Logg inn med Facebook eller Google!

SYMI 2009

Started by fila, 20. Mar 13, 17:45:17

Previous topic - Next topic

fila

20. Mar 13, 17:45:17 Last Edit: 20. Mar 13, 18:01:30 by fila
Jeg har lagt ut litt om vår tur til Symi i en Symi-tråd tidligere, men nå legger jeg dette her under reiseskildringer:Fra Mandhraki-havnen i Rhodos by tar det 1 time med Dodekanisos Express nordover til Symi.
Innseilingen til hovedstaden Yialos er kanskje en av Hellas' vakreste. Klokketårnet Roloi, bygget i 1881, ligger som et landemerke ytterst i havnen på styrbord side. Byen ligger som et amfi rundt havnen med Horio (gamlebyen) aller øverst.
Iapetos Village er et trivelig hotell som består av flere bygninger som ligger rundt en trivelig hage. Å vandre rundt i Yialos og Horio er hyggelig. Man kan gå nede ved havnen, der seilbåter fra hele verden er innom på besøk, eller man kan gå inn i de trange gatene like bak havna der butikker og tavernaer ligger mer tilbaketrukket. Skal man lenger bort fra havnen må man belage seg på å gå i trapper. De lengste av disse, Kali Strata og Katarraktes (med sine 500 trinn) fører opp til Horio og Kastro med kirkene helt oppe på toppen.
Et par km vest for Yialos ligger Emborio med et par fine grusstrender og en brukbar taverna. Hit kommer man til fots, enten langs veien eller over fjellet langs en god sti. Langs denne stien, med utsikt over Emborio, ligger klosteret Moni Agiou Georgiou. Til nød kan man kjøre motorsykkel til Emborio, bil er bare for de dristigste sjåførene.
Øst for byen ligger Pedhi med fin strand og den trivelige tavernaen til Nikos Katsaras. Buss fra Yialos og tilbake med en times mellomrom.
Det går badebåter til flere strender fra havnen i Yialos. Vi dro til Ayia Marina (15 minutter). Der var det stille og rolig, stranden fin og tavernaen god. Noen hevder at dette er Symi's beste strand.
Det går fint å kjøre bil til Panormitis helt sør på øya, når en først har kommet ut av byen på de meget smale kaiene som er hovedferdselsåren ut på østsiden av havnen. Utsikten ned mot havnen og Yialos kan ta pusten fra en. Sørover på øya er det litt mer frodig med ganske stor skog. Utsikten ned fra fjellet mot Panormitis er absolutt verdt et stopp.  Panormitis domineres av det store klosteret Taxiarhis Mihail Panormitis. Klosteret ble ganske skadet under 2. verdenskrig, mye er bygget opp i mer moderne stil. Klokketårnet ble imidlertid bevart. Helt mot vest i bukta er det en liten strand og det finnes en bra taverna der.
På tur tilbake fra Panormitis kan man, etter et par km, svinge av mot øst og kjøre ned til Marathounda. Her er en flott steinstrand, klart vann, masse geiter (pass på sekken din) og en grei taverna.
Skulle vi anbefale en taverna, måtte det bli Taverna Diefnes, som ligger inne i en av bakgatene bak havna. Men vent til dagsturistene har reist tilbake til Rhodos, da er det bedre plass og mye roligere.

Video:





Tjorven

Herlig gjensyn med vakre Symi  ;D :-*  Takk for mimreturen rundt øya, jeg storkosa meg!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...