Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven og Sisi på turne i Kykladene høst 2012, part 3: MILOS

Started by Tjorven, 12. Apr 13, 20:00:00

Previous topic - Next topic

Tjorven

Vi er kommet til tredje og siste stopp på vår øyloffetur i Kykladene. Antiparos og Sifnos er lagt bak oss for denne gang  :'(  men nå venter heldigvis nye opplevelser på oss på MILOS  ;D  Fra Sifnos tok vi en av Aquaferjene (husker ikke helt om det var Spirit eller Jewel) og ankom Adamas utpå kvelden. Mange foretrekker å bo her når de er på Milos, men Sisi og jeg ønska oss en litt roligere base og bestemte oss for Pollonia. Jeg fant et veldig sjarmerende bosted på nettet, og som så ut til å ligge midt på stranda  :) Perfekt!

Vel i land i Adamas var det bare å finne seg en taxi og begi seg videre til bestemmelsesstedet og Flora Rooms. Etter å ha kjørt ut av byen, ble alt mørkt, og vi så ingen ting av omgivelsene rundt oss. Så der satt vi i baksetet i stummende mørke, og sjåføren kjørte i evigheter virka det som  ??? Det er en litt selsom opplevelse å komme til ei ny øy om kvelden, og liksom ikke vite hvor man befinner seg eller hvor man er på vei  ::)
Men "endelig" øyna vi lys og bebyggelse foran oss. "Pollonia" opplyste sjåføren, og vi trakk et lettelses sukk  ;) Vi fikk et lite glimt av byen før han stoppa litt etter, og der kjente jeg igjen den blå porten utafor bostedet vårt  ;D Det beste av alt; bildene fra nettsiden stemte, her var det kjempekoselig  :-*

Vi ble vennlig ønska velkommen av vertskapet, mor Flora og datter Roula som viste vei til rommet vårt.
Rommet vårt, ja. Da vi forhåndsbestilte hadde vi valgt et rom med hems og dobbeltmadrass oppe, og med ei enketseng/sofa nede. Dette rommet var helt spesielt, litt "kronglete" og veldig sjarmerende. Det vi ikke hadde tatt med i beregninga da, var at jeg skulle slite med ribbensbrudd! Jeg fant fort ut at ryggen min slettes ikke likte verken trappeavsatser eller den vridninga som måtte til for få tak i kopper og kar i trappekroken ved kjøleskapet  :-\  Det var ikke annet å gjøre enn å forklare situasjonen for vertskapet, selv om jeg følte meg ganske flau  :-[  Det ble heldigvis ikke noe problem. Vi ble vist et annet rom som vi kunne få dagen etter, og kunne puste letta ut. Puh!

Nå kunne vi endelig senke skuldrene helt og få stelt oss litt etter reisen. På rommet vårt sto det ei flaske rødvin som velkomstgave  :-* og den ville vi kose oss med etterpå. Men der støtte vi på et nytt problem, gitt. Vi leta over alt, men fant ingen vinopptrekker  ??? (Ikke hadde vi med oss en heller) Da var det ut og mase på vertskapet på nytt, huff vi følte oss som noen "vanskelige" gjester akkurat da, men det fikk ikke hjelpe. Heldigvis ble det vin på oss også, og DA var det deilig å innta sitteplassen ved strandkanten, og nyte fløyelskvelden  ;D

Her satt vi første kvelden.


Denne sitteplassen ligger rett over veien for selve bostedet, her sett fra Flora en annen kveld.


Deretter gikk vi til byen for å spise middag. Vi var for slitne til å "utforske" byen denne kvelden, det viktigste var å få i seg en matbit akkurat da  ;) Men det lille inntrykket vi fikk av byen og ikke minst av Floras Rooms, var at her kom vi til å trives  ;D ;D  Og det gjorde vi, både her og ellers på Milos  :-* Det kommer mye mer, senere....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

For et utrolig fint sted å bo  :) :) Følger med, Tjorven  ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Ja, det var full klaff med bostedet, frudiddi  ;D  Det ligger litt for seg selv midt på stranda, bare 5 min spasertur til bykjærnen og helt nydelig og fredfullt  :-*  Det kommer flere bilder fra Floras Rooms, men sjekk www.florasrooms.gr og se billedgalleriet der. Har dessverre ikke bilder fra rommet vi hadde første natta, men det finner dere der, samt det vi hadde resten av oppholdet (med gule sengetepper, og badet på side 4 der (som jeg heller ikke har bilder fra) Anbefales!
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

 :yes: :yes: :yes:
Gleder meg til senere, for da har Tjorven lovt at det kommer mye mer.
Håper på mye, mye, mye mer!

