28. Mar 24, 16:48:19

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Messages - Måne

1
Samos / Slaget mot tyrkerne i 1824
07. Aug 11, 16:06:04
Takker for info og fine bilder! Enda en \"event\" på lista over ting/skikker/festivaler jeg må få med meg i Hellas :)
2
Hilsen fra Hellas / Hilser fra Keffalonia!
03. Aug 11, 14:07:06
Kos deg! Elsker den øya :)
3
Alt annet / Dagens
13. Jul 11, 20:18:53
Woe, ser helt skjønt ut! Flott bilde!
4
Athen og Pireus / Noen bilder fra Athen
10. Jul 11, 21:08:19
Eyh, nye sider av \"byen min\" :)

Herlig bilde det siste der, og spennende farger på akropolisbildet. Var nesten litt ukjent å se det med den vinkelen og den mørke bakgrunnen, og folkene og de \"grønne dottene\" (plantene) på muren danner liksom et slags mønster sammen.
5
Vi sorterer alt som kan gjennvinnes i en konteiner i Athen (dvs. plast, metall, papp osv. går i samme konteiner, men skilles fortsatt ut fra alt det andre. Jeg har ikke helt skjønt hva de gjør med det etter det...)

Og rent bortsett fra det så gjorde jeg narr av gresk mentalitet og \"logikk\", ikke fyllekjøring. Derav gåsetegnene rundt \"morsom\" og sarkasmen som åpenbart ikke kom klart fram i innlegget mitt.

(Jeg trenger forresten en smiley som ruller med øynene)
6
Quote from: \"Admirala\"PS: At det er \"vanlig\" at grekere tas i promillekontroll, kommer av at det er \"vanlig\" å kjøre etter at man har drukket. Grekere vil ikke ha lover og regler presset nedover hodet på seg, de gjør som de vil, og vil de kjøre med promille så gjør de det. Det er det samme som når de parkerer der det passer dem, selv om det er på fortau eller fotgjengerfelt eller i midtrabatten, og sløyfer hjelm når de kjører mopeden sin. Men det er en helt annen diskusjon.

Jepp ;) Ingen forherligelse av grekerne fra min side. Bare konstanterer det faktum at jeg aldri har sett mine venner fulle. Jeg har sagt nei til å sitte på med dem både på moped og i bil, dog, fordi de har drukket. Har til og med blitt ertet for at jeg ikke kjører bil hvis jeg har drikki, fordi \"alle andre som kjører bil har jo drikki, så om du kjører edru så er sjansjen like stor for at du skal havne i en ulykke allikevel\" Gresk logikk på sitt beste. :cool:

(En annen litt \"morsom\" ting er at de fleste grekerne mine ikke drikker og kjører når de har barn i bilen. Mennene kan finne på å gjøre det. Kvinnene gjør det aldri. Og som regel kjører kvinnene hvis mennene har drukket. Hvis det ikke er barn i bilen så gjelder visst helt andre regler.)
7
Transport / Flytting av flyavganger
10. Jul 11, 11:26:00
Jeg har også opplevd dette, men oftest med flyselskaper som Norwegian og Wizz air (direktefly der man ikke kan bestille connection). Jeg trodde det var fordi de typisk ikke er mellomlandingsfly, og derfor er man som regel ikke avhengig av å lande i riktig tid med dem og de kan ta seg større friheter.

Da jeg tok Wizz air forrige helg til Praga sto det masse folk som jobbet for transfer (taxi/busser osv.) utenfor ankomsthallen og diskuterte at \"Wizz air er forsinka igjen\". De mente at Wizz air alltid var forsinka, og da gjerne flere timer, og at det var kjedelig å komme til flyplassen i tide når de aldri var i tide. Jeg spurte til slutt om det virkelig var så \"ille\" og fikk bekreftelse fra hele gjengen om at ja, \"i sesongen\" var det virkelig så ille.
8
Quote from: \"Anders\"Burde ha sagt det samme før deg, Turid... men gjør det nå! Spørsmål til Måne... vil grekere generellt bli \"fornærmet\" hvis jeg \"insisterer\" på å betale en fellesregning eller hvis jeg betaler mer enn de ber om? Måtte nesten \"prakke\" tjue euro ekstra på Sofia nå sist (for det hun ba om var så tydelig farget av at jeg er fast gjest) og den eneste måten jeg fikk henne til å ta imot var ved å si \"some extra ice-cream for Katerina\".

