Logg inn med Facebook eller Google!

Kykladene

Started by Svein~B, 13. Nov 14, 19:00:57

Previous topic - Next topic

Svein~B

Kykladene er en stor øygruppe med mange øyer og mange muligheter. Rutene går for det meste til og fra fastlandet og det er noen hovedlinjer som gjør at du bør velge hvilken del av øygruppa du vil loffe i. Det er få forbindelser på tvers av disse hovedlinjene, men noen fins det, så om det er viktig å reise på tvers, så er det mulig.

De nordlige kykladene er Andros, Tinos og Mykonos. Disse har flere forbindelser daglig med hverandre og med Rafina på fastlandet, øst for Athen. De kan også greit kombineres med Naxos og Paros.

De sentrale kykladene er Syros, Paros, Antiparos og Naxos. Naxos og Paros har også greie forbindelser til Santorini. Naxos har også gode forbindelser til De østlige kykladene. Syros og Paros har noen få forbindelser pr. uke med De vestlige kykladene.

De vestlige kykladene er Serifos, Sifnos, Kimolos, Milos, Folegandros og Sikinos. Disse øyene har noen forbindelser med Santorini også, men først og fremst med hverandre og Pireus på fastlandet. Det er også noen få forbindelser i uka med Paros og Syros.

De østlige kykladene er Iraklia, Schinoussa, Koufonissi, Donoussa og Amorgos. Disse øyene har først og fremst gode forbindelser med Naxos. Alle øyene har også ganske gode forbindelser med Paros og Pireus. Donoussa og Amorgos har også noen få forbindelser med Astipalea.

De sørlige kykladene er Ios, Santorini og Anafi. Disse øyene har gode forbindelser med hverandre og med Pireus på fastlandet. Santorini har også noe få forbindelser med Kreta og ganske gode forbindelser med Naxos og Paros. Det er også noen få forbindelser mellom Santorini og De vestlige kykladene.

Kea og Kithnos ligger litt for seg selv nær fastlandet. De har gode forbindelser med hverandre og med Lavrio på fastlandet. Kithnos har også noen få forbindelser med Syros og De vestre kykladene.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Kristian

Nå på vinteren er det vel bare Prevelis som går, en ukentlig rundtur mellom Rodos og Pireus:

PIRAEUS - MILOS - SANTORINI - ANAFI - KASSOS - KARPATHOS - DIAFANI - CHALKI - RODOS - CHALKI - DIAFANI - KARPATHOS - KASSOS - ANAFI - SANTORINI - MILOS - PIRAEUS

Sommerstid var det det nær daglige avganger mellom Heraklion  og (også Retymnon) til Santorini. Highspeed 5 fortsatte nordover til Mykonos via bl.a. Paros og Naxos. Litt forskjellige stopp.

To andre hurtigferger stoppet på Santorini.

Uansett er det viktig å sjekke avganger på denne ruten dersom man velger fly til Kreta. Et par avganger er allerede lagt ut for disse i 2015.
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...