Logg inn med Facebook eller Google!

Serifos, råd og tips og bilder ønskes.

Started by Tjorven, 13. Jan 12, 00:15:59

Previous topic - Next topic

Tjorven

De siste dagene har jeg tråla nettet etter bosteder på Serifos. Jeg er etterhvert blitt ganske hekta, så det må visst bli den øya i juni   ;D  Har lyst å kombinere den med ei anna øy også, Kythnos eller Sifnos frister, eller kanskje Sikinos, hvis hjemturen går fra Santorini. Hvis det er mulig da? Men disse spekulasjonene får vel vente litt, akkurat nå er det Serifos jeg har i hodet, og noen flotte bilder derfra som ble lagt ut i forumet for ikke så lenge siden. Jeg har lett og søkt, men kan ikke finne dem  ???  Jeg mener det var Filhellener eller Sjøløve som la dem ut, fra en tur dit i sommer eller i høst. Help!!!

Jeg har blinka meg ut noen bosteder jeg vil sende forespørsel til (det fins utrolige mange der, forresten) men tar gjerne imot tips fra dere som har vært der. Noe rimelig, rent og pent og typisk "gresk", sentralt nær småbåthavna/ferjekaia, det er vel der sentrum er? Derfra ser det ut som om det er grei avstand både til Lividakia-stranda og starten på Livadiastranda. (Ønsker ikke å bo helt inne i bukta, det virker litt for langt unna sentrum for beina mine.

Håper på gode innspill, tips, reiserute og gjerne bilder  :-*

Nå er endelig planlegginga i gang her også. Jippi   8)
There are no strangers, only friends we haven't met.

stein

Hei Tjorven.
Vi har vært på Serifos mange ganger. Trivelig plass og Choraen er flott. Vi har alltid fått god mat. Lite turister. Fin bystrand. Hoteller vet jeg ikke så mye om. Tror det er greit og komme dit. Med Speedrunner feks. Jeg la ut masse bilder i denne tråden fra seiltur i oktober 2010.
http://hellasforum.net/index.php?topic=5620.0
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

filhellener

 

Quote from: Tjorven on 13. Jan 12, 00:15:59
De siste dagene har jeg tråla nettet etter bosteder på Serifos. Jeg er etterhvert blitt ganske hekta, så det må visst bli den øya i juni   ;D  Har lyst å kombinere den med ei anna øy også, Kythnos eller Sifnos frister, eller kanskje Sikinos, hvis hjemturen går fra Santorini. Hvis det er mulig da? Men disse spekulasjonene får vel vente litt, akkurat nå er det Serifos jeg har i hodet, og noen flotte bilder derfra som ble lagt ut i forumet for ikke så lenge siden. Jeg har lett og søkt, men kan ikke finne dem  ???  Jeg mener det var Filhellener eller Sjøløve som la dem ut, fra en tur dit i sommer eller i høst. Help!!!

Håper på gode innspill, tips, reiserute og gjerne bilder  :-*

Nå er endelig planlegginga i gang her også. Jippi   8)


Serifos er et godt valg, Tjorven  :)  - vi har vært der to ganger, sist i 2002, og har stadig et gjensyn med øya i tankene  :)
Jeg har  ( hadde?) en egen tråd med ganske mange Sikinosbilder , men tror ikke jeg har lagt inn Serifosbilder her tidligere siden vi var der før "digitaltida".
I 2002 bodde vi hos "Anna", vi fikk henne anbefalt på "Blue Star" på vei til Paros samme året av noen som var helt "betatt" av henne, og det ble vi og, en mer omsorgsfull og varm kvinne skal man lete lenge etter, selv i Hellas  :hjerte:

Hun leier ut 4 rom i 2.etg ihjemmet sitt p å  Livadiastranda, med forbehold om hun fortsatt gjør det :)
Det er sentralt, et lite stykke, men ikke langt utover i bukta.
Rommene var enkle, men så personlig/hjemmekoselig innredet, de to på "baksiden" hadde egen balkong og utsikt mot Chora, de to mot havet hadde felles balkong, vi kunne også sitte der, når det var ledig plass :)

Disse bildene er dårlige, men viser huset til Anna, og utsikten på begge sider av huset  :)

- men, du har jo mye å velge imellom, LYKKE TIL  :)



