Logg inn med Facebook eller Google!

Strømpriser Hellas / Norge

Started by Heidrun, 05. Jan 17, 13:12:28

Previous topic - Next topic

Heidrun

05. Jan 17, 13:12:28 Last Edit: 05. Jan 17, 13:22:08 by Heidrun
Hadde en liten diskusjon med en som er Norsk og bor på Kreta. Vi diskuterte strøm og varmtvannsbereder. Hun brukte konsekvent solcellepanel for oppvarming fordi strømmen er så dyr der nede, sa hun.
Så diskuterte vi at det er omtrent samme pris på strøm på Kreta og i Norge. Jeg sa da at jeg ville bruke strøm for oppvarming av berederen. Dette for alltid ha godt varmt vann, og jeg hadde jo berederen på hele året her i Norge.
Da kom det. Det kan du ikke for strømmen er jo så dyr på Kreta. Men like dyr strøm betyr jo samme regning med bruk på Kreta kontra bruk i Norge sa jeg.
Eller er det noe jeg tar feil her med tanke på strømutgifter
Yamas til livet og til

marjana

Jeg kan bare svare for hvordan det er på Syros der jeg leier et studio, og også vet hva andre som er ute på leiemarkedet betaler som måneds/helårsleie.

En vanlig to-roms møblert leilighet i sentrum av Ermoupolis på ca 50 m2 koster 270 euro pr måned, og da betaler man strøm utenom. De sier at det sjelden blir mer enn 30 euro per måned i strøm.
Glika i zoi

Heidrun

Bruker du da strømmen til absolutt alt. Som oppvarming av vann og panelovner og lignende. For hva betaler du pr KW time på Syros
Yamas til livet og til

marjana

05. Jan 17, 16:49:22 #3 Last Edit: 05. Jan 17, 17:11:13 by marjana
Det er flatt 30 euro i strøm per måned året rundt der jeg leier. Det er med oppvarming/avkjøling og varmt vann. Og rent sengetøy og håndklær er nede å bytte på hotellet. Jeg vasker studioet selv.

Jeg tror faktisk jeg skal gi Artemis 400 euro per måned fra nå av.

Jeg har også satt igjen to store bager med klær, sko, kjøkkenutstyr, bøker og annet i kjelleren der.

Glika i zoi

Kritios

Strømmen på Kreta koster vel 11 eurocent pr. kWh.
Det blir jo ca ei krone, noe mer enn vi betaler i Norge.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

marjana

Og hvor mange kWh bruker man i Hellas kontra i Norge? Er strømutgiftene så store i Hellas?

Jeg vet at min greske venninne må stå i kø for å betale strømregningen, og det ble skrevet om dette i lokalavisen, www.syrostoday.gr

Det var mange eldre som sto i kø i mange timer og begynte å svime av, for det var bare to som satt inne i skranken. Nå skal jo også eiendomskatten betales over strømregningen, så de som leier må betale strøm, og vise til utleiers konto. Dette tar tid i Hellas. Det er vel lite som er digitalt...
Glika i zoi

Kritios

Quote from: marjana on 05. Jan 17, 19:06:38
Og hvor mange kWh bruker man i Hellas kontra i Norge? Er strømutgiftene så store i Hellas?

Jeg vet at min greske venninne må stå i kø for å betale strømregningen, og det ble skrevet om dette i lokalavisen, www.syrostoday.gr

Det var mange eldre som sto i kø i mange timer og begynte å svime av, for det var bare to som satt inne i skranken. Nå skal jo også eiendomskatten betales over strømregningen, så de som leier må betale strøm, og vise til utleiers konto. Dette tar tid i Hellas. Det er vel lite som er digitalt...

Tja, på 2 måneder i høst brukte vi 878 kWh på vår eiendom, men da hadde vi besøk av to familier i 3 uker og gang på bassenget i ca. 5 uker.
Dette kostet da 164 Euro inkludert overføring og MVA (13%), det vil si ca. Kr. 1,70 pr. kWh.
Så dette blir det penger av.
Men det er slutt på å stå i kø hos DEI for å betale strømregningen; denne betales på nettet fra godstolen her i Norge.

Angående eiendomsskatt så har jeg betalt kommunal eiendomsskatt og TV-lisens over strømregningen så lenge jeg har hatt hus der nede, i 10 år.
Den statlige eiendomsskatten betales for seg selv over internett.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

06. Jan 17, 08:33:51 #7 Last Edit: 06. Jan 17, 08:38:36 by mouche
Ikke så lett å svare på hva prisen på strøm er på Kreta for kommer an på type abonnement man har og hvor mye man bruker. Man betaler en pris opp til et visst forbruk og en langt høyere pris hvis man overstiger et visst forbruk per tertial. Vi har et abonnement hvor vi betaler pris avhengig av tidspunkt for forbruket hvor det er perioder på døgnet hvor prisen er lav, og denne igjen (perioden) varierer med årstidene.
I tillegg kommer jo som allerede nevnt et månedlig beløp som er en avgift for radio/TV samt en eieindomsskat til den lokale kommune og størrelsen på denne avhenger av hvor stort hus/leilighet/basseng osv man har.
Med hus og basseng ligger vårt årlige forbruk på rundt 5-6.000 kwh, og en del av dette går til drift av basseng (pumper til rensing). På sommeren bruker vi kun solpaneler til varmt vann, men på vinteren holder ikke det. Nå går det veldig raskt å varme opp vannet så setter på oppvarming på morgenen og da er det dusjvarmt vann på 20 minutter.
Bruker nesten aldri AC, men har takvifter i alle soverom og stue og disse går døgnet rundt når det er varmt, men bruker ikke mere strøm enn en lyspære.
Regner med at vår pris på kun strømmen ligger rundt 1,20 til 1,30 per kwh. Regningen betales med automatisk trekk fra konto og får mail fra strømselskapet i god tid før regningen forfaller slik at vi kan overføre penger når/hvis nødvendig. Med egen eurokonto også i Norge er dette veldig enkelt.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...