Logg inn med Facebook eller Google!

NEA SKIONI OG HALKIDI 2002

Started by fila, 12. Mar 13, 20:33:46

Previous topic - Next topic

fila

12. Mar 13, 20:33:46 Last Edit: 17. Mar 13, 19:39:05 by fila
Vi fløy til Thessaloniki og tok buss til Nea Skioni, en spektakulær tur på ca 90 minutter.
Nea Skioni, vår base under oppholdet, er en liten landsby på vestkysten av Kassandra-halvøya (den vestre "fingeren" av Halkidiki). Stella og Kostas taverna ble besøkt flittig. Fra Nea Skioni er det 6-7 km til Loutra litt lengre sør på vestkysten, en flott spasertur. Tavernaen Villa Stasa i Loutra er god på sjømat og har en flott utsikt.
Båtturen over  Kassandra-golfen til Sithonia-halvøya i øst anbefales. Utgangspunktet for båtturen var Pefkohori, badestopp med lunch i Toroni, en liten tur innom Neos Marmaras og badestopp ved Kelyfos-øya på tur hjem igjen.
Vi besøkte også Thessaloniki og på tur dit var vi innom Tsantali-bryggeriet og så på produksjonen av både viner, retsina og ouzo. Smaksprøver ble det også. Markedet i Thessaloniki var morsomt å besøke, her var det masse folk og mye rart å finne. 
Grotten i Petralona må besøkes, et av de eldste funn etter mennesker er gjort der. Ari Polianos har ledet utgravingene der (2002). Kassadra-halvøya kan med fordel oppleves fra motorsykkel, spesielt dersom en er litt forsiktig på hovedveien sørover langs østsiden.
Vi besøkte Nea Pothidea, som ligger akkurat på "halsen" av Kassandra-halvøyen. Både der og i Siviri på vestkysten er det fine strender. På østkysten ligger Pefkohori, også der er stranden fin. Hanioti besøkte vi også flere ganger. Der lå nærmeste minibank, så vi måtte kjøre de 8 km over fjellet på scooteren for å ta ut penger.
I 2002 var ikke video-kameraet av aller beste kvalitet, men her kan du se filmen fra Halkidiki:






Tjorven

Takk for en flott rundtur, fila! Her var det mange spennende steder og fristende strender  ;D  Artig å se så mye nytt (for meg) siden jeg aldri har vært på de trakter.
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Hyggelig gjensyn med Nea Skioni, som vi besøkte flere ganger under oppholdet i Hanioti.  Jeg tror vi var der et par-tre år før dere.  De som har vært i Nea Skioni nylig, sier byen har utvikla seg my de siste årene.  Petralona-grotten var en spesiell opplevelse, siden det var den første grotten vi besøkte i Hellas.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tzasiki

Takk for film og reisebrev Fila! :)

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...