Logg inn med Facebook eller Google!

1. mai i heiene (A. Sofia-Exochori- Petrovouni)

Started by kaka, 07. Mar 09, 22:08:51

Previous topic - Next topic

kaka

1. Mai i heiene.

Hvis noen tror jeg alltid går tur alene, - så gjør jeg ikke det  (og  jeg er heller ikke alene om å rote meg bort)
Jeg har blitt kjent med mange flotte mennesker, spesielt i Kardamili.
På min første tur til området, ble jeg tidlig med Toya på en fantastisk tur til Mistras. Der kom jeg ved siden av en svært hyggelig dame på bussen, og vi holdt kontakten.
Hun hadde truffet et par andre, - som også hadde truffet noen, og avtalt å gå tur oppover ravinen, 1. mai. 
Da vi møttes nederst ved ravinen klokken 9, var vi til sammen 6 mer eller mindre ukjente mennesker som ville utforske området sammen.
(\"ravine!\" - lo damen i butikken, da jeg fortalte hvor turen skulle gå. \"Det er jo bare et uttørket elveleie\")

Utrustet med kart, og vann i sekkene (+ någo attåt, skulle det vise seg), tok vi fatt på det steinete og ulendte elveleiet, - eller hva vi nå skal kalle det.

Det skulle være klostre langs dette leiet, og vi tittet stadig på kartet og beveget oss oppover.

Det er, til tider, ganske utfordrende for vinglete ankler og svake knær å bevege seg i denne \"steinelven\", og ingen av oss var direkte unge. Vi søkte det som kunne ligne stier langs bredden, men måtte stadig uti igjen.
Elveleiet går i en kløft som ble stadig dypere, med mye vegetasjon på begge sider. Det var mye vakkert å skue for våre øyne.
Steder hang bergveggen utover kløften (uten at det virket truende), og det var flotte brungyldne farger i veggene. Vakkert og fasinerende! -Og bilder ble tatt.

Ut fra kartet mente vi det snart skulle gå en sti opp til venstre mot det første klosteret: Mon. Likakiou. Men den fant vi ikke.

Etter hvert fant vi i stedet en brukbart bred sti opp mot høyre, og valgte fornøyd den. Det var delig å få litt mer stabil grunn under føttene.
Denne stien førte opp mot Ag. Sofia. En fin liten plass, der vi alle hadde vært tidligere. Men vi ville se mer av dette flotte området, og måtte videre.
Et lite stykke langs veien fra Ag. Sofia, fant vi ny turløype: Rød med hvitt kors. Den skulle føre oss til Kato Chora på 45 minutter, fortalte kartet.
Flott, her går vi!
Det gikk bratt og ganske steinete oppover i et vakkert område. Her var vekstene lavere, men blomstene var over alt.

Vi gikk entusiastisk oppover i dette vakre landskapet. Et stykke oppover kom vi rett på et bittelite steinkapell.
Det \"tok\" oss helt! I vår begeistring, flettet vi en blomsterkrans av vakre, spinkle vårblomster, og hang den på døren til kapellet. Det var jo 1. mai! og da pynter man dørene med blomsterkranser her nede.



Landskapet lå åpent foran oss videre oppover, og vi gledet oss sammen, uten særlig tanke på at de fleste knapt hadde truffet hverandre tidligere.

Snart skuet våre øyne klynger av hus litt lenger frem, oppi åsene. Stor begeistring igjen, og frem med kartet, (og kameraene, selvsagt)
Det måtte jo være;?-Chora. Nå viste det seg at det var mange Choraer: Kato Chora, Exochori , - og bare - Chora.
(Jeg er fortsatt usikker på hva som er hva når jeg kommer dit opp, enten det er med buss eller til fots)
Det spilte jo ikke så stor rolle. Vi bare gikk i retning av der vi så husklyngene. Det var enda et stykke igjen, for luftlinje er ofte noe helt annet enn \"ganglinje\".


Men vi kom etter hvert frem til et sted med en taverna. Der ville vi sette oss. Vi fant et bord ute, og bestilte Vi fikk vite at vi nå var i Exochori. Det satt noen \"lokale\" der, som nok syntes det var moro at vi kom.
Særlig morsomt syntes de det var når en av damene spurte etter toalettet, og, på anvisning (slik hun oppfattet den) gikk opp en utvendig trapp.
Hun skjønte at hun var på villspor når latteren bredte seg. Hun var på vei opp i eierens private!


Vi nøt tilværelsen, slappet av med mat og drikke, og syntes at stedet var akkurat så \"egenartet\" som vi turister gjerne vil ha det på tur til små landsbyer i heia.

Men, vi kunne jo ikke slå oss til her for resten av dagen. Vi skulle tilbake en annen vei, uten at vi var helt sikre på hvilken, - eller hvor.

Vi fant raskt et skilt, da vi krysset veien. Skiltet viste rød og gul løype, mot Petrovouni. \"Old stone path among the olive groves\".

Og vi vandret glade videre. (Jeg hadde ikke lært da at årvåkenhet var nødvendig når man gikk \"among the olive groves\") Landskapet ble etter hvert veldig åpent, og veldig \"likt\".

Jeg tror ikke vi sang. \"Vi går gjennom daggstentke berg, fallera..\", men vi kunne godt gjort det. Men noen sanger som passet til anledningen og dagen ble det. Og ellers gikk praten.

Når så mange går slik sammen og småprater litt hit og dit, skifter klyngen stadig formasjon, og man ser ikke nødvendigvis etter hvor man går hele tiden. Ikke hadde vi utropt noen som turleder heller.

Men vi koste oss og  var kjempefornøyde, - inntil vi fikk en liten følelse av å ha mistet stien. Men det var jo ikke så farlig. Vi kunne jo bare gå litt tilbake og finne den igjen

Og vi gikk tilbake. -Vi gikk fram og tilbake, - lenge"¦.. - og måtte til slutt bare innse at vi helt hadde mistet stien. 
Disse lumske oliveområde\"stiene\" ga oss falsk trygghet. Men vi hadde jo kartet.
Akkurat da hjalp ikke det veldig mye heller. Men vi skjønte at det måtte gå noe som liknet på vei i nærheten av der vi var.
Vi så den gulaktige, brede stripen også, og gikk i retning av den.

Men det var bratt og veldig tette kratt uten noe som lignet på sti, og vi hadde hørt at det var orm i området. Dette var litt ugreit!
"Lost"


Endelig fant vi et sted vi kunne klatre oss ned ,- og til slutt hoppe ned på veien.
DA var vi fornøyde, da!

Og da kom det lille attåt opp. Den eneste mannen i flokken hadde med seg en liten flaske ouzo. Vi fikk alle noen dråper i vannet, og drakk lykkelige. Jeg tror aldri ouzu har smakt så godt, selv om den var veldig tynn!

Jeg husker ikke så godt resten av turen, men vi hadde 7 flotte timer sammen på tur. Og, som i folkeskolens stiler, var \"alle enige om at vi hadde hatt en fantastisk tur\"
KariK

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...