Logg inn med Facebook eller Google!

Hva er det som gjør at reiseselskap legger ned Hellasdestinasjonene

Started by Heidrun, 14. Apr 13, 15:40:24

Previous topic - Next topic

Heidrun

Ja hva kan dette komme av. Kan det være såpass enkelt at det faktisk ikke er på selve reisene eller hotellene selskaper som f.eks Ving tjener penger på, og derfor legger ned destinasjonene. Se bare på Karphatos. Lite tilbud. Det samme med Santorini, Chios, Lesvos, Samos og andre steder. Kan det med å legge ned tilbud faktisk handle mere om at reiseselskapene tjener mere penger på mennesker som bruker hotellbarene og ting og tang, være grunnen til at de ikke satser på disse stedene. For det er vel hevet over enhver liten sannhet at mennesker som reiser i flokk legger igjen mere penger på de diverse tingene som reiseselskapene tilbyr enn de som faktisk reiser ned til f.eks Samos for så å distansere seg fra de andre som reiser nedover.
Så har faktisk vi som er glade i Hellas gjort oss selv en bjørnetjeneste ved å ikke bruke hoteller som er i reiseselskaper som f.eks Ving sitt tilbud.

Så hvis vi nå ser på tilbudene fremover. Ja vil da f.eks Ving kun ha steder som Kreta, Skiathos, Rhodos og Kos på sitt program om bare noen få år. For det er ikke til å stikke under en stol at vi desverre ikke benytter disse reiseselskapenes utvalg og heller reiser slik at vi på død og pine skal på en måte inn på den greske menneskets hverdagsliv. men dit kommer vi ikke uansett
Yamas til livet og til

Diddi

Så lenge det finnes rutefly, kommer jeg aldri til å benytte meg av Ving osv sine tilbud i Hellas. Kunne pr i dag ikke tenke meg å ta en uke eller to på et Charterhotell med ditto barer etc. Markedet regulerer seg nok selv, så tror ikke du bør engste deg, Heidrun  :)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

JohnS

Quote from: frudiddi on 14. Apr 13, 16:27:48
Så lenge det finnes rutefly, kommer jeg aldri til å benytte meg av Ving osv sine tilbud i Hellas. Kunne pr i dag ikke tenke meg å ta en uke eller to på et Charterhotell med ditto barer etc. Markedet regulerer seg nok selv, så tror ikke du bør engste deg, Heidrun  :)


Er det sånne som meg du er redd for å treffe på charterhotellene, siden jeg reiser med charter ganske ofte?   ;)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Marit

Det er vel så enkelt som at tjener ikke charterselskapene nok penger, så er det ikke lønnsomt å ha turer dit (for dem er det vel irrelevant at det er "noen" som vil reise dit, så lenge det ikke er lønner seg) - og destinasjoner fjernes fra programmet.

Du nevner bl.a. Ving og Kos. Ving har fra sommeren 2013 redusert sitt program der til kun skoleferien. Hva det kommer av vet jeg ikke, men det kan kanskje være at mange av de som reiste utenom skoleferien kun kjøpte flybilletten og ordnet hotell selv (vet av erfaring at de stoppet slaget av "kun flyreise" på en avgang fordi de hadde solgt for mye av "kun flybillett" og for lite av pakketurer).
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Diddi

Quote from: JohnS on 14. Apr 13, 16:39:14
Quote from: frudiddi on 14. Apr 13, 16:27:48
Så lenge det finnes rutefly, kommer jeg aldri til å benytte meg av Ving osv sine tilbud i Hellas. Kunne pr i dag ikke tenke meg å ta en uke eller to på et Charterhotell med ditto barer etc. Markedet regulerer seg nok selv, så tror ikke du bør engste deg, Heidrun  :)


Er det sånne som meg du er redd for å treffe på charterhotellene, siden jeg reiser med charter ganske ofte?   ;)


He,he..ja, spesielt deg !! Nei, er ikke redd for møte noen som helst, men i den fasen vi er i livet nå, frister ikke slike turer. Vi har benyttet oss av charter gjennom mange år, men nå har vi fått smaken på å være frie som fuglen, og ordne oss selv. Men livet endrer seg hele tiden  ;)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Apollo har da forstsatt mange greske destinasjoner på sitt program, og kommer stadig med "nye" steder, både kjente og mindre steder.
Tidligere år reiste jeg mye med charter, da reiste jeg sammen med noen, og hadde kun 2-3 ukers ferie. Nå reiser jeg mye alene, og kan være borte 4-5 uker sammenhengende. Da er charter utelukka på mange måter. Den største ulempen er at man må betale for to om man ønsker rom alene  :o  mens man gjerne får avslag i romprisen hvis man er alene. Dessuten er de fleste turene lagt opp til 1-2 uker med charter, noe jeg ikke er interessert i. Derfor reiser jeg som regel med rutefly, men har også benytta meg av enveisbillett med et charterselskap. Dessuten er det veldig få destinasjoner fra Trondheim, så man må først komme seg til Gardermoen og overnatte der i tillegg :(

