Logg inn med Facebook eller Google!

Filosofisk \"vits\" om grekernes levemåte (og våres?)

Started by Måne, 02. Apr 08, 19:08:20

Previous topic - Next topic

maxine

Quote from: \"ROLLE\"Det går att leva på olja och bröd, fisk har nog varit mera lyx det sista årtionden, också får och getkött åt man mera sällan på Karpathos däremot nog getost, man hade sin get ännu för tio år sen och det finns folk som har det ännu, fast detdär med husdjur har blivit nästan licensbelagt av EU, och skall du ysta som det heter ost duger inte de platser där detta mångtusenåriga sätt att göra ost på görs, det får inte säljas hos köpmannen längre ? (rena idiotin). Därför är det svårt att finna färsk getost (manulla) längre i affären. Så blir det bönor av alla storlekar linser m.m. grönsaker och frukt. Rena rama hälsokosten tex. vindruvorna gjorde man allt möjligt ät och drickbart av, tom hostmedicin ? Har varit med och gjort det, ännu för 15 år sen fanns det ett bageri i Pigadia nu kanske 5-6 ? Det exicterar ännu ute i byarna små affärer där du kan köpa allt du behöver. Då jag brukar besöka Piles finns där en affär genast när du kommer in i byn, ta en titt i den får du en uppfattning av deras sortiment och de dofter som är kvar sen säkert 100 år. Åsnor har sakta men säkert bytts ut mot bilar ? rena rama döden för trädgårdsodlingen. Det finns inge skit längre att få !!! De trodde ej öborna att de var beroende av ? Men jag har en vän där som köpte en åsna för 3-4-år sen för skitens skull och den var bland de sista åsnor på ön, hon höll på bli utskrattad i sin by ? de undrade va hon behövde den till. Nu är det annat ljud i skällan då de står med mössan i hand och vill köpa åsneskit av henne ? Så förändrar sig världen, och hon är ej öbo, utan inflyttad Tyska. Det är just dehär små pärlorna som jag går varje höst och plockar upp för att stå ut med vintern här hemma, och som får mej att återvända år efter år och gråta över sivilisationens intrång iform av bilar mopeder Ny Seländska får, vatten från Kreta , korv och bröd från Tyskland ,Holland och Coca Cola från helvetet.

 :cheers:

Tommy

Quote from: \"ROLLE\"Tommy, det finns en hel del olika karpar, som används till det mesta i matväg. Judarna i europa äter den som\"gefyllte fische\", till någon av sina  religiosa högtider på våren

Joo Rolle, jag känner till något av den judiska mat- o helgtraditionen och det där låter bekant på nåt vis, jag har en svåger som är av judisk släkt, med rötterna i Polen ;-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...