23. Apr 24, 16:28:04

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Topics - Måne

1
Regner med at dere følger med på hva som skjer her nede for tiden, og ser det allerede har vært et par gode forklaringer på hva \"grekerne\" egentlig vil med demonstrasjonene sine, så jeg tenkte å heller bare skulle vise litt hvordan det er her nå. Ble invitert av noen venner til Syntagma i går natt, der flere av dem hadde slått opp telt:













Jeg har ikke så mye å si utover det. Det var en stor demonstrasjon tidligere på dagen, slik det har vært de siste 3 søndagene. Det meldes om alt fra flere titusen til hundretusen demonstranter, men jeg har ikke rukket å se det enda, annet enn på TV. Det ser i hvert fall ut som om det er veldig mange der.

Demonstrantene kaller seg \"Î'γανακÏ,,ισμένοι\" som oversettes med \"Indignants\". Nooz.gr har veldig mange bilder og informasjon om demonstrasjonen fra dag til dag her: http://www.nooz.gr/prosopa/i-aganaktisi-pou-prokalei-8lipsi

Ellers blir det stordemonstrasjon 15. juni, for da er det 24t generalstreik på toppen av det hele. Skal se om jeg ikke får rotet meg inn og tatt bilder da.
2
6. januar er dagen vi kaller helligetrekongersdag. Jeg har lenge hatt lyst til å dra ned til Piraeus for å se feiringen jeg i flere år kun har sett på TV, og i år klarte jeg endelig å få det med meg :)

\"Holy Mass\" holdes fra 9:30 - 11:30, og kirkene var stappfulle. Vi hadde fått beskjed om at det var kirken Agios Nikolaos vi måtte dra til, men Agios Spyridon feiret dagen like mye som nabokirken. Det var mennesker overalt. Noen hadde med seg basilikum for å få dette velsignet, andre kjøpte blomster (potteplanter av en eller annen sort) av folk som solgte det på gata og tok med seg disse.


Utenfor Agios Spyridon


Utenfor Agios Nikolaos

Klokka 11 så begynte det å bli trangt langs gatene. Som den ekte grekeren jeg har blitt presset jeg meg fram til inngangsporten til havna, hvor jeg til min store skuffelse fikk vite at ingen slapp inn på havna fordi en veldig viktig person skulle komme.


Den \"viktige personen\" viste seg etterhvert å være to personer - erkebiskopen Ieronymos og den greske presidenten Karolos Papoulias.


Og hvem fant jeg i mengden? Erkebiskopen så klart! ;)

Men, selv om jeg ikke fikk kommet inn på området så fikk jeg nå med meg mye av seremonien alikvel. Prestene ble eskortert av militæret, politiet og et korps til havna hvor de sang velsignelser over et gullkors og kastet det i vannet. Ritualet har egentlig ingenting med de hellige tre konger å gjøre, men symboliserer når Jesus \"manifesterte seg\" (derav \"epifania\") for alle - ikke når han ble født, men når han ble døpt (døperen Johannes dag er forresten dagen etter - den 7. januar).

Når korset er kastet på havet skal egentlig alle unge menn kaste seg uti og svømme etter det og den som når det først vil få lykke resten av året. I Pireaus var det 6 medlemmer av den greske versjonen av \"Seal\" (elite marine?) som svømte etter korset, og de andre unge mennene måtte stå utenfor gjerdet og se på ;)





Prestene sang, kirkeklokkene kimte og båtene \"tutet\" så hele Athen kunne høre det mens mennene svømte etter korset og fikk gitt det tilbake til prestene. Deretter ble korset seremonielt båret tilbake til kirken mens prestene stoppet på veien og velsignet de som klarte å komme bort til dem.






Gjett hvem som skimtes bak korset? Jupp - presidenten!

Det hele var egentlig ganske gøy å se på, og jeg elsker stemningen som er blant grekerne når det er festivaler og feiringer som dette. Så jeg er glad jeg endelig fikk det med meg, og anbefaler andre å også prøve å få det med seg - men kanskje under litt mindre \"formelle\" former enn det som var i Piraeus. Kanskje jeg skal prøve en mindre by neste år :)

Noen flere bilder:







3
Ser andre allerede har lagt ut bilder allerede, men her kommer litt til :)

Fra Sindagmaplassen:




















Fra Ermou:











Fra Plaka:










Fra Zappeion:













Fra Thission:
4
Hva har skjedd? Jeg liker det ikke  :silent:

bort bort bort!
5
Hilsen fra Hellas / Snart gift!
02. Jul 09, 12:09:18
Da sitter jeg i Nafplion og ordner med de siste detaljene til bryllupet vårt. Har nesten ikke gjort noe annet den siste tiden, så jeg gleder meg til å snart kunne slappe av og nyte livet igjen. Det kommer folk fra alle kanter og merkelige land som gjester, så det har vært mye fram og tilbake, men snart er alt på plass.

Gifter oss i morgen på rådhuset, og det kiler i magen bare ved tanken på det! Snart er jeg kone! :)

Etter det blir det uhm... \"bryllupsreise\" (?) med stebarn og foreldre og besteforeldre og hele pakka til Chios, så det blir deilig. Har ikke vært der før, og det er takket være dette forumet at vi valgte å dra dit ;)

Håper dere alle har en flott sommer! (Hører været i Norge er suverent for tiden) og koser dere like mye som meg :)
6
Peloponnes / Bilder fra Nafplio
23. Jan 09, 12:48:41
Har hatt det \"gøy\" (helt ærlig så er det et kjempeslit hehe) med å sortere album i går, så tenke jeg skulle legge ut noen bilder av byen vi skal gifte oss i til sommeren. ;)

Kanskje dere som ikke allerede har forelsket dere i Nafplio skjønner hvorfor vi andre gjør det :D

Oktober 2006 og regn:















7
Jeg har forstått det slik at folk vil ha mer informasjon om Kefalonia, og siden jeg endelig har klart å sortere opp i den gedigne katalogen min med bilder så tenkte jeg at jeg skulle gjøre alt ferdig i dag. En del av informasjonen under skrev jeg i et innlegg tidligere, så jeg resirkulerer det litt også. Bildene er også tatt utenfor sesong, og vi hadde småregn og gråvær når vi var der. Dette blir en liten førjulsgave fra meg fordi dere på forumet er så utrolig trivelige. :santa:


- Generell info -
Kefalonia er den største av de Ioniske øyene og har et areal på ca 800km² og det bor ca. 45 000 fastboende på øya. Hovedstaden heter Argostoli, og en tredjedel av befolkningen bor her. Lixouri er den nest største byen.