!! KOSER MEG !!
:juble: :juble: :juble: :juble: :hjerte: :hjerte: :hjerte: :juble: :juble: :juble:
KARRI

Tjorven

Tusen takk for begeistringa karri  ;D  Her kommer litt mer fra selve bostedet vårt, og utsikten til omgivelsene, i første omgang  ;)
Dagen etter flytta vi over til vårt nye rom, og her er litt av interiøret.





Vanligvis spiste vi frokost på uteplassen, men en dag blåste det såpass at vi tok den innendørs. Ikke noe problem når man har spiseplass også  ;)


Rett utfor døra vår.


Et koselig og skjerma uteområde.


Vanligvis spiste vi frokost ved bordet rett utafor rommet vårt.


Huspus kommer på inspeksjon, med kattungen sin.




Den blå porten til "utomverdenen"


Joda, vi hadde landa på et godt sted i Pollonia, og var såre fornøyd så langt  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.



Tzasiki

Dette reisebrevet har jeg ventet på Tjorven!! :juble:  Har bestandig vært nyskjerrig på Milos, og har da også sett meg ut Pollonia da jeg  liker meg best der det er stille og fredelig. Pollonia ser så idyllisk ut!!Bostedet deres ser så fint ut!! Nå gleder jeg meg til mer.. :smile12:

Tjorven

Da får vi vel ta oss en liten tur rundt i byen  :)  På vei til "sentrum" gikk vi forbi dette fargerike gjerdet. Innafor gjerdet var det fotballbane og lekeplass for ungene.



Like etter denne lekeplassen kommer vi til et veikryss, og i det området fins det et supermarked, et bakeri, et par andre butikker, minibank og bussholdeplassen. Derfra går hovedgata langs sjøsiden med tavernaer på rekke og rad, og ender opp ved piren, og det er her folk flest samles om kvelden. Imotsatt retning fra krysset går veien parallelt med og litt oppafor"sjøveien", (som vi går for å komme til sentrum.) Her er det også et supermarked, en herlig kles-/smykkebutikk  ;)  og i enden en taverna og en delikatessebutikk med produkter fra Milos  :-*

Jeg vet ikke om denne beskrivelsen er mer til forvirring enn hjelp, men saken er at jeg egentlig ikke har noen oversiktsbilder som viser dette  :-[  Det blir for det meste små nærglimt fra litt av hvert, istedet. Men for å få et lite overblikk begynner jeg helt ute ved piren, og derfra ser vi tavernaene langs sjøen med småbåtene som ligger foran  ;) Dette bildet ble forøvrig tatt i kveldinga, da vi kom tilbake etter en fantastisk tur til sjøs  ;D  (Men den turen får vi vente med)



Samme motiv, her er vi på piren.


Ute på piren ser vi bort mot stranda der vi bor, og over bukta til den lille halvøya Pelekouda, der de fleste hotellene ligger samla.
Floras Rooms ligger bak den midterste treklynga i bildet.


Jeg zoomer litt inn, bostedet fortsatt midt i bildet (bak lyktestolpen)


Til venstre for stranda ligger Pelekoudaområdet omgitt av klipper, og med ei lita kirke ytterst ute. Et par glimt derfra også.




Fiskebåter som perler på snor langs piren.


Tatt fra den siste tavernaen før piren.


Vi avslutter turen langs "stripa" med lunsj hos Kaptein Nickolas. Det ble favoritt-tavernaen (som vi dessverre oppdaga litt sent i oppholdet) Der har de nydelig mat, og tavernaen drives av kona Roula, ei herlig dame.  ;D  Dette vertskapet får jeg presentere senere.
Her er det nydelig å sitte og nyte både maten og omgivelsene  :-*


Et tilbakeblikk mot prien fra samme taverna.






There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Herlige bilder, Tjorven. Vi satt også og spiste på stranden der når vi besøkte byen !
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Jeg glemte noen bilder fra tavernasiden av byen. Pollonia er liten fiskelandsby, det ser vi her:


og på skiltet til den siste tavernaen langs "Stripa". Foto Sisi


Her var det mest grekere som spiste, og så vi da  ;) Vi ble godt kjent med ekteparet som drev tavernaen, Tobias og Roula (det var mange Roula i Pollonia  :) ) Her slapper de av innendør med et slag tavli etter endt økt en kveld. Vi ble påspandert ouzo og fikk en hyggelig prat  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Ja, det er vel på tide at jeg gjør et seriøst forsøk på å finne ut av hva det der spillet egentlig går i... :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Katherina | Today at 14:58:13
:bye: Mon tro hvor dette er? ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Katherina | Today at 14:50:31
:yeah: Gleder meg til å vandre rundt her igjen...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...