Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas turister må da være sære og noe spesielle

Started by Heidrun, 20. Mar 13, 09:58:28

Previous topic - Next topic

Heidrun

Tar ikke alle over en kam. Men jeg hører gjerne at man velger seg Hellas fordi man vil ha det øde og en strand uten turister etc. Ikke skal det være noe annet enn hotell og strand. Noen vil heller ikke at det skal være noen som kan få seg en mythos på stranda heller. Rett å slett øde vil man feriere i.
Ikke for å fornærme noen her. Men hvorfor holder da ikke disse menneskene seg hjemme og ligger i et solarium istedenfor å reise til et land og bli kjent med mennesker og kose seg i ferien sin. For dette er det siste Hellas trenger egentlig. Turister som er på hotellet, 8 timer på stranda med matpakke og drikke fra rommet. For så å dra på hotellrommet etter stranda for å lage seg mat på rommet og gå å legge seg etter maten. Og samme rutina i 14 dager.
Hvorfor er enkelte slik egentlig. Jeg ser dette i mange tråder på face hvor mann spør etter anbefalinger på steder man kan være i fred og som ikke har turister. For hvis de skal få en slik ferie. ja da kan de faktisk ikke få en slik ferie. For de spør da etter steder hvor de selv ikke er. Nemlig folketomme strender og øde bebyggelser.

Jeg vil faktisk heller ha en ravende drita full nordmann på stranda, enn grinebitere som ser surt på en når man desverre kommer innenfor 10 meters radius fra solsenga til vedkommende.

Ja til Hellas og litt liv på stranda og i byen forøvrig. For da hjelper man samtidig de som jobber der med å få seg jobb
Yamas til livet og til

stein

Jøss, back in business, Heidrun. Det var bra :)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Frøken Sofie

20. Mar 13, 12:45:56 #2 Last Edit: 20. Mar 13, 12:56:19 by Frøken Sofie
Jeg ser veldig godt poenget ditt. Det skal sies.

Men må innrømme at jeg er en av som faktisk også ønsker meg den øde stranden. Jeg er nok mer som de fleste som velger seg Hellas litt fordi man har mulighet til å få begge deler. Det er ikke mange land som faktisk kan tilby det lenger. I det minste ikke hva jeg har funnet. Hvis jeg velger med en øde-strand-dag. Så pakker jeg med meg øl og vin og mat - kjøpt i butikken på veien. Kaster klærne og koser meg til tusen hele dagen, og kan ta sivilisasjonen med all dens fristelser hvis jeg ønsker,  om kvelden. Gå ut og spise, prate og le eller velge en rolig taverna og bare se på menneskene.
Det fine med Hellas er at man kan velge. Og jeg har litt inntrykk av mange som velger dette herlige landet har et ønske om det. Litt Ole Brumm med ja takk begge deler.

Selv seiler vi. Og det blir derfor mange timer alene. Strender uten folk eller taverna. Lage lunsjen selv.  Jeg velger bort strendene med solsenger på rad og rekke og drita fulle nordmenn. Innrømmer det. Men det er derfor jeg velger meg Hellas også, for at jeg har muligheten til det. Og synes en bar med liv og røre om kvelden er topp.

Jeg forstår du setter ting på spissen , jeg er enig i at Hellas tenger turisme som legger igjen penger. Men er litt av den oppfatningen at jeg respekterer de som ønsker seg den øde stranden. Det er nemlig ikke mange steder det er mulig og oppleve det lenger. Total ro. Men Hellas har det.... og så får vi andre kose oss på tavernaene og barene om kvelden, og tenke at de går glipp av liv og mye moro som vi får med oss.

De handler jo tross alt i butikkene, og sover på hotellet... og kanskje de ser det herlige i å finne seg en taverna eller tre i løpet av ferien på sikt? Hvis de skriver her på forumet så får vi be de med? Kanskje de ikke har opplevd gresk stemning på kveldstid noen gang?
Jeg elsker Hellas - mye av grunnen til det er at jeg har muligheten til å kunne velge og ikke minst få begge deler...