Navnet til øya blir stavet på mange forskjellige måter, blant annet Kefallonia, Cephallenia, Cephallonia, og Kefallinia.Den greske stavemåten er Κεφαλλονιά eller Κεφαλονιά. Kefalonia og Ithaka hører til samme prefektur.

Det er fem havner på Kefalonia:
Fra Sami går det båt til Patras (2 ½t) og til Vathy på Ithaka (en time)
Fra Argostoli går det båt til Kyllini (2t 15min - ca. 2 ganger daglig)
Fra Poros til Kyllini (1t 15min - ca. 2 ganger daglig)
Fra Pesada går det båt til Agios Nikolaos på Zakynthos/Zante (havna kalles "Skinari" lokalt, turen tar 1t 15min)
Fra Fiskardo går det båt til Vasiliki på Lefkada/Lefkas som blir der i 3 timer og så drar tilbake.

Det finnes også en flyplass på Kefalonia - Argostoli Airport. Mange europeiske fly lander her, og man kan fly hit fra Athen. Ellers finnes det en "Ionian Island Hopper Service" som 3 ganger i uka lander på Kefalonia, Zakynthos og Lefkada. For informasjon og telefonnummer sjekk: http://www.argostoli.gr/en/showcat.asp?SCatID=2


- Historie -

Argostolis arkeologiske museum har fossiler og redskap fra 50,000 år f.kr. I det 14. Århundret f.kr. ble mykensk kultur brakt til Kefalonia fra Peloponnes av akhaierne, idet de etablerte en koloni ved Krani nær Argostoli. De mykenske gravene ved Krani er regnet som noen av Hellas' best bevarte.

Fra bronsealderen var Kefalonia delt inn i fire små bystater, som alle var allierte med Korint. Den største og mektigste av disse var Samos (i dag: Sami) - og det er her man tror Odyssevs reiste fra når han dro i Trojanerkrigen. De fire bystatene ble erobret av Athen under Peloponneskrigen, og øya skiftet stadig allianse mellom Athen og Sparta.

Kefalonia var strategisk plassert når romerne kom i 189 f.kr. Alle bystatene overga seg, bortsett fra Sami som ble fullstendig utradert av de romerske styrkene. Samtidig var Kefalonia stadig utsatt for piratangrep.

Under det Bysantinske rike (330-1185) opplevde Kefalonia en oppblomstringsperiode og økt velstand. Samtidig ble øya angrepet av både spanske og sicilianske pirater. I det 10. århundre delte Keiser Konstantin det Bysantinske rike inn i 31 administrative distrikter - hvorpå Kefalonia ble hovedsetet for de Ioniske Øyene.

Øya overlevde angrep fra sarasenerne og venetianerne, men fikk problemer når normannerne kom i 1085. Robert Guiscard ledet angrepet og tok raskt kontroll over hele øya. Han døde bare noen uker etter at han ankom Kefalonias nordre havn, og den nordre byen - Fiskardo - er derfor oppkalt etter ham.

Når Konstantinopel falt ble Kefalonia overtatt av venetianerne, sammen med Zakynthos og Ithaka, og forble under kontroll av den mektige Orsini-familien. Tyrkerne tok Kefalonia i 1483 og beholdt makten fram til 1500, hvorpå venetianerne igjen gjenvant kontrollen. Over de neste 300 årene ble samfunn og handel på Kefalonia organisert etter venetiansk modell, og Kefalonia opplevde en rask økonomisk og kulturell vekst.

Russerne, og så franskmennene, hadde en kort periode kontroll over øya, før engelskmennene tok over i en "fredelig" invasjon. Påvirket av den franske ideen om revolusjon ble det raskt opprør blant kefalonierne. I 1848 og 1849 ble det store sammenstøt i henholdsvis Argostoli og Skala, og opprørene varte fram til britene ga fra seg Kefalonia til Hellas i 1864.

Under 2. Verdenskrig ble Kefalonia annektert av Italia, men de fikk liten innflytelse over øya. Mange av øyas beboere hadde italiensk blod og snakket italiensk, så det hele gikk fredelig for seg. Først når Mussolini kom til makta i Italia i 1943 oppsto det problemer: De italianske styrkene som var på øya fikk i det ene øyeblikket ordre fra Roma om å kaste ut tyskerne, og i det andre øyeblikket ordre fra Athen (som var under tysk kontroll) om å overgi seg. Når tyskerne satte i gang med et veldig bombeangrep på Korfu og Kefalonia måtte de italienske troppene på ca. 5000 menn overgi seg - hvorpå de omgående ble massakrert av de tyske troppene ved Mt. Enos, som siden brant etterlevningene for å gjemme bevis. Disse italienerne er i dag kjent som Kefalonias martyrer - og inspirerte Louis de Bernières til å skrive Kaptein Korellis Mandolin.

I 1953 kom det store jordskjelvet som endret hele Kefalonias historie. Argostoli og de fleste andre landsbyene ble fullstendig ødelagt, og med mange døde, skadede, hjemløse og arbeidsløse sank befolkningstallet betraktelig. På 80-tallet endret dette seg, og folk begynte å flytte tilbake. I 2001 hadde Kefalonia størst befolkningsøkning av alle de greske øyene, og den utvikler seg stadig med den økende turismen til øya.

- Mytologi -
Noen mener øya er oppkalt etter Cephalus, mens andre mener navnet refererer til det greske ordet for "hode" på grunn av øyas form.

Det finnes flere versjoner av mytologien for Kefalonia. Pherecydes forteller den slik:
Gudinnen Eos (Io) forelsker seg i Cephalus og kidnapper ham mens han er ute på jakt. De får et barn sammen, Phäethon, men Cephalus begynner etter hvert å savne sin kone Prokris. Når Eos finner ut at kjærligheten hennes ikke blir gjengjeldt, hevner hun seg ved å overbevise Cephalus om at hans kone er utro. Når Cephalus returnerer til Prokris etter 8 år kler han seg ut, etter forslag fra Eos, og forfører Prokris med dyre gaver og vakre ord, og overbeviser henne om å bli hans konkubine. Prokris lar seg forføre og når Cephalus konfronterer henne med hvem han egentlig er, flykter hun til Kreta. Kong Minos av Kreta forelsker seg i Prokris, og hun må igjen flykte av frykt for hva Minos' kone vil gjøre mote henne - til Aten hvor hun møter Artemis. Artemis hjelper Cephalus og Prokris til å bli gjenforent, men Proris har fått høre om Eos og er nå overbevist om at det er Cephalus som er utro. En dag når Cephalus drar på jakt gjemmer hun seg i en busk for å spionere på ham. Cephalus hører henne og tror det er et dyr - hvorpå han skyter en pil inn i busken og dreper sin kone.

