Logg inn med Facebook eller Google!

Kissamos - en helt vanlig gresk by.

Started by Sigbjorn, 22. Aug 12, 10:43:28

Previous topic - Next topic

Sigbjorn

Kom forresten til å tenke på en ting som guiden til Elafonissi fortalte.

Neste år feirer Kreta 100 år som en del av et forent Hellas.

Den greskortotokske kirken på Kreta er ikke underlagt Athen, men ligger direkte under erkebiskopen i Konstantinopel.
Δεν πειραζει

Pusimal

24. Aug 12, 18:17:57 #13 Last Edit: 24. Aug 12, 18:19:37 by Pusimal
Så koselig å lese reiseskildring fra Kissamos.
Var der første gang for 2 år siden,og trivdes kjempegodt.
I fjor bodde vi i Platanes utenfor Rethymnon.Koselig der også,men vi måtte likevel ta oss en dagstur "på besøk" til Kissamos.
Og  til den nydelige lagunen Balos som ikke ligger så langt unna.(bilturen dit var en ganske "hårete" opplevelse(veien var en hullete,smal grusvei uten rekkverk),men utsikten er fenomenal:)
Det går forresten båt dit fra havna i Kissamos(det reiste vi med forrige gang)Anbefales
I år(nærmere bestemt i morgen) reiser vi tilbake til Kissamos.
Vi har leiebil hele perioden,så vi blir nok  å farte mye rundt omkring denne gangen også.
Gleder oss masse:)

mouche

Quote from: Sigbjorn on 22. Aug 12, 10:43:28
De første tyske fallskjermsoldatene ble droppet i Kissamosbukta. Ingen av dem overlevde.


Hvis du er interessert i detaljer rundt det tyske angrepet så vil jeg anbefale Antony Beevors bok; Kreta Okkupasjon og motstand, har boken og har også lånt meg lydbokutgaven. Langt mere spennende bok å lese når man har vært på mange av stedene hvor kampene ble utkjempet. Har også vært innom både den engelsek og den tyske krigskirkegården på øya.

Sigbjorn

Jeg har lest boken. Den er veldig interessant, men det er litt tung lesning.
Det er også litt motsatt av det du sier synes jeg. Det er veldig interessant å være på en del av stedene når du vet hva som skjedde der i krigsårene.
Δεν πειραζει

mouche

Sitat fra: Sigbjorn på 22. august 2012, 21:53:22
Jo, Tommy.
Jeg er nok ganske sikre på at det var grekere som bygde der nede. Jeg klarer å høre så pass mye at jeg kunne høre at de snakket gresk. De kjørte også greskregistrerte biler uten at det er noen garanti.

Det kan selvfølgelig ha vært europeere som ikke var etnisk greske som snakket gresk.

Siden vi nettop har bygget hus på Kreta og selv har vært tilstede store deler av tiden så vil jeg bare nevne at vårt inntrykk, og det jeg ellers hører, så er det nokså uvanlig at det er grekere som gjør den jobben, men albanere og folk fra Nord-Afrika. Dette var også tilfelle på vårt bygg og den byggeaktiviteten som ellers foregår i vårt område. Disse snakker også en god del gresk, mange har bodd der lenge og de kjørere alle greskregistrerte biler. Snakker da selvfølgelig kun om det jeg selv har sett og hørt fra pålitelige kilder i mitt område.

mouche

Quote from: Sigbjorn on 24. Aug 12, 18:43:03
Jeg har lest boken. Den er veldig interessant, men det er litt tung lesning.
Det er også litt motsatt av det du sier synes jeg. Det er veldig interessant å være på en del av stedene når du vet hva som skjedde der i krigsårene.


Enig med deg at boken er noe tung så derfor er lydboken vel så bra. Passer godt å høre mens man sitter på flyet ned dit!  Forøvrig enig med deg i at det også er mere interessant å være på stedene når man vet litt om hva som skjedde der, samt omvendt!

Tommy

Quote from: mouche on 24. Aug 12, 18:45:34
Sitat fra: Sigbjorn på 22. august 2012, 21:53:22
Jo, Tommy.
Jeg er nok ganske sikre på at det var grekere som bygde der nede. Jeg klarer å høre så pass mye at jeg kunne høre at de snakket gresk. De kjørte også greskregistrerte biler uten at det er noen garanti.