I
Kari

Tjorven

Quote from: stein on 13. Jan 12, 10:24:24
Hei Tjorven.
Vi har vært på Serifos mange ganger. Trivelig plass og Choraen er flott. Vi har alltid fått god mat. Lite turister. Fin bystrand. Hoteller vet jeg ikke så mye om. Tror det er greit og komme dit. Med Speedrunner feks. Jeg la ut masse bilder i denne tråden fra seiltur i oktober 2010.
http://hellasforum.net/index.php?topic=5620.0
Stein



I know, fant den riktige tråden og kosa meg med den igår kveld   ;) Herlige bilder! Fint at du la ut linken her, så andre får se dem også. Jeg skal definitift se meg rundt oppe i chora, selv om jeg neppe kommer meg helt til topps der dere var   :P 


Filhellener, takk for tips og bilder. Anna hørtes ut som ei veldig koselig dame, med trivelig hus. Det en slike bosteder jeg liker. Ingen luksus, men kjøleskap og balkong/terrasse er et must, og en kjøkkenkrok er ikke dumt det heller   :)


Og her går det sannelig fort i svingene!! Igår var jeg rimelig sikker på at det måtte bli Serifos + ei øy til, og idag er flybillettene allerede bestilt   ;D JIPPI, dette blir mitt lengste opphold hittil, en hel måned, 28/5-28/6 i Kykladene   :-* 8) :-*  Reiser med SAS fra Trondheim til Athen via Kjøbenhavn, samme hjem, og uten overnatting på reisa   :D Det er absolutt et pluss (har jo ofte hatt merutgifter med overnatting ved Gardermoen på vei til eller fra) Prisen var det heller ingen ting å utsette på: 2400 tur/retur, slett ikke værst fra Trondheim   ;) Lettere euforisk her nå   ;D 
Mulig det blir en overnatting i Pireus til eller fra øyloffen, kommer helt an på ferjerutene, for de har jeg ikke sjekka ennå. Noen som vet, forresten? Ankommer Athen kl.13, så det skulle vel være en mulighet? Og på returen går flyet fra Athen kl 14. Akkurat det får jeg ta som det kommer, ser det som en del av turen. Håper bare det ikke blir på dagesvis (har jo streiker i bakhodet)
ÅHH, for en deilig følelse å dette i boks. Nå kan den virkelige planlegginga begynne, når "rammene" er fastsatt   ;D





There are no strangers, only friends we haven't met.

stein

 :) :) gleder meg på dine vegne, Tjorven  :) :)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

marjana

14. Jan 12, 12:03:37 #5 Last Edit: 14. Jan 12, 21:49:04 by marjana
Dette virker som en deilig ferie!
Siden du skal fly til og fra Aten, og skal dra videre med båten, så kanskje du velger å overnatte i Piraeus? Hotel Delfini er rett ved båtene til Kykladene, (hvis de fortsatt går fra gate E6). Det er like ved gangbroen over til stasjonen. Da slipper du å gå så langt med den store kofferten.

Her er en god link til hoteller i Piraeus med kart.
http://www.booking.com/hotel/gr/delfini.no.html?sid=95a5e203c4612bf5f133c1c8ab1b64df;dcid=1

Hotel Delfini er ok fordi det ligger så sentralt. Jeg betalte 10 euro ekstra for å slippe å sjekke ut kl 12. Da hadde jeg rommet til klokken 20.
Hvis du vil opp litt i standard så kan Hotel Akropole to gater lenger bort være et alternativ. Der har de visst boblebad... En ok taverna rett ved siden av, og lokalmarkedet rett over gata.
Glika i zoi

filhellener

Quote from: Tjorven on 13. Jan 12, 19:42:02

ÅHH, for en deilig følelse å dette i boks. Nå kan den virkelige planlegginga begynne, når "rammene" er fastsatt   ;D

H e r l i g, Tjorven, d e n følelsen kjenner jeg  :sol:






Kari

stein

Hei Tjorven. Ser at du lurer litt på Kithnos (jeg skriver med "i" siden det står det i Greek Waters Pilot). Har vært flere ganger i  Merikhas og Loutra. Tenkte friste litt med noen bilder og litt tekst fra en bedre taverna i Loutra. Vet ikke om det er laget noen tråd om spisesteder i Kykladene? Hvis ikke blir det en ny tråd, kanskje i løpet av kvelden når jeg har rotet fram noen bilder.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Kristian

Tjorven

Som du sier - du må ha kjøtt og blod rundt turen din.

