Logg inn med Facebook eller Google!

Gresk olivenolje

Started by Heidrun, 22. Mar 17, 08:49:24

Previous topic - Next topic

Heidrun

Er glad i Gresk olivenolje, og da spesielt fra Kreta. Kanskje det har noe med at jeg drar oftest til Kreta.
Men jeg registrerer at man har forskjellige typer olivenolje, og det basert på hvilken kvalitet en har. Ekstra Virgin Oliveoil , og vanlig virgin olive oil osv osv. Men jeg stusser litt over at man i f,eks Eksta Virgin Oliveoil. Ja der har man ikke forskjellige varianter med tanke på matlaging.
For hvis man ser på vin, ja da har man vin som passer til kjøtt, fisk, salater og det man kan få til umåtelig forskjellige matretter, og hvorfor får man ikke Ekstra Virgin Olive Oil som passer til de forskjellige marettene. For Fisk har jo en annen smak enn Kjøtt osv, og trenger da en annen type olivenolje når man steker den.
Så til dere som kan det, eller som gjerne synse som jeg ofte gjør. Ja hva kan grunnen være egentlig
Yamas til livet og til

Diddi

Olivenolje finnes jo i utallige varianter,selv om de går under gruppen extra virgin. De er ulike i karakter,farge og styrke, alt etter området de er produsert, årgang osv.
Hvis du handler olje i en spesialforretning kan du prøvesmake og få mange gode råd.
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Heidrun

Quote from: Diddi on 22. Mar 17, 09:07:13
Olivenolje finnes jo i utallige varianter,selv om de går under gruppen extra virgin. De er ulike i karakter,farge og styrke, alt etter området de er produsert, årgang osv.
Hvis du handler olje i en spesialforretning kan du prøvesmake og få mange gode råd.


Det er jeg klar over. Men det er ingen som overhode sier at denne oljen er til fisk, og denne til kjøtt, mens denne passer best til salater. Mon tro om produsentene her ikke ser potensialet av å opplyse evt potesielle kunder om bruksområdet for den og den olivenoljen
Yamas til livet og til

ROLLE

Hej med olja
Allt ni vill veta om olivolja går att läsa om på Google !! Viktigaste med oljan är att den är fresh med viskositeten i behåll. De må nu vara jungfruolja eller icke jungfruolja.
Det att oljor du får i Hellas tex inte alltid är jungfruolja vilket används på restaurationerna fritt fram vid bordet,  utan de har en billigare olja som ofta är utspädd olja, tex med solrosolja är inte ovanligt pga att massor  konsumeras av varan och olja är dyrt  också i Grkland  !! Till stekning av fisk och kött används oftast raffinerad olja pga en högre antändningspunkt vilket är ca 320 C mot ca 120 C hos olivoljan. Ofta är blandningen 20% olivo och 80 %solros men mest bara solrosolja !!!
Tag och kolla bäst före dagen för  den olivolja du har hemma ? Brukar vara 2 år bäst före på olivolja.
Varje ort i Grekland säger sej ha den bästa oljan i landet, beroende på varifrån du köper din olja. Testa den mellan din tumme och pekfinger så känner du ifall du kan ha det i din bilmotor kanske också ? 8)
Tänk på  ifall du köper oljan i sept,  okt. nov så är den 1 år närapå !!

ROLLE

Fint Heidrun att du var på plats  !! ;D

Heidrun

Quote from: ROLLE on 22. Mar 17, 15:16:03
Hej med olja
Allt ni vill veta om olivolja går att läsa om på Google !! Viktigaste med oljan är att den är fresh med viskositeten i behåll. De må nu vara jungfruolja eller icke jungfruolja.
Det att oljor du får i Hellas tex inte alltid är jungfruolja vilket används på restaurationerna fritt fram vid bordet,  utan de har en billigare olja som ofta är utspädd olja, tex med solrosolja är inte ovanligt pga att massor  konsumeras av varan och olja är dyrt  också i Grkland  !! Till stekning av fisk och kött används oftast raffinerad olja pga en högre antändningspunkt vilket är ca 320 C mot ca 120 C hos olivoljan. Ofta är blandningen 20% olivo och 80 %solros men mest bara solrosolja !!!
Tag och kolla bäst före dagen för  den olivolja du har hemma ? Brukar vara 2 år bäst före på olivolja.
Varje ort i Grekland säger sej ha den bästa oljan i landet, beroende på varifrån du köper din olja. Testa den mellan din tumme och pekfinger så känner du ifall du kan ha det i din bilmotor kanske också ? 8)
Tänk på  ifall du köper oljan i sept,  okt. nov så är den 1 år närapå !!


