Logg inn med Facebook eller Google!

Kildeskatt er årets \"julegave\" til utflyttede pensjonister

Started by heljak, 24. Dec 08, 11:06:38

Previous topic - Next topic

heljak

Quote from: \"bengalow\"Jag känner innerligt för er önskan om skattebefrielse där nere i \"skatteparadiset\". Det är ju inte bara rederier som söker sig till ön. Själv önskar jag också att flytta till ett ställe, där vädret är skönt det mesta av året, och jag kan njuta av de sista åren av mitt liv. Kanske förlängs livet just på grund av klimatet. Bara det att slippa vinterkylan och oljeräkningarna är ett gott skäl.
Ändock tror jag inte helt ut på vad du skriver. Det måste finnas en anledning, inte fullt så ond som du säger, till att Finansdepartementet stiftar en lag om källskatt på pensioner. Fattigpensionister, ohälsa och andra argument tror jag säkert kommer i kläm, men det är inte dessa man vill åt. När det gäller att komma åt stora fiskar, så blir ibland maskstorleken på nätet för liten, i rättvisans namn, och då fastnar även \"småfisken\". Oturligt, men jag tror att man måste gå efter devisen \"En för alla, alla för en\" då det gäller att finansiera staten=vi själva.
Orsaken till lagen kanske är att det finns allt för gott om skattesmitare med stora inkomster, och därmed pensioner, som helt undkommer beskattning av löner, som en gång tjänats i Norge, men placerats i Fonder på Kypros, och därmed anses skattebefriade.
Kommentar??

Bakgrunnen for og hensiken med forslaget om kildeskatt fremgår av Odelstingsproposisjonen jeg har omtalt tidligere.  Iflg tidligere skattedirektør Erling Ree-Pedersen er forlaget basert på forutsetninger som mangler rot i virkeligheten.  Heller tvert i mot påpeker Ree-Pedersen at pensjonister med store pensjoner på statsrådnivå vil kunne halvere sin skatt med det nye forslager, mens pensjonister med små pensjoner vil få betydelige skatteskjerpelser.   Dette kan du lese mer om i disse høringsuttalelsene som er fra henholdsvis Seniorsaken og undertegende:

---> www.regjeringen.no/upl...senior.pdf<http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/april/34_senior.pdf>;
---> http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Vedlegg/sl/Horingsuttalelser/2008/mars/14_skamsar.pdf

Jeg ser frem til å høre - spesielt dine og Ninettes - kommentarer til dette.
Spesielt er jeg interessert i å høre om dere kan nevne en saklig og god grunn til at kildeskatt på pensjon skal innføres?

bengalow

Skatt skall betalas på alla inkomster.....varför går du inte till likningskontoret i Pafos och säger att du redan betalat din skatt??
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

heljak

Quote from: \"bengalow\"Skatt skall betalas på alla inkomster.....varför går du inte till likningskontoret i Pafos och säger att du redan betalat din skatt??

Iht gjeldende rett (skatteavtalen og lokale skattelovgivning) har jeg og SKAL jeg KUN  betale skatt til det landet jeg bor og har fast bolig - og IKKE til Norge.  

Har jeg virkelig forklart meg så dårlig ovenfor at dette er vanskelig å forstå?  
Få/ingen på de andre 30 nettsteder der jeg skriver om denne saken har problemer med å forstå at dette er svær urimelig av grunner som er nevnt - spesielt etter at de har lest den informasjon som jeg har lagt ut om saken.  

Ytterligere kommertarer skulle vel være unødvendige?

Heidrun

Jeg tror nok de fleste er enig med deg i dette Heljak. Problemet er bare det at nesten alle her inne kommer til å dra hjem til Norge i 1 eller 2 måneder i året selv om de flytter nedover.
Problemet mitt da kommer til å være følgende. Skal jeg da snylte på den norske stat hvis denne straffeskatten blir fjernet eller skal jeg heller være villig til å leve med denne straffeskatten. Jeg vil jo ha bruk for lege i Norge etterhvert også
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Jeg tror nok de fleste er enig med deg i dette Heljak. Problemet er bare det at nesten alle her inne kommer til å dra hjem til Norge i 1 eller 2 måneder i året selv om de flytter nedover.
Problemet mitt da kommer til å være følgende. Skal jeg da snylte på den norske stat hvis denne straffeskatten blir fjernet eller skal jeg heller være villig til å leve med denne straffeskatten. Jeg vil jo ha bruk for lege i Norge etterhvert også

Tusen takk for ditt svar og ditt oppklarende spørmål; nemlig
\"Skal jeg da snylte på den norske stat hvis denne straffeskatten blir fjernet eller skal jeg heller være villig til å leve med denne straffeskatten\".  

