Logg inn med Facebook eller Google!

Dagens video fra Chios

Started by Pjokken, 16. Jan 12, 16:57:47

Previous topic - Next topic

Pjokken

Fra jeg første gang begynte å ta video på Chios i 2008, og frem til i dag, har det etterhvert blitt ett ganske
så stort videoarkiv i skuffene hjemme hos meg. Det meste er å finne på YouTube, men særlig det siste året
har mulighetene for å legge ut videoer i god kvalitet økt betraktelig. Det er i dag mulig å plukke opp stoff
fra arkivet, og legge det ut igjen, i en mye bedre kvalitet enn det de opprinnelig ble lagt ut i.
Jeg har derfor startet en prosess som over noen uker vil gjøre at mange videoer får en ny kvalitet på nettet.

De fleste videoene er det lagt musikk til, men på grunn av opphavsrettigheter er det ofte vanskelig å finne
musikk som blir godtatt av YouTube, så det kan nok hende at samme musikk kan forekomme på flere videoer.

Jeg tenkte derfor å legge ut på forumet en video hver dag i ukene fremover mens jeg holder på med dette
arbeidet. Håper noen av disse videoene kan være til glede og nytte for nye og gamle Chiosfarere, og kanskje
inspirere noen til å legge en fremtidig ferie til en spennende øy som Chios.

Jeg starter med 2 videoer her i dag. Begge er fra landsbyen Pirgi med sine helt spesielle utsmykning av husene.
Pirgi ligger midt i Masticområdet, så den ene videoen viser "gamle" damer som sitter ute i de trange gatene utover
høsten, og møysommelig renser årets avlinger av Mastic.




Riitta

Fina videoer Pjokken :) Det skall bli spännande och uppleva allt detta i Maj :D

Riitta

Tjorven

Den mastic-rensinga var sannelig et møysommelig arbeid, ja. Flotte videoer, Pjokken. Og Riitta, spesielt, har noe å glede seg til hver dag framover   :) 
There are no strangers, only friends we haven't met.

Pjokken

Quote from: Riitta on 16. Jan 12, 17:26:32
Fina videoer Pjokken :) Det skall bli spännande och uppleva allt detta i Maj :D

Riitta


Og det skal bli hyggelig å vise deg alt dette  :D

Pjokken

Quote from: Tjorven on 16. Jan 12, 18:40:41
Den mastic-rensinga var sannelig et møysommelig arbeid, ja. Flotte videoer, Pjokken. Og Riitta, spesielt, har noe å glede seg til hver dag framover   :) 


Det jeg tenker på når jeg ser denne videoen er, vil den yngre generasjon
fortsette i disse damenes fotspor.... for du har helt rett Tjorven, dette er
ett møysommelig pirkearbeide.

Pjokken

Kjører man noen kilometer vestover fra Pirgi, så kommer man til middelalderlandsbyen Olimpi.
Dette er en landsby som turistene ofte kjører forbi på sin vei videre vestover til Mesta, men
kanskje akkurat derfor bør man ta seg tid til å stoppe her... Olimpi er vell verdt ett besøk  :D


kaka

Koselig gjensyn, Pjokken, og veldig fin stemning i disse videoene.
KariK

Pjokken

18. Jan 12, 10:08:27 #7 Last Edit: 18. Jan 12, 10:26:51 by Pjokken
I dag er videoen fra landsbyen Melanios på nord vestkysten av Chios.. som så mange andre steder
på øya, ligger historien tungt over stedet.



Det bor i dag bare noen få mennesker i landsbyen, men det mangler ikke på fotomotiver. Jeg har
i denne videoen konsentrert meg om de gamle steinhusene som en gang var full av liv og røre, men
som i dag står der som "minnesmerker" over en tid som var.... De fleste har flyttet enten til Chios by
eller byer på fastlandet, mens noen sikkert også har emigrert til Amerika eller Canada.
Det er vel egentlig ganske så typisk at bussen på slutten av filmen kjører gjennom landsbyen, uten at
noen hverken går av eller på... En tur til det nordlige Chios kan absolutt anbefales... det er som om en
tidsmaskin flytter deg tilbake 50 år i tid...


ingaberentine

Tusen takk for alle disse flotte videoene. De er jo midt i blinken for oss som planlegger å reise til Chios for første gang nå i påsken i år. Det første jeg gjør når jeg kommer hjem fra jobb er å se  på disse videoene du daglig legger ut fra Chios, kjempekjekt!

Har et spørsmål i forbindelse med dagens landsby. Den ligger nordvest på Chios, hvor lang tid trenger man å kjøre dit fra Chios by og omtrent hvor langt er det i kilometer mellom disse 2 byene?

Pjokken

18. Jan 12, 17:00:51 #9 Last Edit: 18. Jan 12, 17:03:11 by Pjokken
Det er ca 58 kilometer mellom Chios by og Melanios... Kjøretiden avhenger selvfølgelig av hvor
mye dere stopper underveis.... og det blir nok noen ganger for å ta bilder osv  ;)
Kjører man i ett strekk så vil jeg vel anta ca 1 1/2 time.



Når man først har kjørt til Melaios, så vil jeg sterkt anbefale at man har satt av denne dagen til
en rundtur oppe i nord, og fortsetter mot Agio Gala, videre til Egrigoros, og følger veien videre
sørover mot Volissos, som man også kjørte gjennom på tur nordover.
Det er mange landsbyer underveis, og grotten i Agio Gala bør man også få med seg.

Det er bare en vei, og enkelt å finne frem. Smale veier oppe i nord, men SVÆRT liten trafikk.
Mellom Chios by og Volissos er veien eksellent  :D 


Pjokken

Jeg kom på at sammen med 2 andre forummedlemmer så tok vi akkurat den turen jeg
anbefaler for ett par år siden, og filmet litt underveis.
Etter ca 3,55 av videoen så ser vi vindmøllene utenfor Melanios, og der etter ett glimt av
landsbyen med en liten hvit kirke i forgrunnen.
Den viser også ett besøk i grotten i Agios Galas.... og det vi husker aller mest fra denne
turen er guiden i grotta som trodde han kunne både Engelsk og Fransk, men det er det
stor uenighet om  :goodjob:

Så da blir det en ekstra video i dag...


ingaberentine

Tusen takk for spennende info og videoer

PS: må vist stille enda flere spørsmål så blir det kanskje enda flere videoer!? ;D ;)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...