Fornærmet, nei. Men jeg klarer ikke å overbevise grekerne om å la meg ta regninga med mindre det er min tur (altså at de har betalt for meg før) eller jeg spesifikt har informert om at jeg vil ta dem med ut på middag og sier at \"dinner is on me\". Dette gjelder drikkevarer, billetter osv. Det vanligste er at alle betaler sin del og litt ekstra, med mindre noen går før man har fått regninga. Da legger man igjen \"sånn ca\".

Når det gjelder å betale 20 euro ekstra, det er nok ikke fornærmende, men jeg tror det er viktigere for henne at du får \"vennepris\" eller \"lokal pris\" enn de ekstra 20 euroene hun kunne fått, hvis du kjenner henne godt :) Så jeg ville funnet på en ekstra unnskyldning eller skrytt maten opp i været eller noe i den duren, i stedet for å prøve å betale mer enn den er verd lokalt, hvis du skjønner hva jeg mener. Hvis det er uforholdsmessig mye ekstra så vil det bli vanskelig for mange grekerne å ta imot.

Jeg tror også det er viktig for grekerne at de ikke føler at du skal \"være snill med dem\". Det hører ikke egentlig hjemme i vennskapet, slik jeg oppfatter det. Mao. du kan kjøpe med gaver fra Norge, skjemme bort barna dems ved å kjøpe en is eller gi penger til is, betale for fantastisk mat osv. Men av erfaring så kan man ikke hjelpe dem direkte med penger som sådan (og det var kanskje slik hun oppfattet det?) hvis man er venner. Er ikke 100% sikker dog, for det varierer nok fra person til person, men kan ikke se for meg at noen av vennene mine ville tatt imot det. Men de kunne f.eks. ikke nektet å blitt med på en konsert hvis jeg \"hadde en ekstra billett\" ;)

Grekerne er forøvrig veldig teatralske, men blir utrolig sjelden ordentlig/ekte fornærmet ;)
9
Støtter bengalow. Bare på de ti årene jeg har bodd i Hellas har det vært veldig store endringer. Ja, familiemiddagen er fortsatt der. Storfamilien er fortsatt sosialt punkt og sikkerhetsnett, og også ofte adgangen inn i framtidige yrker eller det første stedet man går til for alle slags anbefalinger. Men veldig mange jeg kjenner velger også annerledes, og oppfyller bare et minimum av det familien forventer av dem. Og de er veldig klar over det.

Blant mine venner, på rundt 30, som bor i Athen, bor flere av dem sammen med foreldrene og storfamilien sin. Dette gjelder både single og de av dem som har flere års forhold bak seg. Broren til venninna mi er forlovet og har vært det i over ett år nå. De sparer penger til å kjøpe seg noe eget, men vet at de også vil få litt hjelp av foreldrene. Hans framtidige kone er like mye del av hans familie som av sin egen. Jeg vet ikke om han er inkludert andre veien i samme grad, for det hører jeg sjelden noe om.

De av vennene mine som er flyttet ut bor helt greit. Leiligheter i eldre bygninger, noen med 2 soverom fordi de har småbarn, og en eldre versjon bil. De fleste av disse flyttet hjemmefra i tidlig 20-årene og fulgte \"konvensjonen\" når det gjaldt giftemål, barn osv. Måltidene lages hjemme, med i helgen møtes de enten til familiemiddag hjemme  hos en av foreldren eller til familiemiddag på en taverna. Så og si hele helgen, alle helligdager osv. går med til sosiale familieting. Disse vennene mine har hatt samme jobb i mange år  og oppfatter den som ganske trygg. De fleste har fått den gjennom familie eller familiens venner.