Vi sees på Tavernaen - jeg gleder meg til sommer og teller ned....

Tjorven

Enig med frøken Sofie her; jeg takker også ja til valgmuligheter, og i Hellas er det mye å velge mellom på alle områder  :) 
Jeg regner meg som et sosialt og utadvendt vesen, men jeg har også behov for alenetid og å finne roen innimellom. Jeg liker f.eks å treffe folk for hyggelige kvelder sammen, noen å dra på utflukt å utforske nye steder sammen med osv. På stranda "klarer" jeg meg fint alene i selskap med ei bok. Jeg har selvfølgelig ingen ting imot å dele standa med andre, bare jeg slipper å ligge som sild i tønne med resten. Slike overfylt strender, ofte med rungende discomusikk fra beachbarer unngår jeg for enhver pris, det er ikke mi greie. Men en taverna i strandkanten kan det gjerne være, og ellers er bølgeskvulp nok musikk i mine ører, og dritingse folk har jeg vel knapt sett på slike strender heller, de søker nok den andre kategorien strand i tilfelle.

Siden jeg er i Hellas en måned i slengen, 2 ganger årlig, sier det seg selv at jeg ikke har råd til å spise alle måltider ute. Ikke ønsker jeg det heller. Men middagen om kvelden er jo dagens høydepunkt, den vil jeg nyte ute, selv om jeg ofte reiser alene. Som alenereisende dame var det litt tøft i begynnelsen, men nå har jeg vendt meg til det. Det hender jeg unner meg en lunsj/brønsj på en taverna også, men som regel koser jeg meg med "hjemmelaga" frokost på balkongen eller terrassen. Starter dagen rolig og tar ting i mitt eget siga siga tempo, mens jeg nyter omgivelsene og dagliglivet rundt meg  :-* Og lurer på hva denne nye dagen vil bringe. Dette er ferie for meg.

Ok, jeg velger å feriere på mindre øyer, der livet går sin vante gang uavhengig av oss turister, og hvor lokalbefolkninga faktisk innlemmer oss i sin hverdag. Der de ønsker å bli kjent med oss, mer enn å rive tak i oss for å få oss inn på en eller annen taverna, som man ofte blir utsatt for på typiske turistmaskinsteder (der alt er lagt opp for turister, eller hva de tror vi turister vil ha) Derfor oppsøker jeg ikke slike feriesteder heller, jeg liker å kunne rusle fritt omkring og velge en taverna etter egen smak, uten innkastere som vil dytte meg inn et sted. Sånt blir jeg stressa og grinete av  :-X  Det samme med masete større byer, har ikke sansen for det heller (selv om jeg kanskje er i mindretall her  ;) )

Å ferier på et helt "øde" sted, tror jeg svært få er interessert i, Heidrun. Du har nok misforstått litt der  :D Men å oppsøke "øde" strender iblant når man farter rundt, må være opp til den enkelte. Uansett, å putte seg selv inn i en solarium boks, kan ALDRI sammenlignes med å nyte sol og bad på ei gresk strand  8) 8) Selv har jeg aldri lagt meg på en solariumbenk og kommer aldri til å gjøre det heller. (Den hadde vel bare klappa sammen rundt meg, med min flaks tenker jeg  ;D )

Mens jeg skriver kjenner jeg Hellaslengselen nesten som en smerte i brystet  :-*  Og det herligste med dette landet er at det er så mangfoldig og at alle kan få akkurat den ferien en selv ønsker seg her, om vi vil ha det sånn eller slik  ;D 8) ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

