Logg inn med Facebook eller Google!

Olika sätt att intaga sin ouzo...

Started by Riitta, 10. Oct 08, 17:09:45

Previous topic - Next topic

Sigbjorn

Det finnes Ouzo å få på polet, men det er ikke alle utsalgene som har tatt det inn. Det kan imidlertid kjøpes på vinmonopolets nettbutikk, og da står valget mellom Ouzo Sans Rival eller Tsantali Ouzo.

Jeg har lært meg at Ouzo er egentlig ikke noe en bare drikker for å drikke det. Ouzo er det som blir brukt som drikke til fiskeretter. Når vi var i Parga hadde det ene stedet vi spiste en rett som het \"Ouzovarieties\", og det var diverse fiskeretter.

Παμε για ΟÏ...ζο heter det på gresk, og det betyr noe sånt som:

Vil du bli med meg til tavernaen og spise fisk?

Sigb
Δεν πειραζει

bengalow

Jag dricker ouzo utan vatten, men Anita vill gärna ha det \"mjölkigt\", eller med en isbit. Det behöver inte vara i Grekland, men där har den en större legitimitet. Jäg älskar ouzo - inte bara en tillfällighet, att vår hund heter just så!!
Ouzo tillverkas på ett par olika sätt, de flesta sorter genom att tillsätta essenserna till teknisk sprit, som man köper från statliga destillerier. Och så kan man göra som bl.a. Barbayannis på Lesvos, destillera allt själv från egen mäsk. Man kan faktiskt se på en ouzo hur den tillverkats, just genom att hälla i vatten eller is. Blir det utfällningar i vätskan är det egendestillerat, och därigenom skulle man ha en \"bättre\" ouzo, sägs det, eller åtminstone en ouzo som INTE smakar ren alkohol.
Beträffande uttrycket\"pame gia enan ouzo\", när man skall äta fisk, så har jag aldrig hört det, men ofta får man småfiskar som \"meze\", tilltugg.
Sans Rival kommer jag aldrig att dricka igen. En parfymdoftande, illasmakande ouzo, och Tsantalis tycker jag inte heller om. Nostalgia är en medelmåtta....Ouzo 12, Plomariou och Barbagiannis, varav den sistnämnda står i en egen klass! \"Geia sas!\"
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Holder meg til Dodeka\'en :-)
Og den er utmerket for \"balansering av tarmfunksjonerne\"! :-) :-) :-)

Ole

Jeg drikker den bar når jeg får bestemme selv. Har fått skikkelig sansen for ouzo de siste par årene og har nå 3 deilige flasker stående i barskapet!

kaka

Jeg tok alltid med hjem resten av den lille flasken jeg gjerne kjøper nedover. Siden jeg drikker lite av den hjemme, ble det til at sønnen gjerne tok med slantene. Men når jeg i høst har hatt skikkelig Kløe-hoste, har jeg tenkt \"honning og Rigabalsam\" og tatt noen slurker. Varm te med honning og ouzo var faktisk godt! (Regner med noe griner på nesa nå)
Ellers, en anbefaling til dere som foretrekker Plomari Ouzoen. Dra dit og kjøp den der! Så koselig sted, og det er ukentlig omvisning hos Barbajanni
KariK

Torill

Quote from: \"bengalow\"Jag dricker ouzo utan vatten, men Anita vill gärna ha det \"mjölkigt\", eller med en isbit. Det behöver inte vara i Grekland, men där har den en större legitimitet. Jäg älskar ouzo - inte bara en tillfällighet, att vår hund heter just så!!
Ouzo tillverkas på ett par olika sätt, de flesta sorter genom att tillsätta essenserna till teknisk sprit, som man köper från statliga destillerier. Och så kan man göra som bl.a. Barbayannis på Lesvos, destillera allt själv från egen mäsk. Man kan faktiskt se på en ouzo hur den tillverkats, just genom att hälla i vatten eller is. Blir det utfällningar i vätskan är det egendestillerat, och därigenom skulle man ha en \"bättre\" ouzo, sägs det, eller åtminstone en ouzo som INTE smakar ren alkohol.
Beträffande uttrycket\"pame gia enan ouzo\", när man skall äta fisk, så har jag aldrig hört det, men ofta får man småfiskar som \"meze\", tilltugg.
Sans Rival kommer jag aldrig att dricka igen. En parfymdoftande, illasmakande ouzo, och Tsantalis tycker jag inte heller om. Nostalgia är en medelmåtta....Ouzo 12, Plomariou och Barbagiannis, varav den sistnämnda står i en egen klass! \"Geia sas!\"
Aha! Da vet jeg hvorfor det ble \"ubåter\" i min Ouzo da jeg hadde en isklump i den :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Tjorven

Ubåter????? Mulig jeg er helt bortreist, men spør nå læll. Ouzo er blank uten vann/ is, og \"melkehvit\" med. Hvor kommer ubåtene inn??? Når man drikker for mange, eller  ?  ;)  :drunken:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Torill

Quote from: \"Tjorven\"Ubåter????? Mulig jeg er helt bortreist, men spør nå læll. Ouzo er blank uten vann/ is, og \"melkehvit\" med. Hvor kommer ubåtene inn??? Når man drikker for mange, eller  ?  ;)  :drunken:
Hmm. Nei,oppdaget det etter glass 1 :cheese: Mener bare at det kom utfellinger,som Bengalow sa når vi hadde is i :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...