Logg inn med Facebook eller Google!

Tommy & Marias Pargatur 14-28.juli

Started by Lars1, 04. Aug 08, 17:14:13

Previous topic - Next topic

Lars1

Her er mitt bidrag til reisebrev fra Hellas, etter å ha kommet hjem fra Parga for snart en uke siden.

Vi tilbragte 14 dager på Enetiko Resort Hotel, Parga. Dette er et ganske så nybygd hotellanlegg (2002 visstnok) som nok ikke er så veldig lik de andre hotellene og leilighets-anlegg som ellers fins i vakre Parga. Reinspikka luksus, egentlig!
4-stjerners rom/leiligheter i kataloger og omtaler, og det ligger ca.1 km unna sentrum, rett over Dokos Taverna i øvre del av Parga, mot Lichnos beach.

Enetiko ligger langs hele den øvre billedkanten.


Her fra leiligheten vår og ned mot bassengområdet


..og her er bassengdelen :cyclopsani:


Utenfor leiligheten vår


Liker å ta bilde av badet når jeg er på tur :colors:

Mye av tiden vil jeg nok måtte inrømme gikk til å ligge å slappe av ved bassenget og kun nyte varmen, mens veldig mange andre dro på utflukter og slikt.
Har nok slått oss til ro med at vi har det mer enn nok fint så lenge det er varmt og vi har en slags mulighet til å kjøle oss ned om det blir for varmt :sunny:

Som det vises på det ene bildet av Enetiko, var det en relativt bratt bakke siste biten opp til hotellet, denne gjør nok sitt til at endel mennesker med gåvansker vil ha problemer med å komme seg opp uten scooter el bil. Heldigvis for oss er vi (relativt) friske til beins, så bakken utgjorde ikke mye mer enn litt pusting og pesing i varmen for oss :beer:

Nede i sentrum fant vi ganske raskt vår absolutte favorittrestaurant, Bacchos :cheers:  Utrolig greie servitører jobbet her, og husket ansiktene våre fra første gangs besøk. Fikk oss til å føle oss velkomne uansett hvor stappfullt det måtte være \"inne\". Var det fullt, fikk vi en valgfri forfriskning de minuttene vi måtte vente ved muren (oftest Ouzo på meg:)
Maten -syntes vi- smakte aller best her, kom raskt på bordet, og i stooore porsjoner. Selv for en slukhals som meg ble det faktisk mye mat igjenn etter jeg var forsynt, noen ganger :thumbleft:



Vet ikke om dette fluidiumet hadde påvirkning, men maten var GOD her!


Et typisk bilde av tre greie servitører. Desverre husker vi bare navnet på to; Kostas til vestre og Alex til høyre i bildet.

Vi var selvfølgelig også å spiste andre plasser, kan nevne Dokos Taverna, Rudis, Parrot, Mediterranean, Castello, og noen fastfoodsjapper (gyros!!!) jeg ikke husker navnet på.

Her fra balkongen på Rudis, koselig restaurant med anonym men god mat.

To ganger bare, besøkte vi strender.. Henholdvis Lichnos og Valtos -strendene, beliggende på hver side av byen.
Det går shuttlebåter hver time den travleste stunden til hver av strendene, 7 € t/retur for to personer.
Absolutt verdt turen, da det ble vel varmt å gå til Valtos (selv om turen var fin), over toppen av bebyggelsen midt inni byen.


Valtos, med laaang sandstrand


Fin strand!

Men etter å ha vært i havet der, og ved Lichnos syntes vi rett og slett det ble for kaldt i vannet til å trives der. Ble stort sett nødvendige nedkjølingsturer  :colors:  (Kyllinger er vi,ja...)

Der fantes mange koselige butikker og små smug, men om kveldene prøvde vi å unngå å shoppe og spise, de timene det var travlest (21-23) for da var det MYE folk ute og gikk!
Ikke at vi har panikk for mennesker el noe :protest:  men det ble rett og slett ofte ufremkommelig. .
Ikke veldig rart i midten og slutten av Juli, og fullstendig forståelig da det er en liten by.

Et fint lite smug, uten mange turister som oss :angel9:


Tror dette bildet ble tatt etter min kjære forlovede og jeg feilberegnet Ouzo-alkoholinntaket litt :wynar:


Handlegate

I to uker koset vi oss med gresk natur, gresk høflighet, greske priser, mythos, GOD mat og mye mer.
Blant annet ble vi kjent med servitørene på både Veranda som er en nattklubb, og Scorpios biljardbule og nettkafè.
Min bedre halvdel opprettholder nå kontakt pr.www med nye veninner :flower:

Anbefaler Parga på det sterkeste for de aller fleste, og vi vet nå at vi mest sansynlig kommer tilbake i september neste år. Om vi ikke blir impulsiv (som vi bruker å være) :joker:


Legger nå tilslutt ut diverse bilder tatt rundt omkring i Parga med en kort forklaring.
Takk for oppmerksomheten!


Sjark Hellas-style!


Litt av nordre del på promenaden.


Koser oss!


Det var Mythos i glassene, æresord :compress:


Vakkert...


Frokost på hotellet.


Opplasta båt på vei inn fra dagstur til Paxos/Antipaxos


Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...