De som derimot ikke har flyttet ut hjemmefra er som regel hjemme/ute med familien og spiser og drar ut med venner på kvelden og på dagtid. De prioriterer altså venner framfor familie utenom måltidene. De er også oftere på kino (som regel når de dater), ute og drikker kaffe, spiser fastfood og har ingen store planer om å finne seg hverken mann eller få barn med det første. Flere av dem kunne godt tenke seg å flytte til utlandet for å jobbe. Flere av dem kunne tenke seg et mer \"utradisjonelt\" liv, med reising, en mann som hjalp til hjemme, å kunne være sosiale på hver sin side med venner selv om man har barn, tenke karriere osv. Det er forresten en del i Hellas som lever slik nå, så det er ikke egentlig sosialt uakseptabelt på noen måte. Disse vennene mine skifter jobber oftere enn de andre vennene mine, setter stor pris på fritid og reise, og synes det er andre ting her i livet som er viktigere enn stabilitet. Flere av dem snakker om hvor dyrt det er å flytte ut hjemmefra, og skulle ønske det fantes OK standard leiligheter i \"deres sjikt\", samtidig som de ønsker at det skal være sentrumsnært og oppfatter jobbsituasjonen sin som ganske utrygg.

Ingen av mine venner drikker seg drita. De er sjelden på fester for å drikke, men tar seg gjerne noen øl eller en drink når vi er ute. De er veldig prisbevisste når det gjelder drikking og spising ute. Mindre når det gjelder innhandling av mat. De er også veldig bevisste når det gjelder \"skillet\" mellom dem og grekerne som går på de dyre stedene, uten at de ser ned på det som snobberi eller liknende. Det blir ikke omtalt direkte negativt, men jeg kan merke at det er et sosialt skille som mine venner er klare over, og som i større grad diskuteres nå enn før. Kanskje jeg merker det best fordi jeg plutselig - etter ti år - får kommentarer på hvilket område jeg bor i, og at de er overrasket over at leiligheten vår er \"ganske normal\" og ikke full av elektronikk og slikt når de er på besøk hos meg ;)

Feiring av merkedager (bortsett fra nyttår) er fortsatt gaske hellig. De fleste av vennene mine er forutintatte når det gjelder greske menn og regner med
1) at de gifter seg med mora hans like mye som han
2) at han ikke kommer til å hjelpe til i hjemmet, ei heller med å ta seg av barna utover oppdragelse, og
3) han vil alltid dyrke sine interesser og sine venner, og det er ikke alltid at kona får ta del i dette. Det er ikke forventet at kona skal gjøre det samme...
Må innrømme at gutta jeg kjenner ikke gir meg et spesielt nyansert bilde av dette, bortsett fra når det gjelder  å hjelpe til i hjemmet. Jeg tror de er mer klare for å \"trå til\", men å gjøre det frivillig?... hmm vi får se... (Men, dere skulle bare visst hva mine norske venninner klager over. At mennene ikke hjelper til hjemme ja ;) )

Alle vennene mine er veldig forvirra over velstandsnivået de ser når de reiser i utlandet. Det er vanskelig for dem å forstå at vi ikke bare har høy lønn, men også store utgifter, en velferdsstat som krever sitt, dyre matvarer osv. Jeg har gjenntatt det til det kjedsommelige ovenfor mine venner, selv om jeg selvsagt medgir at å være nordmann i Hellas er flott (det skal sies at mannen min ikke har norsk lønn, og jeg har vært student i alle år, så vi har ikke gitt inntrykk av å være typisk \"rike kapitalister\" som de så vakkert sier). Men jeg har skjønt på mine venner at det er mange inntrykk som ikke går opp for dem når de har vært på besøk hos meg i Norge, og de lever fortsatt i den troen at vi alle egentlig er \"rike\" på en eller annen måte, spesielt fordi mange nordmenn legger veldig mye penger i boforhold - hus og hage. Å prøve å forklare hvordan det kan finnes fattigdom i Norge en dag en av dem fikk tak i en statistikk, var en opplevelse i seg selv.

Men de er ikke de eneste som har sittet igjen med inntrykk som bare ikke går opp. Jeg har flere ganger lurt på hvordan de har råd til de tingene de har. Prisene i Hellas har for meg vært alt for høye i forhold til gjennomsnittslønna, noe de sier alle sammen. Allikevel har flere av dem iphone, ipods, mac osv. De går på kino, drikker kaffe på kaffeer, kjøper seg mat ute, røyker osv. Det har vært måneder hvor det har virket som om de har hatt mye bedre råd enn meg. Men på kvelden så drar de hjem til familien, hvor noen av dem deler rom med søsken. I feriene så reiser de og bor hos venner og familie eller på billige hostels. De spiser hurtigmat, ikke på restauranter. Og de kjøper mobiltelefoner subsidierte gjennom abbonnementer, som oss. De kjøper kaffe - og bruker tre timer på å drikke den, fordi det er praten over bordet som er viktigst. Og de kjøper ikke en til, eller mat ved siden av, slik mange gjør i Norge.