fila

Hotellet er ikke så stort, balkongen passe stor med utsikt over sjøen eller landskapet.  Vertene bor i underetasjen og er mye mer interessert i å snakke om datteren som er nesten ferdig med jus-studiet enn å ordne kokeplata som streiket. Hyggelige mennesker i naboleilighetene, slår av en prat over morrakaffen og nikker når vi møtes på strand. Byen er levende med butikker som selger alt fra krydder, lær, keramikk til badeballer og T-skjorter. Folk som bor, jobber og ferierer overalt. På havna er det hektisk med fiskebåter, badebåter og leide seilbåter. Tavernaene ligger på rekke og rad og byr frem sine produkter, de på havnepromenaden litt dyrere enn de i bakgatene. På stranda er det passe mye folk, vi leier solseng med parasoll, ikke for lang unna tavernaen der lunchen skal inntas. Utafor hotellet står scooteren eller ATV'en som vi skal ut på tur med de neste dagene. Kartet er studert, reisemålene er valgt, vi gleder oss. Sekk med badetøy, fotoapparat og vann. Skal bli fint å finne et rolig sted for oss selv. Etter dusj og siesta går vi på byen, finner en god taverna. Forretten som vi definitivt ikke skulle ha i dag smakte utsøkt, likeså retsinaen. Hovedretten var mektig. Yoghurt med frisk frukt og honning til dessert. Huff, alt for mye mat i dag også. Vi må sitte litt på balkongen med en liten en i glasset før vi legger oss. Naboen har også hatt en fin dag, de hadde vært der vi skal i morgen og takk for tipsene.
I morgen skal vi ut på tur. Begynner vi å bli lei av menyer og " the bill, please"? Skal vi lage mat hjemme i morra? Hadde det ikke vært for den dårlige steikepanna og kokeplata som streket, og så må vi jo prøve tavernaen som ligger nederst i trappa, til høyre. Heisann, der ble det et glass til på balkongen.
DETTE ER MITT HELLAS!

Harald Stendalen

Hei Hellasvenner!

Konklusjonen er vel at Hellas har plass til oss alle(og trenger vel alle),uansett hvordan eller hvor vi tilbringer ferien.Grunnen til at vi drar nedover gang etter gang er jo at vi elsker Hellas og grekere!Det er jo grunn nok!!!
Harald.

Diddi

HELT enig, Harald ! Denne diskusjonen er utenfor allfarvei for min del. Hva er egentlig poenget ?? Tror vi alle er velkommen til Hellas uansett. Når det kommer til stykket er vi vel alle spesielle på hver vår måte, og greit er vel det ???
Jeg reiser på ferie for min egen del, og bruker de pengene som ting koster. Man har vel ikke feire for å tilfredsstille andre enn seg selv? Eller.......
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tommy

Alla är vi speciella på något vis, men ska man se det i ett internationellt och generellt  perspektiv tror jag knappast det är så speciellt att resa till Hellas på ferie egentligen ( å nu kanske jag stack ut hakan ordentligt  :teary: ) Här är lite statistik i ämnet å det är väl vad det är, men något går det väl att läsa ut av det också. Kanske lite förvånande att Frankrike sticker ut kanske, och att Ryssland ligger bland de främsta i statistiken, likaså att Danmark tog ett skutt uppåt i mitten på 2000-talet ( Öresundsbron?) med mera, med mera..... Ja, man kan ju spekulera i både det ena och andra, men så speciellt är det ju egentligen inte att turista, vare sig på det ena eller andra sättet, här eller där :-)

http://www.indexmundi.com/facts/indicators/ST.INT.ARVL/compare?country=gr#country=al:dk:fr:gr:ie:it:ma:no:pt:ru:es:se:tr
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Anders

... Hellasturister er nok sære og spesielle ja... veldig mange av dem liker jo akkurat det samme som meg! Og jeg har jo nesten papirer på at jeg er sær (om enn kanskje ikke så spesiell)

