Logg inn med Facebook eller Google!

Septemberturen 2012 - Samos, Chios, Patmos og Lipsi

Started by Solgry, 26. Mar 13, 12:49:10

Previous topic - Next topic

Fia

Et herlig glimt av sommer og gjenkjennelse, Solgry - var på ferie der selv for snart 9 år siden!  :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Solgry

Quote from: karri on 27. Mar 13, 19:01:42
Åh, så deilig!! Reiseskildringe fra Samos, Chios, Patmos og Lipsi... Just what the doctor...  :-*
Stusset litt over at dere måtte gå til innkjøp av badesko?!
Var på en litt stenete strand, men der hadde noen ryddet en sti ut i vannet  :--
Har strendene på Samos blitt mer stenete i løpet av årene?! Eller var dere på strender "off-road"?!
Gleder meg til mere nå altså!!
8) :juble: :hjerte: :juble: 8)


Vi var ikke på strender "off-road", men på de aller fleste strendene vi var på, var det "helt umulig" å bade uten badesko!
Lodotter er englenes tøfler.....

Solgry

Her er et par greske badenymfer på Mykali. Skravla gikk, i ett, både da de satt på land, rett ved siden av oss, og da de var uti vannet!
Det så ut som de koste seg! (De hadde nok også badesko på seg.)


På Antonios hadde vi "nesten" fellesterrasse med naboen, dvs. det var kun et gittergelender mellom oss, så vi var jo litt spente på om dette var koselige folk, da vi oppdaget hvor "nærme" naboen kom til å være! Heldigvis var det et kjempekoselig par, fra Moss, og det ble noen hyggelige pratestunder med de, inntil vi skulle dra videre til Chios på onsdag. Vi har holdt kontakten på facebook, i det minste.....

Da vi satt på terrassen, tittet vi opp i taket, dvs. terrassen over oss, og det så skummelt ut, for der hadde tydeligvis armeringen begynt å løsne, så den som får den terrassen i hodet, lever ikke lenge! (Vi har gitt beskjed til Apollo, i vår tilbakemeldingsrapport!) Dette var jo også èn av grunnene til at vi gjerne ville bytte rom. Verten skulle se hva han kunne få til, til vi kom tilbake fra Chios, lovte han.

Onsdag morgen tok vi 7.30-båten til Chios, og var framme der ca. 11.15. Båtturen var trivelig:


Vi dro rett til Megas Limnionas, der vi traff vår venn, Gerogeos, som driver taverna Agyra. Han hadde skaffet oss rom hos kusinen sin, som driver Sun, og der har vi bodd før, så vi vet at det fint der. Det var renovert siden vi bodde der i 2001, og selvom vi ikke fikk rom med havutsikt, hadde vi det helt strålende!

Det var et herlig gjensyn med "Jørgen" (som er vårt kallenavn på Georgeos), for vi hadde ikke vært på Chios siden 2008, og vi hadde masse å prate om!
Siden Jørgen driver Agyra, spiste vi der hver kveld, og det er ikke bare fordi vi kjenner ham, men også fordi maten der er helt utrolig god!
Hvis dere skal til Chios, MÅ dere bare innom Agyra i Megas Limnionas, og spise et godt måltid der!

Jørgen er også, helt objektivt sett, "verdens beste" servitør, med "øyne i nakken", dvs. alltid full oversikt over alle gjestenes vink, og han snakker nesten perfekt norsk! (Det syns hvertfall de skandinaviske turistene er veldig greit!)
Han var "en del av" vår familie noen år, og bodde i Norge i vinterhalvåret, og jobbet bl.a. på Vinmonopolet!
Han har også feiret jul hos oss flere ganger, og vært på hytta vår på Norefjell! Han er faktisk ganske god til å gå på ski, også!
:rudolf:
Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Det var sikkert godt å komme seg vekk fra den bråkete og "usikre" basen noen dager, til hyggelig samvær med familievennen deres  :)  Artig å følge dere!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Ja, det er alltid veldig fredelig og herlig å komme til Chios! Vi er jo veldig glad i Kykladene, og har Naxos og Paros som våre "topp 2"-øyer, men Chios kommer absolutt på en god 3. plass, og vi føler det nesten som å komme hjem, når vi drar dit. (Slik føler vi selvsagt også for Naxos og Paros.)

