Logg inn med Facebook eller Google!

Septemberturen 2012 - Samos, Chios, Patmos og Lipsi

Started by Solgry, 26. Mar 13, 12:49:10

Previous topic - Next topic

Solgry

Herlig med litt ekstra stoff fra Chios, med bl.a. filmer fra Agyra.
Vi var også på "gresk aften" på Agyra, med masse, god mat, og utrolig flott, gresk musikk, i mange timer! De er jamen utholdende, de gutta der! Jørgen fortalte at de kunne holde på i timesvis, og i brylluper o.l. spilte de i ett, fra tidlig kveld til langt ut på natta! Snakk om musikkglede!  :gitar34: :ehdj: :23:
T.o.m. undertegnede ble "lurt" ut på dansegulvet, også! (Men er heldigvis ikke med på dette bildet....)



Vi måtte selvsagt også en tur innom Mesta, bl.a. for å spise lunsj på torvet hos Despina.
Og vi gikk en runde rundt i denne fantastik, flotte byen! Det er som å gå i et museum, men det bor mange der (vet ikke hvor mange), og det finnes visst bl.a. håndtverkere av "alle slag" der. Husker da vi snakket med Despina i 2000, og skulle forklare om "Jørgen" i Megas, men da fortalte hun at hun ikke hadde vært utenfor Mesta på mange år! Riktignok hadde hun bodd noen år i utlandet, for noen år siden, men når hun bodde på Chios, var hun sjelden utenfor Mesta by. Utrolig!
Her er noen Mestabilder:



Lodotter er englenes tøfler.....

Solgry

Dagen etter bar det "on the road again", og vi kjørte nordover, gjennom Chios by, opp til Nea Moni, klosteret som ble omringet at skogbrannen, men som de greide å redde! Helt utrolig å se: svart- og brunbrente trær og busker rundt omkring, men de grønne trærne på Nea Monis eiendom var like grønne! (Hvertfall på avstand.) Noen av trærne rundt omkring var svidde på den ene siden!


Flere inntrykk fra brannherjingene, bla. en bensinstasjon som også ble omringet av flammene:




Skilt hjelper tydeligvis ikke!


Men vi tok også livet VELDIG med ro i Megas: strandliv, små rusleturer, terassekos, frappè på Agyra lunsj på Agyra, middag på Agyra, masse skravling med Jørgen på Agyra.....

Jørgens kusine, som driver Sun, hadde en utrolig skjønn pusekatt, som hadde veldig lyst inn til oss, men siden jeg er allergisk (men er veldig glad i katter) så måtte vi holde den skjønne utenfor døra vår.
Den var veldig kosete, og poserte villig, da jeg skulle ta bilder, men ble  veldig interessert i hva de holdt på med, på nabohuset.....



Lodotter er englenes tøfler.....

Tzasiki

Vondt å se hvordan brannen har herjet, men så godt  se at  klosteret Nea Moni står like vakkert!!. Sist vi besøkte klosteret  overvar vi barnedåp der. Fint å se litt av vakre Mesta også!. Takk for titten.  :)

karri

Kan nesten se ut som de høyere makter har lagt en beskyttende hånd over/rundt både kloster og bensinstasjon.
Spesielt å se.
KARRI

Pjokken

Quote from: karri on 28. Apr 13, 13:05:58
Kan nesten se ut som de høyere makter har lagt en beskyttende hånd over/rundt både kloster og bensinstasjon.
Spesielt å se.


Den beskyttende hånden tilhører nok slukningsmannskapene som ble satt inn mannsterke rundt slike
punkter.....

Her er ett lignende eksempel, landsbyen Vessa...


Solgry

Ja, vi regnet med at det var slukkemannskapene som hadde gjort en strålende innsats, antagelig med livet som innsats!
Lodotter er englenes tøfler.....

Solgry

Da tar jeg meg (endelig!) tid til en liten fortsettelse av fjorårets øyhoppertur:

Mandag 17. september var det avreisedag, igjen, men ferja fra Chios til Samos skulle ikke gå før kl. 14.20, så vi hadde god tid!
Før vi dro, fikk vi gave av Toula, som driver Sun (Jørgens kusine), og det var et bilde hun hadde laget selv, av skjell og steiner, og bildet forestilte Chios-kartet. Vi fikk det t.o.m. med oss helt hjem, uten å miste èn stein! :hello:

Det ble tid til en god lunsj på Agyra, og masse "kyss og klem" fra Jørgen, og "kom snart tilbake!", før vi dro til Chios by, for å ta ferja til Samos. Det ble en stille og fin båttur, og vi var framme på Samos før, kl. 18, og tok taxi til Pythagorion (for 16 euro).

Vi hadde egentlig bestemt oss for å dra videre til Patmos allerede neste morgen, men da vi kom fram til Antonios, hadde vi fått nytt rom, èn etasje opp, med bedre utsikt! Der var det også vindu på badet, så det kunne luftes! Vi fant ut at vi nå hadde fått hotellets mest bråkete AC, men fordelen med det, var at vi kunne slå den av, når vi satt ute på terrassen!

