Logg inn med Facebook eller Google!

Athens flyplass

Started by Svein~B, 14. Jun 10, 19:38:07

Previous topic - Next topic

Svein~B

03. Jul 10, 13:00:03 #12 Last Edit: 19. Oct 11, 18:22:20 by Svein~B
Den overbygde gangbrua vi ser øverst i det forrige bildet, fører til stasjonen til metroen og forstadstoget. Det er omtrent 150 meter å gå fra terminalen, men det er rullende fortau mesteparten av veien.

Stasjonen er altså felles for begge de to linjene og det er bare én perrong. Metroen går på venstre side og forstagstoget på høyre side. Det er forstadstoget du ser i bildet under. Det går til Ano Liosia. Skal du til Pireus, bytter du tog på Neratziotissa. Skal du til Athen, tar du metroen.

Billetter kjøper du fra luke eller automat oppe i stasjonen, altså før du går ned til perrongen. Det er veldig oversiktig der. I tillegg til at de to selskapene har hver sine billettluker og automater, er det en liten kafeteria, en kiosk og toaletter.

Forstadstoget går hvert kvarter fra tidlig morgen til sen kveld. Det bruker 30 minutter til Ano Liosia. Metroen går hver halvtime og bruker 40 minutter til Syntagma.

Rutetidene for forstadstoget finner du her:
http://www.trainose.gr/

Rutetidene for metroen finner du her:
http://www.amel.gr/index.php?id=363&L=1
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi på utsiden av utgang 4. Kjørebanene på ankomstnivå er under tak, fordi kjørebanene på avgangsnivå er rett over. Hvis du for eksempel kommer tilbake igjen fra stasjonen, fordi du har funnet ut at det av en eller annen grunn ikke går noe tog (for eksempel om natta), går du til venstre her for å komme til OASA-bussene og til høyre for å komme til drosjene. Eller du kan gå inn igjen og sette deg på et eller annet serveringssted mens du venter på at togene skal begynne å gå igjen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

07. Jul 10, 18:42:07 #14 Last Edit: 19. Oct 11, 18:25:33 by Svein~B
Det går en lang korridor langs hele det som kalles landsiden av terminalbygningen på ankomstnivå. Her ser vi en del av den. I denne korridoren finner du blant annet banker, bilutleiefirmaer, reisebyråer, butikker, serveringssteder, bagasjoppbevaring, internettkafé og mer. Hvis du skal reise videre med ferje, kan du kjøpe ferjebillett i ett av reisebyråene på flyplassen. Skal du fly videre samme dag, men har noen timer til rådighet, kan du sette igjen bagasjen på bagasjeoppbevaringen og ta en tur til Athen eller du kan ligge på stranda i Rafina. Hvis du trenger ekstra minnekort til kameraet, kan du kjøpe det fra en butikk som er i enden av korridoren, nærmest utgang 5. Det er ingen grunn til å veksle til seg eller ta ut euro hjemme før du reiser til Athen. Jeg talte åtte minibanker og jeg er ikke sikker på at jeg fikk med meg alle.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

09. Jul 10, 17:25:00 #15 Last Edit: 19. Oct 11, 18:27:33 by Svein~B
Her har vi forflyttet oss opp til avgangsnivå. Når du skal reise fra Athen, stopper bussen utenfor terminalbygningen på det nivået som innsjekkingsdiskene er, det vil si én etasje over de tingene jeg har vist bilder av så langt. Det er også dette nivået du havner på når du kommer fra togene. Her er det ikke tak over. Det betyr blant annet at om du har tid til overs, går det an å sitte ute i sola.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

11. Jul 10, 10:38:23 #16 Last Edit: 19. Oct 11, 18:28:45 by Svein~B
Her er vi inne i den store avgangshallen. Her er det innsjekkingsdisker fordelt langs hele lengden på bygget, 157 stykker. De med laveste nummer er til høyre når du kommer inn. Innenfor hver inngang er det skjermer, som forteller hvilken disk du skal til. Du finner flynummeret på billetten din, dette finner du igjen på skjermen og da finner du nummeret på innsjekkingsdisken ved siden av. Den samme informasjonen vises på store tavler over diskene. Det vises vekselvis med greske og latinske bokstaver. Hvis det er greske bokstaver akkurat når du ser på skjermen, trenger du bare å vente litt før det bytter til latinske.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

stein

Så utrolig bra!! Det blir en drøm å lande i Athen og ta seg videre til Syntagma.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Svein~B

15. Jul 10, 11:28:26 #18 Last Edit: 19. Oct 11, 18:31:45 by Svein~B
Takk Stein  :)

Langs den lange ytterveggen på landsida har flyselskapene sine kontorer. Her er vi ved Olympic-skranken. Det er litt kaos og opphetet stemning fordi selskapet hadde kansellert en flygning uten forvarsel. Ifølge en britisk fastboende jeg snakket med, gjør de det hele tida.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

19. Jul 10, 11:09:34 #19 Last Edit: 19. Oct 11, 18:34:00 by Svein~B
For å komme fra den store avgangshallen til flyene, går du gjennom passasjen mellom innsjekkingsdiskene 54 og55. Like innenfor der, før du kommer til sikkerhetskontrollen, er det en del butikker og serveringssteder. Etter at du har passert sikkerhetskontrollen, er det bare barer og kiosker.

Hvis du skal reise fra satelitt-terminalen, det vil si utgangene A30 til A39, bør du begynne å bevege deg dit i god tid, for den ligger 600 meter unna. Selv om det er rullefortau det meste av veien, går det ikke så fort.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Hei Svein. Hvis man skal videre med innenriksfly, må man da ut av ankomsthallen eller finnes det trapper rett opp ett eller annet sted?

Svein~B

Quote from: \"Anders\"Hei Svein. Hvis man skal videre med innenriksfly, må man da ut av ankomsthallen eller finnes det trapper rett opp ett eller annet sted?

Det er transfer-check-in i området som du kommer inn i hvis du går inn mellom bagasjebånd 5 og 6. Der fins det også trapper og heiser. Tar du trappa til venstre, kommer du rett til boarding pass-kontrollen for innenriks og intra-Schengen. Hvis transfer-check-in-diskene ikke er bemannet, kan du likevel ta den samme trappa opp, men da må du ut i den store avgangshallen for å sjekke inn.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders


marjana

Fin tur rundt på flyplassen SveinB!
For oss som gjerne liker å ta det med ro, og har litt tid før vi må haste videre for å nå en båt, så kan jeg anbefale å gå til frisøren på flyplassen. Det er en typisk dyr, fancy kjedesalong, men mye billigere enn her i Oslo, og jeg ble meget bra klipt! Neste gang så skal jeg innom dit igjen.

Oppe i andre etasje er det også rolig i store sofaer der man ikke trenger å spise. Innerst der oppe er det en litt bedre restaurant, og i andre enden, alt for barna: McDonalds. På midten viser de hva de finner arkeologisk, så der er det også fint å se seg om.
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...