Torsdagen ble "bare" Megas Limnionas-dag", dvs vi slappet av på stranda, "subbet" opp til REMA 10 for å handle litt, spiste både lunsj og middag på Agyra, og koste oss på terrassen.

Her er taverna Agyra:


Og en litt skeptisk pus, under skiltet:


Stranda i Megas, som har både dusj og skiftebu! Det er en steinstrand, men sand uti vannet:


Her er også et lite minimarked, "Mikes market", og rett bak ligger Sun, hvor vi bodde. (Hvitt hus med blå kant):
Lodotter er englenes tøfler.....

Riitta

Vi var ju till Chios för första gången för snart ett år sedan och tyckte mycket om ön :) Vi hann inte se så något av den norra delen, så vill gärna åka tillbaka någon annan gång :)
Trevligt och se dina bilder från ön :)

Riitta

Tzasiki

Takk for å få se vakre Chios igjen, som har en spesiell plass i hjertet mitt.  :hjerte: Taverna Agyra er kjent for meg også!! Gleder meg til mer... :)

Solgry

Vi leide bil på Chios i to dager, og opplevde bl.a. skogbrannens herjinger, som hadde vært bare noen uker tidligere. Helt utrolig tragisk å se! Mange svartsvidde trær og busker, og mange vekster som "bare" var blitt brune, men også også grønne trær og busker innimellom, som hadde unngått flammene. Vi forsto at det hadde vært voldsom vind, men brannen pågikk!

Vår første stopp var i Armolia, "keramikk-byen", og vi var innom i èn av butikkene, hvor damen kom et glass kald limonade til oss hver, slik hun alltid gjør. Det er så artig å gå rundt å titte, og som regel blir det lit "shopping" også.
Vi spurte henne om brannen, og hun ble da nesten på gråten, og fortalte om hvor fælt det hadde vært. Men, utrolig nok, ble ingen hus ødelagt, og ingen mennesker eller dyr døde! Lyspunkter i alt det triste!

Her er noen bilder fra brannherlingene:





Trist, trist.....

Fast stopp er også Pyrgi, for å rusle litt rundt i gatene der, og for å ta en frappè på torvet. Selv om vi har tatt mange bilder av de spesielle Pyrgi-husene før, ble det selvsagt litt filming og fotografering denne gangen, også!
Og så måtte vi ta ut litt feriepenger...
Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Det ble nesten litt feil å trykke "liker" på bildene av resultatet etter brannen, trist å se, men man må jo dokumentere slikt også. Det er ikke alltid bare glede og solskinn på stedene man besøker.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Eureka

Så deilig med slike feriebilder nå  :)
Hadde tenkt å reise til litt nye steder før neste Chiostur, men det frister veldig kjenner jeg ;)

Pjokken

Hyggelig å se fra Megas Limnionas  ;) det er jo hjembygda mi det nå  :D
Ikke like hyggelig med bilder fra brannen i fjor, men jeg kan fortelle at
naturen leger seg jo selv etterhvert, selv om dette tar tid....
Jeg var ute å fotografert i dag mellom Pirgi og Olimpi, og da så jeg ett
eksempel på at uansett hvor skadet ett tre er, så er det faktisk liv  :D





Jeg bor jo knappe 100 meter fra Agyra, og istemmer anbefalingen
om god mat og utmerket service...
Henger på ett par videoer fra i fjor for å illustrere god mat og topp
stemning, så kan jeg kanskje  friste noen og enhver... ;)





Solgry

Å, Pjokken, det var nesten "dårlig gjort" å vise disse videoene! Lengte, lengte! Så masse, god mat, og jamen ser vi både "Jørgen" og resten av familien, også! :hjerte:

Og så er det utrolig flott å se at det spirer i utbrente trestammer! :juble:
Lodotter er englenes tøfler.....

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...