Logg inn med Facebook eller Google!

En overnatting og noen inntrykk fra Pireus

Started by Tjorven, 01. Nov 12, 17:21:49

Previous topic - Next topic

Tjorven

Etter min månedslange ferie på Antiparos i juni i år, var turen kommet til hjemreisen. Jeg skulle fly hjem fra Athen om formiddagen den 28. og måtte derfor overnatte der. Jeg var lite lysten på å bo midt i storbyen, så valget falt på Pireus, en litt mindre storby  ;)  der jeg hadde forhåndsbestilt et rom på Triton Hotel. Jeg ankom Pireus med Blue Staren fra Paros om ettermiddagen, og i følge kartet skulle hotellet ligge en kort spasertur fra havna. Det gjorde det også, og både jeg og bagasjen min kom oss velberga fram til hotellet.  ;D  Etter å ha lest og hørt diverse "skremsels"-historier, var det med en smule engstelse jeg labba iveg gjennom bakgatene  ::)  Heldigvis støtte jeg ikke på noen lommetyver, eller andre som så ut til å skulle "overfalle" meg, bare hyggelige folk som pekte ut retninga for meg når jeg spurte  :)

Triton lå veldig sentralt til alt, utenfor var det liv og røre på alle kanter og jeg fikk rom med utsikt til alt  ;D  Rommet var rent og pent og på badet var det store gode håndklær og velfylt med baderomsprodukter. Det var utrolig deilig med en dusj da jeg endelig var framme etter mange timers båtreise!
Rommet lå i 5.etasje, og jeg kjente litt på høydeskrekken da jeg gikk ut på den lille balkongen, men den glemte jeg etter hvert, for her var det mye å følge med på  :)  Det var et helt annet skue enn jeg er vant med fra øylivet, men ganske fasinerende. Og det skjedde noe hele tida, så det var langt fra kjedelig å sitte der oppe og glo ned på gatelivet under meg.

Jeg gikk meg en liten runde i nærområdet utpå ettermiddagen også, men da hadde jeg ikke med meg kameraet  :(  Så alle bildene er tatt fra balkongen. Jeg hadde tenkt meg ut for å spise om kvelden, men jeg var såpass trøtt at det ble hotellmiddag og i seng etterpå.

Jeg hadde utsikt til litt av markedet rett nedenfor. Her var det frukt og grønt og fisk til salgs.


Utsikt over sidegata hotellet ligger i.


Utsikten mot venstre side var ikke like attraktiv med sitt heller falleferdige look.




Men til venstre for disse bygningene og over taket på huset foran kunne jeg nyte synet av havet også. Ikke så dumt å bo oppe i høyden  :)


Fortsettelse følger.....
There are no strangers, only friends we haven't met.

Sjøløve

Om ikke utsikten alltid er like slående vakker, kan det være god underholdning å sitte på slike hotellbalkonger og følge med på alt som foregår nede på gateplan  :sol:
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Riitta

Gott och höra att det gick bra i Pireus med allt :) Det är spännande att bo mitt i byn en eller två nätter. Det finns så mycket och titta på även från balkongen :) jag har varit på Pireus en gång och då på dagtid i Januari månad. Jag tyckte det var spännande och gå runt lite med min väninna :)
Bra att du inte gav dig ut ensam på kvällen, utan kunde äta på hotellet :) Det var nog tryggare så :)

Riitta

kaka

Til og med dette hadde jo sin sjarm, - på et vis.
Artig å se ,- og lese, Tjorven
KariK

ouzolina

Selvom du måtte ud, så skulle du ikke så langt kan jeg se. Der ligger en lille taverna lige overfor:D
Skopelit på deltid

Tjorven

Takk for hyggelige kommentarer alle sammen  :)  Joda Ouzolina, jeg la merke til denne tavernen, men det virka ikke som om den var særlig attraktiv, og da markedet stengte om kvelden var det ikke en sjel der. Jeg fikk imidlertid et tips av resepsjonisten om en annen taverna i nærheten, men det var helt greit å spise på hotellet siden jeg var nokså sliten. Hadde jeg hatt selskap, så ville jeg nok heller spist på den anbefalte tavernen. Kanskje det blir en annen gang, for jeg har ikke noe imot å bo på Triton ved en senere anledning  :)
Det kommer flere bilder litt senere.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Mens jeg satt ute på balkongen og kikka meg litt rundt i høyden, ble jeg oppmerksom på noe som foregikk på bakkeplan rett under balkongen min. Et høyt Ahhh og etterfulgt av et like begeistra Åhhhh fanga plutselig oppmerksomheten min, og jeg titta selvfølgelig ned for å se hva som skjedde. De følgende minuttene kan jeg fremdeles "kjenne på kroppen". Der sto nemlig et par med hver sin plastpose og halte ting utav ei åpen søppelbøtte. Det viste seg å være 4-5 fullt brukbare klesplagg som noen hadde kasta fra seg, men som for dette paret tydeligvis var en gullgruve. Kvinnen tok opp det ene plagget etter det andre, holdt det opp foran seg og mannen samtidig som hun kom med disse gledesutbruddene.