Jeg ser ikke noe negativt i det å reise med charter, dersom de bare hadde tilpassa seg mine behov  ;)

There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Nå er ikke bildet helt svart da.  Mens noen destinasjoner avvikles, har både Lilleput og Apollo tatt inn Paleochora i tilbudet, og Apollo har i tillegg fått inn Plakias.  Nå kan man selvfølgelig si at begge stedene er på Kreta, men når man tenker på at Kreta er mye, mye større enn Kykladene og Dodekanesene til sammen, både i areal og folketall, er variasjonene fra område til område på Kreta rikelig til at disse stedene er "nye".
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Hva som gjør det får de svare for selv... kanskje kikke i sine egne kort og fundere over hvorfor folk ikke kjøper produktene deres...

kaka

Jeg lurte på om det også hadde noe å gjøre med at mange kanskje ikke turte å betille turer til Hellas i fjor, pga all uroen rundt økonomien mm.
Jeg har et stille håp om at det tar seg opp igjen.  :)
KariK

IngeS

Jeg tror selskapene inngår mer lukrative avtaler i andre land, og så trenger de flyene de disponerer til disse reisemålene. Vi må bare være klar over at selskapene ikke bryr seg om hvor du helst vil reise. I utgangspunktet er det jo selskapene som kommer med tilbudene og de som vil reise velger det de vil ha fra deres "meny". Ut fra det er det selskapene som bestemmer hvor du skal feriere.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Sjøløve

Dette markedet må da bli regulert av tilbud og etterspørsel.  Klarer ikke Ving å fylle flyet til Karpathos, neivel så tas øya av programmet.  Reiseselskapene må jo hele tiden fornye seg, da er det naturlig at de minst populære destinasjonene må vike til fordel for nye reisemål. Jeg tror ikke årsaken til at noen Hellasdestinasjoner forsvinner er mer komplisert enn som så. Charteroperatørene flyr dit folk ønsker å reise.  Jeg skulle ha likt å visst hvor stor andel av turister de forskjellige charterselskaper, både norske og utenlandske, sender til de ulike greske reisemål ?  Og hvor stor andel av den samme turistmassen som reiser på egenhånd, uavhengig av årets program hos Ving og alle de andre. Jeg velger å tro at det ikke er charterturismen som utgjør et være eller ikke være på greske reisemål, selv om noen steder/øyer nok ville merke forskjell om alle charterfly plutselig forsvant.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Frøken Sofie

Jeg tror nok mange charterselskaper satser på en litt annen målgruppe en den typiske Hellas-fareren. Det har etterhvert blitt veldig mange av de store hotell-maskinene. Og da mener jeg store all-inclusive hotell hvor man ikke behøver å reise seg fra solsengen. Det er barneklubber og middager og show, og alt foregår på hotellet. Skal man på utflukt er også det en del av programmet som charterselskapet tjener på. Og det er vel og bra! Det gjør jo ting enkelt. Men har et inntrykk av at mange av de som reiser til Hellas kanskje ikke ønsker seg dette?

Det har blitt lettere for alle å kunne bestille og sette sammen sin egen reise på nett. Mange gode sider å finne både fly og hotell på, og man ender så og si alltid opp med en bedre pris enn charterpakken. Samt at du kan velge selv både mindre byer og steder og flytider. Og det positive får jo være at fra Norge har det også kommet et par flotte alternativ i år. Direkte til Santorini og Athen med både SAS og Norwegian. Det er jo bra, så Hellas er ikke helt glemt. Vi kan jo håpe på at de også kommer med et alternativ eller to til neste år? Jeg mistenker litt at mange av de som reiste charter til Hellas på åtti og nitti-tallet bestiller reisen sin på en annen måte i dag. Og da velger selskapene andre destinasjoner og målgrupper. De har satset mye på barnefamilier der store basseng og underholdningen for barna er klar før de kommer frem. Og voksne par som ikke ønsker å gjøre så mye mer enn å kunne få spa og drinkene servert ved bassenget.

Nå har jeg ikke kikket så mye på chartersidene i det siste, men Apollo har vel ikke helt glemt Hellas?

Og det er jo i charterverdenen som ellers - de går dit markedet er for dem. Og velger seg målgrupper der de har størst mulighet for å tjene gode penger.

For oss personlig blir det litt håpløst å velge charter som er enten 1,2 eller 3 uker og flyet går på lørdag. Vi blir litt for låst. Hellas kommer nok ikke til å forsvinne , det tror jeg ikke, men det vil trolig bli de litt større destinasjonene som blir igjen....

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...