Begge versjonene beskriver hvordan Cephalus i sin sorg reiser han i selvpåført eksil fra Attica og hjelper kong Amphitryon med å bekjempe Taphianerne og Teleboaene (aner ikke hvordan disse skrives på norsk) og blir derfor gitt øya som senere ble kalt Kefalonia.

Cephalus giftet seg siden med Minias datter Clymene, og de fikk en sønn, Arcesius, som senere tok over som hersker over Kefalonia. Arcesius sies å være bestefaren til Odyssevs. Cephalus klarte aldri å tilgi seg selv for å ha drept sin kone og tok til slutt sitt eget liv ved å kaste seg fra Leukataklippene i havet.


- Geologi -
Kefalonia er veldig frodig og grønn, med mye fjell som strekker seg fra den mest nordlige delen (Dafnoudi) til den mest sørlige (Cape Mounta). Mt. Etnos er det høyeste fjellet, med sine 1672m, og også det eneste fjellet i Middelhavsområdet som har den unike gransorten Abies Cephalonica. Kystlinja er taggete og øya har derfor mange små bukter og nes, og også mange huler man kun kan nå med båt.

Kefalonia har og har hatt noen unike geologiske fenomen. Øya ligger midt i en jordskjelvsone og opplever derfor mange små jordskjelv hvert år. Kounopetra, en stor sten som stikker ut i sjøen i Pali, var tidligere et internasjonalt fenomen da den hadde en vedvarende rytmisk bevegelse, og mange reiste til Kefalonia for å oppleve dette. Men så i 1953 hadde Kefalonia et stort jordskjelv som utraderte så å si alt som var av bebyggelse på øya, bortsett fra Fiskardo i nord. Dette jordskjelvet stabiliserte bunnen til Kounopetra, som i dag står rolig.

Ellers har Kefalonia har også en innsjø, Lake Avythos (eller Akoli) i Pyrgi-området, som ifølge den gamle lokale legenden er bunnløs. Per i dag har de enda ikke klart å måle hvor dyp den er.

På Kefalonia finner man også fenomenet Katavothres (jeg har sett dette oversatt til "synkebrønn" eller "sluk"). Det som skjer er at sjøvann flyter inn mot land og forsvinner i "sluk" som er under havflaten og blir deretter transportert i tuneller under havflaten under fjellene på Kefalonia, og kommer ut igjen på den østre delen av øya. Dette var et stort mysterium for geologer i mange år, og selv om de nå bedre forstår fenomenet  så kan det fortsatt ikke forklares fullstendig. Vann skal "logisk sett" renne fra den delen som har mest vann og ut i den delen som har minst vann, slik at det etter hvert er samme høyde på vannet på begge sider, og ettersom det er veldig lite tidevann i middelhavsområdet skulle de underjordiske slukene etter hvert vært fylt med vann og da skulle "strømmen" av vann  ha stoppet, men fenomenet eksisterer fortsatt.

I 1963 eksperimenterte et team med Australske geologer ved å helle selvlysende materiale ned i en av slukene. To uker etter kom materialet ut igjen ved Karavomylos og Mellisani-innsjøen.
Les mer om Katavothres og forklaringen på fenomenet her: καÏ,,αβοθρεÏ,
katavothres - greeka.com


- Rundt omkring på Kefalonia -
Kefalonia er litt dyrere enn de andre ioniske øyene, og jeg har hørt at dette er for å begrense masseturismen. Grekere jeg har snakket med mener at Kefalonia er ute etter en \"bestemt type turist\" og ikke vil ha fylle- og festturister, men heller en mer "moden" gruppe turister. Dette betyr ikke at den mer "ungdommelige og ville" turisten ikke finnes på øya.

Argostoli er Kefalonias hovedstad. Dette er en kjempesjarmerende by - veldig ren og ryddig, koselige gågater med alle mulig slags butikker, kafeer, noen barer, og tavernaer med alt fra gresk til internasjonal mat. Havnekanten har en promenade med brostein og er veldig hyggelig å spasere langs.



















I Argostoli finner du Arkeologisk museum, Corgialenios Historisk- og folkemuseum, Kolleksjonen til Kefalonias Bispedømme. For mer info, se Kefalonia Museums and Art Galleries

Havnebassenget er delt i to av De Bosse broen. Broen ble laget i 1813 under De Bosse, som var guvernør på Kefalonia fra 1810-1814, for at folk skulle slippe å reise 5km rundt vannet for å reise nordover i landet. Det er den største steinbroen som noen sinne er laget på vannet. Den ble veldig ødelagt under jordskjelvet i 1953 og ble siden gjenoppbygd med betong. Halvveis ute på broen ser man en symmetrisk firesidet obelisk i vannet. Dette monumentet kalles "Kolona" og var et symbol på det kefaloniske parlamentets takknemmelighet til Storbritannia. Obelisken hadde en plakett hvor det sto "Til ære for det britiske imperiet", men denne forsvant på mystisk vis da grekerne gjenvant kontroll over Kefalonia i 1864. (Jeg har dessverre ikke bilde av denne).

Området rundt Argostoli heter Lassi. Her finner du blant annet Kathavothres (Se under "- geologi -" for informasjon), det britiske fyrtårnet Agii Theodori, og strendene Makris Gialos og Platys Gialos. Det er også en del hoteller i dette området som har pakketurisme som spesialitet, så det er mye liv og \"røre\" i dette området for de som liker det. Lassi er også veldig grønn og frodig, og det anbefales en kjøre eller sykletur gjennom området. Man finner også de gamle ruinene etter Krani, men det er ikke mye igjen av dem bortsett fra noen steinblokker og vegger.


Lassi


Lassi


Fyrtårnet


Kathavothres - Britene anla møller her for å utnytte fenomenet med vannstrømningene


Kathavothres


Kathavothres


Makris Gialos


Makris Gialos


Platys Gialos


Platys Gialos

Det er også masse små koslige samlinger av fargerike hus sør på Lassi, i blant annet Kourkoumelata, Metaxata, Svoronata og Kalingata. Og i Lakithra har de festival til ære for Agia Anna den 25. juni, med masse liv og musikk. Og det er en del strender her som ikke er utviklet for turisme og vanskelige å nå - blant annet stranden ved Svoronata og Agios Thomas, så hvis man vil vekk fra \"de andre\" så er dette det perfekte området. Det eneste problemet er at flyplassen ligger like ved...

