Logg inn med Facebook eller Google!

Backpacing med 13 og 15 år gamle døtre.

Started by Hallgeir Aronsen, 21. Jan 17, 17:04:01

Previous topic - Next topic

Hallgeir Aronsen

Jeg reiser om noen uker på vinterferie med mine to døtre på 13 og 15 og har egentlig sagt at det blir ikke råd til sommerferie i år. Jeg lurer imidlertid på om det likevel kan klemmes inn en ukes billig ferie. Bor på sørlandet, kunne tenke meg å fly til Hellas og loffe litt rundt en ukes tid. Må fly fra Kristiansand, Sandefjord eller Oslo. Vi kan reise i perioden ca 15/7-15/8. Ideelt sett ønsker jeg å fly til en av øyene (Santorini?) og ta det litt på sparket derfra. Jeg er på jakt etter tips og erfaringer m.h.p. å holde kostnadene nede, øyer/destinasjoner som er verdt å besøke for meg og jentene i nevnte alder. Praktiske råd o.l.   

Anders

Vel.... for å holde kostnadene nede, bli værende på Santo. Men det er jo midt i skoleferien, er det ikke? Da blir det nok ørlite dyrt uansett. Men finn dere et lite hotell med pool og nærhet til det meste, så blir jentene fornøyd :-) På Santo vil jeg anbefale Babis hotel i Karterado en ukes tid..... dere får rom til under 40€.

Anders

Kort vei til byen, kort vei til flypassen, god frokost og lite "liv" rundt. Og Babis vil gjøre mye for at dere skal trives.

Anders

Han, eller faren, kjører dere til strendene på Kamari eller Perissa.

Anders

Men.... hvis dere ikke har noe imot å reise litt.... ta fergen til Naxos. Absolutt den beste... :-) Ca 20€ pro pers, to timers tur, strender som overgår det meste. Og veldig avslappet sammenlignet med Santo

Frynse

Santorini er dyrt, spesielt i høysesong.
Personlig hadde jeg kommet meg derfra raskest mulig til Naxos, slik foreslått lengre opp her.
Har dere lyst på ei øy til, er det kjapt å komme seg til Paros, eller som vi pleier, Antiparos.
Med kun en uke til rådighet er det nok greit med kun ei øy.

Ta de langsomme båtene, dvs. Blue Star eller Express Scopelitis for å spare penger.
Hutrigbåtene er fort 3 ganger så dyre.

Hadde nok satset på tidligst mulig innen den perioden du nevner, siden august er selve fellesferiemåneden rundt Middelhavet, og da er det fullt av ferierende grekere og italienere overalt.

Svein~B

Jeg er enig i at det er lurt å reise så tidlig som mulig, for prisene på overnatting går opp i august. I juli er det generelt mer å velge i til lavere pris. Jeg tror du bare du må finne billige flybilletter først og fremst. Når du vet når og hvor du ankommer Hellas, kan vi se på hvor det går ferjer som passer og hvilke muligheter som fins. Hvis det er vanskelig å finne noe til Santorini er Athen og Kos gode alternativer. Jeg er enig i at ei øy i tillegg til Santorini er nok på ei uke.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Frynse

22. Jan 17, 13:53:46 #7 Last Edit: 22. Jan 17, 14:09:05 by Frynse
SAS har direkteflight til/fra Santorini søndager (Gardermoen).
Ikke superbillig, men man slipper utgifter underveis, overnatting osv...
Du ankommer på formiddagen klokken 11, så det går greit å komme seg til Naxos med Blue Star klokken 1530.

Husk at du må komme deg til avreiseøya dagen før avreise i tilfelle det plutselig blåser opp og båtene blir innstilt.

