Logg inn med Facebook eller Google!

avstand flyplassen i Athen og ferjekaia

Started by Mariell, 17. Feb 12, 19:53:29

Previous topic - Next topic

Mariell

17. Feb 12, 19:53:29 Last Edit: 17. Feb 12, 19:56:06 by Mariell
Kan noen si meg hvor langt det er og hvor lang tid det tar fra flyplassen i Athen og til ferjekaia??
Og går det buss direkte dit?

IngeS

Quote from: Mariell on 17. Feb 12, 19:53:29
Kan noen si meg hvor langt det er og hvor lang tid det tar fra flyplassen i Athen og til ferjekaia??
Og går det buss direkte dit?


Her er litt info om det du spør etter:

http://www.athensinfoguide.com/arrival_airportopiraeus.htm

Du kan også ta metroen fra flyplassen ti Pireus. Fra Athen sentrum koster en taxi 20 Euro
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Anders

hehe... ikke misforstå meg nå, men tror vel kanskje Pireus"ianerne" blir ørlite fornærmet over at byen deres blir omtalt som "ferjekaia" :-)

Der går en direktebuss - X96 - og den tar alt mellom 60 og 90 min avh av trafikken. Mulighetene er omtalt flere andre steder her på forumet også.

Ole

Skal du ta metro fra flyplassen til Pireus, så må du skifte linje i Athen. Det enkleste (etter taxi) er buss. Og buss er mye billigere enn taxi.
Går ut ifra at det er Pireus du mener, og ikke f.eks. Rafina, for det er en ferjekai der også, og den ligger nærmere flyplassen enn Pireus.

Kristian

Quote from: Ole on 17. Feb 12, 20:52:03
Skal du ta metro fra flyplassen til Pireus, så må du skifte linje i Athen. Det enkleste (etter taxi) er buss. Og buss er mye billigere enn taxi.
Går ut ifra at det er Pireus du mener, og ikke f.eks. Rafina, for det er en ferjekai der også, og den ligger nærmere flyplassen enn Pireus.


Det går buss fra flyplassen til Rafina også, men ikke på samme sted som til Pireus.

Nå er det jo visse økonomiske problemer i Hellas, så videreføring av Metroens direktelinje fra flyplassen til Pireus er vel ikke gjennomført i år.

Kort sagt: Tre måter:

Metro- Hold på Lommeboka
Taxi - Hold på Hjerte og Nerver
Buss - Hold på bagasjen (og Hold deg unna bakerste sete ved siden av kassen som bygger inn eksosrøret - varmt!)
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

:-) Kunne ikke sagt det bedre... "gruhendelse kor varmt da vart!" :-)

Mariell

Takk for svar! Ja Anders det var kanskje litt ubetenktsomt å kalle området for ferjekaia ;D, men sånn kan det bli når er helt ukjent,ser det liksom ikke for eg hvor stort det er.
Høres ut som at buss er det greieste tenker jeg, utfra hva dere skriver.  Vet ikke om jeg skal være skeptisk til å dra til Athen for å komme ut på øyene, Anders har foreslått Santorini, men på tidspunktet vi tenker å dra er flybilletten halvparten av prisen ved å dra til Athen, og det teller jo litt da.

Anders

Regne litt på kostnadene ved å reise via Athen også... blir jo noen kroner av fergebilletter og busser og mat ombord og alt det der... samt "enkeltheten" ved Santorini og videre?

Mariell

Ja det er sant Anders, får regne litt på det. Men 4400 turretur for to er en bra pris Oslo -Athen syns jeg! Så kunne vi jo tatt en ekstra dag i storbyen og fått sett Akropolis feks. :)

snoknud

Buss direkte flyplassen er veldig ok, og kjør den ruta som går langs kysten, drøye timen, og en fin opplevelse med fin utsikt fra bussen.
snorre

marjana

19. Feb 12, 02:34:36 #10 Last Edit: 19. Feb 12, 02:38:26 by marjana
Min "faste" rute Oslo - Athen - Piraeus er med flybussen x96. Den står rett utenfor utgangsdøra på "arrival" på flyplassen og tar ca en- en og halv time alt ettersom hvor mye trafikk det er. Bussen stopper faktisk rett ved "fergekaia" i Piraeus. Kort vei å dra på bagasjen, og det er billig å ta bussen også.
Bussbillett må man kjøpe på forhånd i en liten kiosk på holdeplassen og så stemple billetten inne på bussen.
Bussen går også døgnet rundt, men ikke fullt så hyppig mellom kl 03-05 om natten.

Lommeboka må man passe på hele tiden, uansett. Det er lommetyver overalt!

Glika i zoi

Mariell

Takk for fine detaljerte svar fra dere alle! Nå er billetten bestilt, Oslo-Athen og Santorini-Oslo 2198 kr tilsammen for 2 personer! Det var en utrolig pris syns jeg!  :) :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...