Logg inn med Facebook eller Google!

Poros med siste dag/natt i Athen - År 2000.

Started by karri, 09. Feb 13, 17:41:47

Previous topic - Next topic

karri

Vi gikk også til by`n for å shoppe litt :)
Ca 2 km gange, shopping og 2 km gange hjem igjen ;)

Vi ser tilbake på stranden "vår". Frykt ikke, vi kommer snart igjen ;)  :solbriller:



Shopping til høyre, venstre, opp og ned trappene :)







Kjøpte med oss litt mat, spiste i skyggen ved stranden vår etter shopping-runden.

KARRI

kaka

KariK

karri

Både koselig og fint med disse trappene, Kaka :D Men, ikke alltid like lett å komme seg fram mellom varer og folk ;)

Vi var en tur innom kirken for å tenne lys. Der møtte vi et par som bor på samme byggefelt som oss her hjemme, ingen av oss som visste at den andre var der.
Liten verden når alt kommer til alt :)

Det er ikke alle som liker at det blir tatt bilder i kirkene, jeg har opplevd dette flere steder også i Hellas. Så kamera kommer fort opp og fort ned igjen... Det går noen ganger ut over bildet, men det får stå sin prøve :) Jeg la en ekstra mynt i kassen og takket stille for at ingen tok fra meg kamera, denne gangen heller  ;)   :-- ;)



KARRI

karri

Ett par kveldsbilder :-*





Kjenner at Poros frister reisefoten igjen ;)
KARRI

karri

12. Feb 13, 20:59:31 #16 Last Edit: 12. Feb 13, 21:09:17 by karri
På en av gråværsdagene skulle vi ut på båttur. Dagen begynte ikke grå, så vi trodde dette skulle bli en fin tur :o



Resten av teksten kommer her:

Marinebasen
Den store bygningen som Dere ser akkurat der hvor den store og den lille øyen møtes. Tidligere var det Kong Ottos sommerhus, inntil det ble tatt over av marinen. I dag utdannes marinesoldater der, og det er også der man finne øyens sykehus.

House of Gallini
Den rødbrune bygningnen som Dere ser på høyre side er et flott hus omringet av blomster. Det var her den berømte forfatteren Henry Miller bodde under sine besøk på øyen. Huset er i dag privateid, så man har desverre ingen mulighet til å besøke det. Vannskisenteret nedenfor har fått sitt navn etter huset.

Lille Neorion
Den lille stranden på vei til Neorion, rett ved siden av Poros Hotell.

Store Neorion
Den store stranden som ligger i Neorion. Her bygget man for mange år siden Hellas`første krigsskip. Ved bugten Neorion ligger en kriger ved navn Astrix begravet. Her fines også en vannskiskole, som eies av en flere ganger gresk vannskimester. Taxibåtene seiler herfra til Poros By under høysesongen.

Love Bay
Kjærlighetsbukten, en liten strand hvor pinjetrærne vokser nesten helt ned til vannkanten. Her er det veldig rolig, og det er hit nyforelskede par kommer.

Russiske bukt
Har fått sitt navn etter den russiske tid fra begynnelsen av 1800-tallet. Bygningen som Dere ser er ruinene etter en russisk reperasjonsstasjon. Det er hoved-bygingen som er best bevart.

Daskalio
Heter den lille øyen som ligger utenfor den Russiske bukten. Daskalio betyr på gresk lærerinne, og har egentlig en aldri så liten trist myte bak seg. Det var en ung lærerinne som var utrolig forelsket i en gift mann, men hennes kjærlighet var ikke gjensidig. På grunn av dette tok hun ut på øyen, gikk ut i vannet og begikk selvmord. Hun etterlot sine sørgende foreldre, som bygget et lite kapell ute på øyen, til minne om henne.

Trizina
Den lille byen en ser på venstre side på det greske fastlandet. Det er en typisk liten gresk landsby, ca. 9 km fra Poros, og med bare 1000 innbyggere. Området rundt er veldig frodig. Her livnærer de seg blant annet på dyring av nellik, sitrusfrukter og oliven.
Det var fra denne landsbyen Thesseus kom. Han var sønn av Aegeus, som på den tiden var konge i Athen. Aegeus ville at hans sønn skulle vokse opp uten å vite at hans far var konge. Han fikk derfor ikke reise inn til Athen før han var sterk nok til å flytte på en stein som faren hadde gjemt et sverd og et par sandaler under.