Det kan selvfølgelig ha vært europeere som ikke var etnisk greske som snakket gresk.

Siden vi nettop har bygget hus på Kreta og selv har vært tilstede store deler av tiden så vil jeg bare nevne at vårt inntrykk, og det jeg ellers hører, så er det nokså uvanlig at det er grekere som gjør den jobben, men albanere og folk fra Nord-Afrika. Dette var også tilfelle på vårt bygg og den byggeaktiviteten som ellers foregår i vårt område. Disse snakker også en god del gresk, mange har bodd der lenge og de kjørere alle greskregistrerte biler. Snakker da selvfølgelig kun om det jeg selv har sett og hørt fra pålitelige kilder i mitt område.

Å jodå det är en hel del grekiskregistrerade bilar i Albanien som ägs av albaner som snackar grekiska också, å en del av dom är
ena j-lar på att mura bland annat, en av dom är min svåger som för övrigt har hus o familj på Kreta. Säkert är där många som arbetat med "skitjobb" ( i vart fall innan eurobubblan sprack )  i Grekland från andra grannländer också och som snackar grekiska o har bilar registrerade i Grekland. Inget konstigt med det, så fungerar det ju här också  ;)
Men som sagt, ett besök på Kreta lockar, mer å mer. Tack för reseberättelsen Sigbjörn  :)

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Thera

Quote from: Sigbjorn on 22. Aug 12, 10:43:28
Mange antar at byen heter Kissamos fordi at når sønn av Alexios Konenos gikk i land på Mavros Molos, så sendte han meldingen "Agissame" til sin far.

Denne tråden har jeg ikke sett før nå.. Skal lese mer, men lurer på en ting.. Vet du hva "agissame" betyr?
..Don`t dream your life, live your dreams..

Sigbjorn

I følge ei bok vi fikk tak i som heter "Kissamos - an ideal place for alternative tourism" som er gitt ut av kommunen står det at "Agissame" skal bety "We are called at".
Δεν πειραζει

Thera

08. Nov 12, 19:02:24 #21 Last Edit: 08. Nov 12, 19:06:18 by Thera
Det betyr dèt ja! Det var spennende å lese om reisen deres :) Du har ikke noen bilder derfra da? Hadde vært gøy å se..

Quote from: Sigbjorn on 22. Aug 12, 21:53:22
Jeg er nok ganske sikre på at det var grekere som bygde der nede. Jeg klarer å høre så pass mye at jeg kunne høre at de snakket gresk. De kjørte også greskregistrerte biler uten at det er noen garanti.
Det kan selvfølgelig ha vært europeere som ikke var etnisk greske som snakket gresk.

Alle bortsett fra èn jeg kjenner til som bor i Hellas og har bil, men som ikke er greske, har greskregistrert bil. Språket er heller ingen garanti nei. De jeg kjenner veksler litt mellom å snakke gresk og morsmål til hverandre.
De som jobbet kan ha vært albanske og/eller bulgarske f.eks, med gresk som felles spåk. Det er mange hardtarbeidende folk i Hellas, både greske og utenlandske. Så jeg forstår heller ikke hva noen mener med at "grekere er så late"..
..Don`t dream your life, live your dreams..

Ninette

Takk for et flott og reflektert reisebrev!

Har vært i Kastelli bare en gang, inkl. en overnatting, og det frister til gjentakelse!
Jeg kjenner igjen din beskrivelse av byen. Veldig gresk, for å si det sånn - og akkurat som jeg liker det!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

filhellener

Quote from: Ninette on 15. Jun 13, 23:09:28
Takk for et flott og reflektert reisebrev!

Har vært i Kastelli bare en gang, inkl. en overnatting, og det frister til gjentakelse!
Jeg kjenner igjen din beskrivelse av byen. Veldig gresk, for å si det sånn - og akkurat som jeg liker det!


Tusen Takk fra meg og  :) -  flott å få denne infoen  ;D
Vi reiser videre fra Peloponnes/Gythion til Kreta i høst og har booket noen netter i Kissamos, vårt første besøk der  :)
Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...