Logg inn med Facebook eller Google!

Litt skummelt ved Monastiraki i Athen!

Started by Niaas, 12. Dec 12, 14:25:02

Previous topic - Next topic

Niaas

På vei til og fra Karpathos nå i Nov/Des. måtte vi overnatte i Athen pga flytidene som ikke passet.
Vi bodde på hotel Attalos, som mange har anbefalt her. Hotellet var helt ok, men det å måtte gå av Metroen på Monastiraki var ikke noe hyggelig!

Da vi kom dit fra Norge en fredag ettermiddag var det veldig trangt på metroen. Jeg holdt godt på både kofferten, ryggsekken og vesken, men to mannfolk trengte seg mot meg, og jeg oppdaget at den ene prøvde å få åpnet vesken min. Heldigvis holdt jeg hånden godt på den. Da vi skulle ut av toget stoppet disse to mennene og sperret veien for oss. Vi klarte heldigvis å trenge oss forbi og kom oss ut rett før dørene lukket seg igjen. Det var en skremmende opplevelse.

Da vi skulle hjem igjen tok vi metroen søndag ettermiddag. Vi tok våre forhåndsregler, og pakket vesken godt nede i ryggsekken. Det var ikke så trangt på toget da, men igjen, idet vi skal gå av på Monastiraki kommer en mann og tar tak i kofferten min, for å "hjelpe" meg ut, mens jeg kjenner at en annen prøver å åpne ryggsekken min. Jeg fikk vridd meg unna og gikk raskt ut. Ryggsekken var åpnet ca 15 cm, men den var så stappet full at han ikke kom til, så han fikk ikke tatt noe.  Etter dette fikk vi helt skjelven, og gikk bare ut og spiste litt før vi var tilbake på hotellet. Strøket rundt hotellet var også litt skremmende..

Så da vi dro til flyplassen for siste gang stappet vi både ryggsekk og veske ned i kofferten, tok bare noen få penger i lommen, og holdt godt på koffertene til vi var på flyplassen!

Noen flere som har opplevd noe lignende?
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

tovenor

Jeg bor i Athen og de siste par-tre årene har nok kriminaliteten økt (eksplodert). Jeg reiser ofte med metroen og har ikke en eneste gang hatt problemer,men jeg tar aldri metroen alene etter det har blitt mørkt, det synes jeg er for skummelt...
Sønnen min har en helt annen oppfatning, han raser rundt både med sykkel, motorsykkel og metro til alle døgnets tider. Han påstår jeg overdriver og at mulighetene for at det skal skje noe er små.
Det er vel kanskje farligere for turister, ihvertfall med fullpakket koffert og småvesker som kan inneholde mer penger enn vanlig...
Jeg har blitt ranet for noen år tilbake. Var alene i bilen, det var vinterkveld og mørkt.. En motorsykkel med to personer , finlandshetter og en sånn derre metallgreie på handa som de knuste bilruten med, fikk tak i veska mi og forsvant i natten. Jeg harnok ikke helt kommet over sjokket enda, så jeg er meget forsiktig når jeg er ute alene og er bestandig på vakt. Litt slitsomt i lengden....

karri

Opplevde ikke noe når jeg var i Athen i 2002, vi ble bedt av guide`n vår om å være obs hvis vi skulle ta Metro`n. Det samme ble vi bedt om i Brussel, der stod vi i vinduet på hotelrommet og så en mann bli ranet med kniv nede på gaten. Og i Oslo der har jeg sett tyver naske i vesker og sekker, både på 37 bussen og Oslo S. Det skjer så fort, har ikke fått sagt i fra før tyven(e) er forduftet. Heldigvis har jeg ikke selv blitt rammet av dette.
Tror dette forekommer i mange land med mye folk samlet, f.eks på metro`n og busser.
KARRI

Tjorven

Huff. Skjønner godt at dere ble skremt av disse hendelsene, Niaas og Tovenor. Det er også litt av grunnen til at jeg holder meg langt unna sentrum i Athen. Valgte derfor å overnatte i Pireus i september, selv om lommetyvene fins der også. Det var jeg obs på, og pakka eiendelene mine deretter. Det gikk bra, og ingen var i nærheten av å prøve seg på noe heller  ;D  Derimot ble jeg utsatt for en lommetyv som hadde forvilla seg til lille Antiparos, noe jeg slett ikke hadde forventa  :o  Der er det heldigvis så "gjennomsiktig" at han ble tatt dagen etter, og sendt i fengsel på Syros  ;D Forhåpentligvis prøver han seg ikke der igjen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

14. Dec 12, 23:41:02 #4 Last Edit: 15. Dec 12, 00:01:34 by marjana
Det er mange fattige og desperate der ute nå.
Her fikk jeg en e-mail fra Jean and Peter fra Manchester. De er et eldre, hyggelig par som alltid kommer til Syros hver september. Jean skriver:

Lovely to hear from you. Yes we went to Syros in September, not a good
> start though, when we arrived in Athens Peter had his wallet stolen as we
> were getting off the bus at the Port, he had quite a bit of money (but of
> course not all of it) his credit cards, driving licence etc. Everyone were
> very good and wanted to lend us money but we were ok except we had to pay
> Yiannis when we got back home. I said to Peter we should be ok as I had my
> Barclaycard, when I went to the supermarket to buy our first lot of food I
> gave them my credit card but unfortunately I had taken the wrong one, it had
> expired ! I had some money also so that was ok.
>
> Did David tell you he went to Mykonos for about 3 days with his boyfriend
> (who I cant remember his name at this moment )- anyhow he had his wallet
> stolen there and when they were going home they stayed in Athens and David
> had his wallet stolen along with his passport - so be careful!

For to år siden opplevde jeg samme på flybussen fra Pireus. Et lite sekund når jeg var travelt opptatt med bagasjen, og dermed hadde de klart å ta lommeboken min og en annen fyr sin, som hadde lommeboken i en lomme på låret. Melita som bor i Aten sier at hun ser seg rundt grundig før hun låser seg inn i leiligheten sin der. Hun har opplevd at noen prøvde å dra opp glidelåsen i veska hennes mens hun skulle gå over et lyskryss, og veska hadde hun godt innunder armen.

Så ja, vær forsiktige!
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...