Jeg anbefaler også en tur innom Agios Andreas klosteret, som i dag fungerer som et kirkemuseum. Foruten vakre bysantinske veggmalerier kan man se skosålen til Agios Andreas  :laughing6:

På søtsiden finner vi også strendene Trapezaki og Lourdata. Vi bodde i Lourdata første gang vi var på Kefalonia, og jeg anbefaler dette området sterkt. Hyggelige mennesker, ikke overrent av folk når vi var der i August, og alt man trenger innen rekkevidde (resturanter og kaffeer) utenom turistsjapper. Dette kan ha forandret seg på 3 år dog. Lourdata er fortsatt favorittstranda mi på Kefalonia - en lang sandstrand med furutrær på alle sider nesten helt ned til strandkanten.


Lourdata om sommeren


Lourdata


Lourdata


Lourdata

De mest turistifiserte områdene finner man på sørkysten - spesielt rundt Skala. Her har de lange, herlige sandstrender med strandstoler og parasoller til leie, og i kort avstand - hoteller og overnattingsplasser i alle kategorier, samt tavernaer, barer, turistgate og annet uteliv i Skala by. Skala ligger ca. 37km fra Argostoli, så man kan fint nå det selv om man bor i hovedstaden.


Skala strand


Skala strand - denne blir ryddet om sommeren, men vi var som sagt utenfor sesong, og mye hadde blitt \"kastet\" opp på land da det var en storm når vi var der.

Mellom Skala og Poros er det småsteinstrender med noen merkelige steinformasjoner. Veldig vakkert men ikke spesielt barnevennlig. Det er et fantastisk område å kjøre i dog, og hvis man kjører oppe i fjellene passserer man landsbyen Markopoulos.


Nær Poros


Nær Poros


Steinformasjoner


Mer steinformasjoner


Strand og steiner


Steinstrand


Stein? Liten øy?


Porosstranda


Porosstranda

Markopoulo er en liten landsby med en kirke med enda et merkelig fenomen. Hvert år, rundt den 15. august - når kirkene har høytid i forbindelse med jomfru Marias dødsdag - dukke det opp store mengder med små harmløse slanger med et svart kors på hodet i dette området. Mange mener at dette er et mirakel - og andre at det bare er et naturlig fenomen. De lokale barna løper rundt og samler disse slangene til kirkeseremonien i Markopoulo den 15. august, da slangene bringer lykke. Ifølge historien/myten så holdt slangene seg borte under den tyske okkupasjonen og under jordskjelvet i 1953.


Kirketårnet - Kirken ligger inntil hovedveien i Markopoulo, men kan være vanskelig å legge merke til når man kjører der. Det eneste som \"stikker opp\" er kirketårnet du ser her.


Maleri i taket på kirken - legg merke til slangene Maria har i hendene


Kirkeseremonien den 15. august


En mann blir \"velsignet\" ved å være nær slangen


Folk står i kø for å velsignes


Et barn blir velsignet

Mellom Poros og Sami må man kjøre innlands gjennom en vakker grønn dal. Selv om man ikke ser noe til sjøen er ruta scenisk og vel verd å ta en tur gjennom.






Frodig overalt


En av de mange små landsbyene lands ruta


Blomster og grafitti

Midt innlands finner man Agios Gerasimos. Den 16. august og 20. oktober samler det seg mender av pilgrimer utenfor Agios Gerasimos for da er det festivaler i hans navn, og hans levninger blir båret ut av kirken. Agios Gerasimos sies å ha utført mirakler, og mange med uhelbredelige lidelser kommer til kirken disse dagene for å bli velsignet og kurert. Når seremonien er over blir kisten med levningene båret ut, og alle legger seg ned i midten av veien. Kisten bæres over pilgrimene av prestene og folk bøyer seg opp og kysser kistens bunn. Kisten bæres i ca. 500 meter, til et tre Agios Gerasimos sies å ha plantet selv, før den føres tilbake.


Agios Gerasimos


Utsikt over Agios Gerasimos


Agios Gerasimos den 16. august


Kista bæres ut


Folk ligger og venter på kista

Sami, midt på østkysten, er (synes jeg) en ufattelig kjedelig havneby som de ikke har gjort noe ut av og ser forfærdelig sliten ut. Antisamos beach som ligger i nærheten av denne skal visstnok være fantastisk vakker sandstrand, men jeg har ikke vært der enda. I nærheten finner man Drogaratihulene. Ifølge myten bor det en drage her - derfor navnet Drogarati. Stalagmittene og stalaktittene man finner her er over 10,000,000 år gamle, og de blir 1 cm lengre hvert 100. år. Hulen er 40km dyp og opplyst med forskjellige farger. Man går et stykke inn og når fram til et stort rom pa ca. 1000m2 som også er opplyst, og hvor de spiller av et lysshow akkompagnert av klassisk musikk for at man skal høre den fantastiske akkustikken. Dette rommet kalles konsertrommet, og her holdes det konserter nå og da. Rommet har en jevn temperatur på 18 grader celsius sommer og vinter. Hulen ble ikke gjort om for organisert turisme før i 1963, og før dette ble det gjort store ødeleggelser på hula av turister som reiste hit på egenhånd.

8
edit: 9. desember 2008

Jeg skrev til en viss grad ned mine tanker rundt hva som skjer i Hellas i denne tråden: Hellas i norsk presse, så de som vil lese om bakgrunnen for bildene kan titte der, ettersom det er linker til avisartikler om temaet i andre poster i den tråden.

Rent bortsett fra det så tok jeg meg en tur inn til Aten i dag. Jeg var for nysgjerrig til å holde meg hjemme, og jeg har vært tilstede ved flere demonstrasjoner tidligere, også de som har utartet seg, og vet derfor hvor jeg kan stå, når jeg skal flytte meg, hvordan jeg skal oppføre meg, og hva jeg gjør når jeg ikke kommer meg unna tåregassen :P

Slik så det ut etter \"kampene\" i går:


Utbrent juletre på Syntagma


Parliamentet


Athens Plaza Hotel


Alfa bank


Salg av kastanjer ved utbrent butikk


Utbrent butikk


Bygning på Monastiraki


Bygning på Monastiraki 2


Bygning på Monastiraki 3


Bygning ved Syntagma


Bygning ved Syntagma 2


Panepistimio


Noens bil


Ved Omonia


Ven Polytechneio, den politekniske høgskolen


En av gatene på Syntagma


En mann stirrer på alt rotet

Når dere nå har sett disse bildene vil jeg vil gjerne understreke, før jeg går over på \"actionbildene\", at jeg føler at Aten generelt er en fullstendig trygg by å bo i, og det er fullstendig trygt å være turist her, hvis man ikke oppsøker demonstrasjonene. Man trenger dog ikke å bli redd og løpe hvis man ser demonstranter - de har stadig vekk noenlunde fredelige demonstrasjoner.

