Logg inn med Facebook eller Google!

Rhodos stad april 09

Started by Tommy, 22. Apr 09, 17:39:37

Previous topic - Next topic

Magnolia

Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Tommy

Tack för goa kommentarer, Athina o Magnolia.

Vid ett torg som heter Dorieo ligger Mango rooms där jag övernattade, det ligger liksom mitt i gamla stan, o appropå tro sig ha hamnat vilse. Förra året skulle jag också övernatta där, det regnade våldsamt när jag kom till rhodos den gången, det var på påskdagen o inte mycket folk syntes till.

Hur som helst så irrade jag omkring i gamla stan letandes efter Mango room, när jag mer kände mig som en halvdränkt råtta än människa o var nära på att ge opp ställde jag mig under ett träd o tänkte, nu skiter jag i det här. Då kom där några engelsmän glatt skuttande mellan vattensamlingarna, faaan vet om dom inte sjöng också, men hur som så ställde jag frågan \"do you know where Mango rooms are ? \" \"Yes lad, just around the corner over there\" blev svaret. Så vilse var jag alltså, det var bara ca 50 meter ifrån där jag stod  :lol:

http://www.mango.gr/accomodation.htm

Här är några bilder från baren på Mango rooms, samt från en restaurant inte långt därifrån som heter Mandala, där kan man om aftonen sitta i en mysig trädgård o äta gott. Mandala ägs o drivs av en svensk Mor o hennes dotter, go mat o mysigt ställe.







\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tzasiki

:flower:

Flotte bilder Tommy!. Kjenner meg så godt igjen!. Det så stille og fredelig ut i gamlebyen, det var nok et riktigt tidspunkt å være der på. :flower:

Måne

Kjempefine bilder :) Du har fanget noe som jeg ikke har sett ved byen. Vi likte oss ganske godt der, men selv når jeg gikk rundt og tok bilder så hadde ikke byen \"sjarmen\" som jeg lette etter. Det ser ut som om du fant sjarmen jeg lette etter :)

Tommy

Tack ska ni ha båda två :-)

Tänkte jag skulle göra lite mer reklam för Restaurant Mandala, maten var faktiskt väldigt god o vällagad, o hela stället har en väldans mysig atmosfär  :flower:

Kolla deras hemsida här o läs lite om stället, titta på kartan, minsann så tror jag det är en medlem på forumet som ritat den, jag tycker mig känna igen stilen från en hemsida om boende på Karpathos. Hhmmmmm kan det vara Mikke som gjort den  :cheese:  ????

http://www.sailing-rhodes.gr/english/pages2.asp?PID=87

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Nedanför Restaurant Mandala fanns där fler restauranger o cafe´er där var mysigt o lugnt om eftermiddan o kvällen. Dom två svalorna satt utanför fönstret till mitt rum o väckte mig ur min eftermiddagslummer, det var en ljuvlig  väckarklocka  :flower:







\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Det kommer mera Rhodosbilder här :-)

Gav mig opp tidigt om morgonen på söndagen för att invänta färjan från Piraeus som Mikke skulle anlända med vid 9-tiden, det var behagligt att strosa runt i lugn o ro om morgonen i gamle byn o vid hamnområdet o fotofera.
Det är gott om både moppar o duvor i byn...... :-).

På den sista bilden ser vi ett monument över dom judar som nazisterna fördrev från Rhodos och placerade i koncentrationsläger under andra världskriget, det återfinns vid Martyron Evreon, däromkring fanns/finns de kvarter i byn som var judiska. På Rhodos fanns en rätt stor judisk församling innan andra världskriget och under den ottomanska tiden, idag finns inte många judar kvar i församlingen.







\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

I väntan på att färjan från Piraeus med Mikke ombord skulle anlända roade jag mig med att fotofera aktiviten i hamnen, för det ändamålet sökte jag opp en lämplig utsiktspunkt, det hittade jag på en pir som sträcker sig ut från St Pauls porten. Ett kryssningsfartyg var just på väg in, hon så inte stor ut på håll, men växte alltmer ju närmare hon kom.







\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Jag tyckte det var kul och titta på alla båtarna i hamnen på Rhodos  :cyclopsani:  Det fanns ju alla sorter, från dom minsta till dom största kryssningsfartygen :bom:

Riitta

Anita

Herlige bilder fra havna på Rhodos Tommy  :cheers:

Vi bruker å sitte mye nede på Mandraki for å kikke på båtene som kommer og går. Det er ren terapi for sjelen  :flower:

Hilsen Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Gro

Så flotte bilder Tommy! Falt helt for Mandela restauranten, den så bare så sjarmerende ut:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Tommy

Tack för uppskattning, inspel o goa kommentarer  :flower:

Mer bilder från stunden då jag väntade på Blue lines \"Diagoras\" ankomst, som till sist kom ångande in mot kaj, lite försenad, troligen för det att kryssningsfartyget \"Ocean village two\" hade företräde till att lägga an vid kaj.









Fler bilder från hamnområdets olika delar kommer sen...... :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...