Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas Tour 5 Kavala-Keramotti

Started by Tommy, 06. Mar 07, 19:39:43

Previous topic - Next topic

Tommy

Mot Kavala från Karlovassi, reste jag den 21/6 med \"Penelope\" som båten hette,
hon skulle  avgå 18.00, men av någon anledning kom hon tuffande in mot kajen redan vid 17-tiden. Det gjorde ju inget, men det var ju tur att jag var på plats i tid. Rutten skulle gå via Chios-Mythilini-Limnos och vara framme i Kavala vid 12-tiden nästa dag.
 Det var inte speciellt mycket folk skulle med, och väl ombord var det gott om plats oxå, hittade en salong med vilstolar på övre däck, där jag pinkade in ett revir åt mig själv för natten.
Där jag sällskap av bland annat denne grabben, (som syns på bild nedan), och hans följeslagare. Hans stora intresse var att bygga trämodeller av antika skepp, och efter noga övervägande från hans sida tllläts jag ta en bild av hans klenod.



Det var en mycket lugn och behaglig resa, och jag var nog den ende ikke-greken ombord. Fick oppleva både solnedgång i Chios innan jag somnade, och när jag vaknade i gryningen var vi framme i Limnos.



Det var nu bara en förmiddag kvar innan jag var framme i Kavala, jag kan gott tänka mig att resa den rutten någon mer gång, det är ju möjligt att ta sig hela vägen till och från Rhodos/Kavala och det är många öar längs vägen som det är möjligt att besöka.


Strax framme i Kavala.
 
När jag kommit av båten satte jag kurs mot Keramotti som ligger några mil öster om Kavala, alldeles där floden Nestos har sin mynning. Nestos utgör också gräns mellan de grekiska landskapen Makedonien och Thrakien.



Att finna rätt väg från hamnen och ut ur staden Kavala var inget problem, det var bara att köra oppför denna backe och svänga höger ner under akvedukten, sedan var det bara att fortsätta längs kusten.



Keramotti är för oss nordbor en ort som mest passeras för överfart med färja till och från Thassos. Flygplatsen som tar emot charter-resenärer från norden med destination Thassos ligger i närheten.
 Att jag valt att besöka Keramotti, berodde dels på att jag räknade med det inte skulle vara svårt att finna boende där, då jag genom googlande,och tips på forumet förstått att där fanns en viss turism. Det kändes tryggt att veta, eftersom jag var ute på, av mig, \"orörd mark\".
Väl framme hittade jag ett hotell, efter lite irrande fram och tillbaka genom byn.Hotellet hade det passande namnet \"Holiday\", det lät bra tyckte jag, och som enda gäst blev jag väl mottagen i receptionen.
Ett rum där kostade om jag inte minns fel, 25 euro natten, hotellet hade också en härlig takterass där det var mysigt att sitta en stund o filisefera om aftonen.



En annan anledning att välja Keramotti var att det var en bra utgångspunkt för utflyktande till närliggande sevärdheter. För mig var det bland annat våtområdet kring Nestos-deltat där jag förstått det skulle finnas ett rikt fågelliv, nu är jag alls ingen ornitolog, bara en glad amatörgluttare som gillar naturens mångfald.
Jag hade också genom information på webben läst att det skulle finnas ett center för eko-turism i området, det hade gjort mig nyfiken, så det ville jag utforska lite närmare.
Det visade sig också att hotelägaren hade varit engagerad i organiserandet av excursioner med ornitologer från övriga europa i området, därom vittnade många inramade fotografier från fågellivet i Nestos som prydde väggarna i hotelet. Tyvärr var vår kommunikation knackig, då jag inte behärskar tyska och än mindre grekiska, och han inte talade engelska och än mindre svenska. Men jag fick i alla fall tips om vägar och riktningar att söka mig efter innan den utflykten begav sig.

Glad i hågen gav jag mig så iväg en tidig morgon, alldeles innan solen gick opp, mot nämda center. Dit hittade jag, men det var en besvikelse och rätt bedrövlig syn som mötte mig där. Där fanns ett trähus som var reception, som trots att det inte verkade ha många år på nacken såg rätt förfallet ut, fönsterluckor hängde på sniskan, runtikring var det igenväxt, och inga tecken på att där skulle gå att få någon information om området fanns.

