Logg inn med Facebook eller Google!

Enkel grammatikk.

Started by Svein~B, 13. Mar 07, 13:59:43

Previous topic - Next topic

Liv

Quote from: \"Marlene\"Jeg skal ikke være pirkete...nei...men hvordan er det mitera skrives????
Men jiota, eller itta???? en utfordring til alle....
(Fra GNK*s gresk lærer, hehe)

Kanksje GNK trengs og forklares hva det står for?!

GNK er  \"Gresk Norsk Kulturklubb\" i Oslo.

Calle

Quote from: \"anemone\"Kanksje GNK trengs og forklares hva det står for?!

GNK er  \"Gresk Norsk Kulturklubb\" i Oslo.

Och GMT står icke för Greenwich Mean Time utan det betyder helt enkelt Greek Maybe Time!

Vilket kan vara bra att veta!!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Liv

Quote from: \"Calle\"
Quote from: \"anemone\"Kanksje GNK trengs og forklares hva det står for?!

GNK er  \"Gresk Norsk Kulturklubb\" i Oslo.

Och GMT står icke för Greenwich Mean Time utan det betyder helt enkelt Greek Maybe Time!

Vilket kan vara bra att veta!!

Calle!

GMT er veldig bra å vite om.  :wink:

Svein~B

Jeg lurer på om \"Calle og fru\" kommer til å levere noe mer her enn det med GMT? Skal vi bare si at de ikke tok utfordringen og så fortsetter jeg? Ble de satt ut av at jeg snek meg imellom? Synspunkter?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Okei, da bestemmer jeg som trådmor, eh... trådfar..., at jeg fortsetter:

Det er veldig vanlig at språk, i tillegg til de bøyde (finitte) formene av verbet, også har ubøyde former av verbet. Disse kalles også infinitte former. Disse er verbformer som ikke kan stå alene i en setning, men må stå sammen med et bøyd verb for at setningen skal gi mening.

En av disse er infinitiven. Et eksempel på infinitiv på norsk er *å leke*. Infinitiven regnes som grunnformen av verbet. Derfor er det den man finner i ordbøkene. Hvis man skal finne ut bøyningen, betydningen og bruken av et verb på norsk, må man først vite grunnformen slik at man kan finne det i ordboka.

Gresk har, så vidt jeg vet, ikke infinitte verbformer. På gresk er grunnformen presens indikativ, 1. person, entall. Det er altså jeg-formen i nåtid som er den formen man finner i ordbøkene.

Så for verbet παίζω som Camillchen lærte oss for noen dager siden, så er det altså παίζω som er grunnformen, samtidig som det altså er jeg-formen i presens.

Og jeg utfordrer Bengalow. :-)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Calle

Quote from: \"Svein~B\"Jeg lurer på om \"Calle og fru\" kommer til å levere noe mer her enn det med GMT? Skal vi bare si at de ikke tok utfordringen og så fortsetter jeg? Ble de satt ut av at jeg snek meg imellom? Synspunkter?

Hej!
Sorry!!
Vi glömde bort det och vi har bägge varit ganska \"busy\" (vi är ju inte på ferie direkt!).
Grek-lektionen i fredags blev inställd, men i alla fall, här kommer en liten lustighet!

Jag citerar Git:

----------------------------------------------------------------------------------
Grammatik på grekiska

Tja fel blir det kan jag berätta!

Häromdagen satt jag med två goda vänner Louisa och Malin (Malin är till hälften grekinna och till hälften svenska, hennes pappa är grek) och pratade om vår grek-kurs som bara är grammatik och åter grammatik och jag fattar ingenting.
Men så råkade jag säga att jag brukar läsa kvitton när jag har varit och handlat för att lära mig vad saker heter.
Då råkade jag nämna att citron heter λεμόνια varpå Malin genast säger JA då har vi det här med grammatik, citron är singular och lemonia är plural!
Ja där ser ni, det går inte att öppna munnen och försöka, det blir ändå fel.

---------------------------------------------------------------------------------

Well..
Jag hoppas att min vän Spyros har rätt när han säger till mig \"Calle, grammatiken är knepig och anses viktig att lära sig, men strunta i den till en början och våga i stället prata till vardags så lär du dig med tiden. Även om det grammatiskt blir fel så förstår alla dig ändå, vi greker är inte så noga!\"

Nåväl, någon grammatisk gåta lovar jag att vi kommer upp med i den här tråden vad det lider!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Epicuristen

Spyros? Ikke \"vår\" Spyros vel? Liten kar med ett stort hjerte? Jobbet på Cafe Vassiliko sist sommer....
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Calle

Quote from: \"Epicuristen\"Spyros? Ikke \"vår\" Spyros vel? Liten kar med ett stort hjerte? Jobbet på Cafe Vassiliko sist sommer....

Hej!
Nej, jag menade vår bassist Spyros! Men jag vet vilken Spyros du menar, han jobbar på Vasiliko i år också!
Det finns ju så många som heter Spyros eller Spiros! Har förresten hört att det endast finns cirka 40 olika grekiska förnamn, därför vimlar det av Yannis, Manolis, Stavros, Mixailis, Georgious, Dimitris och så vidare!
Till dom mer ovanliga namnen hör väl Agamemnonas samt Stamatis!

