Logg inn med Facebook eller Google!

Diverse spørsmål om Pireus

Started by Tjorven, 16. Jan 12, 18:08:47

Previous topic - Next topic

Tjorven

16. Jan 12, 18:08:47 Last Edit: 16. Jan 12, 18:18:39 by Tjorven
Flott og informativ tråd, Svein. Siden jeg skal dra fra Pireus til (vestre) Kykladene, lurer jeg på om du har noen bilder fra der disse ferjene går fra? Etter som jeg vet er det fra E6-gaten, samt hvor flybussen X96 stopper. Dette er sikkert interessant å vite for flere enn meg. Fint med tips om billettkjøp på flyplassen   ;) så man slipper å virre rundt i det store havneområdet med bagasjen på slep   :o

P.S. Ser nå at du har jo bilder fra E6-området. Så spørsmålet får heller bli: Stopper X96 her?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Greece-Traveller

16. Jan 12, 21:15:30 #1 Last Edit: 16. Jan 12, 21:19:44 by Greece-Traveller
Du finner også reisebyrået Amphitrion på flyplassen omtrent på samme sted:

http://www.amphitrionholidays.com/home/index.html

og her ser du Piraeus (bygningen i bakgrunnen ved gangbroen er metrostasjonen):

http://tinyurl.com/399hk6x

Her er fra en gåtur langs havna:

http://tinyurl.com/d5je2l
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Tjorven

17. Jan 12, 02:25:27 #2 Last Edit: 17. Jan 12, 02:30:30 by Tjorven
Takk for fine og informative bilder, G-T. Det ser jo ganske oversiktelig ut der hvor Kyklade-gatene er (skal i alle fall kjenne igjen området fra bildene dine) Bare man kommer seg av bussen på riktig holdeplass, da   :P
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Quote from: Tjorven on 17. Jan 12, 02:25:27
Takk for fine og informative bilder, G-T. Det ser jo ganske oversiktelig ut der hvor Kyklade-gatene er (skal i alle fall kjenne igjen området fra bildene dine) Bare man kommer seg av bussen på riktig holdeplass, da   :P


E6 er det mest sentrale området, så det vil være der de fleste går av. Hvis du reiser for langt, snur bussen ved E1 og går samme vei tilbake. Likevel ville jeg heller tatt tog. Da er det endestasjon og en gangbro med heis i begge ender fører deg rett fra stasjonen til kaien. Fordelen med buss er at du ikke trenger å bytte, men de bussene de bruker er ikke av norsk flybuss-standard, det er bybuss-standard. Regn ikke med hjelp verken av sjåfør eller medpassasjerer til å komme av på riktig holdeplass. Da mener jeg at toget er mer komfortabelt og det er lettere å finne fram.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

ouzolina

I dette link er der en oversigt over havnen i Pireaus - her kan du se hvorfra båden går... http://www.athensinfoguide.com/arrival_airportopiraeus.htm
Skopelit på deltid

Greece-Traveller

QuoteLikevel ville jeg heller tatt tog.


Du mener vel metroen, Svein ? Det er også tog til Piraeus, men togstasjonen er på et annet sted enn metroen.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Svein~B

Quote from: Greece-Traveller on 17. Jan 12, 17:15:14
QuoteLikevel ville jeg heller tatt tog.


Du mener vel metroen, Svein ? Det er også tog til Piraeus, men togstasjonen er på et annet sted enn metroen.


Tog eller metro, det er stort sett hipp som happ. Forstadstog til Neratziotissa og linje 1 til Pireus eller linje 3 til Monastiraki og linje 1 til Pireus. Det går også an å bytte tog i Ano Liosio, men de togene går bare én gang i timen, så det vil jeg ikke anbefale den veien. Ja, togstasjonen er et annet sted, men den er ikke langt unna, den heller.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Quote from: Svein~B on 17. Jan 12, 13:52:13

Fordelen med buss er at du ikke trenger å bytte, men de bussene de bruker er ikke av norsk flybuss-standard, det er bybuss-standard. Regn ikke med hjelp verken av sjåfør eller medpassasjerer til å komme av på riktig holdeplass. Da mener jeg at toget er mer komfortabelt og det er lettere å finne fram.



Hehe, det vet jeg alt om. Har faktisk tatt flybussen da Barbro og jeg skulle til Astypalea. Vi skulle bo i Glyfadaområdet ei natt, og bussjåføren skulle si fra når vi kom dit. Det gjorde han ikke, og var dørgende sur. Resultatet var at vi ble med til endestasjonen i Pireus, og tilbake igjen   :( Men tror jeg satser på flybussen likevel, for nå skal jeg jo til Pireus, og vet hvor lang tid det tar så jeg kan følge med. Det ser ikke ut som det er sååå langt å gå fra buss-stoppet (merket av på linken til Ouzolina) til kaia, og jeg slipper å bytte på ukjent stasjon.

There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Det er enkelt og greit å ta bussen X96 til Piraeus fra flyplassen. Alle går av rett før stasjonen med all bagasje, og bussjåføren hjelper til med dette. Da står du rett foran en taverna/souvlakiplass som har AC også. Et måltid der, så har du alle fergene som ligger i en krans rundt havnebygningen. Det er umulig å ta feil av dette. Lommetyver derimot er det mange av.
Glika i zoi

Kristian




Hehe, det vet jeg alt om. Har faktisk tatt flybussen da Barbro og jeg skulle til Astypalea. Vi skulle bo i Glyfadaområdet ei natt, og bussjåføren skulle si fra når vi kom dit. Det gjorde han ikke, og var dørgende sur. Resultatet var at vi ble med til endestasjonen i Pireus, og tilbake igjen   :( Men tror jeg satser på flybussen likevel, for nå skal jeg jo til Pireus, og vet hvor lang tid det tar så jeg kan følge med. Det ser ikke ut som det er sååå langt å gå fra buss-stoppet (merket av på linken til Ouzolina) til kaia, og jeg slipper å bytte på ukjent stasjon.




Vær klar over at det kartet som linken viste til er gammelt. Det var i "gamle dager" at x96 svingte inn og stoppet i innkjørselen til E 7. Forøvrig på baksiden av billetttkontoret til Blue Star, og rett ved havneadminstrasjonen som er det høye huset inne på kaiområdet.

Men det er ikke noe stort problem, bare følg "bølinga" - dvs alle med baggasje.

Kristian/Planer er til for å utsettes

Tjorven

Marjana og Kristian, takker så mye for betryggende forsikringer og gode råd   :) Nå føler jeg meg helt avslappa mht til Pireus. Greit å bli påminna om lommetyver også, særlig i disse harde tider. Jeg skal passe godt på håndbagasjen min, og den som prøver seg på Mr.Heavy får litt å slite med   ;) men jeg går aldri fra bagasjen min uansett.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Frynse

Du kan fort bli loppet selv om du passer på bagasjen.
Kameraet mitt forsvant ut av en gjenknappet lomme da vi skulle inn på flybussen i Pireus.
Litt trengsel og fingernemme kjeltringer er alt som skal til.
Østeuropeiske bander er en plage der nede.
Kameraet var det ikke så farlig med, men de 3-400 bildene fra ferien var det kjipt å miste.

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...