Din og mange andres oppfatning er sikker basert på det fakutm at Finansdepartementet ikke har tatt hensyn til og/eller referere til vesentlige innsigelser som er kommet på vegne av utflyttede pensjonister.

I sin begrunnelse for kildeskatten har også Finansdepartementet foretatt en selektiv utvelgelse av høringsuttalelser som støtter forslaget uten å nevne eller ta hensyn til forutsetninger som denne støtten bygger på. Som eksempel trekker Finansdepartementet frem den positive støtten fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet og nevner bl.a. denne uttalelsen:

\"Når det gjelder grunnlaget for kildeskatt av pensjoner, synes det i utgangspunktet et riktig og forståelig prinsipp at inntekter skattlegges der de har sitt utspring. Utenlandsbosatte pensjonister vil dessuten ofte fortsette å gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlig finansierte goder og tjenester, både under ferieopphold og besøk her hjemme. Det er derfor ikke urimelig at også denne gruppen bidrar til å dekke fellesskapets utgifter.\"

Vi mener det er grunn til spørre om hvorfor Finansdepartementet gjengir slike urimelige påstander som vi kan dokumentere er usanne. Det faktiske forhold, som departementer selvfølgelig vet godt om, er at utflyttede pensjonister ikke gjør bruk av eller har krav på offentlige finansierte goder og tjenester under sine ferieopphold og besøk i Norge - uten å betale for det.

Vi er av den oppfatning at utflyttede pensjonister på besøk i Norge skal behandles på samme måte som nordmenn som er på ferie eller besøk i utlandet? Dvs ingen kan gjøre bruk av eller gjøre krav på offentlige finansierte goder og tjenester under sitt opphold - uten å betale det selv og/eller få dekket sine utgifter til medisinsk behandling mm via sin forsikring. At tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland og andre høystående personer har fått dekker sine utgifter til medisinsk behandling i Norge - uten å ha krav på det, kan vel ikke brukes som argument for innføring av kildeskatt på pensjoner?

Idet proposisjonen IKKE innholder noen forslag om å endre reglene slik at utflyttede pensjonister kan gjøre krav på slike offentlige goder og tjenester, faller vel dine (og andres) antydinger \"om å snakke om å snylte på den norske stat\", på sin egen urimelighet.

Jeg håper med dette at jeg for siste gang har tilbakevisst den urimelige påstanden at utflyttede pensjonister snylter på den norske stat.  Det er spesielt sårende for revmatikere å høre slike usanne påstander.  Mange har nemlig flyttet til Norge av helsemessige årsaker og på den måten sparer Norge for store beløp. Dette kan jeg uttale meg med sikkerhet om idet min kone er revmatiker. Sist vi var i Norge fikk hun ikke engang bestilt legetime idet hun ikke hadde noen fastlege å vise til.  En privat lege tok tok i mot henne og skrev ut en medisinresept - mot en skikkelig betaling - på samme måte som for andre utlendinger.    

Du mener vel ikke i fullt alvor at nordmenn som er på ferie i utlandet snylter på staten de besøker?

Heidrun

Nei det mener jeg absolutt ikke Heljak. Skjønner poenget ditt så altfor godt. Men nordmenn som ferierer i et anet land er norske og snylter derfor ikke.
Nordmenn bosatt i syden og reiser til Norge er nordmenn og på en måte bruker av fellesskapets goder.
En liten utfordring til deg Heljak. Hva med nordmenn som bor 6 måneder på Gran Canaria og 6 måneder her i Norge. Hvor mener du det er riktig at de skal betale skatt til.
Hva er grensen for deg på utenlandsopphold før man ikke skal betale skatt til Norge
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Nei det mener jeg absolutt ikke Heljak. Skjønner poenget ditt så altfor godt. Men nordmenn som ferierer i et anet land er norske og snylter derfor ikke.
Nordmenn bosatt i syden og reiser til Norge er nordmenn og på en måte bruker av fellesskapets goder.
En liten utfordring til deg Heljak. Hva med nordmenn som bor 6 måneder på Gran Canaria og 6 måneder her i Norge. Hvor mener du det er riktig at de skal betale skatt til.
Hva er grensen for deg på utenlandsopphold før man ikke skal betale skatt til Norge

Men jeg skjønner ikke poenget ditt når du sier at \"\"nordmenn som ferierer i en annet lan er norsk og snylter derfor ikke\" ?? Er du ikke redd for at mange kan tolke dine antydninger om at nordmenn som har flytter til utlandet og er på besøk i Norge ER snyltere og bruker fellesskapets goder.  

