Logg inn med Facebook eller Google!

Nu lyssnar jag på.... (gresk musikk!)

Started by bengalow, 26. Dec 07, 16:17:59

Previous topic - Next topic

bengalow

Ibland undrar jag om det är slut på laika-sångare, men idag upptäckte jag en helt underbar röst, Giannis Xassiotis. Han sjunger precis på det sätt som \"de gamle\" framför sina sånger, och som gör mig lyrisk, och med helt \"nya\" sånger. Om ni träffar på honom i skivdiskarna så är köprekommendationen *****+. Den skiva jag lyssnat på det mesta av dagen heter \"Ta simadia\"(Kännetecknen)
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

En helt nyutkommen skiva med Glykeria \"Ta themelia mou sto vouna\" (Mina baser/ursprung i bergen). Det är inte så mycket nytt på skivan, men det är alltid en njutning att lyssna till denna \"first lady\" i grekisk laika -musik. Man blir engagerad och lyssnar speciellt när denna lilla dama är igång. Hon har en röst som ingen annan kvinna. På skivorna sjunger även Pasxalis Terzis en av mina absoluta facvoritmelodier \"Drapetsona\", ett stort plus, samt Dimitris Basis.

Köptips *****+
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

bengalow

Xristos Antoniadis !!!!!

Äntligen, efter flera års \"tystnad\", förutom en single för något år sedan, har denne, en av mina stora favoriter, återkommit med en CD som heter \"Dorean\" (Erbjudande). Han sjunger lika skönt nu spm då, så vad som hållit honom tillbaka från scenen är en gåta!!! Titelmelodin kommer med 99% säkerhet att bli ett \"örhänge\", tro you mi!!
En av hans största hits hette/heter \"Magia\" (Förtrollare) och spelades flitigt här hemma för 7-8 år sedan, om jag minns rätt. När vi var på grekisk restaurant, så blev den önskad stup i ett. Det var en häftig artist, och ett faktum är,  att den mjuka fina röst den mannen har, klart  övergår t.ex. Antonis Remos. Han har väl nått 40-årsåldern vid detta laget, så han börjar platsa i \"järngänget\". Om jag känner mina ideal rätt, så kommer denna skiva att snurra här ett antal veckor....

Köptips: *****++++
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

meze

Akkurat nå, og ganske ofte, hører jeg på NENA VENETSANOU. Jeg oppdaget henne for endel år siden, men først så har jeg fått skikkelig sansen for henne. CD\'en KAFE GREKO er helt fantastisk, syns jeg.

kaka

Så moro å se at flere har oppdaget Nena Venetsanou! Jeg hørte henne live i Afytos for flere år siden, og har skaffet meg mangen av hennes cdèr. Hun synger fantastisk! Moro å følge teksten på gresk.
KariK

bengalow

Ooooops! Hur kan jag ha missat en sådan artist????? Hon har en fullständigt betagande röst!!! Jag fick fatt i CD\'n \"Kafe Greko\" och det var en otrolig upplevelse, må jag säga! Rythmerna gör att man inte kan sitta still!! Och denna otroligt klara, rena stämma! Ja denna dama kan verkligen konsten att sjunga!!!
Det kommer att bli mycket av hennes sång här i huset kan jag lova. VÄLDIGT mycket tack för tipset Meze och kaka!!

Har precis fått fatt i skivan som heter \"Zeimpekiko - lekes prosefxes\". Det är de klassiska zeimpekika-melodierna i en helt suverän tolkning. Jag måste säga att jag sitter här och blir tårögd, och fortsätter hon i samma stil, så är det fara för att tangentbordet blir vattenskadat!! Vilken underbar artist!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Magnolia

Inspirert av de siste innleggene i denne tråden, spiller jeg også Nena Venetasanou. Cd-en jeg spiller nå heter Icones. Her blir hun akkompagnert av Yorgos Mavroides på gitar, Sarandis Kassaras på piano og Tassos Missirlis på cello.
Takket være gullsmeden i Kardamili fikk jeg øynene opp for denne sangeren for flere år siden.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

kaka

Jeg skjønner jeg må skaffe meg enda flere cdèr, at jeg ikke har fått tak i alt. Gledelig, gripende å lese din begeistring, bengalow. Jeg har følt meg ganske \"alene\" om å like hennes stemme og forskjellige fremføringer, selv om gullsmeden i Kardamili ALLTID spiller henne (men alltid samme cd)
Hennes tolkninger av Sapphos diktning, sammen med AngeliQue Ionatos, og med veldig spennende instrumentsetting, er flott! Så vare, fine toner.
KariK

meze

Jeg forsøkte å få tak i CD\'er av henne i Athen for noen år siden,men ingen hadde hørt om henne der da. Nå har jeg fått tak i tre. I tillegg til KAFE GREKO har jeg ZEIMBEKIKO og NEA GI. Vanskelig å skrive med \"våre\" bokstaver.

bengalow

När jag ibland är inne på grekiska musiksidor, så kan man få riktiga \"napp\". Idag var det en sådan dag...Konstantina\'s första skiva,\" To simadi\"  från 1987, låg ute....!
Denna underbara röst, som jag aldrig hört maken till, sjunger i lite italiensk balladstil, men med absolut grekisk känsla och rytmer. På en av låtarna sjunger hon duett med Giannis Parios.
Cypriotiska, som hon är, har en sådan klar, ren röst, med ett naturligt vibrato, och det verkar inte som hon ens anstränger sig, även vid de högsta tonerna, där andra artister får gå ner en oktav, för att klara av sången.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

kaka

Spennende tips, bengalow. Jeg fant Nena på etnisk musikklubb, og har bestilt de to cdene du og meze  har anbefalt. Jeg gleder meg veldig til de kommer.
Akkurat nå har jeg lyttet til \"Corsika\" med Petru Guelfucci i et program på NRK-radio. Veldig vakker låt, både kompen, og ikke minst den spesielt kraftulle sangen. Nå fikk jeg litt av historien til artisten også. Skjønner at korsikans musikk og har en spesiell stil. Jeg har vært nysjerrig på den sterke, vakre, sangen siden jeg fikk en samlecd (nok \"hjennebrent\") av han som arrangerte konsert med Nena i Afytos (på Halkidiki). Det er så moro å oppleve glimt av gjenkjennelse!
KariK

kaka

Men huff å huff. Bladde meg gjennom tråden nå og så noen hete innlegg om at dette BARE er for Gresk musikk. Leste bare \"Nu lyssnar jag på...\"
Der bomma jeg. Unnskyld!
KariK

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...