Jeg vil også si at selv om politiet *ser* veldig skumle ut etter norsk standard, oppfatter jeg ikke politiet som truende på noen måte: de gir klar beskjed hvis de ikke vil at du skal gå i en eller annen retning, de ber folk flytte seg når de tror det blir farlig å stå der de står, og de samarbeider med ambulanse og brannbiler. Dette kan sees på som selvmotsigende til hva jeg har sagt om politiet i den forrige tråden, men nå går jeg hverken kledd som en av demonstrantene, oppfører meg truende eller roper ord til dem. Mao. trenger man ikke få panikk hvis man som turist havner oppi en demonstrasjon (tenkte jeg bare skulle si ifra). ;)


Politiet står på Syntagma


Politiet igjen


Mer politi


Senere på kvelden

Folk dro på jobb i dag, også de som jobber rundt Syntagma. Mange hadde mye å rydde opp i butikken, vinduene deres var knust og ting har blitt stjålet, men de er som alle andre avhengige av førjulshandelen og holder derfor åpent. Flere steder så jeg at folk fikk montert på jerngitter foran de knuste vinduene sine. Når demonstrantene igjen satte igang i sentrum løp folk fra butikk til butikk og informerte om at demonstrantene var på vei. Folk teipet fast kartonger på vinduene og stengte butikken. Noen valgte å bli inne i butikken og følge med. Andre bare dro hjem.


Kartonger festes på vinduene

Politiet stenger av gatene og forbereder seg på demonstrantene. Demonstrantene setter fyr på alt de finner som kan ta fyr.


Politiet venter på demonstranter


Demonstrantene går arm i arm for å \"presse\" seg forbi politiet


Demonstrantene satte fyr på en søppelbøtte


Flere søppelbøtter brenner på Syntagma

Dette bringer meg til mitt neste inntrykk: Aten er ikke så ødelagt og nedbrent som media har gitt inntrykk av. Ja, mye har blitt satt fyr på. Ja, mange vinduer er ødelagt. Men Ermou var åpen noen timer i dag, julehandelen var igang, og folk gikk og stirret med åpen munn på de bygningene som har brent eller blitt fullstendig ødelagt. Og de kommenterer på det, og de fordømmer det. Veldig mye av det som brenner er søppelbøtter og søppelkonteinere, og de blir bevisst satt fyr på og satt midt i gatene av flere grunner:
1) det ser tøft ut... (jeg har tidligere nevnt at mesteparten av demonstrantene er unge menn fra ungdomsskolen/videregående og universitetet)
2) det sperrer veier. Man kan ikke kjøre forbi det og folk blir bekymret og snur,
3) skremselseffekten får folk til å stenge butikkene, for de er redde for at ungdommen skal sette fyr på butikken deres. Når jeg var i sentrum kom folk løpene og ropte \"De har ild! De har ild!\" og folk smalt igjen gitter på butikkene i løpet av 2 sekunder.








Noen har satt fyr på en søppelbøtte ved siden av politiet på Syntagma


Flere søppelbøtter brenner på Syntagma


Spor etter brann fra i går

Uansett ble demonstrantene etterhvert ganske truende. De begynte å rive opp steiner fra gatene og kaste på politiet. De brukte også alt annet de fant rundt seg: ting fra utbrente butikker, jernstolper fra gatene, appelsiner fra trærne osv. Og politiet kaster tåregass så de sprer seg.


Politiet står og venter i en sky av røyk og tåregass


Forlatt Ermlou etter at tåregassen har begynt å legge seg


Demonstranter venter rundt et hjørne på at tåregassen skal legge seg


Demonstrant har fått løst et jernrør fra veien


Demonstrant kaster brostein


Demonstrant kaster brostein 2


Demonstrant kaster utbrent stol på politiet...


Politet går etter demonstrantene


Journalister må flytte på seg pga. tåregass


Demonstranter river opp gata for å kunne kaste stein


Demonstranter river opp gata for å kunne kaste stein 2


Demonstrant hiver stein og glasskår på politiet på Syntagma

For dere som lurer på hvordan tåregass funker: Når politiet kaster det så hører man et høyt smell - dette er et hint om at du nå er på feil sted til feil tid. Så sprer det seg hvit røyk, og idet man innhalerer denne begynner nesa å renne, øynene å renne og halsen blir sår. Derretter begynner man å hoste og hoste og det stikker i øynene og det blir uutholdelig å stå der man står. Forutsatt at man puster gjennom et skjerf, og flykter fra stedet med en gang, så vil symptomene gi seg etter noen minutter med \"frisk luft\" i et annet område. Hvis man da har veldig lyst til å prøve seg en gang til så kan man gå tilbake og utsette seg for den samme gang på gang, uten å føle noen langvarige problemer etterpå. Hvordan det er å stå midt inni tåregassen vet jeg ikke :P


Demonstranter løper fra tåregass


Demonstranter og nysgjerrige venter i et siderom på at tåregassen skal forsvinne


Demonstrantene ga opp og forsvant inntil videre


Demonstrantene ga opp og forsvant inntil videre 2


Politiet sjekker at området er \"ryddet\" etter tåregassen
9
Hei,

Jeg får ikke lenger opp de siste innleggene ved å trykke på \"view posts since last visit\", og trådene med nye innlegg er heller ikke markert røde som uleste.

Jeg får opp nye innlegg under selve forumet, men alle disse er markert som om de ikke er nye.

Har forsøkt å logge inn og ut og fullstendig reload av siden. Noen som har noen andre ideer? Det har vært sånn de siste dagene nå...
10
A boat docked in a tiny Greek village. An American tourist complimented the Greek fisherman on the quality of his fish and asked how long it took him to catch them. "Not very long," answered the Greek.

"Then why didn't you stay out longer and catch more?" asked the American.

The Greek explained that his small catch was sufficient to meet his needs and those of his family.

The American asked, "But what do you do with the rest of your time?"

"I sleep late, fish a little, play with my children, and take a siesta with my wife. In the evenings I go into the village to see my friends, dance a little, play the bouzouki, and sing a few songs. I have a full life."

The American interrupted, "I have a MBA and I can help you. You should start by fishing longer every day. You can sell the extra fish you catch. With the revenue, you can buy a bigger boat, catch even more fish. With the extra money you will soon be able to buy a second one and a third one and so on until you have an entire fleet of trawlers.