Utan att egentligen veta hur det förhåller sig, så spekulerade jag i om det varit så att EU-pengar pumpats in i ett projekt, som några eldsälar givit sig hän åt tills pengarna tagit slut, och sedan hade förfallet tagit vid. Regionen i sig är ju en fattig del av Grekland, så det finns kanske inte så mycket vilja över att satsa mer pengar när EU-stödet upphört ???? Jag såg liknande företeelser på andra håll under min rundresa, men också motsatsen. Mer om det längre fram i mina reseberättelser.


En symbolisk bild av hur det förhöll sig med \"reception center for visitors of Nestos\", lägg märke till kulhålen i skylten.

Nåväl, det var en vacker och härlig morgonstund i skogen som ligger på Nestosflodens västra sida och som heter \"Kotza Orman skogen\", här är några bilder från den utflykten, där jag ändå kunde skåda lite skojiga fåglar, bland annat såg jag några gäckande Härfåglar, och lite andra kryp.



Keramotti i sig är värt ett längre oppehåll en bara en övernattning på väg till eller från Thassos. Att fisket har betydelse för invånarna märks i hamnen, där alla fiskebåtarna lägger till på morgnarna, och går ut för nya fångster var kväll. Här finns inga glättiga barer eller cafeer och tavernor med inkastare, men några goa rediga tavernor där det naturligtvis finns gott om fiskrätter på menyerna, och några andra serveringshak. Båtarna till och från Thassos går fram och åter från morgon till kväll, och gör att där är lite liv och rörelse i hamnen. Långa härliga sandstränder finns på udden alldeles utanför hamninloppet, där kan man välja om man vill ligga mer naturellt för sig själv, eller på en solstol vid någon av strandbarerna som finns. En nackdel är att det tack vare närheten till våtområden är förbaskat gott om mygg på kvällarna.En annan var att de enda icke-greker jag träffade på var enstaka tyska turister, inget ont om tyskar, men det är svårt att kommunicera om man inte pratar bra tyska.





Självklart gjorde jag också en dagsutflykt till staden Kavala och strosade runt, mest i den gamla stadsdelen där, och fotoferade lite. Kavala är en vacker och gammal stad, och hette under antiken Neapolis, här landsteg aposteln Paulus en gång för länge sedan när han var på väg till det närbelägna Fillippi, där han grundade den första kristna kyrkan på europeisk mark. En egyptisk härskare är också född i staden, han hette Mehmet Ali, och levde mellan 1769 till 1849 och var pascha av Egypten. Hans välbevarade födelsehus står kvar och fungerar idag som ett museum, och utanför huset tronar paschan själv på sin häst.



Hungrig blev jag av allt traskande, lunch intogs i ett gatukök, Souvlaki med pita och coca cola om jag inte minns fel. Det var en pratglad herre som förestod det. Han hade haft sina bästa år som finmekaniker i Schweiz, och nu hade han på ålderns höst återvänt till Kavala och detta gatukök där. När han förstod att jag var från Sverige, kom Olof Palme´s namn opp på tapeten, och på något vis gjorde vi oss förstådda med varann. När jag tackade för mig och den utmärkta souvlakin hade vi hunnit avverka en hel del av vad som kan vara värt att prata om en vanlig dag i ett gatukök i staden Kavala.



En dag var jag och besökte lämningarna av den antika staden Filippi, som grundlades av Alexander den stores fader, Phillip II. Det var ett relativt stort område med lämningar att beskåda, bland annat mycket vackra och välbevarade golvmosaiker. Ruiner av en tidig katedral byggd på platsen där aposteln Paulus för första gången predikade det kristna budskapet i Europa. Tack vare sitt strategiska läge löpte också den forna romerska vägen \"Via egnatia\", som var en romersk transportled från nuvarande albanska kusten ända bort till nuvarande Turkiet, igenom staden.







Ja, det var lite smått och gott från mitt besök i Kavala och Keramotti, o jag tror jag ikke har ljugit allt för mycket  .

Den 27/6 började det rycka i restarmen igen och jag gav mig då iväg mot Edessa som ligger på tröskeln till det makedonska höglandet.

 :smile: Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...