Logg inn med Facebook eller Google!

En liten reiseguide for Athen

Started by Gro, 31. Mar 09, 11:44:33

Previous topic - Next topic

Gro

Denne har jeg notert flittig fra til min tur til Athen: :flower:

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/17/532819.html

Athen

For mange er den greske hovedstaden et nødvendig og stressende stoppested på vei til og fra øyene. Man ender ofte opp i de kjente turiststrøkene, mellom taverna-innkastere, tiggende sigøynerbarn og butikker som selger falske t-skjorter og kopier av antikke vaser.  

Rundt hjørnet

Men man skal ikke langt unna for å finne et annet og mer autentisk Aten. Noen ganger er det nok å runde et par hjørner.

Ta utgangspunkt i Plaka, hvor du fra Taverna Akropoli kan snike deg rundt ruinene opp mot Dioskouron og deretter ta til høyre inn Polygnotou.

Like etter er du på en fredelig, gruslagt sti mellom Akropolis og den romerske agora. Nyt utsikten mot et tempel, en kirke, et observatorium og fin natur. Midt i millionbyen hører du fuglekvitter, ikke billarm.

Piknik
Det går flere stier opp skråningen mot Areopagos, der du kan ta med mat og ha piknik. Eller bare nyte en fredelig spasertur til kafélivet i bydelen Thissio.

Byen er beryktet for veistøv og trafikk, men har flere grønne lunger. Areopagos-høyden, kjent både som antikkens «rettssal» og fra apostelen Paulus' kristningsferd, gir flott utsikt over byen.

Det samme gjelder høydene Pnyx og Filopappo.

Skjult skatt
Også i shoppingøyemed har den besøkende mye å hente på å unngå turistfellene Plaka, Monastiraki og Ermou - sistnevnte for øvrig en av de dyreste handlegatene i verden.
Hvorfor ikke heller ta en buss- eller metrotur et stykke nordover fra Omonia? Når du kommer forbi Arkeologisk museum og Areos-parken, fylles Patission (også kjent som 28. oktober) med kjente kjedebutikker og et digert Hondos-varehus. Pluss en bråte små, uavhengige klesbutikker som til sammen tilbyr et stort spekter av trendy, men rimelige klær til hverdag og fest.

Grønn lunge
Når du kommer opp til Marks & Spencer, tar du halvt høyre og 200 meter seinere oppdager du en annen skjult skatt.

Den tidligere trafikkerte bulevarden ved navn Fokìonos Negri er i dag en langstrakt, grønn lunge med skyggefulle trær, fontener, blomster, kafeer, tavernaer og barer.

Mens barna leker i det bilfrie miljøet og afrikanske selgere falbyr sine varer på små tepper, kan du nyte lunsjen og se pene damer gå forbi med sine velfriserte hunder i bånd.

Én km mat
Og når du er lei loppemarkedet i Monastiraki, er det kanskje på høy tid å oppleve et ekte atensk gatemarked?

Lørdager kan du ta trikken sørover fra Syntagma-plassen, og gå av på stoppested Kassomouli. Mellom arbeiderklassens leilighetsblokker ligger to kryssende gater fulle av boder som selger alt fra gardiner til plastbøtter.

Men først og fremst er dette et matmarked på sikkert en kilometers lengde der selgerne roper ut sine tilbud på råvarer vi bare kan drømme om å finne på norske torg.

Annerledes
Kjøp med deg hjem honning, oliven, nøtter og urter - til andre priser enn på turistmarkedene.

Du får du en helt annen opplevelse på en restaurant full av lokale grekere enn på turisttaverna i Plaka.

Vi tok T-banen til stasjonen Ambelokipi som ligger på bulevarden Alexandras. Den har mange internasjonale spise- og drikkesteder, deriblant Atens eget mikrobryggeri, Craft, som serverer øl i toppklasse i stilige omgivelser.

Men opp i en sidegate ligger den kretiske tavernaen Raeti, der turister er så sjelden vare at det er du som blir attraksjonen. Her serveres topp mat til lave priser, med et livlig lokalt klientell.

Helt gresk
Og - syretesten på at stedet er lokalt - ingen i familiebedriften snakker noe annet enn gresk.

Slik fortsetter det. Natteliv, severdigheter, spisesteder, butikker - med litt forhåndskunnskap og eventyrlyst finner du de stedene hvor atenerne selv ferdes. Og der vil du oppdage et annet og bedre Aten


MARKED: Syngrou-markedet har det meste av mat, som selges til greske arbeidsklassepriser.
Foto: Leiv Gunnar Lie

Tips utenfor allfarvei
Generelt
• Kjøp dagskort på metroen. For bare tre euro får du fri
benyttelse av all offentlig transport i 24 timer. Både metro,
trikk og buss fungerer glimrende i Aten.
• I ukeavisa Atens News får du gode tips til spisesteder og
severdigheter i Aten.
• Ha med lommeparlør. På de mest lokale stedene kan du ikke
regne med at alle snakker engelsk.
• Unngå august når halve Aten er på ferie og mange lokale
steder er stengt.
• Invester i et skikkelig bykart. De fleste turistkartene
dekker bare sentrumskjernen.