De fleste guttene jeg kjenner har lappen og har investert i en gammel bil. De fleste jentene jeg kjenner har ikke lappen og sverger til kollektivtraffikken. Flere av de som har fått barn har tatt lappen i ettertid. Foreldrene deres har forøvrig ofte to biler - et resultat av feilslått politikk under oppgangstider for å begrense trafikken i sentrum, der biler med oddetall på bilskiltet kan kjøre på oddetallsdatoer, og partall på partallsdatoer. Resultat: \"alle\" har to biler.

Jeg vet ikke egentlig hvordan grekerne ser på bank og forsikringer. Det diskuteres bare ikke. Ingen av dem har noen sinne nevnt sparekonto, men alle diskuterer lån, endringene i lånevilkår de siste årene, og det er ingen som tror at bankene \"er der for dem\". Jeg har litt på følelsen at alle er litt skeptiske til bankene, da mange av dem representerer \"det utenlandske\". Men dette er nok også en reaksjon på at mange de kjenner tidligere tok opp billige lån og nå sitter med lån til over hodet (noe jeg også kjenner igjen fra Norge, der flere av mine venner kastet seg på billig-leilighet-i-sentrum-med-store-fellesutgifter/lån-bølgen).

Jeg oppfatter min generasjon grekere, og de som er litt eldre enn dem, som i et brudd med foreldrene sine. Jeg tror bruddet startet med foreldrene - som hadde bedre råd og var mindre strenge på konvensjoner, men at den nye generasjonen ønsker andre ting: de vil ikke være avhengige av familiebånd på samme måte, de vil ikke at folk skal forvente alt av dem, de vil finne \"sin egen ting\". Jeg oppfatter dem som veldig urolige og i søken etter andre ting enn stabilitet, men slik oppfatter jeg mange norske på min alder også. Så på den måten blir vi mer like - slik Bengalow sier.

Når det gjelder religionen så ser de fleste grekerne mine på det som tradisjoner. De fleste av dem går ikke i kirken. Noen følger fasten litt ettersom de gidder eller ikke.

Jeg kommer forresten fra en ganske tradisjonell familie. Jul feires hos oss på samme måte som påske feires hos grekerne mine: familie, samlede måltide, tradisjonelle ting på TV, \"ringe inn jula\" osv. Flere dager til ende. Jeg kommer også fra et hjem hvor man inntar middag sammen, snakker om hva man har gjort i løpet av dagen, og som regel ikke spiser foran TVen. Så for meg så er ikke dette så \"nytt\" ;)

Det som er nytt for meg er heller ikke at barna får være oppe så lenge foreldrene er oppe, for i sosiale sammenkomster så fikk gjerne vi barna det her i Norge også. Det som er nytt er at barna får sovne ved bordet. At de kan være stuptrøtte og grinete, men at foreldrene fortsatt ikke føler noe behov for å ta med ungene til sengs. Det er mer slik at vi andre bare må tolerere det, for de er jo barn. Det var også nytt for meg at grekerne snakker mer rett fra levra. Jeg har flere ganger vært på familiemiddager hvor mine greske venninner og venner har fått refs, kjeft eller i hvert fall skikkelig beskjed  om meninger eller handlinger. Og da involveres jaggu meg hele familien. Jeg har flere ganger følt at jeg har fått innblikk inn i ting som burde forblitt \"internt\" i familien.

Så, hva var det jeg ville fram til? Jo, at grekerne, slik jeg oppfatter dem, blir likere og likere oss. Mange har de samme ønskene som oss, de same tingene de bruker penger på (med unntak av hus og oppussing), og de får de samme problemene som oss (for store lån, for lite tid til familien osv.)

