Logg inn med Facebook eller Google!

Reisebrev fra Kreta.

Started by Kritios, 18. Jul 07, 20:50:17

Previous topic - Next topic

Kritios

En av mine kunder har forfattet følgende reisebrev etter et opphold her hos meg :

EN KRETAOPPLEVELSE
- med minst mulig køkultur -
 
Chartertrafikk er jeg lei av. Alt handler egentlig om en nåtidens køkultur. Jeg er lei av taxisjåfører som snyter meg så fort de ser anledningen til det. Så derfor pakket jeg kofferten og rettet nesa til Kreta, nærmere sagt, til Pot of Gold Apartments i Tavronitis, 18 km vest for Chania. Der sto nordmannen Frank Olsen og ventet på meg. Han kjørte meg til sitt lille leilighetskompleks utenfor turistmaskinen, men først svingte han meg innom nærbutikken, slik at jeg fikk fylt opp kjøleskapet mitt.
 
Frank kjørte meg til Chania, kanskje Kretas vakreste by. Jeg forelsket meg på stedet. Her satt jeg med egen privatsjåfør og guid (mot ei lita krone) og slukte denne vakre, havnen med øynene. Et eldorado for den som liker å ta bilder. Svalene preget den skyfri himmelen. Ett pulserende natteliv våknet i det den røde sola forsvant ned i havet. Jeg visste at dette kom til å bli \"min by\" fram i tid - og jeg som aldri reiser på samme stedet igjen, jeg foretrekker alltid nye steder. Jeg hadde virkelig forelsket meg i denne byen og arkitekturen.

 
Frank tok meg med opp til de Hvite Fjellene, nærmere sagt til Samariakløften i Kretas nasjonalpark. Ravinen er en av Europas lengste og dypeste, den er 18 kilometer lang og den er rundt 1250 meter dyp. Det er ganske mange trappetrinn ned til bunnen i begynnelsen av turen. Det krever en god helse for å gå denne nedstigningen og nå målet. Daglig trenger mennesker hjelp ut igjen, og det skjer da med esel - siden, verken bil eller helikopter kan komme inn i denne kløften. Men, dette er en naturopplevelse av de store. De trassige trærne vokser rett ut fra fjellet. Bare det er ett mirakel. Vel ned i havna, Agia Roumeli, der kan du nyte en kald øl før båten kjører deg til bussen som venter i Sougia. Det er ikke så smart å kjøre egen bil opp til denne kløften, for da må du ta den samme gåturen opp til bilen din igjen, de samme 18 varme, kilometerne  igjen, og det tror jeg ikke at du har lyst til.

 
Senere kjørte Frank meg til Elafonissi. Denne flotte stranda ligger en times tid med bil sør for Tavronitis. Dette er desidert den beste stranda på Kreta, reine Karibien. Det turkisfargede havet får han Ola Dunk til bare å stå og måpe, det er fantastisk vakkert. Det krystallklare vannet er noe annet enn Mjøsas svarte dam i Norge. I vannkanten lekte bølgene med den rosa sanden, det er ett nydelig fargespill.

 
Hva  er det som gjør Kreta verd ett nytt besøk? Jeg som alltid reiser til nye steder? Kreta har ett mangfold. Alt fra fjell til sjø og øya har mange perler. Kreta har ikke ett sted som øyas stolthet, det er mange strender som er verdt ett besøk, som stranda Preveli, en idyll. Jeg svømte på stranden Falasarna i 30 grader varmt vann og kroppen min fløt i det salte vannet. Knososs, gammal stein, det er også verdt ett besøk. Og så er det de stedene jeg ikke fikk med meg i løpet av den måneden jeg var der nede som folk hjemme snakker om"¦
 
Hilsen en nyfrelst kretavenn, Eilen Vålbekk
Takk til Frank Olsen fra Pot of Gold Apartments i Tavronitis som gjorde min ferie til en av de beste ferien jeg har hatt. Tusen takk!
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...