Sjekket litt på GTP og OpenSeas angåend:

OpenSeas har ikke nye opplsyninger om i år, men tilsvarende mandag i 2011:

30/05/2011    PIRAEUS       SERIFOS    AEGEAN SPEED LINES    SPEEDRUNNER4    07:30 - 10:05       
   
30/05/2011    PIRAEUS       SERIFOS    VENTOURIS SEA LINES    AGIOS GEORGIOS    14:00 - 18:20   

30/05/2011    PIRAEUS       SERIFOS    ZANTE FERRIES               ADAM. KORAIS       14:50 - 19:30

Dagen derpå gikk Adam. Korais til samme tid.

Speedrunner  gikk uregelmessig.

Du må kanskje vurdere når på turen du skal legge inn Serifos.

Forøvrig god tur
Kristian/Planer er til for å utsettes

Tjorven

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger alle sammen   :)
Marjana, så fint at du har min store tunge koffert i tankene når du anbefaler hotell i Pireus  ;D Acropole 35€ og Delfini 40€ var prisene som kom opp min dato. Ser ut til å være de to hotellene som ligger nærmest ferjekaia, hvis det er derfra Kykladeferjene går. Noen som vet helt sikkert? Og hvor stopper flybussen i forhold til disse hotellene/ ferjekaia?
Jeg er helt ukjent i Pireus og har aldri tatt ferje derfra, men vet at bussen tar ca 1 time dit fra flyplassen. Har jeg flaks, rekker jeg kanskje den som går kl 14.50. Jeg lander 13.05, så det er kanskje en risk å ta?
Takk for ferjetidene Kristian. Jeg fant det samme som deg på Open Seas forleden, så man får bare anta at de har samme ruter i år. Jeg fant også ut at Blue Star går til Paros kl 17.30, og den rekker jeg iallfall   ;) Tanken er da å dra til Antiparos først, og så loffe meg oppover til Sifnos og Serifos, eller Serifos og Kythnos (har ikke helt bestemt meg enda)
Nå skal jeg se hva Stein kan friste med i tråden sin   ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kristian

Quote from: Tjorven on 16. Jan 12, 01:33:22

Jeg er helt ukjent i Pireus og har aldri tatt ferje derfra, men vet at bussen tar ca 1 time dit fra flyplassen. Har jeg flaks, rekker jeg kanskje den som går kl 14.50. Jeg lander 13.05, så det er kanskje en risk å ta?
Takk for ferjetidene Kristian. Jeg fant det samme som deg på Open Seas forleden, så man får bare anta at de har samme ruter i år. Jeg fant også ut at Blue Star går til Paros kl 17.30, og den rekker jeg iallfall   ;) Tanken er da å dra til Antiparos først, og så loffe meg oppover til Sifnos og Serifos, eller Serifos og Kythnos (har ikke helt bestemt meg enda)



Flybussen stopper to steder utenfor fergeterminalen. Det ene stedet er der hvor man går over og kommer til bilettsalgene. Det andre ved Gangbrua over ved Blue Star avgangen. - Ole har vel foreviget den.

Hotellene ligger også like i nærheten.

Vel er det koselig med Blue Star, men etter en dag på reise vil jeg anbefale High Speed 4 om den har startet å gå. Noe dyrere, men du er framme på AntiParos i 9-10 tida.

Om du har reservert rom får du sjekket inn, dusjet og handlet, samt noe mat før køya kaller. Efter noen ankomster med BS til Paro/Naxos tidlig natt har jeg satt veldig pris på den varianten.

Har ankommet noen ganger fra BS med bagasje + nødtørftig drikke - vann mm, samt kaffe og litt til frokost. 8)
Kristian/Planer er til for å utsettes

Tjorven

Ja du har der, Kristian. Det er kanskje litt for mye å gape over med så lang reise på en og samme dag   ??? Må tenke litt på dette   ::) I utgangspunktet hadde jeg ikke regnet med Anti denne gangen, før den Blue Staren dukka opp som et alternativ samme dag. Da ble jeg veeeldig frista, og siden jeg skal være borte så lenge kan jeg like så godt starte med noe kjent og kjært, før jeg beveger meg over til to ukjente øyer.
Takk for info om flybuss-stopp. Det hadde vært fint om noen kunne lagt ut bilder fra hvor bussen stopper i forhold til ferjekai/billettkontor så jeg kan bedømme avstandene. Greit å vite i forhold til beina mine. I mellomtida får jeg prøve å lete her på forumet. Om jeg forstår deg riktig, Kristian, så er det et stykke mellom billettkontoret og der BS/Speedrunner går fra?
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...