Logg inn med Facebook eller Google!

Slaget mot tyrkerne i 1824

Started by IngeS, 01. Feb 10, 05:40:56

Previous topic - Next topic

IngeS

01. Feb 10, 05:40:56 Last Edit: 08. Mar 13, 22:12:21 by Ole
Ledet av Lykourgos Logothetis og Captain Stamatis vant grekerne et slag mot tyrkerne i 1824. Slaget sto 5. og 6. august i området Mykali - Kavo Fonias.

5. august hvert år samler tusener av øyas innbyggere seg i Pythagorion for å feire dette. Så mange mennesker har jeg aldri sett på havnepromenaden ellers. Alle serveringssteder fylles opp og turistene kommer i et desidert  mindretall. Tidligere på dagen blir en underlig farkost tauet ut på havna. Den skal symbolisere et tyrkisk krigsskip fra anno datzumal. Dette skipssymbolet blir sentralt i et show om kvelden.

Da blir lysene på havnepromenaden og pirene blir slukket. De fleste serveringssteder slukket også sine lys. På begge sider av havnen er det satt opp enorme høytalere. Gjennom disse blir det informert på gresk og engelsk om slaget og forløpet til det. Så tennes en stor flamme på en båt ute på havnen. Høytalerne begynner å spy ut krigslyder i form av kanonsmell, fløyting og uling. Flere båter kommer inn på havna med masser av røde fakler fra baug til hekk.. På den store moloen blir det tent ild og marinebåtene bidrar med lysshow og løskrutt. Rekken av båter sirklet rundt symbolskipet noen ganger og det blir kastet røykbomber på sjøen så det ser ut som vannet syder og koker. En god halvtime holder dette på inntil en fakkel blir sendt over i symbolskipet som igjen eksploderte i et voldsomt fyrverkeri.

Grand finale skulle man tro, men den gang ei. Nå øker lyden i høytalerne og det blir satt til lyd av kimende kirkeklokker. Båter og skip på havna bidrar med sine fløyter og et fantastisk fyrverkeri blir satt i gang ute på den store piren. I et kvarter står dette på. Jeg har aldri sett noe lignende selv om jeg har sett en del store fyrverkerishow. Etter totalt 45 minutter er dette spektakulære showet ute på havnen over og en voldsom applaus braker løs.



Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

5. og 6. august feires seieren over tyrkerne i et slag på Kavo Fonias i 1824. Jeg anbefaler alle som har mulighet til det å overvære det fantastiske showet på havna 5. august. Det er en unik opplevelse i Hellas
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kristian

Quote from: \"IngeS\"5. og 6. august feires seieren over tyrkerne i et slag på Kavo Fonias i 1824. Jeg anbefaler alle som har mulighet til det å overvære det fantastiske showet på havna 5. august. Det er en unik opplevelse i Hellas

Det er noe man bør vurdere, men tidspunktet?

Forøvrig - bilde tror det var 446 - fasinerende med lyset fra fuyrverkeriet og gjenskinnet i ansiktene.
Kristian/Planer er til for å utsettes

IngeS

24. Jun 11, 17:48:45 #3 Last Edit: 08. Mar 13, 22:13:10 by Ole
Showet var om mulig enda mer spesielt i 2010 enn de foregående år.
















































































Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Kristian

Kristian/Planer er til for å utsettes

IngerMarit

Kjenner at jeg gleder meg som bare det :) Overvar feiringen for to år siden, og det frister til gjentagelse. Hvis jeg ikke husker helt feil, så startet det med ryttere som kom ned åskammen mot den nye marinaen, med lyskastere og hovslag fra høytalere. Spektakulært :)

IngeS

I går ble seieren over Tyrkia i 1824 atter behørig feiret i Pythagorion. I motsetning til tidligere år fikk jeg med meg opptoget fra en fullsatt kirke og langs havnepromenaden. Det var også første gang jeg så militær deltakelse i et opptog her. De var representert med et musikkorps og en geværtropp. Et filharminisk orkester fra Vathi deltok også. ellers var havnepromenaden og alle serveringssteder der fullsatt utover kvelden. \"Sjøslaget\" og fyrverkeriet på havna virket litt avkortet i forhold til tidligere, men ikke mindre imponerende likevel.
I dag fortsatte feiringen med konsert og opptredender på torget. Dessverre var jeg så opptatt at jeg ikke kunne være der.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

I går fortsatte feiringen utover dagen. Da jeg gikk ned til havna i halv syvtiden hang det sperrebånd med flagg mellom fortauene og gata. Flere steder var det satt opp høytalere. Senere på kvelden skulle det være danseoppvisninger i hovedgata. Dansegruppene med barn og ungdom viser seg gjerne frem i sine nasjonaldrakter på festdagene som dette.
 
Jeg slo meg ned med en flaske Mythos på Corner bar. Etter en stund hørte jeg korpsmusikk i gata. Så dukket militærkorpset og geværtroppen fra kvelden i forveien opp. Nede ved podiet som var satt opp ved byens flaggstang sto det allerede to soldater. Under fanfare og full honnør ble flagget, som henger oppe døgnet rundt hele året, firt. Så ble et par vers av nasjonalsangen spillt, også den under full honnør. Jeg klarte ikke å få rede på hvorfor de firte flagget men fikk vite at det gjorde de kvelden i forveien også.Siden ble det heist klokken ni neste formiddag.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Måne

Takker for info og fine bilder! Enda en \"event\" på lista over ting/skikker/festivaler jeg må få med meg i Hellas :)

Tjorven

Du verden så mange flotte bilder du har tatt, Inge!  Dette sjøslaget, og alt annet som foregår, må jo være STORT å få med seg, og en viktig markering for grekerne.
There are no strangers, only friends we haven't met.

IngeS

Quote from: \"Tjorven\"Du verden så mange flotte bilder du har tatt, Inge!  Dette sjøslaget, og alt annet som foregår, må jo være STORT å få med seg, og en viktig markering for grekerne.

5. og 6. august er Samos egne \"nasjonaldager\". Det er større feiring her enn 25. mars og 28. oktober.

Så neste år legger vi opp til forumtreff her første uke i august, ikke sant?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Godt forslag, og en flott ramme rundt et forumtreff. Hadde gjerne deltatt jeg også, men det er alt for varmt for meg på den tida, puh!
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...