Flybilletter bør bestilles på hverdager utenom mandag, siden de fleste forretningsreisende bestiller i helgene og mandag.
Snakker altså om dagen man gjør et søk, og ikke nødvendigvis reisedagene.
Dette virker inn på søkemotorene hos reisebyråene, noe som driver opp prisene der og da.
Som et eksempel er de billettene vi skal benytte oss av 700 kroner dyrere pr. snute nå søndag enn de var da jeg tok et søk torsdag.
Forståsegpåere mener torsdag og fredag er de beste dagene å søke på.
Her er litt tips om bestilling: http://www.smartepenger.no/boligokonomi/96-bolig/546-slik-finner-du-best-pris-pa-flyreiser

Om dere flyr kun til Athen og tar båt derfra kan dere fort spare noen tusenlapper, men da må dere muligens ha en overnatting i Athen begge veier.
Det er mulig å rekke siste ferge fra Pireus til Naxos samme dag på utreise om man ankommer med riktig fly.
Noen fly går så tidlig på natten (3-tiden) på hjemreisen, at du egentlig bare kan dra rett fra fergekaia til flyplassen og heller tilbringe noen timer der i påvente av flyavgang.
Risikoen er selvsagt innstilte båter, men tar dere Blue Star skal det mye til.
Tar dere ferge fra og til Athen må dere huske på at foruten billettprisen, går det alltids noen hundringer ombord til mat og drikke.
Uansett, sånn rent pengemessig lønner det seg i de fleste tilfeller.

Personlig benytter jeg søkemotoren til Finn.no.
Denne søker hos en mengde flyselskap og reisebyråer, og har i tillegg en lavpriskalender.
Du bør få bestilt så snart som mulig, da lavprisbillettene forsvinner kjapt.
Selv bestilte jeg i desember for avreise i juli.



mouche

At flybilletter ikke bør bestilles i helgen er det tilsynelatende litt uenighet om. Tror heller ikke at Santorini er den destinasjon som forretningsreisende fokuserer mest på?

http://www.dagbladet.no/tema/flyekspertenes-hemmelige-triks-slik-finner-du-de-billigste-billettene-og-de-beste-setene/60429723

Et lite tips er å søke på flybilletter uten å legge igejn spor som påvirker prisene og ved bruk av f.eks firefox gjøres det ved å søke i "private browsing" som man gjør ved å trykke på knappene ctr+upper+bokstaven p.

Å fly direkte er heller ikke alltid billigst og vi reiser til våren (slutten av mai) via Athen og tilbringer to netter der siden kostnaden ved to overnattinger er merprisen vi hadde måttet betale for å fly direkte til vårt mål som er Kreta! Med andre ord får vi to netter i Athen "gratis"!


kari

Jeg ville definitiv ha dratt til Naxos med ungdommer på 13 og 15 år. Med bare ei uke så ville nok jeg ha reist via Santorini for at ikke det skal gå bort så mye ferietid på reising. SAS på søndager høres ut som et veldig godt tips synes jeg. Da rekker dere til Naxos på første feriedagen. På hjemveien ville jeg ha dratt tilbake til Santorini på lørdag for å være sikker på at jeg var på plass til flyet hjem skulle gå. Da får dere jo i tillegg en liten smak av den øya også.

På ei uke ville jeg ha nøyd meg med Naxos og evt ei natt på Santorini før hjemreise. Naxos er en forholdsvis stor øy, og det er ikke noe problem å få ei uke til å gå. Man kan jo evt legge inn dagsturer til ulike øyer i nærheten som f ex Paros, Antiparos eller ei øy i småkykladene. Gir denne ferieformen mersmak kan man jo utvide antall feriedager neste gang.

Med ungdommer i feriefølget kan det kanskje være fint å bo i byen, ned mot bystranda. Mange på forumet som har gode tips til bosted der.

Uansett hva dere velger så er jeg sikker på at dere vil få en flott tur til Hellas. Lykke til videre med planlegginga.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

polyanna

Var innom Apollo's egne nettside i dag, Oslo-Santorini første lørdag i august rundt 8800,- for en voksen og to ungdommer - og andre lørdag rundt 6700, - for ditto. I sistnevnte tilfelle blir imidlertid returen 19. august. I mine øyne overraskende billig sånn som prisene er nå. - Naxos høres perfekt ut med to tenåringer. Penger K a N spares ved å redusere på utemåltider; eks gyros i stedet for middag pluss det å fikse frokost og mellommåltider selv. I tøffere tider hadde jeg med norsk smøreost og diverse i sekken :) på en tre ukers loff, greit på ferjer og tur. Må innrømmes at smøreost aldri siden har blitt kjøpt! - God tur :)

Anders

Vel.... hvis det er tillatt å nevne Naxos igjen..... ville bare si det :-) Men følg rådene om å dra til Santo dagen før flyet går.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...