Jeg ble helt overvelda, for jeg må innrømme at jeg aldri har vært vitne til lignende i Hellas, og nå traff fattigdomsvirkeligheten meg som en knyttneve i brystet! Dette var midt på lyse ettermiddagen, de rota usjenert gjennom søppeldunken, og viste en høyst åpenlys glede over dagens funn. Jeg følte meg litt som en titter der jeg satt og fulgte med på opptrinnet, det var sårt å se, samtidig som jeg ble veldig glad på deres vegne over funnet deres.
Etter at klærne var putta i plasposen, fortsatte letinga. Et par meter bortafor sto det nemlig noen søppelkontainere, som også ble møysommelig undersøkt, men uten særlig hell denne gang. Foruten noe småtteri og ei eske i glinsende farger som forsiktig ble lagt i posen. Synet av dette paret som sto å grov nedi containerne fikk hjertet mitt til å blø,  :'(  Jeg fikk nesten dårlig samvittighet over hvor heldig jeg selv var, sittende på en hotellbalkong etter en herlig ferie i samme land, mens de rett nedenfor meg levde et helt annet liv.

Jeg følte meg litt ussel på en måte da jeg dro fram kameraet og tok dette bildet, men gjorde det for å "dokumenter" hvordan dagens Hellas er for de fattige her.


Jeg fikk litt å tenke på, der jeg satt og fulgte med på at dagen ble til kveld, og takknemlighet er vel et av ordene som kan beskrive noe av det.
Her er et heller dårlig bilde av utsikten mot havet, men det var godt å hvile øynene på da mørket falt på (selv om det ikke vises særlig bra her)


Så ble det leggetid, og jeg kunne falle i søvn i ei god seng. Her er litt av rommet.


Morgenen etter var det enda mer folkeliv og trafikk i gatene, og butikkene hadde "flytta ut" i gata.


Det ser ut som rene trafikk-kaos nedenfor, men her er det parkering "the greek way" mellom søppelbøtter m.m men bilene manøvrerte seg greit mellom både parkerte biler, butikker og folk i gatene  ;)  Det var interessant å følge med på dagliglivet, men jeg måtte etter hvert rive meg løs og finne veien til flybussen  :)  Holdeplassen ligger ligger ikke langt unna, så Triton Hotel var perfekt på alle måter.
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Se, du overlevde oppholdet, Tjorven. Du som var litt bekymret på forhånd  :) Veldig fasinerende å sitte sånn i høyden og titte, selv om ikke alt er like trivelig å se, så er det dessverre sånn livet er. Det får tankene i gang, og noen ganger trenger vi det.
Håper du rekker flybussen nå da ;)
KARRI

Riitta

Förstår Tjorven att det kändes i hjärtat och se att folk behöver leta i soptunnorna för att klara sig :(

Riitta

marjana

Fint å se inntykkene dine fra Pireus, Tjorven. Du var jo litt skeptisk til Pireus før du dro. Pireus viser en virkelig dagens Hellas og dagliglivet i de store byene. Jeg har overnattet der flere ganger på vei hjem fra Hellas i de senere årene, og det er alltid en stor kontrast til øyene å komme dit. Det som også slår en i Pireus er at det virker som det er bare tomme etasjer over gateplan, noe som bildene dine viser også. Jeg hadde samme type utsikt fra Hotel Delfini noen kvartaler bortenfor der alle blokkene rundt også sto der med massevis av tomme etasjer.

Sentalmarkedet som du hadde rett under balkongen din er likevel en glede å oppleve. Hyggelig folkeliv med mange fargerike inntrykk i en ellers heller grå og bråkete havneby. Det er helt greit å tilbringe en dag og/eller natt i Pireus for å kjenne litt på storbyhavnestemningen synes jeg.
Glika i zoi

kaka

KariK

Tjorven

Takk for kommentarene, jenter  :)
Ja, det ble en begivenhetsrik Pireus-opplevelse på mange måter, selv om jeg stort sett bivåna dagliglivet fra balkong-høyde. Jeg så også flere tiggere som satt på fortauet på vei til hotellet, så jeg fikk et lite innblikk i hvordan hverdagen var her kontra på øyene. Der merker man stort sett ikke mye til krisen, men min venninne Stavrola hadde måttet legge ned kafedriften sin på Antiparos av økonomiske grunner. Det var trist, men hun har heldigvis både hjem (og utleierom) samt en mann med jobb.

Og jeg har fått kurert "skrekken" min for Pireus  :)  Kontrasten til øyene er stor, men Pireus er styggpen på en måte, og jeg overnatter gjerne her flere ganger. Da tar jeg nok sjansen på å bevege meg litt mer rundt enn denne gangen også  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...