Logg inn med Facebook eller Google!

Levsos

Started by Gro, 25. Apr 09, 21:19:01

Previous topic - Next topic

Gro

Jeg fant denne litt gamle artikkelen om Lesvos og tenkte at den kunne passe her:-)
Publisert 13.02.2004 Nrk
http://www.nrk.no/programmer/radio/god_tur/3520360.html

Lesvos i Hellas
Evy Severinsen bor og jobber på denne øya i Hellas og vil gjerne at flere nordmenn skal få oppleve det som hun mener er ganske unikt ved stedet. Hun anbefaler å reise vår eller høst - og gjerne overvintre, slik at man unngår for mange turister.


Nedenfor kan du lese hva Evy skriver om øya og oppholdet, og hun sier også at du gjerne må ta kontakt, så tipser hun deg om transport, leie av leilighet eller hotell, som hun også forteller om i brevet.

Du kan treffe henne på 00 30 225 30 23 789 - eller mobil 00 30 694 731 53 54 - eller e-post: eseverin@online.no


Evys brev
(noe forkortet) \"Jeg vil gjerne tipse om et vidunderlig reisemål på den greske øya Lesvos. Selv er jeg 26 år, og jobber der nede på det vesle norske forskingssenteret Xristos; et lite andelslag hvor mennesker tilknytta Høgskolen i Agder, enten som privatpersoner, som medlem av fagforeninger eller institutter, tar med seg sitt arbeid og jobber i noen uker.

I nærheten av dette forskningssenteret ligger også det norske kurs og konferansesenteret Metochi som i år feirer sitt 10-års jubileum. Men det er ikke dette jeg vil anbefale, derimot et hotell jeg og flere andre norske har stifta bekjentskap med i sommer: Hotell Pasiphae.

 
(Foto: www.pasiphae.gr)  
Først litt om øya: Selv om øya Lesvos er den tredje største av de greske øyene, med ei fast bosetning på rundt 90.000, er den (ennå) ikke ødelagt av masseturismen. Den ligger relativt nær til det tyrkiske fastlandet, og representerer på mange vis et grenseland og ei sammensmelting av det østlige og det europeiske.

Lesvos er kjent som øya hvor dikterdronninga Sapffo hadde sitt kvinneuniversitet, og her har Aristoteles og hans høyre hånd Theofrast tråkket rundt på de samme strender hvor vi kan gå i dag.

Også den greske myta om Orfeus, som fikk kappet av sitt hode, og dette sammen med hans lyre ble kastet i vannet, henger sammen med Lesvos: Myta skal ha det til at Orfeus\' hode drev i land på øya Lesvos etter sin ferd gjennom elver på det greske fastlandet, og det er visstnok derfor at nattergalen har sin heilt særegne og vakre sang på denne øya.

Vår og høst strømmer også fuglekikkere til øya for å observere det storslagne fuglelivet, ikke minst på de store våtmarksområdene. Det er over 11 millioner oliventrær på Lesvos, og øya er også kjent for sin frodighet i sammenligning med de andre greske øyene.

Hovedstaden på Lesvos er byen Mitilini, og det er også her man ankommer; enten med fly eller ferge fra Athen, eller båt fra de andre greske øyene. Man kan ta vanlige rutefly fra Norge, Lilleput reiser har i en årrekke flydd charter hertil, og nå i 2003 etablerte også VIng og Gulliver seg med ukentlige fly. Ikke et vondt ord om charter, men om man vil oppleve denne øya, bør man våge seg ut over de små, norske koloniene og ikke minst: utover høysesongen.

Lesvos deles nesten på midten av den digre Kallonibukta, og innerst i denne ligger byen Kalloni og ved havet stranda Skala Kalloni. Sardiner fra Kalloni har man funnet på hermetikkbokser på de mest avsideliggende steder i Skandinavia, men de smaker da definitivt best ferske og gjerne grillet servert med lokal ouzo.

 
(Foto: www.pasiphae.gr)
300 meter fra denne stranda ligger Hotel Pasiphae (\"pasifai\"), som på mange vis er et litt spesielt hotell. Det har en høy standard, rundt 70 tomannsrom, et stort, dypt og meget flott basseng, internett-tilgang og flott restaurant og bar - noe som i og for seg ikke skiller det fra andre hotell.

