Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er egentlig rotekte norsk mat?

Started by IngeS, 10. Sep 10, 17:15:31

Previous topic - Next topic

JohnS

Middagsmat som spises med skje, er suppe i min ordbruk, enkelt og greit.   Men ellers er vel det viktigste at det smaker godt, så jeg har ikke noe særlig sterkt følelsmessig engasjement i spørsmålet.  ;-)

Min mor kalte også betasuppe for brennsnut, forresten, og i de oppskriftene jeg har sett på, er brennsnut definert som suppe.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Hellasfrelst

He he!! Det her er viktig for oss som er inntrøndere da sjø: Innherredssodd består av kjøtt og kjøttboller i kjøttkraft som er smakssatt med salt og hel ingefær. Ved siden av serveres kokte poteter og gulrøtter i skiver som hver enkelt har i soddet før det spises. Så skal det være skjenning til. Mmmm!!
i zoi ine tora - livet er nå

Ole

He, he! Mat er tydeligvis noe som engasjerer! Brennsnut går helt sikkert inn under defenisjonen av suppe, men i min verden er suppe på grensen til noe mindreverdig, noe som ikke kan kalles middag! Man blir ikke mett av suppe! En delig brennsnut som er kokt på fenalår er derimot den beste middag, og den metter godt. Dermed ingen suppe! :grin: Står den til dagen etter blir den tjukk, og da er det vel ingen supppe lenger, men smaken er like god, om ikke bedre.

Hellasfrelst

Fant ei god forklaring på Wikipedia:

Forskjellen er at mens en suppe er kokt i samme kjele, kokes alle ingrediensene i soddet separat, anrettes på tallerkenen før søet helles over.

Så det så. :spin:
i zoi ine tora - livet er nå

Mixelite

Quote from: \"Ole\"He, he! Mat er tydeligvis noe som engasjerer! Brennsnut går helt sikkert inn under defenisjonen av suppe, men i min verden er suppe på grensen til noe mindreverdig, noe som ikke kan kalles middag! Man blir ikke mett av suppe! En delig brennsnut som er kokt på fenalår er derimot den beste middag, og den metter godt. Dermed ingen suppe! :grin: Står den til dagen etter blir den tjukk, og da er det vel ingen supppe lenger, men smaken er like god, om ikke bedre.

Spiser man det med skje, er det suppe. Basta. Dagen derpå, hvis det har gått fra å være suppe til noe annet, er det lapskaus.  Samme om man kaller det suppe, sodd, brennsnut eller noe annet. :clown:

Mat engasjerer alltid, over alt.

Mixelite

Quote from: \"IngeS\"Nei nå må damene ha meg unskyldt. Hvor i allverdens dager har dere fått det for dere at Innherressodd er en suppe?

Spiser du innherressodd med kniv og gaffel? I såfall ber jeg om unnskyldning!

IngeS

Å kalle Innherredssodd for suppe er det samme som å si at kjøttkaker servert i brun saus er en suppe. At sodden under servering kan ligne på en suppe har Turid helt rett i. (Den med "gud forby" har jeg sansen for. Det regnes på linje med ren blasfemi å kalle Innherredssodd for suppe)

Innherredssodd er ikke kokt slik som man koker en suppe. Ingrediensene er laget hver for seg og blir vanligvis servert i kjøttkraften

FREMGANGSMÅTE:

Benfritt fårekjøtt, løk, sellerirot, purre og en gulrot krydret med salt pepper og et laurbærblad kokes opp og trekkes på svak varme i en god time. Kjøttet tas opp og skjæres i små terninger, kraften siles og grønnsakene har gjort sin gjerning og følger ikke med i den videre prosessen.

Soddbollene lages av finmalt fårekjøtt, salt, potetmel, malt ingefær, muskat, nykvernet hvit pepper og husholdningsfløte. Blandingen formes til boller med en teskje og bollene trekkes i varm kjøttkraft i 5 - 10 minutter

Gulrøtter skjæres opp i stolper og kokes i lettsaltet vann.
Det hele has over i kjøttkraften og varmes opp (ikke kokes). Nå er sodden ferdig og serveres overdrysset med hakket persille, kokte poteter og skjenning. Det er nå det ligner på suppe.