Calle!
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Svein~B

Quote from: \"Calle\"
Quote from: \"Svein~B\"Jeg lurer på om \"Calle og fru\" kommer til å levere noe mer her enn det med GMT? Skal vi bare si at de ikke tok utfordringen og så fortsetter jeg? Ble de satt ut av at jeg snek meg imellom? Synspunkter?



Well..
Jag hoppas att min vän Spyros har rätt när han säger till mig \"Calle, grammatiken är knepig och anses viktig att lära sig, men strunta i den till en början och våga i stället prata till vardags så lär du dig med tiden. Även om det grammatiskt blir fel så förstår alla dig ändå, vi greker är inte så noga!\"

Nåväl, någon grammatisk gåta lovar jag att vi kommer upp med i den här tråden vad det lider!

Calle!


Hvis du synes grammatikken er vanskelig, så er det ikke noe å stresse med. Selv om du uttrykker deg ugrammatisk, så blir du likevel forstått. Men hvis du lærer deg grammatikken, så vil du forstå mye mer og det blir enklere å lære mer. Grammatikken er nemlig språket satt i system. Når du behersker systemet i tillegg til at du forstår ordene, så uttrykker du deg mer presist, sånn at du blir bedre forstått, og du forstår også mer av nyansene i språket.

Og prøv å se det sånn at de som retter på deg når du sier noe feil, de prøver bare å hjelpe deg. Ikke mist motet selv om folk retter på deg. Prøv heller å lære av det.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Calle

Quote from: \"Svein~B\"Hvis du synes grammatikken er vanskelig, så er det ikke noe å stresse med. Selv om du uttrykker deg ugrammatisk, så blir du likevel forstått. Men hvis du lærer deg grammatikken, så vil du forstå mye mer og det blir enklere å lære mer. Grammatikken er nemlig språket satt i system. Når du behersker systemet i tillegg til at du forstår ordene, så uttrykker du deg mer presist, sånn at du blir bedre forstått, og du forstår også mer av nyansene i språket.

Og prøv å se det sånn at de som retter på deg når du sier noe feil, de prøver bare å hjelpe deg. Ikke mist motet selv om folk retter på deg. Prøv heller å lære av det.

Hej!!
Jo, vi ska lära oss grammatiken, vi lovar (Siga, Siga!!)

En kul sak! Det händer att en grek säger någonting till mig och pratar väldigt fort. Jag svarar \"förlåt jag förstod inte\", varpå han/hon upprepar meningen precis lika fort men dubbelt så högt!! Det är inte tal om att prata långsammare utan öka volymen till det dubbla!!
Det har hänt flera gånger!

Calle (som vill bli en omhändertagen kretensisk vildkatt i mitt nästa liv, inga bekymmer att oroa sig över alls, fråga bara Råttan och Loppan!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Epicuristen

Quote from: \"Calle\"
Quote from: \"Epicuristen\"Spyros? Ikke \"vår\" Spyros vel? Liten kar med ett stort hjerte? Jobbet på Cafe Vassiliko sist sommer....

Hej!
Nej, jag menade vår bassist Spyros! Men jag vet vilken Spyros du menar, han jobbar på Vasiliko i år också!
Det finns ju så många som heter Spyros eller Spiros! Har förresten hört att det endast finns cirka 40 olika grekiska förnamn, därför vimlar det av Yannis, Manolis, Stavros, Mixailis, Georgious, Dimitris och så vidare!
Till dom mer ovanliga namnen hör väl Agamemnonas samt Stamatis!

Calle!

Gleder meg til å komme ned og spandere en \"is-te\" på ham på ΕνÏ,,ασιÏ,... Verdens hyggeligste kar! Hans fru, Nina, jobbet som kokke på Θαλασσα i fjor, vet du om hun jobber der i år også?
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

bengalow

Jo, Calle, det möter vi varenda gång, och det uttrycket du lade inom parentes är helt rätt att använda \"siga, siga\". Σιγα = långsamt, σιγα-σιγα= extra långsamt. Ungefär som πολÏ...=många och πολÏ...-πολÏ...= extra många.
Det jag tänker skriva om, som många upplever som svårt är grekiskans \"extra\" imperfektum - det som kallas aorist. För att skilja imperfektum och aorist, som båda är dåtid, ska man tänka på, att grekiskt imperfekt är något jag gjort, som jag brukar att göra \"varje\" dag. T.ex.\"- Igår gick jag till skolan\". Aorist däremot beskriver en dåtidshändelse utöver det vanliga. \"-Igår vann jag på lotteri\", en engångshändelse, eller i varje fall en händelse som inte inträffar varje dag.
Om man nu dissekerar dessa verb, så kan man lätt inse vad som är grekiskt imperfekt och aorist.
Aorist är en mycket användbar verbform. Stammen av denna bildar sedan  futurum och konjuntiv, med prefixen θα  resp va av verbet, samt imperativ. Se föregående lista på oregelbundna verb! Jag vill betona att lära  verben i listan utantill. Dom finns också i boken \"Nygrekiska 1\" av Ioannidis/Lindvall.
Se nu till att lära dessa verb - det blir förhör på fredag!!!Och nu kommer pekfingret!!! Det absolut viktigaste i hela den grekiska grammatiken!!!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...