Methana
En liten by på en halvøy på fastlandet. Byen er kjent for sine svovelrike kilder som konstant holder en temperatur på 32 grader. Mange reiser hit for å bade i disse kildene, som sies å ha en helbredende virkning på sykdommer som psoriasis og revmatisme. På lang avstand kan man kjenne svovellukten fra byen.

Naboøyen Egina
Ligger 31 km sydvest for Pireus og har en omkrets på 85 km2. På Egina finner man det kjente Afaiatempelet som er tilegnet gudinnen Afea. Hun søkte tilflukt på øyen da kong Minos ble forelsket i henne, noe hun ikke likte. En fisker hjalp henne, men heller ikke han kunne motstå hennes skjønnhet. Hun ble reddet og flyktet inn i skogen og forsvant. Afaiatempelet ble da byget til minne om henne.

Sjønymfen
Den spesielle klippeformasjonen som sees ved Egina. Den har fått sitt navn etter en myte om en sjønymfe som ville bevise at hennes skip var det raskeste i hele universet. Hun foreslo for månen at de skulle vedde, og hvis hun tapte skulle hun forstenes. Månen vant veddeløpet, og hennes kropp ble forstenet. Det er henne og hennes skip som kan sees i formasjonene. På nettene sies det at man kan høre hennes klager fra øyen, og noen sier også at hennes lanterner lyser om natten.

Bistributen
En relativt isolert bukt der det drives fiske- og muslingoppdrett. Fisken det drives oppdrett på heter Tisipoura og Red Muller. Viken består bare av klipper, og bader man der skal man være forsiktig så man ikke tråkker på en kråkebolle. Hvis man skulle være uheldig og tråkke på en, er det ingen fare. De er ikke giftige, og taggene får man best ut med olivenolje.

Vagonia
I antikken lå Poros By i denne bukten. Det finnes imidlertid ingen rester igjen fra byen. Ovenfor ligger Poseidontempelet.

Poseidontempelet
Ble bygget 500 f.Kr. men det finnes desverre bare små rester igjen. Innbyggerne på Poros tok stener fra tempelet da de bygget den nye Poros By, og det sies også at Hydrioterne var her og tok steiner til sin by. Det var til Poseidontempelet at Demostenes søkte tilflukt da Hellas var invadert av Makedonerne. Demostenes var en stor taler fra Athen som ble anklaget for forræderi. Han rømte til dette tempelet og tok gift. Demostenes var født med en talefeil, og for å bli kvitt denne fylte han sin munn med småstein og talte ut mot det stormende hav. Hans byste kan man i dag se ved krysset ved bensinstasjonen.

Moestary Zoodochos Pigi
Klosteret ble grunnlagt av Jacob II, som var biskop på begynnelsen av 1700-tallet. Han bodde her størstedelen av sitt liv. En gang han var på besøk i klosteret fikk han et gallesteinsanfall. Han drakk av vannet fra kilden ved klosteret, og ble frisk på kort tid. Vannet sies fortsatt å ha en helbredende effekt. Klosterets navn betyr da også på gresk "den livsgivende kilde". Vil man besøke klosteret skal man ha anstendige klær på. Skuldre og knær skal dekkes til hvis man skal gå inn i klosteret. Klær kan lånes ved klosteret. Nedenfor klosteret finnes en liten strand som heter Monestary Beach.

Askelibukten
Fikk sitt navn etter en prinsesse, hvis far hadde en hårlokk som gjorde han udødelig. Prinsessens navn var Skylle. Prinsessen klippet hårlokken av sin far, noe som betød at han døde. Prinsessen gjorde dette for kong Minos skyld, for det sies at kong Minos hadde lovet å gifte seg med henne. Men på vei til Kreta kastet han henne i vannet, og bølgene skyllet hennet på land ved Skyllaion utenfor Askeli. En annen versjon sier at da hennes far døde, ble han forvandlet til en orm som kvalte prinsessen. Hennes kropp ble ikke begravet, og hennes sjel skal den dag i dag plage sjømenn som seiler forbi, med storm og voldsomme vindstøt. Man kan komme til stranden med taxibåt eller buss.

HA EN RIKTIG GOD DAG RUNDT POROS!!