Innherredssodd har i uminnelige tider vært nordtrøndernes festmat til de store anledninger: runde dager, bryllup, begravelser, 17. mai osv.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Mixelite

Jeg spiser ikke kjøttkaker med brun saus med skje.

Vi lager kjøttsuppe ved å koke grønnsaker og kjøtt og tilsetter kokte poteter.
Det er fortsatt en suppe.

At det er brukt som festmat i uminnelige tider kan man si om de fleste av rettene du forkastet som unorske fordi det blir brukt tilsvarene andre steder.

Tjorven

Fritt overført fra ordboka i Turids innlegg:.... hele suppa, hele greia/ ei fin smørje. Altså, min tolkning av denne tråden: hele suppegreia er ei fin smørje  ;)

Nå er det dessuten sånn at mannfolk ikke anser suppe for å være helgod middagsmat. Grunn: De blir ikke mett av det. Er det kanskje derfor Inge og Ole så hårdnakka protesterer på at sodd og brennsut er suppe  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Turid

Quote from: \"Hellasfrelst\"He he!! Det her er viktig for oss som er inntrøndere da sjø: Innherredssodd består av kjøtt og kjøttboller i kjøttkraft som er smakssatt med salt og hel ingefær. Ved siden av serveres kokte poteter og gulrøtter i skiver som hver enkelt har i soddet før det spises. Så skal det være skjenning til. Mmmm!!

Kanskje Hellasfrelst har et poeng her? Dette var ihvertfall en god forklaring på forskjellen mellom sodd og suppe :)
Det er etter regn at fuglene synger!

IngeS

Quote from: \"Turid\"
Quote from: \"Hellasfrelst\"He he!! Det her er viktig for oss som er inntrøndere da sjø: Innherredssodd består av kjøtt og kjøttboller i kjøttkraft som er smakssatt med salt og hel ingefær. Ved siden av serveres kokte poteter og gulrøtter i skiver som hver enkelt har i soddet før det spises. Så skal det være skjenning til. Mmmm!!

Kanskje Hellasfrelst har et poeng her? Dette var ihvertfall en god forklaring på forskjellen mellom sodd og suppe :)

Ja spør en trønder eller en nordlending bosatt i Nord Trøndeelag i 30 år. De vet hva det er og driver ikke på med synsing og tru.

Her er en annen sodd som ligger kloss opp til Innherredssodd i smak: http://matinorden.no/hjem/inderoysodd-_-trondersk-festmat/
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Turid

Quote from: \"IngeS\"
Quote from: \"Turid\"
Quote from: \"Hellasfrelst\"He he!! Det her er viktig for oss som er inntrøndere da sjø: Innherredssodd består av kjøtt og kjøttboller i kjøttkraft som er smakssatt med salt og hel ingefær. Ved siden av serveres kokte poteter og gulrøtter i skiver som hver enkelt har i soddet før det spises. Så skal det være skjenning til. Mmmm!!

Kanskje Hellasfrelst har et poeng her? Dette var ihvertfall en god forklaring på forskjellen mellom sodd og suppe :)

Ja spør en trønder eller en nordlending bosatt i Nord Trøndeelag i 30 år. De vet hva det er og driver ikke på med synsing og tru.

Her er en annen sodd som ligger kloss opp til Innherredssodd i smak: http://matinorden.no/hjem/inderoysodd-_-trondersk-festmat/

Jeg er trønder jeg også da ;) Født og oppvokst i grisgrendte strøk på Fosen. Der hadde vi forresten vår egen variant av sodd, men jeg er litt usikker på hvordan det ble lagd. Det er så lenge siden jeg smakte det.
Det er etter regn at fuglene synger!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...