Vi hadde ikke hjerte til å si at vi ville dra videre neste dag, så vi bestemte oss for å bli noen dager til på Samos, før vi dro igjen.  :D
Lodotter er englenes tøfler.....

Solgry

Jeg fortsetter, men har desverre ikke bildene mine på denne PC'en jeg sitter på nå, så jeg får heller legge ut bildene ved neste anledning.

Siden vi hadde utforsket Pythagorions "nære omkrets" med moped, bestemte vi oss nå for å leie bil, for å få sett litt mer av Samos. :fotograf:

Tirsdagens rute ble: Ireon, Pyrgos, Karlovassi, langs nordkysten, Vathy, kun med små "foto-stopper", og endte til slutt på Mykali igjen, hvor vi fikk så god mat sist.
Vi syns at den greske lunsjen, inkl. øl og vin, er "dagens høydepunkt", men siden sjåføren ikke ville kjøre "i fylla", syntes vi det var greit å kunne gå rett ned på stranda etter lunsj.
Steinstrand, der også, men det fungerer, med badesko!

Desverre hadde jeg pådratt meg soleksem, e.l., og måtte prøve å holde meg litt i skyggen. Jeg var på apoteket og fikk en veldig fin salve, + at jeg måtte bruke VELDIG høy solfaktor, men det klødde og sved, allikevel! Æsj, det var no' hærk, asså! :hair:
Det klødde spesielt ille på natta, så jeg begynte etterhvert å lure på om det var vaskemiddelet de bruker når sengetøyet vaskes, som jeg reagerte på. Er det noen andre som har vært ute for det? (For jeg hadde ikke vært SÅ mye i sola, i forhold til tidligere Hellas-ferier, derfor var det litt rart at jeg hadde fått soleksem, syntes jeg.)

Neste dag ble det retning Ireon, og videre, via masse, svingete, støpte veier, og disse veiene var MYE verre en Stalheimskleivene i Norge! Vi tok en frappè i Ormos, før vi kjørte videre til Limnionas. Der var det en veldig fin strand, og vi spiste en herlig lunsj der, før vi badet og solte oss litt. Vi pleier sjelden å leie solstoler, men det gjorde vi der, for jeg følte behov for parasoll, for å "slippe unna" sola litt!  :solbriller:

Etter noen timer der, dro vi tilbake, og leverte bilen, etter to dagers "skumming av Samos". Vi får utforske øya bedre, ved neste besøk!

Vi hadde bestemt oss for å reise videre, neste dag, og skulle ta 8-båten til Patmos. Og Patmos skulle vise seg å bli èn av våre "topp 5"-øyer! Der likte vi oss veldig godt!!! :yes:
Lodotter er englenes tøfler.....

karri

Første året jeg var på Samos, det var min første gang i Hellas, ja første gang under "sydens - sol" i det hele tatt.
Da bodde vi på Athos, og jeg fikk voldsomt utbrudd av soleksem..... ikke tenkt på det som noe annet enn soleksem... før nå  :o ??? :-\
Det rare er at det er eneste gang jeg har reagert på denne måten. Vi bodde på Athos året etter også, men da opplevde jeg ikke noe av dette, som du skriver, herket!!
Om de hadde skrifta vaskemiddel fra det ene året til det andre, vet jeg jo ikke. Hmmm... kanskje det ikke var soleksem jeg hadde??!!  ???

Gleder meg til bildene kommer inn også  ;D
KARRI

Tjorven

07. Jul 13, 15:54:55 #33 Last Edit: 07. Jul 13, 19:56:17 by Tjorven
Kommer det mer i denne tråden snart, Solgry?  Gleder meg til Patmos, og spesielt til Lipsi  ;D  (Men kanskje er du på ferie i skrivende stund, har mista litt oversikten just nu  ;) )
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Quote from: Tjorven on 07. Jul 13, 15:54:55
Kommer det mer i denne tråden snart, Solgry?  Gleder meg til Patmos, og spesielt til Lipisi  ;D  (Men kanskje er du på ferie i skrivende stund, har mista litt oversikten just nu  ;) )


Jeg også både venter og gleder meg til fortsettelsen...
Tror jeg så Solgry var innom i går.. kan jo være på ferie selv om hun var innom her da.. men, hvis ikke mistenker jeg at hun nyter dager i solen  :sol:
Kanskje vi må vente til en regnværsdag, Tjorven  ?? :hjerteregn:
KARRI

Solgry

Hallo, her er jeg! Jeg er på jobb, og skal ikke ha ferie før i september, når vi drar sørover.....

Det er har vært "rimelig" hektisk for meg noen måneder nå, med masse jobbing, og privat har det vært oppussing m.m.

Selv om jeg akkurat nå er innom, selv om jeg er på jobb, så er huset fullt, med barn og barnebarn! (Så det er faktisk fredeligere her på jobb, enn hjemme!) :hoppende: :hest45: :ehdj: :tilhest: :data: :2skr: :kor:

Skal prøve å få skrevet mer fra fjorårets høsttur, og skal hvertfall bli ferdig før årets tur! Jeg lover! :D
Lodotter er englenes tøfler.....

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...