Du gav med \"En liten utfordring\" som jeg med glede skal svare på, selv om disse tilfellene har lite eller ingen ting med de 41000 utflyttede pensjonister som bor permanent i utlandet.   Den er enkel å svare på.

Nordmenn so bor 6 måneder på Gran Canaris og 6 måneder i Norge vil som hovedregel bli ansett som skattemessig bosatt i Norge og skattepliktig til Norge. Skatteavtalen og lokal/spansk  skattelovgivning kan imidlertid begrense Norges adgang til å skattelegge en pensjonist som har tatt utflytting (emigrert) til Spania og avskaffet sin faste bolig i Norge. Hvis pensjonisten blir skattepliktig og må betale skatt til Spania fordi har bor der mer enn 183 dager har fast bolig der, vil han miste sine rettigheter til medisinsk behandling mm i Norge.  Dvs. han/hun vil da bli trukket helsetrydavgift av sin pensjon i Norge som blir overført til Spania, der pensjonisten som hovedregel vil få dekker sitt behov for medisinsk behanling mm på like linje med andre pensjonister i landet.  

Dersom det skulle oppstå behov for (akutte)helsetjenester for pensjonister under sitt besøke i Norge, (som ikke har krav på å få dekket sine utgiftene til medisinsk behandling) vil det skje et oppgjøre mellom landene på samme måte som nordmenn får (akutt)behov for helsetjenester i utlandet og/eller at det skjer vha en helseforsikring.

Jeg håper du ikke forsøker å antyde at utflyttede pensjonister på besøk i Norge er mere kriminelle enn nordmenn på besøk i utlandet.  I de lande jeg kjenner mest til (Spania, Kypros og Thailand) må utflyttede pensjonister fremlegge dokumentasjon på at de lovlydige borgere (ikke staffeskyldige) og at de kan forsørge seg selv, får å kunne bli \"resident\".

Jeg har imidlgertid også en utfordring til deg: For \"ørtende\" gang gjentar jeg følgende spørmål som ingen hittil har klart å svare på - etter å ha lest høringsuttalelsene som undertegende og Seniorsaken/ex-skattedirekteren har skrevet om saken:

- Kan du nevne noen viktige begrunnelser for at utflyttede pensjonister - som IKKE har krav på offentlige finansierte (helse)tjenester i Norge - skal betale skatt i Norge?  

- Synes det det er rimelig at revmatigere og andre som sparer staten som utgifter over kr 100.000,- pr år (i form av utgifter til medisin på blå resept mm som de har krav på mens de bor Norge) skal blir \"straffet\" for dette med en kildeskatte på 15%?  

- Synes du det er rimelig at pensjonister som har så liten pensjon at de ikke vil ha blitt skatteplitig dersom de bodde i Noreg, skal betale 15% skatt til Norge hvis de tar permanent utflytting(emigrerer) og må nøye seg med helsetjenester på linje med pensjonister i bostedslandet?  

Jeg ser frem til et ærlig og redelig svar.

Mixelite

Jeg tror du taler i feil forum Heljak. Ikke at du ikke kan tale hvor du vil altså, jeg mener bare at forumet er feil målgruppe.

Når det gjelder at revmatikere som sparer staten for hundrevis av tusen skal belastes med kildeskatt... Nei, det er kanskje ikke rimelig. Iallfall henger det ikke på greip. Like lite som at foreldre med barn med adhd/autisme etc. sparer staten for hundrevis av tusen i form av sparte utgifter til spesialmidler fordi de setter sine barn på diett ikke får et øre i kostkompensasjon for det. Listen med tilsvarende eksempler er helt sikkert kjempelang. Familie og pårørende som sparer staten for milliarder og ikke får et øre i kompensasjon.

Hva jeg vil frem til? At vi alle har våre kampsaker og at en kampsak som gjelder skatt på pensjon øyensynlig treffer feil publikum i dette forum.

