Logg inn med Facebook eller Google!

Høst-Visit til Tilos og Nisyros 2011 !

Started by Diddi, 21. Jan 12, 23:25:41

Previous topic - Next topic

Diddi

Vi velger å kjøre forbi Megalo nå, og gir oss videre nordvest på øya, hvor vi skal besøke klosteret Agios Pandeleimon. Det er en helt spesiell kjøretur i et vilt landskap. Stupbratte fjellsider på alle kanter  :o :o ...ikke helt fritt for at panikken ligger på lur. Som passasjer ser jeg helst at mopedføreren ser på veien,og IKKE ser på utsikten  :-\ Derfor ble det ikke tatt noen bilder på veien opp ....best å sitte pent og rolig  :P

Vel oppe er det nydelig utsikt,og klosteret liger fint på en hylle,200 meter over havet







Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

01. Feb 12, 20:56:21 #37 Last Edit: 01. Feb 12, 21:24:31 by frudiddi
Vi kommer litt tidlig,så det ingen å se her oppe,men vi tar oss pent til rette  ;)
Klosteret ble oppført 1470-1480 ved en hellig kilde,og er lite og stemningsfullt. Det ruver direkte opp fra fjellet på 651 meter.På 1700 tallet ble det rustet opp,og fikk veggmalerier i kirken,ikoner mm. I kirkekuppelen sitter Jesus og titter ned på oss besøkende.
Det er en frodig hage rundt klosteret med blomster,grønnsaker,div smådyr og masse katter  :katt:































Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Det er alltid like spennende å være med deg på tur, frudiddi   ;D Kjempeflotte naturbilder!!! Den "lille sorte" var jo riktig så bedårende, skjønner godt at dere delte lunsjen med han   ;) Jeg koooooser meg, og gleder meg til fortsettelsen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Så hyggelig å høre fra deg igjen,Tjorven! Trodde nesten jeg måtte etterlyse deg nå  ^-^ ^-^
Den lille sorte var ikke baaare bedårende. Han kunne også både stange og sparke med frambeina!!
Men,veldig hyggelig at du følger meg på turen  ;D
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tzasiki

Jeg koooser meg også!!, mer- mer...... ;D

Diddi

Tusen takk, Tzasiki  ;D ....fortsettelse følger snart!!
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

05. Feb 12, 12:02:10 #42 Last Edit: 11. Feb 12, 11:38:45 by frudiddi
Dette var en virkelig en liten perle i øyriket  ;D Vakker utsikt,stille og rolig ;D !
Et par bilder til før vi snur og kjører tilbake.







Vi kjører ned den spektakulære fjellsiden igjen,og tar av til venstre for å finne påfuglstranda Plaka. Den første veien vi tok, som så ut til å gå ned til stranda,ble bare en større og større utfordring. Skal si vi fikk rista godt på kroppen   :)....utrolig hvordan disse mopedene tar seg fram. Opp igjen,og så inn på rett vei  ::)






Var en fin strand dette,ikke så mage andre turister å se,men noen ekte adam og eva vae det her også  8)
Påfuglene bodde ovenfor stranda,og befant seg bak et høyt gjerde! Nydelige dyr!!!






Vi koser oss litt her i solen,men så er det tid for lunsj! Bestemmer oss for å ta den i Megalo Chorio.



Fant oss en koselig taverna med utsikt over grønne frodige åsrygger. Her serverte de skikkelig god Gresk mat,og vi fikk en god pause i skyggen.






Etter lunsj ville vi se elefantmuseet, som viste seg å ligge rett ved siden av.Det var stengt,men vi banket på et kontor i nærheten,og de ordnet med en guide som låste opp,og fortalte mye historie.
Har ikke noe bilde inne fra museet,men et par fra plassen utenfor. Legg merke til det flotte gulvet





En liten tur i "supern" på hjørnet  ;)





Kan du ta et bilde av meg også?


Utenfor butikken....


Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

Hm,  :bang: noen ganger stokker disse bildene seg på en måte jeg ikke forstår! Det siste bildet er utsikt over Plaka  :-\
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

kaka

Stokking eller ikke, frudiddi; jeg storkoser meg med det jeg ser, og tror jeg må sjekke litt mer om denne øya  :)
KariK

Tjorven

Påfugler er såååå vakre. Og "super'n" minna meg om et sådan på Koufonissi   ;) Vi får jammen sett mye av øya når vi er sammen med deg på tur, frudiddi   :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

Diddi

Vi gir oss i vei på nytt,og setter kursen mot stranden Eristos. Det er en lang flott strand hvor det også finnes charterhotell,pensjonat,taverna også noen telt !







Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Diddi

Etter litt bading og middagslur,er det på tide å kjøre til Mikro Chorio.På vei dit passerer vi et våtområde for trekkfuglene.Øya er kjent for et rikt fugleliv,også for truede arter. Mage  trekkfugler har Tilos som mellomstasjon.



Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...