Logg inn med Facebook eller Google!

THASSOS 2008

Started by fila, 31. Jan 13, 19:41:57

Previous topic - Next topic

fila

Fergeturen fra Kavala til Thassos tok vel 30 minutter og var en fin start på turen. En kort busstur over åsen, gjennom landsbyene Panagia og Potamias førte oss ned til Skala Potamia, med sin lange, flotte strand.
Skala Potamia er en fredelig plett med et lite sentrum, en lang og koselig strandpromenade som i nord ender ved Khryssi Ammoudhia (gullstranden). Langs veien ligger flere gode tavernaer og Green Sea ble vår favoritt. Her kunne vi, hver torsdag, nyte levende gresk musikk og høy stemning i tillegg til god mat og drikke.
Det er 95 km langs veien rundt kysten av øya. Det går fint å kjøre rundt på ATV. Vi kjørte sørover østkysten og stoppet ved Paradise Beach, en flott strand. Videre mot sør ligger idyllen Alyki med sin fine strand og arkeologiske funn. Så fulgte vi sørkysten til Potos. Fra Potos er det 10 km oppover dalen til Theologos.
I Theologos er det trivelig å spassere gjennom byen, se på de gamle husene med skifertak og høye skorsteiner. Besøket i denne landsbyen kan, med fordel, avsluttes med et måltid grillet kji-kjøtt på en av tavernaene.
Tilbake til Potos og videre nord-vestover mot øyas nest største by; Limenaria. Limenaria har en lang og fin strand, der det ikke er vanskelig å finne et sted for seg selv. Her er det også gode muligheter for de som vil handle litt, f.eks på Iris Gold, som ligger litt vest for sentrum.
Enda litt lengre vest ligger stranden Trypiti, som også er idyllisk. Nordover vestkysten passerte vi flere små landsbyer og havnebyen Skala Prinou.
Helt nord ligger Skala Rahouni og der bør du stoppe. Stranden er fin, atmosfæren er god, tempoet lavt. Nok en idyll.
Vi rundet nordspissen og kom til Limenas (Thassos by). Her er det muligheter for handel og like øst for sentrum, oppe i åsen, ligger et gammelt amfi-teater, Dionysos tempel og flere arkeologiske funn.
Ut over dette kan Thassos by på flott natur, grønne skoger, mange muligheter for å finne fred og ro.

Se vår videosnutt fra Thassos:






                                                                 


 

eijukka

STORT TAKK! Min favoritö och alla  :D ställen SÅÅÅÅÅ bekanta. Det gick mig verkligen till hjärtat att följa er vandring i "min" by Theologos. Hoppas att jag kunde resa till Thassos igen i höst!!

JohnS

01. Feb 13, 11:09:32 #2 Last Edit: 01. Feb 13, 11:15:06 by JohnS
Takker også for et hyggelig gjensyn med steder vi besøkte på Thassos, og noen  som vi skal besøke neste gang, bl.a. Teologos, som vi plutselig ikke fikk tid til sist. (En ekstra liten takk for at du skriver Khryssi Ammoudhia i stedet for Golden Beach, som "alle" kaller den.  Godt noen gidder å lære det egentlige navnet på steder).  :D

Thassos er virkelig ei øy med særpreg!  Vi bodde i Limenas (Thassos by) og trivdes godt der, men neste gang regner vi med å satse på Limenaria og konsentrere oss om sørsiden.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tore

01. Feb 13, 16:32:45 #3 Last Edit: 01. Feb 13, 16:37:17 by Tore
Har aldri vært på Thassos,men dette er god reklame for øya.Videoen er nydelig og med musikk (Mozart?) som er balsam for sjela.

kaka

Thassos er en øy jeg gjerne skulle besøkt. Synd det ikke går charterturer dit lenger! (Synes nå jeg, som har god erfaring med det  :) )
KariK

JohnS

Ikke bare er Thassos ei interessant øy, man har også lett tilgang derfra til et flott område på fastlandet, inkludert Kavala, som jeg opplevde som en spennende by, så hele denne delen av landet er vel verdt et besøk.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tommy

01. Feb 13, 21:56:01 #6 Last Edit: 01. Feb 13, 21:59:44 by Tommy
Koselig resebetraktelse från de norra och "bortglömda" delarna av grekenlandet, tack för det !!!!
Under en dagsutflykt till Thassos såg jag ett hus i närheten av "golden beach" där jag gärna skulle tillbringa ålderdomen i en hängmatta, skådandes utöver vyerna med druvorna, och kanske barnbarnen, inom räckhåll  :)
 
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

02. Feb 13, 19:09:11 #7 Last Edit: 02. Feb 13, 19:12:07 by marjana
Så fint å se igjen Thassos, fila.
Jeg håper det er greit å supplere tråden med noen enda eldre bilder fra Thassos? Jeg har skannet noen gamle papirbilder fra 1987 da vi var tre unge damer på chartertur med Gulliver reiser fra Oslo til Kavala, medl hotell i Limenaria.
Vi dro ut til Aliki hver dag. Det er et gammelt marmorbrudd fra antikken, og alt var skåret ut i kuber og alt var som et interiør i marmor. Det var mange små bukter etter hverandre i Aliki, og det var et fritt og vakkert sted der noen også fricampet og bodde i hulene ved stranden. De fleste bildene jeg har er av oss uten klær, så jeg legger ut de som kan vises på nettet.
Thassos er en vakker øy, og nå flyr jo både SAS og Norwegian til Thessaloniki, så det er enkelt å komme seg derfra videre til Thassos.

Bildene viser marmorbruddet der den hvite marmoren blir brun av alger og annet fra sjøen. Det var masse kråkeboller i hvert "badekar". En gresk mann som bodde i en hule på stranden inviterte oss damer på fiskesuppe fra fisk han hadde fisket fra Aliki helt ute der sjøen slår inn. Alyki var et deilig og fredelig sted.


Glika i zoi

Frost

Så flott film. Jeg synes Thassos er kjempespennede. Stedet har stått på lista, og jeg forsøkte å bestille et år. Men det var ingen leiligheter som passet til min store familie. Veldig synd at det ikke er charterturer dit lenger.

marjana

02. Feb 13, 22:35:38 #9 Last Edit: 02. Feb 13, 22:39:15 by marjana
Quote from: Frost on 02. Feb 13, 20:01:09
Så flott film. Jeg synes Thassos er kjempespennede. Stedet har stått på lista, og jeg forsøkte å bestille et år. Men det var ingen leiligheter som passet til min store familie. Veldig synd at det ikke er charterturer dit lenger.


Jeg forstår ikke problemet både du og kaka har for det ikke går charter til Thassos. Det er da bare å undersøke på nettet om et studio, hus, leilighet, eller flere rom tilknyttet i en bygning eller på et hotellområde. Thassos var jo velutviklet turistmessig i da jeg var der i 1987, og det var mange tyskere og italienere der, spesielt fordi turistene kom i bil over fastlandet fra nord. En kjapp sjekk på Booking.com viste meg nå mange helt ok rom på Thassos.
Glika i zoi

kaka

(Det er ikke mangel på rom, men det å komme seg dit, skjønner du, marjana. Er ikke så god på det, sånn helt på egen hånd)
KariK

marjana

Da kan jo et opphold hos Tove Cecilie Fasting på veien til Thassos være godt.

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8278891214

Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...