Men for meg har det ofte vært helt fullstendig umulig å forklare for grekerne norsk mentalitet og samfunn, på samme måte som jeg synes det er utrolig vanskelig å forklare gresk mentalitet og samfunn til nordmenn. Det krever en forståelse for skikker, historie, tankegang, vitser, prioriteringer osv. som bare ikke er der. Derfor er det aller enklest for meg å bare beskrive hvordan jeg opplever grekerne, og ikke hvordan jeg forstår dem. De er like vanskelige å generalisere som nordmenn, samtidig er det mye i begge samfunn man kan generalisere om. Men når jeg generaliserer så får jeg ofte ikke formidlet det havet av informasjon som også kreves for å forstå 1) hvordan grekerne/nordmenn oppfatter den tingen jeg generaliserer, som ofte ikke har noen sammenheng med hvordan den andre parten oppfatter den, og derfor har en helt annen \"kontekst\", og 2) at det er veldig store skiller innad i befolkningen, mellom generasjoner osv. og at ting er i like rask endring i Hellas som her. De bare startet senere enn oss. Så dere må ta dette forbeholdet når dere leser hva jeg skriver :)
10
Og like plutselig som det startet så stoppet det. Konteinerne hadde brent ut. Mange anarkister (jeg bruker dette begrepet selv om mange av dem neppe identifiserte seg med denne gruppen, men heller var \"sinte\" demonstranter) var tatt av politiet og de fredelige demonstrantene dekket fortsatt hele den øvre og midtre delen av Syntagmaplassen.

Etterhvert som \"anarkistene\" spredte seg og sakte forsvant ble det plutselig organisert en \"human chain\" av fredelige demonstranter som raskt ryddet vekk restene etter kampene og hentet vann i fontenene for å helle utover gata (for å fjerne både tåregass og utbrendte rester). Det hele gikk vanvittig fort, og orden var gjenopprettet på ufattelig kort tid.



Det begynte å mørkne, og de fredelige demonstrantene sto der fortsatt. Ikke bare det: de hadde \"tatt tilbake Syntagmaplassen\" (som de ropte i blant slagordene sine).


\"Juntaen ble ikke avsluttet i \'73. Vi vil begrave den på denne plassen\"


\"Ikke høyre, ikke venstre - folket!\"








Mer tåregass på sidelinjen.






Folk lager lyd ved med metallbestikk og kjøkkenting







Folk lyste med lasere på hotellene og bygningene der journalistene og TV-crewet satt \"trygt\" og filmet \"fra oven\". Det var mye diskusjon og snakk blant folk om hvorfor ikke de kunne være på bakken og se hva som egentlig foregikk, og det gikk etterhvert sport i å blokkere filminga med lasere som man fikk kjøpt på plassen.



Og like før det hele roet seg ned og døde ut så begynte folk å kjøre mopeder gjennom en \"passasje\" blant folkemengden (har fått forklart at det var een moped/motorsykkelgjeng som tidligere støttet demonstrantene, men har ikke fått vite mer enn det.) Og hvem dukket ikke opp? Jo presten ;)



Ting roet seg ned. Folk gikk hjem. Og jeg sto og stusset veldig på hva det var som skjedde med månen bak Syntagma. Det viste seg faktisk å være en måneformørkelse.





11
På den nederste delen av Syntagma hadde de nå klart å virkelig sette fyr på ting. Dette må være den mest avbildede konteineren under det hele:



Det sto 8 fotografer i kø for å ta det samme bildet av denne brennende konteineren gjennom et knust glassvindu på en telefonkiosk. Jeg angrer på at jeg ikke tok bilde av dem. Det var mange ikke-demonstrerende grekere som gikk forbi journalistene og flirte ;)


Her er telefonkiosken og konteineren sett gjennom det knuste vinduet til et spisested.

I stor grad takket være et par brennende konteineren så resten av \"gateslagene\" veldig dramatiske ut.





I realiteten var det mindre dramatisk, og veldig få som var med på opprøret - spesielt i forhold til hvor mange som faktisk demonstrerte den dagen.










Utenfor det ene ministeriet (finans, tror jeg?) hadde anarkistene klart å \"corner\" en haug med politifolk.







På et tidspunkt klarte anarkistene å drive politiet inn i folkemengden som sto bak dem å så på. Den samme reaksjonen dukket spontant opp blant folk: de dannet en mur og kjeftet på politiet fordi de dro med seg kampene inn blant vanlige demonstranter. Politiet holdt opp hendene sine som tegn på at de skulle holde fred blant folk (\"kapitulasjon\", mao. holdt hendene unna batonger og tåregass).



