Logg inn med Facebook eller Google!

Septemberturen 2012 - Samos, Chios, Patmos og Lipsi

Started by Solgry, 26. Mar 13, 12:49:10

Previous topic - Next topic

Solgry

Jeg prøver meg på en reiseskildring fra fjorårets øyhoppertur, som gikk til Samos, Chios, Patmos og med en dagstur til Lipsi. :lese:

Lørdag 8. september 2012 var det endelig tid for årets ferie, og selvsagt 3 uker øyhopping i Hellas!
Litt ekstra spennende i år, siden vi skulle utforske nye øyer!

Vi pleier å fly til Athen, og videre med ferje til èn av øyene. Vi har også, et par ganger, flydd videre fra Athen til Paros, og det er utrolig behagelig. Naxos og Paros er våre favorittøyer, og vi prøver å komme dit nesten hvert år, gjerne i kombinasjon med andre øyer.

I år gjorde vi det litt annerledes: vi bestilte 3 ukers tur til Samos, med Apollo, noe som selvsagt ble litt dyrere enn flybillett til Athen.
Men det viste seg, at hvis vi bestilte billigste tur, med overnatting, til Samos, var det bare ca. kr. 500,- (for 2) dyrere enn kun fly t/r Samos, så da bestilte vi det, for å ha det som "base" for øyhoppingen. Vi tenkte at hvis bostedet var "helt grusomt", fikk vi heller finne oss et annet sted å bo!  :o

Vi hadde egentlig bestemt oss for å dra den lange båtturen fra Samos til Kykladene, for å få med Naxos og Paros, men så viste det seg at direktebåtene Samos/Naxos ikke gikk lenger! (Hvertfall ikke i 2012.) Vi fant ut dette før vi dro hjemmefra, så vi lagde en plan B; noen dager på Chios, hvor vi er kjent, og så fordele resten av ferien på Samos, Patmos og kanskje Lipsi. Da ville vi få både noe "kjent og kjært" og noe nytt og spennende!  :party:

Vi tok taxi fra flyplassen til Pythagorion, til Anthonios Studios, og fikk et "greit" rom, med begrenset havutsikt. Vertskapet var kjempehyggelige, men standarden på hotellet var vel heller "under pari". Aircondition kostet 7 eur pr. natt, evt. 40 euro pr. uke!
Og det var SÅ varmt, at AC måtte vi bare ha!  :sol2:

Mange steder vi har vært i Hellas, har det vært problemer med å få varmt nok vann i springen, særlig om morgenen, men her var det heller motsatt. Det var nesten for varmt, selv om vi lot kaldtvannet renne! Det medførte også at det var varmt vann i do, og det ble det jo ikke akkurat go'lukt av....!  :help:("Kokt møkk" lukter IKKE godt!) Og do-ringen var av det myke slaget, som nesten ble hengende fast i rompe og lår, når en reiste seg! Hvordan er det med renhold av slike myke do-ringer, tro?
Oppå dolokket var det et nydelig bilde av to isbjørner!!!!! Hva skal man si? Artig? Isbjørner i Hellas? Jaja...
Badet lå midt inne i bygget, så det var ikke vindu der, men kun en bråkevifte, som kom på, når vi slo på lyset. Og vi måtte la den stå på hele døgnet, pga "go'lukta".  :bang: Hm, dette ble mye do-prat......!

(Pga at det var så utrolig varmt i dette hotell-bygget, hadde veldig mange av gjestene AC på hele døgnet, og de AC'ene var langtfra lydløse, så det var et leven, uten like, dag og natt! Særlig var dette plagsomt når vi skulle prøve å nyte "freden og roden" på terassen.)

Etter å ha pakket ut av sekkene våre, gikk vi ned, den bratte veien, til havna i Pythagorion. Tok oss en liten rusletur på strandpromenaden, for å gjøre oss litt kjent, og satt oss på en taverna, for å nyte feriens første, greske lunsj, med dertil egnet drikke, dvs. Mythos til ham og 1/2 ltr. hvitvin til meg! :langrekke:

ENDELIG FERIE OG ENDELIG VAR VI I HELLAS IGJEN!!!!!!!!! :) ;D :D 8) :juble:






Lodotter er englenes tøfler.....

fila

Kjenner igjen beskrivelsen fra Anthonios Studios. Vi holdt ut der i 2 uker i 2010, man venner seg til det meste. Vi gikk heller opp trappa til Taverna Lakis, der det er utmerket mat og flotte studio's (til en annen gang).

Solgry

Etter lunsj fikk vi endelig også dyppet våre legemer i sjøen - det gjør godt for kropp og sjel!
Så ble det noen timer på terassen, og utsikten var helt grei, men bråket fra AC'ene på hotellet var plagsomt!
Dere skal være glad for at det ikke følger med lyd på dette utsiktsbildet....


