28. Mar 24, 23:29:14


Logg inn med Facebook eller Google!

Å være

Started by therese, 02. Jan 15, 18:28:55

Previous topic - Next topic

therese

Quote from: bengalow on 07. Jan 15, 22:03:15
Om du nu har problem med att säga "jag var/imouna", hur hade du då uttryckt "jag skulle/ville ha varit där"? Ett ganska vanligt tidsperspektiv i Grekland...


Jeg for min del var letta da jeg skjønte at denne parentesformen ikke har noe å gjøre med verbbøyning etter subjektets kjønn   :D
- så da er det bare å kjøre på med 2 sterke verb og 20 gloser om dagen, àlá Alexandros Panagoulis, og se frem til neste tur til Hellas. (....ligger litt etter skjema med det første).

bengalow

Så du har läst Oriana Fallacis bok om denne enastående man, som vägrade att slås ned av juntan?
Om du har ens en hundradel av hans styrka, så lär du dig grekiska i ett snabbt tempo! Go Therese, go!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

tovenor

Jeg tror noen mennesker lærer ett nytt språk med å lese og pugge gloser og grammatikk mens andre har ett godt "språkøre" og språket kommer til en ved å høre språket bli brukt.
Det første året gikk jeg på universitetet i Athen for å lære språket. Det var tøft, knallhard undervisning, ingen oversettelse til engelsk og ca 40 sider lekser fra første dag. Jeg ble veldig stresset, men lærte sikkert mer enn jeg trodde, da.
Senere da jeg hjalp sønnen min med leksene på barneskolen lærte jeg veldig mye, men jeg lærte nok mest når jeg brukte språket daglig. Nå leser jeg både bøker og aviser på gresk, skriver på gresk og det greske språket har nesten blitt som mitt andre morsmål.
Jeg hører helt sikkert til den gruppen som lærer språk med "øret"...uten pugging av gloser og grammatikk..
Mannen min sier han ikke kan høre forskjell på meg og en innfødt greker...:)
Problemet mitt nå er nok at jeg ikke uttrykker meg på norsk så godt lenger...:(

Admirala

Grammatikken MÅ inn, enten det skjer via pugging eller "øret". Det er bortimot umulig å uttrykke seg forståelig på gresk uten den, nettopp og særlig fordi verbet endres med HVEM verbet omhandler, for å si det enkelt.
Helt ok, synes jeg, å si (på gresk, oversatt til norsk): "jeg har et bok på kofferten" eller "hotellen der jeg bor heter Agamemnon", det er ikke så vanskelig å skjønne hva man mener da. Men hvis du roter med verbene, dvs ikke kan bøye dem, kan det hende du sier "du har et bok på kofferten" eller "hotellen der han bor heter Agamemnon", og da forandres jo hele meningen. "Jeg er trøtt" er jo ikke det samme som "du er trøtt", men uten å kunne bøye "er trøtt" får du (eller samtalepartneren) problemer.

Gjorde jeg det bare mer komplisert nå?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

tovenor

Enig i det. Grammatikken må læres ellers blir det vanskelig å gjøre seg forstått. Med meg kom grammatikken automatisk med å bruke språket og det er ihvertfall mer behagelig enn å sitte å pugge...:) Men det hjalp helt sikkert at jeg hørte gresk og nesten bare gresk hele tiden...

marjana

Den greske grammatikken må bare læres på kurs, og ikke minst i det daglige.

Vi turister, som ikke bor der, og som ikke har barn som går på skole i Hellas, kan jo snakke gresk så godt vi kan, og så kan vi også prøve og å bøye verb og adjektiver så godt vi kan.

Jeg kommer faktisk ikke til å delta på de "gresk for utlendinger"-kursene hver høst som de har gratis på Syros.
Glika i zoi

bengalow

Nä, Marjana, valet är fritt! Vill man inte lära sig ett språk, så slipper man. Om du går en kurs eller inte är helt upp till dig. Jag respekterar grekerna för mycket, för att avstå från en sådan chans. Det visar åtminstone att man intresserar sig för landet.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

marjana

09. Jan 15, 01:18:22 #31 Last Edit: 09. Jan 15, 01:28:14 by marjana
Å sitte og pugge

Å sitte og pluss et nytt verb.

Poenget her er vel Å VÆRE!




Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...