Instead of selling your fish to a middleman, you can negotiate directly with the processing plants and maybe even open your own plant. You can then leave this little village and move to Athens , Los Angeles , or even New York City ! From there you can direct your huge enterprise."

"How long would that take?" asked the Greek

"Twenty, perhaps twenty-five years," replied the American.

"And after that?"

"After that you'll be able to retire, live in a tiny village near the sea, sleep late, fish a little, play with your grandchildren, take a siesta with your wife, and spend your evenings in the village, dancing, playing the bouzouki, and singing with your friends."
11
- Skyrian Goat Festival -

Karnevalet på Skyros - eller \"geitefestivalen\" som det også kalles er en festival som blir holdt den første helgen i fasten - Apokreas. Festivalen varer i tre dager og begynner lørdagskvelden, idet man hører dundringen av bjeller og ekko gjennom hele byen.

Menn kler seg ut som Yeroi (Gamle menn) med raggete klær av geiteskinn, geiteskinnsmaske med hull til øyenene, hvite gjeterbukser, bondesko kalt Trohadea, en gjeterstokk og et belte med store bjeller.

Disse hopper rundt i byen og lager bråk i timesvis. En Yeros er leder for en gruppe med yngre Yeroi, og de følger ham rundt byen. Når mørket senker seg blir dansen mer opphetet, og Yeroiene begynner å bumpe borti hverandre - og noen ganger borti publikum - i en utfordring til kamp. Blir det kamp ser man ofte to Yeroi som stiller seg opp i hver sin ende av gata, løpet mot hverandre og dunker hverandre hardt, slik at bjellene smeller sammen og lager et veldig bråk. Så bryter de opp og fortsetter dansen sin.

En Korela (jente/kjæreste) er kledd i tradisjonell skyriansk folkedrakt. Hun danser etter Yeroiene og vifter med et hvitt lommetørkle, og stopper innimellom for å forføre en Yeros. Disse jentene blir faktisk spilt av menn, men når vi var der var det også noen jenter som hadde sneket seg inn - særlig blant barna.

Den siste figuren er en Fragkos. Han er ment som en komisk figur i europeiske bukser, kun én bjelle i beltet, og et skjell i hånden som bruker som trumpet. Denne kalles Mpourou og ble tidligere brukt av sjømenn. Fragkos danser rundt og erter publikum for å få opp stemningen.

Alle som deltar utkledd i karnevalet må besøke alle sine slektninger og venner, så festen varer en god stund utover kvelden, og fortsetter dagen etter. På Søndagen går de til slutt til St. Georgios klosteret hvor de tilber ikonen til øyas skytshelgen, ringer bjellene og markerer slutten på festelighetene.

Yeroi:






















Korela forfører en Yeros:


Korela:








Dionysos dukket opp:






Barn utkledd som Yeroi og Korela



















Det er slitsomt arbeide å danse rundt med bjeller når man er så liten:




Barna lærer dansen ved å etterlikne de voksne:





Mandagen er første dagen i fasten. Folk kler seg i tradisjonelle klær, samler seg på Agoraen og nyter skyggen (vi nøt sola!) og snakker med kjente. Det blir servert gratis mat for alle - som ikke inneholder kjøtt. Man setter seg hvor som helst og spiser og koser seg. Så begynner de å spille musikk, og en gruppe profesjonelle dansere begynner å danse Trata. Etterhvert som sirkelen brytes opp og de danser to og to, danser en mann seg inn i trataen og tilbyr parene vin - som alle drikker - og festlighetene er i gang. Publikum begynner nå å delta i dansen, og snart er hele hovedplassen dekket av dansende.







Trata:




Vin til deltakerne:


























Alle blir med:





Denne festivalen er en veldig god unnskyldning for å dra til Skyros. Jeg anbefaler alle å få med seg dette, da det er en opplevelse for livet! Og fordi det er så få utenlandske turister der - vi møtte bare en håndfull - så virket alt \"ekte gresk\": Ekte gresk tradisjon, ekte gresk mat, ekte gresk glede, vennlighet og gjestfrihet!
12
Sporadene og Evia / Info om Skyros
25. Mar 08, 21:46:56
- Generell info -

Skyros er en liten øy på 209km2, men den største øya i Sporadene (hvis man ikke regner med Evia). Det bor 2,757 fastboende på Skyros, og det går daglig ferjeforbindelse mellom Kimi på Evia og Linaria på Skyros, og flyforbindelse med Aten. Skyros er ikke spesielt bra utviklet for turisme, så hvis man vil ha \"det ekte greske\", så mener jeg man finner dette her. Skyros er som sagt en liten øy - vi tilbragte 3 dager her og fikk sett det meste av øya i vårt egne avslappede tempo, med hyppige innslag av kaffe, sol og god mat.

Øya kan deles inn i to deler: den nordre delen er tett befolket og veldig
grønn og frodig, den søndre delen er steinete, har lite veiforbindelse og store deler er stengt av av det greske militæret. Hovedstaden referes til som både Skyros og Chora og befinner seg nordøst på øya.


- Historie -

Skyros har vært bebodd siden den neolittiske perioden (ynge steinalder - 5000 f.kr.), datert etter funn gjort på Kastro, byborgen som ligger øverst på åsen over Chora. Utgravninger i Palamari viser at Skyros under bronsealderen aar et handelssenter.

De første beboerne på Skyros het \"Kares\", \"Pelazyi\" og \"Dolopes\", og øya har derfor tidligere vært kalt Palzyia og Dolopoia.

486 f.kr. ble Skyros okkupert av den athenske generalen Kimon, I 322 f.kr. erobret Makedonerne øya, og i 196 f.kr. ga romerne Skyros i gave til Athen.


- Myte -

Fra mytene er Skyros kjent som øya der Achilles tilbragte sine ungdomsår. Achilles\' mor, Thetis, sendte sin sønn til Skyros for å unngå at han deltok i Trojanerkrigen, slik at profetien om hans død ikke skulle gå i oppfyllelse.

Utkledd som en pike ble Achilles oppdratt av kong Likomides blant døttrene hans. Achilles forelsket seg etterhvert i den ene datteren, Diidamia, og de fikk en sønn kalt Neoptolemo.

Når Kalchas spådde at Troja ikke kunne erobres uten Achilles\' deltakelse, reiste Ulysses til Skyros, fant Achilles og overbeviste ham om å reise til Troja. Etter Achilles\' død returnerte Ulysses til Skyros, denne gangen for å finne Neoptolemo. Ifølge en profeti ville ikke Troja falle, med mindre Achilles\' sønn deltok i slaget. Som sin far higet Neoptolemo etter krig og heder, og reiste derfor til Troja.

