hjemme på Floras igjen, og det var alltid like deilig og fredfullt å sitte på uteplassen vår og nyte utsikten og den rosa timen derfra  :-*

Her ble det tull igjen :(  Nå ligger billedtekstene under hvert bilde istedet for over, da det første kom til sist.


Piren med fiskebåten og utfluktsbåten Perseas som vi blir med senere.


På venstre side har vi Pelekouda, og den deilige stranda rett foran bostedet vårt  ;D


Og ytterst på neset ligger kirka Agios Nikolaos, som har navn etter fiskernes skytsengel.


Så faller plutselig mørket på, og byen speiler seg i vannet.




There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Det siste bildet er altså utsikt mot byen med tavernaene, kirka og piren.

Dere får unnskylde meg for alt rotet, det siste var min egen feil :(  Jeg hadde glemt å forminske et av bildene og filen ble for stor. Så skar det seg da jeg skulle redigere etterpå, datageni som jeg er ;)  Håper fortsettelsen blir bedre uten tull og ball....
There are no strangers, only friends we haven't met.

carin

For ett paradis dere har varit till  :D  fick verkligen lust till att bo bak  den blå porten!!!

Frøken Sofie

Så vakre bilder. Jeg bare stoooortrivdes på Milos i sommer, og reiser mer enn gjerne tilbake. Men må vente til neste år!! 2013 har en annen rute. Men dete var en nyyydelig øy.  Jeg skal kose meg med bildene deres og lengte tilbake! TAKK!

Tjorven

Takk for at dere vil være med oss på tur, Carin og frøken Sofie, og alle som liker  :)

Nå når jeg har fått presentert Pollonia og Floras Rooms, er det på tide å utforske mer av denne flotte øya. Så vi beveger oss ut av den blå porten


og bort til bussholdeplassen. Målet for dagens utflukt er den idylliske fjellbyen Plaka, som vi er veldig spente på. Hadde sett så mange fine bilder derfra her på forumet, og lest om den fantastiske solnedgangen, så dette ville vi oppleve  ;D
På bussturen fikk vi endelig sett litt av omgivelsene også  ;)
Her ser vi ned mot Papafragas, og kan skimte sjøen som går inn i den spesielle strandhula lengst inne. (Dit skal vi med båt senere) Papafragas ligger ikke så veldig langt fra Pollonia.


Litt senere kjører vi på oversiden av Adamas, og herfra kan vi se Sarakiniko med sine hvite klipper.


Så bærer det oppover, bussen snirkler seg gjennom fjellbyen Triovassalos, og så er vi framme i Plaka. Her slutta veien også, så det var litt som å komme til verdens ende  ;) Bussen stoppa ved denne plassen.


Så var vi klare for oppdagelsesferd rundt i trange brostenslagte gater og smug, og her var det mye vakkert  :-*  Byen er som en labyrint, med bolighus, tavernaer, kafeer og butikker. Vi gikk på måfå, opp ei trapp her, inn et smug der, og bare nøyt å rusle rundt her.







There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Så vakkert fargespill i vannet (i billderekka over)
- og de siste; bare kjempekoselige!
KariK

Tjorven

Vi fant fort fram til kirka, med herlig utsikt fra kirkeplassen foran.


Ganske nylig lagt, denne fine steinmosaikken av en seilebåt, foran kirka.


Utsikt fra kirkeplassen.


Hit ville vi komme tilbake for å se solnedgangen, men det var fortsatt noen timer til sola gikk ned, så vi fortsatte rusleturen. Foto Sisi


Ikke alt var tatt like godt vare på, men sjarmerende likevel.


Bak et gjerde oppdaga vi disse "beboerne"


Så kom vi til et hus der det sto: Marmara Sand Museum. Det vekka selvfølgelig nysgjerrigheta vår, dette måtte vi ta en nærmere titt på. Inne i muset var det ett rom, der veggene var fullt av sandeksemlarer, samla fra hele verden! Disse var festa til veggen sammen med navnet på funnstedet og land, og flere var fra steder i Norge  ;D Ikke den mest fargerike sanda, men artig læll. Det var ganske imponerende å se hvor mye forskjellig sand det finnes rundt om i verden, og ikke minst variasjonen av fargene på den.


Et lite utsnitt av norsk sand  ;)


Museet hadde også et utsalg av forskjellig kunst laga av sand, som dette brettet m.m.


Og hvis noen er interessert, kan dere sende en liten pose med sand fra hjemstedet deres til:
Asteris Paplomatas, Marmara Sand Museum, Plaka, Milos 84800, Cyclades, Greece  :)
www.mysand.gr, email: info@mysand.gr
Det er på denne måten museet har fått samla alle de forskjellige sandtypene.



There are no strangers, only friends we haven't met.

Tzasiki

Jeg er med på oppdagelsesferd i Plaka,  og nyyter det jeg ser: VAKKERT!!! :hjerte:
Og all den fine sanden i museumet da! Flotte fargespill.. :)


Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...