Logg inn med Facebook eller Google!

Første gang på Kos noen inntrykk

Started by maybe, 16. Aug 07, 11:40:49

Previous topic - Next topic

maybe

Vi kom hjem fra Kos i dag og jeg ville bare skrive ned noen inntrykk fra vår Kos tur.

Jeg kommer sikkert tilbake med flere positive ting etterhvert. Men her kommer noen negative.

For det første fikk vi totalt sjokk av trafikk kulturen der nede. Det var biler, mopeder, sykkler, motorsykler og fotgjengere i et eneste stort kaos. At der ikke skjer flere ulykker inne i selve sentrum er meg totalt uforstående. Ved 1 anledning holdt ett av mine barn på å bli påkjørt. Hun gikk foran meg ved en fotgjengerovergang. Pappan og søsknene hennes hadde allerede krysset gaten. Hadde ikke jeg sett bilen som kom i en voldsom fart å dratt dattern min til meg så hadde hun blitt påkjørt.

Da vi leide bil å kjørte rundt på øya så vi veldig mange små kirker rundt omkring langs veiene. Disse fikk vi vite i ettertid var kirker som etterlatte etter dødsulykker hadde fått satt opp. En plass hvor de gikk og sørget. Det var utrolig mange av dem. Så der er tydligvis store dødstall i trafikken der nede.

En annen ting vi reagerte på var at det fantes svært lite informasjon på engelsk i og rundt severdighetene. De Kosguidene vi kjøpte var også svært ufullstendige. Og det var forbausende få som snakket godt engelsk der nede. Trodde det var mer utbredt i Hellas siden der er så mange turister. Men vi opplevde det samme i Tyrkia.

Glemmer ikke den eldre dama som vi kjøpte Kos håndduker av. Skulle låne toalettet hennes og hun snakket en hel masse som nok for henne hørtes ut som engelsk. Men jeg skjønte bare noen få ord av det hun sa hehe.

Å så synes vi det er veldig trist at en så flott øy ikke tar vare på dyrene sine :( Det var nok det sterkeste negative inntrykket vi hadde der nede. Der var så utrolig mange herreløse hunder og katter. Samt hunder med halsbånd, men som gikk løse i trafikken. Hver eneste dag så vi slike og det gjorde vondt helt inn i hjerterota for oss som er så glade i dyr.

En annen negativ ting var alt søppelet. Men der tror jeg turistene er store syndere. Merkelig hvordan mange forandrer seg når de er turister i fremmed land. Alt er lov liksom.

Vel til tross for disse negative tingene er Kos en utrolig flott øy og vi vil gjerne tilbake dit. Følte ikke at vi fikk sett nok, eller gjort oss kjent nok på øya. Desverre var også mueseumet stengt den dagen da vi skulle dit. Det var en helligdag av noe slag og vi hadde selvsagt planlagt det slik at dit skulle vi siste dag.

xristina

Hyggelig å høre at dere har hatt en fin ferie på \"øya mi\". :-)

Trafikken ja... Hellas topper lista over dødsulykker i trafikken. Her omkommer 15 av 100.000 innbyggere hvert år i trafikkulykker. Dyster statistikk dessverre.

Guidebøker om Kos får man kjøpt på mange språk (inkl. svensk og engelsk) nesten overalt på Kos. Men kanskje det var utplukket? Ute på severdighetene er det kanskje sparsommelig med info? Det har jeg aldri tenkt på. Museum, Asklepion mv er stengt på mandager. :-)

Søppelet er jeg redd for at både turistene og grekerne selv må ta ansvar for. Men jeg er enig med deg, det er for mye av det. Både turistene og grekerne bør skjerpe seg her!

Men Kos er en flott og frodig øy - og jeg gleder meg til å reise tilbake om 4 uker! :-D

Mixelite

Maybe, har du vært i Hellas før? Lurte bare på hva du sammenligner med. Om Kos er verre enn andre greske øyer liksom? (hei xristina ztwyrrrrrrr )

For meg høres det ut som om det du beskriver like gjerne kunne vært skrevet om min øy, Chios. Selv om den har blitt mye bedre de siste årene fordi hovedveien nå går utenom \"kystveien\" og søppel... Var myyye mer av det i 1990 da vi var nede første gang. Nå ser man snaut noe, synes jeg.


Men altså, det kunne være artig å høre hva du har for norm å sammenligne med :)

maybe

Nei, jeg har aldri vært i Hellas før :) Har \"bare\" vært på Gran Canaria, Tyrkia og USA. Samt våre 3 naboer da. Sverige, danmark og Finland.

Så jeg sammenligner nok med hva vi er vant til hjemmefra regner jeg med. Og Tyrkia, det var ikke så ille der som det er i Hellas.

Mixelite

Ok, da kommer neste spørsmål; Til dere som både har vært på Kos og på andre greske øyer; Er det verre(eller bedre) på Kos enn andre steder?

xristina

Maybe - ser nå at du skrev at dere hadde forsøkt dere på museumet den 15. august (og ikke mandag som jeg hadde fått det for meg). 15. august er Maria-dagen i Hellas - og da var det nok stengt ja. Men det er jo kjekt å ha noe til gode til nesten gang! :-D

Livsnyteren

Ja trafikken inne i sentrum av Kos er ganske stor og uoversiktlig.Jeg har selv kjørt scooter der i mange år men jeg har ikke vært oppe i problemer selv.Men kommer du bare ut fra selve bykjærnen er det helt greit å kjøre scooter rundt på hele øya,syns jeg da zqr2333222222
Når det gjelder søpla er det nok som xristina sier.Det er nok like mye grekerene selv som hiver søppel på gata.Men jeg syns ikke at det var et værre søppelproblem på Kos en det var på Chios for eksempel zwwhhhhaaaxxxx Men søppel er noe dritt uansett zqr2333222222
Håper alikevel at dere har hatt en fantastisk fin ferie på Kos uansett  zqr2333222222

xristina

Når det gjelder søppel, så er det jo litt uvant for oss nordmenn at søppelet bare blir satt ut på fortauet. Det blir jo plukket opp derfra da, men ikke nødvendigvis den dagen det blir satt ut. Så enkelte dager ser det verre ut enn andre dager. Men jeg savner nok flere søplekasser generelt på Kos.
:-)

Riitta

Vad är söppler för något zxcqqqaaaaaaaa Fattar inte mycket dom häär sista inläggerna om Kos zxzaxxxxxxxxxx

Riitta,finne :roll:

xristina

Sopor... tror jeg det heter på svensk. Avfall... :-)

Riitta

Javisst,borde ju fattat zxzaxxxxxxxxxx
Tack zxzaxxxxxxxxx

Riitta

maybe

Ja, vi hadde en fantastisk tur :D Det hørtes kanskje ikke sånn ut på mine innlegg her. Men vi hadde en flott tur :D Til tross for varmen. Takk gud for aircondition på hotellene.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...