Logg inn med Facebook eller Google!

Båt fra Kos til Samos

Started by IngerMarit, 12. Apr 08, 19:08:31

Previous topic - Next topic

IngerMarit

Quote from: \"The_Captain\"
Quote from: \"IngerMarit\"Jeg har jo blitt livredd Flying Dolphin, og kunne nok tenkt meg ei stor ferge.

Oj, hva skjedde? (Jeg har ikke fulgt med så mye i forumet)

Selv har jeg reist mye med FD i en femten års tid, og aldri hatt noen direkte stygge opplevelser. Bortsett fra innstilte båter p.g.a for mye vind selvfølgelig...

Det var så mye vind og fæle bølger at jeg nesten fikk panikk, helt forferdelig og en ny opplevelse. Har vanligvis god bakkekontakt. Turen var fra Patmos til Samos. Synes jeg bare så ned i et svart dyp. Ekkelt.

The_Captain

Quote from: \"IngerMarit\"Det var så mye vind og fæle bølger at jeg nesten fikk panikk, helt forferdelig og en ny opplevelse. Har vanligvis god bakkekontakt. Turen var fra Patmos til Samos. Synes jeg bare så ned i et svart dyp. Ekkelt.

Ja, de humper og skaker fælt med litt vind og bølger! Og dette er også en vindutsatt strekning tror jeg. Men er det så ille at det er fare for sikkerheten blir båten innstilt. Alt opp til kapteinens vurdering, selvfølgelig.

Når jeg reiste tilbake til Samos fra Patmos fra ti år siden hadde ferga (det var Nissos Kalymnos, den er jo heller ikke så diger...) problemer med å få lagt til i Pythagorion. Hydrofoil vurderte jeg knapt på DEN vindfulle dagen, bare regnet som en selvfølge at de ikke ville gå...

IngerMarit

Quote from: \"The_Captain\"
Quote from: \"IngerMarit\"Det var så mye vind og fæle bølger at jeg nesten fikk panikk, helt forferdelig og en ny opplevelse. Har vanligvis god bakkekontakt. Turen var fra Patmos til Samos. Synes jeg bare så ned i et svart dyp. Ekkelt.

Ja, de humper og skaker fælt med litt vind og bølger! Og dette er også en vindutsatt strekning tror jeg. Men er det så ille at det er fare for sikkerheten blir båten innstilt. Alt opp til kapteinens vurdering, selvfølgelig.

Når jeg reiste tilbake til Samos fra Patmos fra ti år siden hadde ferga (det var Nissos Kalymnos, den er jo heller ikke så diger...) problemer med å få lagt til i Pythagorion. Hydrofoil vurderte jeg knapt på DEN vindfulle dagen, bare regnet som en selvfølge at de ikke ville gå...

Nissos Kalymnos går enda, skikkelig rustete og stygg, men kanskje mer behagelig. Fordelen med Hydrofoil er jo at det tar kortere tid. Var på Naxos bare noen dager før den store ulykken der for noen år siden, stoler vel ikke helt på mannskapet på båtene, men hjemme vil jeg heller ikke være  :blackeye:

The_Captain

Quote from: \"IngerMarit\"..., men hjemme vil jeg heller ikke være  :blackeye:

Nei, det er sikkert! Vi får prøve å holde oss i smult farvann...  :pirate:

polyanna

Hallo IngerMarit.

Båten ser ut til å gå hver dag kl. 14.30 fra Kos til Samos. Den har fire stopp. Dermed har du mulighet til å gå av underveis hvis det i verste fall blir for ille. Sånn ville jeg tenkt, uten å skjemmes av den grunn, selvplaging er noe tull. Og reist videre neste dag. Tenk så fint å ev. få et stopp underveis? - men jeg vet jo ikke hvor store barna dine er og om det blir stress. - Kanskje er det mulig å få kjøpt billett som stop-over. Eller rundreise.

