Logg inn med Facebook eller Google!

Hva spiser og drikker du helst i Hellas?

Started by IngeS, 19. Nov 11, 07:13:39

Previous topic - Next topic

Tommy

Koukoretzi är mums filibabba, likaså grillad octopuss  :P Men annars är det gott med till exempel fisksoppa, speciellt om den är tillagad av Scorpio som huvudingrediens på Nicos taverna i hamnen på Fourni. Oftast dricker jag husets vita vin på karaff när jag äter, en brandy till kaffet på balkongen är heller ikke dumt, Mezez blir det ju med såklart, det är gott att sitta o småtugga på lite av varje ibland.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

IngeS

Nå begynner det å svinge i denne tråden.
Kom, bli med og fortell hva du liker best av gresk mat og drikke.




Nam.....nam.....
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

samina

Ja Inge , nam nam  :). Det er jo så mye godt. 

Garides me saltsa skordou , Keftedes, Papoutsakia, Tiropitakia, Giouvetsi , Kleftiko, Kokkinisto, kondostouvli, Calamaris ( ikke ringer  8) )Makaronada me kima  ,Pastitsio , Stifado,  Skordalia , Horiatiki salata , taramasalata.  Og mye mer  ;)

Hilsen

Samina

Mixelite

Siden man snakker om innmat: Mageritsa har jeg spist bare en gang, og det var helt ok smak. Grillet lever er noe jeg aldri sier neitakk til dersom Giorgos sier at de har det. Det er alltid mørt og godt.

IngeS

Jeg har spist Kalamari på flere tavernaer på Samos, en gang på hver av øyene Patmos, Lipsi og Ikaria, men den aller beste Kalamari får jeg på tavern Psili Ammos på Samos. Den spiser jeg hver gang jeg er der

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

Det siste der så jo faktisk litt godt ut, men uansett tror jeg dette er en tråd jeg ikke skal blande meg for mye bort i...  ;D

brit

Gresk mat er så godt og for en som foretrekker vegetarmat er det mye å velge i......Vi spiser ofte meze som vi synes er spennende og utrolig godt...vi velger da det vi kan få av vegetariske retter.
Men skal jeg spise kjøtt så står Kleftiko øverst på lista, men må være den jeg får på Taverna Lyhnari på Skiathos...Nam!!
Har fått en ny favoritt av aubergine retter.....aubergine spesial...den spiste vi i Kardamili...en smaksopplevelse av de sjeldne. Husker desverre ikke hva tavernaen heter, men Magnolia, hvis du leser dette så kanskje du kan hjelpe....det var hos "dei kvite dukan".
Briam er selvfølgelig også en favoritt og aldri har jeg fått den bedre enn hos Finikas på Skopelos...nam,nam
Siden vi ikke drikker alkohol....så må friskpresset juice bli favoritten.

Diddi

Helt enig,jeg også spiser helst grønnsaker  ;) Har helt "dilla" på fylte tomater og evt. andre fylte grønnsaker,små squashboller,salater og grønnsaksgryter.Litt kjøtt og fisk blir det jo àv og til.
Mannen vil ofte ha kjøtt,og da helst lam eller geit ???
Som regel tar vi vann og vin til drikke ;D
De er veldig flinke til å tilberede grønnsaker i Hellas,det smaker virkelig godt.Tror de tilsetter "ekte" kjøttkraft,ikke noe buljongsmak der nei :)  Noe av grunnen til at jeg velger det,er at det er mye jobb å lage slik mat her hjemme, i hverdagen kjas og mas. Ikke har jeg tilgang til slike råvarer heller,samt at man føler velvære etter slike måltider :cheers:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Jeg blir sulten av denne tråden   ;) Jeg har vel egentlig ingen favoritt-rett, det kommer nok mer an på hvor jeg spiser. De fleste spisesteder har jo sin egen vri på greske "standardretter", og så syns jeg det er spennende å prøve deres egne spesialiteter, eller ting jeg ikke har smakt før. Men det er mye godt i kylling, lam og geit, spesielt bakt i ovn og "innpakket". Forretter, tilbehør eller når jeg er mindre sulten er gjerne tzatziki, zukkini i forskjellige varianter, briam, saganaki, ost- eller spinat pai/boller.
Av fisk blir det rødmulle eller sverdfisk, og grilla octopus iblant.
Drikker som regel husets hvitvin til maten, og en metaxa etterpå et sted. Er ikke noen ølhund, men en Mythos i ny og ne er ikke å forakte. Den er fast taks når jeg har landa på gresk jord og venter på videre transport f.eks. Ingen ting er bedre enn en Mythos akkurat da   ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

marjana

Jeg fikk veldig sansen for det greske ølet Fix i sommer. De har begynt å produsere det på nytt i stor stil i de siste par årene. Jeg husker Fix fra 80-tallet, men det forsvant helt, men nå er det tilbake igjen. Jeg husker ikke om det smaker likt som før. Godt i sommervarmen i hvert fall!
Glika i zoi

JohnS

Jeg er ikke noen stor øldrikker, og ingen spesialist.  Jeg vet imidlertid om et par "kjennere" som var meget lykkelige over at Fix var tilbake, de hadde snakka mye om hvordan de savnet det ølet.  De ble veldig skuffet da de smakte det, og sa det ligna ikke på den "gamle" Fix i det hele tatt.  Jeg har en liten mistanke om at Fix i deres minne var blitt mer og mer fantastisk etter som årene gikk, slik at det var forventningene som var på et nivå intet øl i verden kunne leve opp til,.....   ;)

Når det er sagt, syntes jeg også Fix var et godt øl da jeg smakte det, men jeg holder nå en knapp på Mythos fortsatt..
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

IngeS

Første gang jeg fikk se menyen på det som ble min stamtaverna, da jeg kom til Pythagorion i mai 2001, ble jeg lettere sjokkert. En så lang meny og med så mange retter hadde jeg aldri sett i Norge, og forsåvidt heller ikke i de mange andre land jeg hadde besøkt. Hva gjør jeg nå tenkte jeg etter å ha startet på mitt første greske måltid? Jeg satt fortsatt med menyen foran meg? Der og da bestemte jeg meg for ved neste måltid å starte øverst på første side for så å spise meg nedover de påfølgende måltidene. Jeg skulle hoppe elegant over det som jeg anså som ikke greske retter. Noen forretter var nok til lunsj, mens noen måtte kombineres. Med hovedrettene var det greit. Det var nok mat i en rett så jeg kunne gafle i meg på den norske maneren. På denne måten lærte jeg mye gresk mat å kjenne. Dette var før jeg lærte å spise på gresk vis.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...