Og her har dere dolokket, med isbjørnene:


Søndagen opprant med strålende sol (selvsagt)  :sol:, og vi leide moped for noen dager, og utforsket litt av Samos!
Vi dro først til Ireon, hvor vi måtte kjøpe oss badesko, for å kunne bade på stranda der. Disse badeskoene fikk vi bruk for på de fleste strendene vi besøkte på Samos.


Hotel Antonios har faktisk svømmebasseng på "taket", og vi tok en liten tur opp dit på ettermiddagen, for å avkjøle oss i bassenget, og for å ta noen bilder av den flotte utsikten over Pythagorion.




Om kvelden spiste vi selvsagt deilig, gresk mat, på èn av de mange tavernaene på strandpromenaden, mens vi så på "folk og fe"!
:tilhest2: :dfdf:

De neste dagene ble det litt utforsking av Samos: Psili Ammos, Mykali, Heras tempel, Mytilini, Vathy ++
Utsikt mot Ireon/flyplassen, med Tyrkia i bakgrunnen:


Vi stoppet ovenfor Vathy:


Spiste en herlig lunsj, i et lite "skur", ved Mykali, og dette stedet kan absolutt anbefales!


Vi hilste også på Inge en dag, da vi gikk forbi, men han satt i trivelig passiar med et par, så vi hadde ikke lyst til å forstyrre, så jeg sa at vi kunne prates en annen dag. Men vi så ham ikke mer, så det ble desverre ingen Samos-prat med ham. Vi får ta det igjen, en annen gang?
:cheers3:
Lodotter er englenes tøfler.....

Anita

Herlig lesestoff i kalde Norge  :D gleder meg til fortsettelsen...

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

IngeS

Sitat: Vi hilste også på Inge en dag, da vi gikk forbi, men han satt i trivelig passiar med et par, så vi hadde ikke lyst til å forstyrre, så jeg sa at vi kunne prates en annen dag. Men vi så ham ikke mer, så det ble desverre ingen Samos-prat med ham. Vi får ta det igjen, en annen gang? Sitat slutt

Det var jo synd at dere ikke stanset og slo av en prat selv om det satt noen der fra før. Men som du sier, vi får ta det igjen. Dere har sikkert mye igjen å se og oppleve på Samos.

Isbjørn på dolokket er nå en sak, men denne ville møtt dere om dere hadde beøkt paleontologisk museum i Mytilini:
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Solgry

Quote from: IngeS on 27. Mar 13, 10:55:29
Sitat: Vi hilste også på Inge en dag, da vi gikk forbi, men han satt i trivelig passiar med et par, så vi hadde ikke lyst til å forstyrre, så jeg sa at vi kunne prates en annen dag. Men vi så ham ikke mer, så det ble desverre ingen Samos-prat med ham. Vi får ta det igjen, en annen gang? Sitat slutt

Det var jo synd at dere ikke stanset og slo av en prat selv om det satt noen der fra før. Men som du sier, vi får ta det igjen. Dere har sikkert mye igjen å se og oppleve på Samos.

Vi pratet noen ord med deg, og håndhilste, og jeg er ikke sikker på om du forsto at jeg var "Solgry fra Hellasforum", men vi får ha den "lange" praten tilgode, Inge!
Lodotter er englenes tøfler.....

IngeS

Se der ja, det er hukommelsen man først blir glemsk med. Men det har lett for å bli sånn når så mange ukjente mennesker stanser og prater med en.
Jeg beklager at det ble som det ble, og at jeg ikke kommer på at dere stanset opp.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Solgry

Full forståelse for at du ikke kan huske alle som hilser på deg, Inge!  :D
Lodotter er englenes tøfler.....

fila

Vi har stått på samme plassen og tatt de samme bildene  :)

Solgry

"Pussig", når vi bodde på samme hotell..... :fotograf: ;D
Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Herlig at du er igang med reiseskildring, Solgry  :)  Ikke det helt optimale bostedet skjønner jeg, men den takterrassen med basseng veide kanskje litt opp? Men sånne bråketing som forstyrrer roen er ikke no artig  ::) Gleder meg til fortsettelsen!
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Åh, så deilig!! Reiseskildringe fra Samos, Chios, Patmos og Lipsi... Just what the doctor...  :-*
Stusset litt over at dere måtte gå til innkjøp av badesko?!
Var på en litt stenete strand, men der hadde noen ryddet en sti ut i vannet  :--
Har strendene på Samos blitt mer stenete i løpet av årene?! Eller var dere på strender "off-road"?!
Gleder meg til mere nå altså!!
8) :juble: :hjerte: :juble: 8)
KARRI

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...