Da noen av anarkistene så sitt snitt til å kaste brostein inn i folkemengden etter det \"kapitulerende politiet\" snudde folkemengden som én gruppe og gikk sinna mot anarkistene og ropte til dem at det var helt uakseptabelt at vanlige fredelige demonstranter ble dratt inn i kampene mot sin vilje, og det skulle være trygt å stå sammen med folkemengden. Det tok ikke lang tid før anarkistene holdt opp hendene sine i kapitulasjon og trakk seg tilbake til området der \"kampene\" fortsatt foregikk.

Et par anarkister forsøkte seg også på å angripe butikkene rundt Syntagma ved å slå inn rutene med jernstenger. Jeg så to unge gutter skvette da det dukket opp to strenge menn i vinduet og stirret dem i senk til de gikk i en annen retning. Grekerne har lært noe av de tidligere demonstrasjonene, og har forberedt seg på flere måter. Sist måtte de ha borgervern for å beskytte butikkene sine; denne gangen så jeg flere menn som hadde samlet venner/familie og sto truende og tittet på anarkistene gjennom vinduene.

12
På den øvre delen av Syntagma begynte tåregassen å bli veldig irriterende. Vinden blåste den i retning av demonstrantene og folkemengden sto flere ganger og hostet og forsøkte å ikke gni seg i øynene. Men det sved noe skikkelig.





Denne gangen hadde demonstrantene hadde bestemt seg dog: de skulle ikke fordrives fra Syntagma og la dette ende som et anarkist-politi-oppgjør (dette ropte de flere ganger over roperten: \"Kom tilbake foran parlamentet! Vi lar oss ikke fordrive!\").






Noen var bedre forberedt enn andre


Hva du enn gjør - ikke gni deg i øynene når tåregassen begynner å svi.


Flere slo med bestikk på trommer og husholdningsting av metall for å lage lyd og demonstrere.





På ett tidspunkt ble anarkistene drevet tilbake av politiet inn i folkemengden foran Syntagma. Plutselig begynte folk rundt meg å snakke opphisset sammen: \"Hvorfor lar vi dem komme hit?\", \"Hvorfor stopper vi dem ikke?\", \"Stopp dem!\"



Jeg tror ikke anarkistene hadde forventet å bli møtt av folkemengden på den måten de ble: med kjefting, sinte tilrop og en mur av folk som mente at de fikk gi seg eller å gå tilbake til området der de sloss med politiet. Folk begynte å ta tak i dem og drive dem tilbake i retning av politiet og ropte til dem at de ikke kunne søke tilflukt i folkemengden ettersom folkemengden ikke vill ha noe med \"deres måte\" å gjøre.



Flere av anarkistene rope sinte tilbake at de ikke kunne fatte at folk trodde deres passive demonstrasjon ville hjelpe. De, i det minste, gjorde noe aktivt for å få politisk endring. De sto ikke bare og viste håndflatene sine til parlamentet og ropte grove ord til politikerne og sang. De viste at de ville noe og ikke godtok ting slik de var. Flere folk begynte å diskutere opphetet med dem, om at de bare ødela, at man også kunne presse gjennom endringer fredelig og noen mente at de bare var \"unggutter som ikke oppførte seg ansvarlige\" ettersom de gjemte seg bak skjerf og gassmasker og oppførte seg som geriljakrigere. Anarkistene fikk også kjeft for at de fikk politiet til å kaste tåregass og dermed ødela fullstendig for de fredelige demonstrasjonen. Etter det så jeg ikke noe mer til anarkistene blant folkemengden. De holdt seg på den nederste delen av Syntagma resten av dagen/kvelden.

Samtidig hadde noen av de fredelige demonstrantene begynte å klatre over gjerdet. Politiet virket litt rådville når de gjaldt hva de skulle gjøre med disse, men lot dem etterhvert sitte der så lenge de holdt fred. Det ble en slags stand-off der ingen ville være den første til å bryte \"freden\". (På sidelinjen gikk det to damer og \"rekrutterte\" unge jenter til å klatre over gjerdet, da de mente at dette ville gjøre det mindre sannsynlig at politiet ville slå ned på resten av demonstrantene)



På den andre siden av Syntagma ble det solgt flagg, fløyter og vann: alt man trenger til en fredelig demonstrasjon.