Logg inn med Facebook eller Google!

En vandring gjennom Ios\' hvite Chora

Started by Sjøløve, 13. Oct 08, 19:13:48

Previous topic - Next topic

Sjøløve

Vi tilbrakte noen dager av årets høstferie på Ios - som kanskje er mest kjent for sitt hektiske fornøyelsesliv i sommersesongen.  
Festen var nok slutt for i år da vi var der - tilbake lå Chora - fredelig og idyllisk med en labyrint av trange smug og trapper - en typisk kykladisk by.
Bildene får tale litt for seg selv - Chora var absolutt verd et besøk.


Vi bodde helt nede ved stranda i Yialos, og ruslet den ca 1 km lange "trappestien" fra havna og opp til byen




Byen var "delt" i to av en hovedvei som passerte mot Myloptas-stranden og videre innover på øya.
Den ene delen av byen bestod av nyere hoteller og bosteder, mens den andre delen var den
gamle Chora som klatret oppover en pyramideformet topp med 3 små kirker øverst oppe








Vi vandret først gjennom trange gater nederst i byen hvor barene lå tett i tett.  
Her syder det nok av liv i de hete greske sommernetter














Lenger oppover i Chora holdt lokalbefolkningen til. Utrolig fint å rusle gjennom de trange smugene
og høre lydene av hverdagslivet - greske stemmer, skrangling
av kopper og kar og duften av matlaging"¦"¦.











Vi nærmer oss toppen og kan så vidt skimte den første av de 3 små kirkene der oppe midt i bildet øverst








Kan dette være myntet på festglade mennesker med forbigående nedsatt dømmekraft, tro ?





Utsikt fra toppen og ut over den nyere delen av byen.  Santorini i bakgrunnen.




Trappene ned fra toppen med Yialos og havna nederst.  
Det var en fantastisk utsikt fra toppen,
vi kunne se viden omkring til mange av de andre øyene i Kykladene.  
Her skimter vi Sikinos og bak den igjen Folegandros.




På vei ned igjen fra toppen








Blanding av gammelt og nytt på vår vei nedover igjen gjennom byen

Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Ole

Nydelig Sjøløve! :cheers: Chora på Ios er en av de desidert vakreste byene jeg har vært i i Hellas! Bare må tilbake dit en gang.

Anita

Tusen takk for nydelige bilder  :flower:

Ble fristet til å skrive Ios på listen neste år... Kommer an på hvor vi lander med flyet - Santorini eller Athen.

Vennlig hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Anders

Snadderbilder! Og det var det jeg visste... burde absolutt ha gått i land på Ios for en natt eller tre!   :cheers:
Takker for titten, all kunnskap er av det gode.

Tjorven

Dette var aldeles nydelige bilder, Sjøløve, og Ios har plutselig havna langt oppe på favorittlista mi  :love1:
Har bare ikke gidda å bry meg om denne øya tidligere, pga ryktet som festøy, men du verden så vakkert det er der :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Riitta

Härliga bilder. Dom små vita husen ser ut som sockerbitar,när man ser dom uppifrån :bom: Tack för titten :flower:

Riitta

Sjøløve

Tusen takk for hyggelige kommentarer :flower:

Ios var faktisk veldig verd et besøk, selv om mange nok forbinder den med party, party, party.  Men som vi ble fortalt, det avhenger veldig av når tid en drar til øya.  For oss ikke helt unge passet september veldig bra.  Noen festglade ungdommer var det nok enda der, men siden festen visstnok ikke starter før langt ut på kvelden, og vi bodde særdeles fredelig til nede ved stranda 5-6 min gange fra havna, hørte vi aldri en lyd fra noe som helst.  Faktisk et av de fredeligste stedene vi har bodd på.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tjorven

Dette var som musikk i mine ører, Sjøløve. Greit med party innimellom, det er ikke det, men kan styre meg for dritingse ungdommer hver kveld, liksom. Godt å høre at september er ei fin tid der :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Det var innbydende!! Så mange fine smug og vakre små plasser du har formidlet til oss ivrige tittere . Ser ikke mye ut som et partysted. Fint å høre at det går an å dra dit og oppleve ro.
KariK

Torill

Nydelige,og stemningsfulle bilder :flower:  :flower: Likte særlig god det med den svarte katten på :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

brit

Dette var nydelig Sjøløve!  :cheers:
Her var det ikke mye som minte om \"partyøy\"
Tusen takk for titten! :flower:

Sjøløve

Takk igjen for kommentarer :flower:

Ja, Ios VAR veldig fredelig, her var det bare å gire ned og la tankene vandre sine egne veier.  



Vi bodde noen min. gange fra havna, der var det akkurat passe fin stemning på tavernaene om kvelden.  
Det kom inn en del seilere, mye franskmenn, selv om jeg ikke forstår språket er det vakkert å høre på.
(godt voksne mennesker i seilerne, de få ungdommene som var igjen bodde nok oppe i Chora).



En liten kuriositet - første gang jeg har sett en norskregistrert bil på ei gresk øy - det er vel ikke så mange nordmenn som tar bilen med seg.
Vi spiste lunsj ved Myloptoas-stranden, jeg sperret nok øynene opp litt da det kom kjørende en liten kassevogn med norske RH-skilter forbi,
noen minutter senere kom det jammen en bil til med norske skilter.  Den første forsvant igjen før jeg fikk tatt bilde av den.

Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...