IngerMarit

Quote from: \"polyanna\"Hallo IngerMarit.

Båten ser ut til å gå hver dag kl. 14.30 fra Kos til Samos. Den har fire stopp. Dermed har du mulighet til å gå av underveis hvis det i verste fall blir for ille. Sånn ville jeg tenkt, uten å skjemmes av den grunn, selvplaging er noe tull. Og reist videre neste dag. Tenk så fint å ev. få et stopp underveis? - men jeg vet jo ikke hvor store barna dine er og om det blir stress. - Kanskje er det mulig å få kjøpt billett som stop-over. Eller rundreise.

Takk for svar. Alle muligheter vurderes. Barna er reisevante, så et ekstra stopp går bra.

Zakken

Drar dere til Kos, så er det lettest å dra til Mastichari (taxi i 10 min) og ta hydrofoil over til Kalymnos (20min), ser ut til at første avgang er 08.00 kan da dra videre med Dodekanisos Seaways (katamaran som er bygget i Mandal) til Patmos, da slipper du unna hydrofoilen. Men da er du prigitt Nissos Kalymnos på strekningen Patmos_Samos hvis du skal reise med noe større enn FD. Men Patmos er en utmerket øy for stop over hvis en mener at vind/bølger er for store \"for magefølelsen\". Det er ikke noen andre større båter som trafikerer Kos-Samos, men både Blue Star og GA traffikerer Kos-Patmos.... rutene er klare omkring 1. - 15 mai (Blue Star ER klare) så mulighetene er der.

PS. Det er IKKE kapteinen som avgjør innstillinger pga vær/vind, det er faktisk havnepolitiet som tar den avgjørelsen........
Lipsi til sommeren igjen

Svein~B

Quote from: \"Zakken\"Det er ikke noen andre større båter som trafikerer Kos-Samos, men både Blue Star og GA traffikerer Kos-Patmos.... rutene er klare omkring 1. - 15 mai (Blue Star ER klare) så mulighetene er der.

Ierapetra L går mellom Kos og Samos én gang pr. uke. Til sommeren er det planlagt at den skal gå på søndager, men ruta er ikke offisielt bekreftet ennå.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Zakken

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Zakken\"Det er ikke noen andre større båter som trafikerer Kos-Samos, men både Blue Star og GA traffikerer Kos-Patmos.... rutene er klare omkring 1. - 15 mai (Blue Star ER klare) så mulighetene er der.

Ierapetra L går mellom Kos og Samos én gang pr. uke. Til sommeren er det planlagt at den skal gå på søndager, men ruta er ikke offisielt bekreftet ennå.

Ja alt hva du vet, det var ikke jeg klar over.. da er det muligens noe vi bør tenke på, men vi får se om den besøker noen øyer (Lipsi/Patmos) før Samos.....
Lipsi til sommeren igjen

Svein~B

Og Vintsentzos Kornaros skal gå på torsdager, etter planen, men den er heller ikke offisielt bekreftet ennå.

De er bare innom Kalymnos mellom Kos og Samos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tommy

Det går att finna ut mycket information enkelt via GTP, och om den är aktuell visar sig också på en sökning där,
länge leve internet o google :-)

Det går att ta sig hela vägen från Rhodos upp till Alexandroupoli med vanlig bilfärja, en ovanlig båtluffar-rutt, men med många intressanta öar längs vägen att besöka för den som har pengar och tid, och så norra Grekland o Trakien som grädde på moset. ( Kos och Samos inberäknat )

http://www.gtp.gr/RoutesDetails.asp?routeid=1849&schedid=11144460&expanded=&searchcompany=0,2&SchDay=0&SchMonth=0&SchYear=2008&OrigExpand=0&DestExpand=1&ForigId=11586&FdestId=10498&Oorigid=11586&Odestid=10857&SortType=1,2&Intern=0
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole

Mange stopp underveis er nok et must ja. Hele turen tar 15,5 timer og her er farkosten:


Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...