Noen mener også at kong Theseus av Athen døde på Skyros, etter å ha blitt dyttet fra en klippe av Likomides. I år 486 f.kr. ble Skyros okkupert av den athenske generalen Kimon. Dolopeene var pirater og skapte stadige problemer for handelsflåten til den atenske forbund. Etter sigende skal Kimon ha funnet Theseus\' grav og flyttet beinrestene til Athen og plassert dem i Thission.

I 322 f.kr. erobret Makedonerne øya, og i 196 f.kr. ga romerne Skyros i gave til Athen.
I 1204 ble Skyros styrt av Venetianerne, og på slutten av det 14. århundret var de en kort stund under tyrkisk styre, men ble gitt tilbake til Bysantinum. I 1453, etter at Tyrkerne tok Konstantinopel ble Skyros en koloni under staten Venetia. Under den første krigen mellom Tyrkia og Venetia var Skyros under tyrisk styre. Under den andre krigen var Skyros noen år under venetiansk styre, men snart tilbake i tyrkiske hender.

Under revolusjonen i 1821 var øya i stor grad et tilfluktssted for flyktninger. Skyros ble frigjort, sammen med resten av Sporadene, i 1829.

I dag finner man mye av Skyros\' kulturarv bevart i øyas arkitektur og kunst som håndarbeid, keramikk og broderi, men kanskje spesielt i den kulturelle begivenheten - det skyrianske karneval. Dette er en tradisjon som har sine røtter i ritualer for tilbedelse av Dionysos.


- Chora -

Tronende over Skyros by finner man byborgen, som har blitt gjenoppbygget mange ganger gjennom årtusenene. Fra denne kan man gå ned trange smug blant hvitkalkede hus med små tavernaer og kafeer med tradisjonell gresk mat - og spesielle skyrianske retter. Langs hovedgaten finner man noen små butikker med kunst, håndtverk, vin og honning. Skyros har et veldig avslappet liv, og mye av tiden går på å sitte på en taverna langs hovedgata, nyte en frappé og se på folkelivet. På markedsplassen (agora) finner man kaffeer - og utelivet om kvelden. Ellers kan man ta seg en tur opp til Brook\'s Square, hvor det står en statue av den engelske poeten Rupert Brooke, og du kan nyte utsikten over Magazia stranden. Her finner man også Faltait museet med sin samling av historiske og folklore objekter fra Skyros. Under hovedbygningen er det bygd et amfiteater stil hvor mange av de kulturelle begivenhetene finner sted. Nær Brook\'s Square, ved siden av en liten vei som går ned til Magazia finner man det Arkeologiske museet.

Bilder fra Chora:


















Magazia og Molos stranden:


Rupert Brooke og hmm... meg:


Borgen og St. Georg klosteret


Skyros by om natten:



- Linaria -

Linaria er Skyros\' havn og ligger midt på øya, 11km fra Chora. Her er det noen kafeer, tavernaer, noen butikker som selger håndtverk og typiske \"greske souvenirer\". Det ligger også en veldig trivelig bar/utested med musikk litt oppe i veien fra Linaria (man kan se denne fra havnen) som har opplyste balkonger med fin utsikt om kvelden. De fleste stopper dog i Linaria kun for å gå av og på båten.




- Den nordre delen av Skyros -
 
Ti minutters gåavstand fra Chora finner man Magazia, oppkalt etter et kruttlager som sto her under venetiansk tid. Magazia har fin lang sandstrand som blir ganske overfylt om sommeren. I den nordre delen finner man Molos. Her står det en liten mølle, som visstnok har en resturant om sommeren, og man burde se de merkelige steinformasjonene på stranden, de gamle husruinene som nå står halvveis under vann, den lille kirken St. Nikolas som er laget direkte i en steinvegg, Vrikolakonisia øya med en annen liten kirke, og et lite kapell. Går man videre fra fyrtårnet når man enda en sandstrand - Gyrismata. De fleste hotellene og leilighetskompleksene ligger i disse områdene, og man finner derfor mye av nattelivet i disse områdene om sommeren. Vi bodde på Studios & Apartments Crisio 2min fra Gyrismata strand, og jeg anbefaler dette stedet varmt! Bilder og info her.

Molos strand:




Vrikolakonisia og ruiner:




Mølla:


St. Nikolas og kapellet:








Gyrismata:


Hvis man så reiser videre på den nordre delen av øya (vi kjørte mot nordvest og fulgte hovedveien) får man se den grønne frodige delen av Skyros. Denne turen anbefales, for det er utrolig pent i dette området. Nesten helt på nordspissen finner man flyplassen, og et par små veier går til små sandstrender som Palamari, Agios Petros, Markesi og Theotokos. Jeg har fått vite at alle disse er dårlig utbygd, så man bør ta med det man trenger, og de to siste opplever en del bråk fra flyplassen.





I Palamari finner man en ganske forsømt ruin med funn fra ca. 3.000 f.kr. Nedenfor er det en liten sandstrand, og litt lenger bort en militær base. Du kan så vidt se ruinen på toppen av sanden i bildet under (den var stengt når vi var der i Mars.)





På den nordvestre siden kjørte vi forbi Ormos Kalogrias, med en liten sand-og-stein strand, og den lille kirken Kira Panagia.



Vi fulgte veien videre og fikk en fantastisk utsikt over Atsitsa på vei ned mot hyggelige lille Petritsa, med en taverna og en bitteliten strand. Petritsa blir bevoktet av en hærlig liten valp som, etter å ha informert oss om at vi var på hans område, veldig gjerne ville lekesloss litt.









Petritsas vokter:


Vi kjørte videre ned til Agios Fokas som er en kjempefin bukt med hvit rullesten, og en liten taverna.





Hvis man følger veien videre sørover, mot Linaria, kjører man også forbi den Pefkos og Aherounes, begge med små sandstrender. Det er en liten rullesteinsstrand i Kalamitsa også, og en steingrav med en dorisk søyle.

Vi brukte en dag på å se denne delen av Skyros, og vi gjorde det i sakte tempo, og hadde innlagt lunsj nær Agios Fokas. Det går visst bussforbindelser i denne delen av øya, men for å få sett mest mulig trenger man nok bil eller moped. Flere av strendene kan kun nås via små hullete grusveier fra hovedveien, evntl. med båt.