polyanna

Quote from: Tommy on 20. Mar 13, 20:37:27
Alla är vi speciella på något vis, men ska man se det i ett internationellt och generellt  perspektiv tror jag knappast det är så speciellt att resa till Hellas på ferie egentligen ( å nu kanske jag stack ut hakan ordentligt  :teary: ) Här är lite statistik i ämnet å det är väl vad det är, men något går det väl att läsa ut av det också. Kanske lite förvånande att Frankrike sticker ut kanske, och att Ryssland ligger bland de främsta i statistiken, likaså att Danmark tog ett skutt uppåt i mitten på 2000-talet ( Öresundsbron?) med mera, med mera..... Ja, man kan ju spekulera i både det ena och andra, men så speciellt är det ju egentligen inte att turista, vare sig på det ena eller andra sättet, här eller där :-)

http://www.indexmundi.com/facts/indicators/ST.INT.ARVL/compare?country=gr#country=al:dk:fr:gr:ie:it:ma:no:pt:ru:es:se:tr
[/i]

Nei, du stakk vel ikke haken frem, Tommy. Virkelig interessant statistikk, Spennende å se temaet belyst fra d e n vinkelen. Sånt glemmer man jo. I hvert fall om man er nordmann ;). For vi har vel en tendens til å se på oss selv som veldig spesielle. Overbetone. - Men gleden over å være i Hellas, på den ene eller andre måten, er nok ekte. Og etter en lang og kald vinter er det godt å høre noen som sier'you my very special friend, only for you.' Så klart det går rett inn i hjertet, varmer, selv om man vet at det samme får også alle andre høre. - Visste ikke at danskene lå så høyt på statistikken, men italienerne har jo vært ivrige hellasfarere så lenge jeg kan huske.

Tommy

Quote from: polyanna on 20. Mar 13, 22:27:48
Quote from: Tommy on 20. Mar 13, 20:37:27
Alla är vi speciella på något vis, men ska man se det i ett internationellt och generellt  perspektiv tror jag knappast det är så speciellt att resa till Hellas på ferie egentligen ( å nu kanske jag stack ut hakan ordentligt  :teary: ) Här är lite statistik i ämnet å det är väl vad det är, men något går det väl att läsa ut av det också. Kanske lite förvånande att Frankrike sticker ut kanske, och att Ryssland ligger bland de främsta i statistiken, likaså att Danmark tog ett skutt uppåt i mitten på 2000-talet ( Öresundsbron?) med mera, med mera..... Ja, man kan ju spekulera i både det ena och andra, men så speciellt är det ju egentligen inte att turista, vare sig på det ena eller andra sättet, här eller där :-)

http://www.indexmundi.com/facts/indicators/ST.INT.ARVL/compare?country=gr#country=al:dk:fr:gr:ie:it:ma:no:pt:ru:es:se:tr
[/i]

Nei, du stakk vel ikke haken frem, Tommy. Virkelig interessant statistikk, Spennende å se temaet belyst fra d e n vinkelen. Sånt glemmer man jo. I hvert fall om man er nordmann ;). For vi har vel en tendens til å se på oss selv som veldig spesielle. Overbetone. - Men gleden over å være i Hellas, på den ene eller andre måten, er nok ekte. Og etter en lang og kald vinter er det godt å høre noen som sier'you my very special friend, only for you.' Så klart det går rett inn i hjertet, varmer, selv om man vet at det samme får også alle andre høre. - Visste ikke at danskene lå så høyt på statistikken, men italienerne har jo vært ivrige hellasfarere så lenge jeg kan huske.


Jag undrar om du inte missuppfattat statistiken, den visar inte antalet besökare till Grekland från andra nationer, utan antalet resande till respektive land per år. Å då kan man ju se att både Frankrike och Spanien och Italien ligger i topp när det gäller antal resenärer till deras länder. Sedan är det ju såklart att var och en gläds över sina speciella favoritresmål, vilka det nu än må vara, och av vilka anledningar det nu än må vara, oavsett varifrån man kommer själv :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Frost

Det går da ikke an å generalisere alle Hellasreisende på denne måten? Hellas er jo så utrolig mangfoldig med alle sine øyer og steder på fastlandet. Her finnes jo noe for alle! Det er jo ikke uten grunn at Hellas er så populært i alle slags grupperinger. Folk er forskjellig og takk for det.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...