Ikke helt rett, men rett på en måte. Har googla og googla, og snakka med folk som kan olivnolje i resturangmiljøet i Norge.
Det at man ikke kan steke med ekstra virgin olive oil er en myte. Er oljen av god nok kvalitet, ja da tåler den meget høy temperatur ved steking.Men ingen kunne svare på det med hvilken olje til diverse steketing som f.eks fisk eller kjøtt
Yamas til livet og til

Heidrun

Quote from: ROLLE on 22. Mar 17, 15:19:17
Fint Heidrun att du var på plats  !! ;D


Prøver så godt jeg kan vet du  ;) :ferie: :ferie: :sjampis: :sjampis:
Yamas til livet og til

ROLLE

Hej på dej Heidrun

Den vetskap vi i norden har om olivolja är mycket,  mycket liten. Men ännu är vi inte vana använda  den 5000 åriga olivoljan. Sakta men säkert är vi måna om att använda till vår sallad så lite som möjligt av den olja vi kallar jungfruolja, vilket vi smusslat in från Hellas av vår  Grekiske väns  kusin eller mosters faster, som har kommit över oljan från en nära släkting till mostern.. Då vi i norden använder 0,5 l per capita av oljan mot 100-200 l per 4 pers familj i Grekiska arkipelagen visar att vi inte kommit någon vart från valfettet eller smöret inte rypsoljan att förglömma.  Men vi är på god väg använda mer än en liter om året inom närmaste decennium !!!
Nu då Kina har kommit underfund om dess fina förträffliga egenskaper förkosmetikaindustrin kanske vi aldrig hinner upp till 1l om året pga att det blir för dyrt och säljes i 50 ml  flaskor man oljar in nästippen med ?

Kritios

22. Mar 17, 20:23:46 #8 Last Edit: 22. Mar 17, 20:30:36 by Kritios
Quote from: Heidrun on 22. Mar 17, 08:49:24
Er glad i Gresk olivenolje, og da spesielt fra Kreta. Kanskje det har noe med at jeg drar oftest til Kreta.
Men jeg registrerer at man har forskjellige typer olivenolje, og det basert på hvilken kvalitet en har. Ekstra Virgin Oliveoil , og vanlig virgin olive oil osv osv. Men jeg stusser litt over at man i f,eks Eksta Virgin Oliveoil. Ja der har man ikke forskjellige varianter med tanke på matlaging.
For hvis man ser på vin, ja da har man vin som passer til kjøtt, fisk, salater og det man kan få til umåtelig forskjellige matretter, og hvorfor får man ikke Ekstra Virgin Olive Oil som passer til de forskjellige marettene. For Fisk har jo en annen smak enn Kjøtt osv, og trenger da en annen type olivenolje når man steker den.
Så til dere som kan det, eller som gjerne synse som jeg ofte gjør. Ja hva kan grunnen være egentlig

Naboen vår på Kreta som har noen og 400 egne oliventrær, og pleier og høster noen hundre til, deriblant våre fire, sier at den kaldpressede olja de presser der brukes til alt.
Steking, baking, på salaten, på huden, i håret... you name it.
Denne olja er så mild i smaken at den ikke setter nevneverdig smak på verken fisk eller kjøtt ved steking.
Olivenolje tåler også høyere temperatur enn de fleste andre vegetabilske oljer, over 200 grader.
Vår andel av de 20 literne våre trær ga i fjor er i alle fall prima olje  ;D
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...