- Den søndre delen av Skyros -

Den søndre delen av Skyros består i stor grad av ufruktbart steinområde, og store deler er inngjærdet militærbase. Sørsiden er også ofte plaget av sterk vind, noe man kan se på trærne der. Det er verd en kikk hvis man har tid, men jeg føler ikke at man går glipp av all verden hvis man ikke rekker denne delen. Det er noen få strender her: Aspouss som er ganske ok, og Ahilli som tidligere var en av de fineste strendene i følge flere kilder, men som ble bygd ut som yacht-båthavn i et forsøk på å skaffe Skyros mer turisme (dette feilet så vidt jeg vet), og nå ikke er spesielt pent i det hele tatt. Nær Tres Boukes bukt finner man Brookes grav. Dette er egentlig bare et monument til Brooke, og ikke her han faktisk er gravlagt. Vi dro ikke innom monumentet, for vi gikk glipp av avkjørselen, og har i ettertid fått vite at den ikke er spesielt enkel å nå det med bil.

Bilder fra sørsiden:













På den søndre delen kan man også finne friggående skyroshester, en utrydningstruet hesterase som bare finnes på Skyros. Pga. utseende og avstamning er den lille hesten en hest og ikke en ponni, og kalles \"Skyriano Alogaki\". Disse ble brukt i jordbruket, og måtte hvert år fanges inn og merkes av bøndene, før de ble sluppet ut igjen for vinteren. Hvert år hadde de også hesteløp, en tradisjon som markeres med hesteløp også i dag - den 29 juni og 1. august. I begynnelsen av det 20. århundret var det 2000 skyroshester her - i begynnelsen av det 21. århundret kun 150 igjen. Det er nå satt igang program for å bevare denne hesterasen.







Vi fikk også en vakker solnedgang:


og en smilende måne :)
13
Det er mye diskusjon i Hellas nå etter at Human Rights Watch og Amnesty har gitt ut rapporter om hvordan flyktninger som ankommer Hellas blir behandlet.  I dag fikk jeg mail fra Helsingforskomitéen i Norge der det sto:

\"Norge bør ikke overføre asylsøkere til Hellas

I Hellas risikerer asylsøkere å bli mishandlet av politiet eller avvist på grensen. NOAS og Helsingforskomiteen ber norske utlendingsmyndigheter stanse overføringer av asylsøkere til Hellas etter Dublin-avtalen.

Utlendingsnemda hevder at saksbehandlingen i Hellas skjer "på en betryggende måte". På tross av filmdokumentasjon av mishandling* og sjokkerende rapporter fra internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner**, nøyer UNE seg med å henvise til at greske myndigheter "har gått inn for å forbedre situasjonen".

- Vi er kritiske til at utlendingsmyndighetene ikke velger å legge til grunn de gjeldende forholdene i Hellas, sier Helsingforskomiteen og NOAS i et brev til UNE i dag.

Hellas har dessuten den laveste innvilgelsesprosenten i hele Europa og mange søkere får ikke sin sak skikkelig behandlet. Rettssikkerhetsgarantiene og de sosiale forholdene for asylsøkere, særlig barnefamilier, er svært dårlige.

- Hellas avslår mange asylsøkere som ellers ville ha fått flyktningstatus eller subsidiær beskyttelse i Norge. Det er ofte tilfeldigheter som gjør at en asylsøknad blir behandlet i et bestemt land. Slike tilfeldigheter skal ikke være avgjørende om en får beskyttelse eller ikke, sier NOAS og Helsingforskomiteen.

Hellas sender også irakere til Tyrkia, hvorfra de returneres til mulig forfølgelse i Irak. Politiet i Norge uttransporterte 74 asylsøkere til Hellas i 2007. 45 av disse var irakere.[/url]

- Dublinsamarbeidet forutsetter en gjensidig forpliktelse til å respektere Flyktning- konvensjonen og andre relevante menneskerettighetskonvensjoner. Når Hellas åpenbart ikke oppfyller sine forpliktelser har Norge et selvstendig folkerettslig ansvar for å sørge for at en person med beskyttelsesbehov ikke blir direkte eller indirekte sendt til et sted der hans liv eller sikkerhet vil være i fare, sier NOAS og Helsingforskomiteen.\"

Hvis noen er interessert i mere informasjon så kan dere lese på blant annet

Den Norske Helsingforskomité

Rights on the edge (Athens News)

\"The truth may be bitter but it must be told\" av proasyl.de (engelsk)

Svensk TV4 høsten 2007

Helsingforskommiteen la også med to linker til youtube, der noen har filmet gresk politi idet de i film 1 tvinger to immigranter til å slå hverandre og i film 2 skader en asiatisk immigrant (denne er fra gresk TV). Disse er ikke hyggelige å se på (men inneholder ikke blod). Jeg føler at disse ikke har noe å gjøre i et public forum, så hvis noen ønsker å se disse så send meg en privat melding.
14
Når vi hadde fotokonkurransen 2007 så ble jeg sittende og fundere på hva som kan regnes som bildemanipulasjon, og hva som ikke regnes som det. Intill den konkurransen så regnet jeg ikke fjerning av støy, endring av kontrast ol. som en del av manipulasjons-kategorien. Jeg har aldri manipulert noe bilde, men dette er fordi jeg aldri har prøvd, og ikke fordi jeg er i mot det. Det hadde derfor aldri falt meg inn at disse fantastiske naturbildene og blinkskuddene man finner overalt faktisk i mange (de fleste?) tilfeller er endret en hel del, evntl. satt sammen av flere bilder, før man får fram \"blinkskuddet\" sitt. Jeg er fortsatt ikke imot bildebehandling, tvert imot - jeg har lyst til å lære mer om det selv.

Så kom jeg over en interessant artikkel om bildebehandling i media, og hva som definitivt ikke er lov:
Dagbladet - Et bilde lyver mer enn tusen ord

Ville egentlig ikke fram til noe med dette inlegget. Fikk bare en del tanker rundt hva som er juks og ikke  :shaking2:
15
Peloponnes / Stoupa og Kalogria Webcam
26. Oct 07, 10:06:56
Fant webcam fra Stoupa og Kalogria

Oppdateres kun hver andre time dog.
16
Peloponnes / Bilder fra skogbrannen 2007
22. Oct 07, 14:34:29
Hei!

Jeg ser at dere har fulgt brannen på Peloponnes, så jeg tenkte jeg kunne legge ut noen av bildene jeg tok fra området. Vi reiste på telttur fredagskvelden og tilbake søndagskvelden, så vi kjørte gjennom mange om områdene når det sto på som verst (dro fra Athen til Gytheio. Skulle egentlig til Mani.) Dette er bildene jeg la ut på galleriet - de som faktisk er fine å se på. Himmelen var helt utrolig. De mer dramatiske bildene kommer i neste post (tror ikke jeg legger dem opp i dette galleriet, da de ikke er så hyggelige.)