Men: Hotellet har helårsåpent, og det åpner for de helt særegne ferieopplevelser. Mange reiser jo til Hellas i sommerhalvåret, og det er jo flott - (og ikke minst veldig varmt), men jeg vil påstå at det er fra midten av september og utover at denne greske øya er på sitt beste. Sammenlignet med sure høsttemperaturer i Norge, er det rene sommeren på Lesvos i september og oktober, og selv i november kan man man nyte deilige,milde dager. Og man kan ikke minst få oppleve den \"orginale\" øya, slik den fremstår for grekerne selv.

Med base i Hotel Pasiphae kan man til fots oppleve byen Kalloni, og med bil utforske stedet: besøke den vidunderlige byen Molivos, med sin fantastiske festning på toppen og bygningene som klorer seg fast opp langs sidene, bare en halvtime unna og Tyrkia som del av utsikten. man kan kjøre til det naturhistoriske museet og den merkverdige forsteina skogen. Eller man kan ta buss til hovedstaden, om bil ikke frister, eller rett og slett bare nyte lokallivet i området rundt Kalloni: med sine butikker, kafeer, tavernaer, keramikere og meget vennlig lokalbefolkning.

 
(Foto: www.pasiphae.gr)
Kanskje leie en sykkel? Eller ta en labbetur opp til det nærliggende klosteret Limonos, som er øyas største, kanskje få med seg en morgen- eller kveldsmesse, eller se hvordan det går med abbed Nikodemus\' prosjekt om å bygge 365 kirker som skal bli hans ettermæle? Uansett, hotellet er behjelpelige med det meste, og inviterer deg gjerne som tilskuer til lokale brylluper de arrangerer, der man er velkommen som \"kikker\" og kanskje blir budt opp til en svingom når tradisjonelle band spiller.

Alle på hotellet snakker meget godt engelsk, og vet både dette og hint om Norge, og skulle det knipe, kan de nok få tak i meg eller noen andre norske på telefon, om jeg ikke allerede sitter klistra til isdn-linja deres. Det er nytt av året at hotellet ikke stenger når charterflyene slutter med sin skytteltrafikk, og dette representerer en unik mulighet til ikke bare å ta en pause fra kjipt norsk klima, men også å erfare det genuine Hellas som alle snakker om, men ingen riktig finner i høysesongens jag.

For å se bilder av hotellet: www.pasiphae.gr
For personlig kontakt: info@pasiphae.gr

På internett ligger masse informasjon om øya Lesvos, som også staves Lesbos og blant briter kalles for Mitilini. Håper dette kan interessere noen av dine lyttere som ønsker å se Hellas fra en litt annen side enn den man finner i reisekatalogene.\"
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

kaka

Jeg trodde et øyeblikk at det var Lilleputguiden, Evy, men ble litt usikker?
KariK

Gro

Jeg vet ikke :blackeye:  Jeg bare fant det på Nrk sine sider og tenkte det kunne glede de som skal dit eller har vært der og er glad i stedet  :-)  :flower:
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Torill

Kjempefint Gro :flower:  :flower:
Ingen kan alt - alle kan noe.

operafantomet


Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

imagine

det så fint ut det der ja. Er på leting etter nye steder å reise til neste år, så forslag mottas med takk?

Katherina

Ja, Lesvos er ei vakker og spennende øy å besøke. Vi har jo vært der to ganger og drar gjerne tilbake.
Hvis du vil enda bedre inntrykk av øya,imagine, så er det et tips å se på de forskjellige trådene der det er lagt ut bilder og inntrykk fra turer.
(Du har kanskje allerede sett på det). Selv holder jeg på å legge ut bilder fra ferien vår i august.

KyriaT

Quote from: \"kaka\"Jeg trodde et øyeblikk at det var Lilleputguiden, Evy, men ble litt usikker?

Det er ikke Evy i Lilleput det er snakk om her, hun heter ikke Severinsen, og ikke er hun 26 år heller, selv ikke i 2004... ;)
Men ellers var det fint å lese  :sunny:
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...