Dette kartet var også lagt ved:



Så da var det bare å følge med så godt man kunne, og knipse bilder når man så noe som passet til beskrivelsene. Noe som viste seg å bli en stor utfordring.
Bare til å sette sjøbein med en gang ;)
KARRI

karri

12. Feb 13, 22:03:23 #17 Last Edit: 12. Feb 13, 22:09:36 by karri


Med denne teksten friskt i minnet, går vi til båten med et smil ;D



Sånn, da drar vi av sted :)



Skyene kom FORT! :-\ :-X :o   :solsky:   :o :-X :-\
Og vi fikk beskjed om at badestoppene gikk ut. Men, lunsj skulle det bli. Hmmm, frista ikke så mye med litt tørre loffskiver og enda tørrere agurk skiver :( :klo: :( Egentlig like greit at det ikke fristet også, for det var nok som skulle ut igjen. Ikke fra meg heldigvis, jeg satt bak i båten, alene og hadde full konsentrasjon på infoark og landskapet rundt meg. Mens rundt meg hang folk over kanten og det var ikke bare lunsj som kom opp igjen hørtes det ut som :o

Jeg knipser det jeg tror det er meningen å knipse i følge arket vi har fått ???











Andre har nok med og holde seg fast, og kanskje prøve å holde igjen det som vil opp :-X :-X :-X



Var mange små-grønne ansikter når turen kom til sin ende, og ikke bare jeg som var letta for å kjenne fast grunn under føttene.
En mann gikk ned på kne og kyssa bakken :juble: :-* :juble:





Når jeg kom hjem strevde jeg med å kjenne igjen hva jeg hadde tatt bilder av, og jeg sliter med det enda. Men, jeg har teksten og jeg har bildene og jeg kjenner (nesten) fortsatt båtturen på kroppen.
KARRI

kaka

Den turen hørtes litt heftig ut  :-[
Slikt er kjedelig.
KariK

Fia

Det går ikke alltid som man har tenkt seg!! Høres ut til å ha vært en utflukt du sent vil glemme, karri....! :) ;)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

karri

Ikke den beste båtturen jeg har vært på nei ;) Men, hadde det vært sol og fint vær er det ikke sikkert jeg hadde huska utflukten godt?!
Strømmen var borte i flere timer den kvelden, så kvalmen hadde god tid til å gå over til sult ;)

Lyset er tilbake og vi går til OASIS for å spise. :D

Vår venn vil gi oss et show som han kalte det, siden utflukten ble som den ble ;D :-- :juble:



Vi avsluttet kvelden på AMMOS.

Bardisken inne, det var også et stort dansegulv og to biljardbord der.  :ehdj: :dfdf: :ehdj:



Verdens skjønneste bar-hund :-*



Dagen har vært lang :o ;)



I drink-menyen står det hvorfor AMMOS heter AMMOS :lese:

KARRI

karri

Da var ukene våre på Poros over, og siste natt i Athen venter.
Her er de siste bildene fra Poros.

Vet ikke om denne kattepusen er herfra, men jeg falt helt for dette postkortet  :hjerte: :katt: :hjerte:



Vi venter på "delfinen" som skal ta oss tilbake til Athen.



Prøver å få øye på Sjønymfen og hennes båt i fjellformasjonene. Jeg så ingenting da og ingenting nå. Mistenker at jeg tar bilde i litt feil retning. Selv om det var hit damen pekte og de andre stirra mens de nikket gjenkjennende (eller u-gjenkjennende) :o   ;)



Det hjalp ikke å zoome heller :-\



Mye pent å se i vannet  :fisk:



Og på vannet  ;)



Nå kommer "delfinen"  :D



Best å ha billetten klar. Jeg har fått plass nr 14, bare til å dumpe ned i setet og vente på Athen ;D



Vi sier farvel til Poros  :'(



En fengslende fin øy, som fanget min interesse på nytt nå  ;D







KARRI

Diddi

Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

karri

Quote from: frudiddi on 13. Feb 13, 18:44:52
Tusen takk for turen, Karri   :hoppende: :bravo:


Takk for det, Frudiddi. Men, den er ikke helt ferdig enda. Vi har igjen en dag i Athen ;)
(Ser jeg har skrevet siste natt i Athen.. Kanskje mere riktig å si, siste dag i Athen) ;)
KARRI

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...