Logg inn med Facebook eller Google!

Lesvos - området rundt Plomari

Started by kaka, 18. Apr 09, 20:34:14

Previous topic - Next topic

Haris

Etter min mening er forskjellen mellom Molivos og Plomari at Molivos er en by hvor turismen dominerer byblidet(på en positiv måte!), mens Plomari er en småby hvor det greske dagliglivet fortsatt er dominerende, selv om det er endel turister her i sommermånedene.

Plomari er nok mer det vi kaller \'ekte gresk\'. Området rundt Plomari er dessuten ideelt for de som ønsker naturopplevelser til fots og på sykkel. Både østover og vestover fra Plomari er mulighetene gode.

Haris
____________________
Redskaper er best nye, men vennskap er best gammelt

Pjokken

Min fartstid på Lesvos begrenser seg til 3-4 dager, men jeg kan ihvertfall
bidra med noen Plomaribilder i tråden.

Pjokken

Noen flere bilder.

Maritsa

Mange kjente steder fra Pjokkens billeder. Kaka du nevner landsbyene
Plagia og Trigonas.  Går det an å sykle dit med utgangspunkt fra Agia
Isidoros?  Har funnet byene på kartet jeg har, eller må vi ta bena fatt?
Morsomt å se billeder fra området her når det er dit jeg drar til september måned.

JohnS

Timingen for denne tråden var helt topp, da jeg reiser til Plomari om 5 uker, og akkurat nå suger jeg opp informasjon om området som en svamp.

Et lite fromt ønske:  Det er vel ikke noen som har bilder å legge ut fra området mellom Plomari og Ag. Isidoros, altså fra området nær Hotell Frini, hvor vi skal bo?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Ser det ikke koselig ut de, så vet ikke jeg! Fine bilder, Pjokken.
Til Maritsa. Det går absolutt an å sykle til de to byene! Jeg har gått asfaltveien dit flere ganger, men også over åsen fra Ag Isodoros, eller over olivenlundene via Ag. Varvara, ned mot sjøen (en stor omvei, for å få en tur)

Da vi gikk over åsen, og nærmet oss byen, fleipet vi med \"tenk om det er gjerde, så vi ikke kommer inn denne veien\". De var nemlig mer gjerder enn vi vanligvis ser, nedover der. Da vi kom helt ned, måtte vi snu pga gjerde som ikke invierte til overgang!!
Vi tok det med godt humør, og fikk en ekstra tur.

Når det gjelde området rundt Frini, skal jeg sjekke, JohnS. Har jo bodd der flere ganger. God tur nedover til dere begge!
KariK

kaka

Neste bilde kreve at dere ser nøye etter!
Da vi kom inn i Trigonas, så vi plutselig et spesielt syn! Gamlemor sto og vasket far ute på gaten!! Det var så fornøyelig å se, men for oss, en ganske privat aktivitet. Så vi ville ikke stille oss opp og at bilder. Vi smilte forsiktig i det vi gikk forbi, og fikk hyggelig smil tilbake. Da vi gikk videre, snudde jeg meg, og snek meg til et bilde i farta, delvis skjult bak mitt turfølge. Derfor VELDIG uklart, men ser dere godt etter....
Etterpå angret vi at vi ikke hadde spurt om å få ta bilde. Mor virket nysjerrig interessert overfor disse to fremmede damene.
- Det gjorde og \"gutta\" på tavernaen (i alder 20-80?) De lo og var veldig ivrige på å prate, og peke på han som hadde vært ute og seilt og kunne litt engelsk (verdensmannen).
KariK

Maritsa

Dette ser spennende ut Kaka.  Tur til Plagia og Trigonas må vi få med oss.
Vi har også tenkt oss å sykle fra bostedet Irini til Melinda.  Det ser ikke så
spennende ut på veien i begynnelsen, men vi får ta det som en trimtur.
I Melinda var vi til gresk aften med Lilleput. Hadde båt dit og hadde en aller tiders kveld. Men hva med Megalochori, er det verdt et besøk der?
Evt. ta en taxi dit sent på ettermiddagen og kvelden der?  Vi leier oss supre sykler hos Jannis.  Han holder til ved parken/taxiholdeplassen. Vi
ville ha sykler med lav stang og sannelig klarte han å skaffe det. Helt
flunkende nye. Mener vi ga 6 euro dagen.  Syklene brukte vi hver dag også om kvelden da vi suste til byen.  Fine å ha for frakte tunge ting med oss hjem til hotellet.  Hva mer kan vi finne på Kaka, vi skal være der i 14 dager og vil gjerne har forslag til turer enten med lokalbuss eller sykkel.

kaka

Jeg gikk mot Melinda en søndag. Som du antyder; ikke så spennende på veien bortover, og jeg fikk gnagsår, og snudde før jeg kom frem, (Skulle jo gå tilbake og) Men en sykkeltur dit tror jeg kan være fint!
Ellers tror jeg at det var på en plass rett nedenfor Megalochori jeg var en sen kveld. Vi tok bil på noen veier jeg aldri hadde turt å kjøre selv. Kom til en koselig plass og spiste deilig mat for en liten penge. Kjempekos! Lyset gikk, og det ble bekmørkt, men vi hadde det topp! Veien tilbake var rett og slett skummelt bratt og uoversiktelig i mørket, og jeg tenkte: her kan vi ikke møte en bil. Det gjorde vi!  men det gikk bra!
Ellers anbefaler jeg området rundt Ag. Varvara. Sykle fra Plomari, gjennom Ag. Isodoros, og ta ned helt mot havet der veien svinger, og følg den videre bortover , opp og.... Det ligger en deilig, avsides strand borti der.  Jeg har gått på steinene langs stranda eller på en grusvei litt opp fra sjøen. En tur jeg gjerne tar igjen
KariK

kaka

Til JohnS: Jeg har et par bilder tatt fra balkongen min på Frini. Et, ned på den koselige uteplassen, og et, ned på strande rett under.
Ellers ligger hotellet litt \"in the middel of nowhere\", greit palssert midt mellom by og strand, ca 10 minutters gange hver vei. Du går bl.a forbi den gamle såpefabrikken på vei mot stranda. Mot byen begynner bebyggelsen ved Frini. Det blir \"fyldigere\" etterhvert som du nærmer deg byen. Det er fint, både å ga langs sjøen, men også å gå den øvre veien.
Der går du midt i den greske hverdagen.
KariK

Maritsa

Takk skal du ha Kaka. Ved Varvara syklet vi til og badet der.  Husene som
lå der har nok vært herskapelig en gang, nå lignet de nærmest spøkelseshus.  Men vi gikk ikke over de steinene du viser på billedet. Så
det ligger altså en strand der, det må vi prøve.  Stranden nedenfor Frini badet vi et par ganger.  Helt ok for å bade, men kanskje ikke så koselig
som Ag.Isidoros.

Maritsa

Hva med å ta bussen til Mytilini og ta en natt på et rimelig hotell?  Vi var
der sist år, men travet bare gågaten på shopping. Litt kulturelt hadde også
vært fint.  Og til JohnS. hvis du tar lokalbussen til Mytilini, husk å kjøpe
returbillett med samme du kommer frem, da er det nemlig nummererte
plasser.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...