I tillegg til at mange av oss kanskje har et litt fjernt forhold til skatt for pensjonister bosatt i utlandet, tror jeg også vi oppfatter forumet som et sted hvor vi slenger beina på bordet og slapper av fra hverdagens tant og fjas og drømmer om sol og sommer i Hellas, ikke et sted hvor man begir seg inn på krevende debatter.

Kanskje jeg har tatt helt feil, og at det bare er meg som oppfatter forumet som et forum som blir slik oppfattet.

Heidrun

Jeg ser at Heljak absolutt har et poeng. Det er ikke helt fair at pensjonister som bodsetter seg i et annet land og er der hele året skal betale denne ekstraskatten. I mitt tilfelle, så kommer jeg til å bo på Kreta i 9 måneder og 3 måneder i norge hvert år. Da er det litt urettferdig at jeg når jeg kommer tilbake i disse 3 månedene må betale kildeskatt. Men at jeg betaler litt til samfunnet er helt i orden mener jeg
Yamas til livet og til

heljak

Grunnen til at jeg har lagt inn info om kildeskatten mm, er at jeg har oppfattet Hellasforum.net som et forum for pensjonister som vurder å flytte til Hellas og et forum for utflyttede pensjonister.  Det er nemlig disse gruppene som først og fremst blir berørt av kildeskatten  selv om også norske pensjonister får føle det på kroppen.

Hvis det er flere en Mixelite som er uinteressert i min info, skal jeg droppe Hellasforum.net på min mailingsliste og som deltaker i diskusjon om denne saken.

Heidrun

Heljak.
Ikke ta dette personlig. Men jeg tror Mixelite mener at man skal betale til fellesskapet. Hun er sikkert blandt de som kommer til å reise nedover på flere turer i året. De som du sikter til flytter nedover permanent.
Jeg kommer til å være en av de du sikter til
Yamas til livet og til

heljak

Quote from: \"Heidrun\"Jeg ser at Heljak absolutt har et poeng. Det er ikke helt fair at pensjonister som bodsetter seg i et annet land og er der hele året skal betale denne ekstraskatten. I mitt tilfelle, så kommer jeg til å bo på Kreta i 9 måneder og 3 måneder i norge hvert år. Da er det litt urettferdig at jeg når jeg kommer tilbake i disse 3 månedene må betale kildeskatt. Men at jeg betaler litt til samfunnet er helt i orden mener jeg

Jeg vil benytte anledning til å takke Heidrun som  omsider kommer til denne konklusjon som det her gir uttrykk for.

Men dersom du planlegger å bo så lenge som tre måneder i Norge, risikerer du nok at norske skattemyndigheter IKKE vil slippe deg som skatteyter og/eller at du må betale skatt til begge lang i mange år.  

Derfor vil jeg advare deg mot å tro at du vil kunne gjøre bruk av offentlige finansierte helsetjenester i Norge, hvis du tar utflytting. Hvis du tar utflytting og du bor i f. eks. Hellas/Kreta mer enn 183, må du nok skatte til bostedslandet i alle 12 måndeder, selv om du bor noen måneder i Norge.  

Det er nok mange som har hatt sympati for din tanke om å betale litt skatt til Norge, dersom man hadde krav på medisinsk behandling mm under sitt korte besøk i  Norge.  Men som jeg tidligere har gjort rede for, er det helt på det rene at slike rettigheter har man IKKE.  

INGEN har heller kommet med forslag om å gi deg eller andre slike rettigheter.  Tvert i mot, ble det fastslått at Gro Harlem Brundtlands gratis behandling IKKE var i samsvar med gjeldende regler og har hun burda ha betalt all medisinsk behandling selv.

Dvs medisinsk behandling ifm med besøk i Norge, må du selv være forberedt på betale - på like linje med nordmenn som er på langtidsopphold i utlandet. (Jeg forutsetter at du IKKE kjenner noen sykehusdirektører eller har andre tette koplinger til sykehusledelsen som kan gi deg slik gratisbehandling.    

Alle normale pensjonister som ikke er på statsminister eller statsrådnivå, må i slike tilfeller få sine helseutgifter dekket via en reiseforsikreing eller privat helseforsikring.  Det er vel ikke meningen at andre pensjonister skal betale for personer som får dekket sine utgifter til medisinsk behanling - UTEN å ha rett til det?    

På grunnlag av mitt siste avsnitt ovenfor, tror jeg ikke det er mange utflyttet pensjonist er villig til å betale skatt til Norge for offentlige (helse)tjenester de IKKE har krav på eller kan benyttte seg av.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...