Kafé- og uteliv • Thissìo: Rett vest for Plaka. Både gågata Apostoli Pavlou og
sidegatene er fylt av trendy kafeer.
• Iraklio: Stoppested langt nord på Pireus-banen, ved stasjonen
ligger fullt av trendy kafeer og gode restauranter.
• Psirri, spesielt området rundt Iroon-plassen, er livlig både
dag og natt. Også Gazi er blitt et hett område nattetid.
• Men det aller nyeste området i utvikling er Metaxourgiou,
sørvest for Omonia, der turister tidligere er blitt advart mot
å gå.

Spisesteder
• O Tzitzikas ki o Mermigas, Mitropoleos 12-14. Tøft interiør
og knallgod mat, deriblant spesialiteter fra Santorini og
Chios.
• Kuzina: Moderne gresk mat
i ultrastilige omgivelser. Adressen er Adrianou 9, Thissìo.
• Dakos: Moderne kretisk, aldeles himmelske smaker. Tsakaloff
6, Kolonaki.

Severdigheter
• Hellenic Cosmos: Reis tilbake til antikken i 3D-film.
Adressen er Pireos 254, i bydelen Tavros.
• Herakleion Visual Art, Herakleidon 16. Et lite museum midt i
Thissìos kaféstrøk, med blant annet M. C. Eschers tegninger.
• Proto Nekrotafio, «Den første kirkegård», er en nydelig
gravlund med flotte skulpturer der skuespilleren Melina
Mercouri og andre notabiliteter ligger. Adresse
Anapafseos/Trivonianou i bydelen Mets.
• Planitario: Syngrou 387, Palio Faliro. Verdens største
digitale planetarium.
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Magnolia

Her var det mye \"snadder.\" Du kan få det travelt om du gaper over for mye her.
Nå må du ikke bli så opptatt i Athen at du glemmer å reise til Kardamili. :) :) :) :) :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Gro

Quote from: \"Magnolia\"Her var det mye \"snadder.\" Du kan få det travelt om du gaper over for mye her.
Nå må du ikke bli så opptatt i Athen at du glemmer å reise til Kardamili. :) :) :) :) :)

he he ikke fare for det, men jeg har jo lest så mye om Kardamili så jeg tenkte at dagen i dag skulle vies Athen :-) Og jeg må si jeg gleder meg. Torsdag er det meldt 21 grader og strålende sol i Athen :-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Admirala

Man kan si jeg kjenner journalisten som har skrevet denne saken meget godt, så jeg skal nok sørge for å fortelle ham om innspillet ditt, Gro! Da blir han nok glad. :compress:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Gro

Quote from: \"Admirala\"Man kan si jeg kjenner journalisten som har skrevet denne saken meget godt, så jeg skal nok sørge for å fortelle ham om innspillet ditt, Gro! Da blir han nok glad. :compress:

Artig Admirala!
Ja det må du gjøre :cheers: Jeg følte at her fant jeg en skatt :flower:
Printeren min er ute av drift så jeg har notert nesten hele artikkelen inn i filofaxen min :cyclopsani:
Ps er det mannen din eller noe sånt som har skrevet den?
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Admirala

Quote from: \"Gro\"Artig Admirala!
Ja det må du gjøre :cheers: Jeg følte at her fant jeg en skatt :flower:
Printeren min er ute av drift så jeg har notert nesten hele artikkelen inn i filofaxen min :cyclopsani:
Ps er det mannen din eller noe sånt som har skrevet den?

Det er det, og jeg kan i all beskjedenhet fortelle at vi gjorde researchen sammen. Vi er så glade i Athen, og synes det er spennende å oppleve stadig nye sider ved byen. Hvis du for eksempel går stien mellom Aeropagos og området med den romerske agoraen, fra Plaka til Thissio, er det som å være langt ute på landet:
 
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Gro

Tusen takk Admirala :-) Jeg regner med at jeg finner ut av det når jeg sitter med et kart forran meg. Jeg har notert det ned :-) Nydelig bilde :-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

MaFi

Den reiseguiden var ikke dum...! Takker.

Athina

Quote from: \"Admirala\"Hvis du for eksempel går stien mellom Aeropagos og området med den romerske agoraen, fra Plaka til Thissio, er det som å være langt ute på landet:
 


Har stått flere ganger og sett utover det idylliske landskapet nedenfor Aeropagos og tenkt: \"Der skal jeg gå tur neste gang jeg er i Athen\" :cloud9:
Det har liksom aldri blitt noe av, men nå vet jeg at det er noe jeg skal prioritere når jeg er tilbake i den greske hovedstaden.

Det var en flott artikkel om Athen, kjempefint å få tips om ting man kan oppleve på steder som ligger litt utenfor allfarvei :flower:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...