Logg inn med Facebook eller Google!

Chios med barn

Started by elinro, 24. Aug 07, 11:57:06

Previous topic - Next topic

elinro

Vurderer sydentur i høst sammen med mannen og datteren, og har kikket litt på Chios. Lurer på hvor godt egnet denne øya er for en jente på 1 1/2 år? Ønsker stort sett en rolig ferie med strandliv og litt turgåing.  Er det noen steder som det går an å få gått litt med barnevogn, eller er det for ulendt? Hvilke steder er best for små barn? Selv er jeg glad i strender med rullesten, bare ikke steinene er så store at dattera mi ikke klarer å gå på dem (med strandsko vel og merke).

Og hvordan er været i september/oktober?

gallerytouri

Se under http://www.hellasforum.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=782, hvor vi allerede har svart på akkurat dette med Chios og småbarn.

Karfas er kjent som det beste stedet for småbarn. Men Megas Limnionas er også et koselig sted. Steinstrand, men mindre stein og ikke så brådypt som f.eks. i Agia Fotia.

Gode muligheter for turgåing både i Karfas og Megas Limnionas. Og man trenger ikke gå hovedveiene. Masse grusveier i området. Over haugen til landsbyen Thymiana er det 15-20 minutter. Man kan vandre gjennom nydelige olivenlunder og til klosteret Agios Minas. Og bor man i Karfas er det ikke så langt til Kambos, som er området med gamle herregårder og appelsintrær. Dette området er en labyrint av småveier som alle er asfalterte - og nytes best til fots!

Været i september/oktober kan variere. Kan komme regn, men det kan også være juni-temperaturer. Det er kjøligere i vannet og blir tidligere kveld. Men det er herlig stille og rolig på den tiden, lite turister.
Όπου ακούς πολλά κεράσια, πάρε μικρό καλάθι!
www.gallery-touri.com

Mixelite

Det meste er vel egentlig sagt om emnet. Og når det gjelder spaserturer er det GalleryTouri som er eksperten. Jeg bare _prater_ om alle turene jeg _skulle_ ha tatt. -men jeg kan bare underskrive på anbefalingene hun har gitt. Det er der jeg skal gå, når jeg bare kommer så langt.

Våre barn har begge vært på Chios og begge på stranden i Megas Limnionas siden de var året gamle. Det går helt fint. Karfas er nok mer egnet for småbarn, men når man ikke liker sand... ;-)

Jeg ville vel nesten påstå at det er lettere å trille i Megas Limnionas enn på karfas... Fortauene på Karfas har en tendens til å være smale og med trær midt på. Litt kronglete å trille da. Fortauene i Megas Limnionas er ikke noe bedre sånn sett, men trafikken er mindre. Og det er bare et hopp og et sprett til de omtalte grusveiene.

Her må jeg nesten korrigere meg selv! Jeg hadde helt glemt strandpromenaden på Karfas! Den er stengt for vanlig trafikk og strekker seg bak store deler av stranden.

På den andre siden har man \"parken\" i Megas Limnionas, så det er jo litt for en småttis å boltre seg på der også uten å konkurrere med bilene. ztweeeeeeeee

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...