Logg inn med Facebook eller Google!

Chios, hvordan kommer man dit?

Started by Mixelite, 11. Mar 07, 15:29:09

Previous topic - Next topic

Mixelite

Sommeren 2007 er det to norske charteroperatører som flyr til Chios; http://www.hellaswings.no og http://www.lilleput.no

Foruten charterfly kan man komme til Chios ved å ta båt eller fly fra Aten eller man kan velge direktefly til f.eks Thessaloniki, Lesvos eller Samos og ta seg derfra og til Chios med fly eller båt.

Tidligere har det vært snakk om en båtrute fra Rafina til Mesta på Chios vestkyst. Blir dette noe av, blir det en rask og grei båttur til Chios! Ruten var planlagt for 2006, men kom ikke i gang, så det blir spennende å se om det fortsatt arbeides med planene.

Svein~B

Det jeg har hørt er at den ruten ikke blir noe av, fordi Rafina ikke har kapasitet til å ta flere ruter. Det er heller ingen planer om å bygge ut havnen i Rafina. Derimot ser det ut som Lavrio stadig tar imot nye ruter, så det er kanskje mer sannsynlig at det blir rute til Chios derfra.

Likevel er det fortsatt først og fremst Pireus som gjelder. Det går ferje stort sett hver dag fra Pireus til Chios. Det er de samme ferjene som går videre til Lesvos.

Lesvos er ei annen øy like nord for Chios. Den kalles også Mitilini. De to navnene brukes om hverandre, også i rutetabellene.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Ok, så vet vi det. Takk Svein~B. Da må jeg bare finne Lavrio på kartet :lol:

Svein~B

Lavrio ligger på østsida av Attika-halvøya, akkurat som Rafina, men et stykke lenger sør, ganske nær sørspissen. Det er altså lenger unna både flyplassen og Athen, men de har en stor naturlig havn og de mangler det trafikk-kaoset som du finner i Pireus. Det er vel de to viktigste grunnene til at det blir der de nye rutene kommer.  :smile:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Quote from: \"Svein~B\"Lavrio ligger på østsida av Attika-halvøya, akkurat som Rafina, men et stykke lenger sør, ganske nær sørspissen. Det er altså lenger unna både flyplassen og Athen, men de har en stor naturlig havn og de mangler det trafikk-kaoset som du finner i Pireus. Det er vel de to viktigste grunnene til at det blir der de nye rutene kommer.  :smile:

Jeg fant det :) var litt langt fra flyplassen ja, men hvis veien er fin, gjør vel ikke det så mye. Det blir iallfall en kortere båttur! *krysse fingrene for at det blir noe*

Svein~B

Ja, jeg vil tro at det vil ta omtrent fire timer fra Lavrio til Mesta. Det jeg håper at de får til først, og det er kanskje en grunn til at det vil ta litt tid, er jernbane til Lavrio sånn at du ikke får et nytt trafikk-kaos der. De holder på å bygge en ny forstadsbane til flyplassen. Det hadde vært fint om den kunne vært forlenget til Lavrio. En annen mulighet er Porto Rafti som ligger nærmere flyplassen. Hvis den hadde blitt bygd ut og det ble bygget jernbane dit, da hadde det nesten ikke vært noen grunn til å fly direkte lenger. Men her sitter jeg og drømmer...  :smile:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Hvor hadde man vært uten drømmer :lol:  det er jo moro å følge med iallfall! Grunnen til at jeg lurte på det med båt til Mesta, var at jeg visste det var en planlagt som ikke ble noe av, men jeg ser at hellashouses har med i salgsteksten på et hus på denne siden av øya at det vil være kort vei dit når den nye båten kommer... Så jeg venter i spenning :-D  

Problemet er jo bare at _jeg_ vil til Megas Limnionas, så jeg har jo et stykke reise igjen når jeg evt. lander i Mesta ;-)

Svein~B

Hehe, de e någe med alt...  :smile:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Det du trenger, Marianne, er et sjøfly som kan ta av fra Lillesand og lande i Megas Limionas. Hehe... :smile:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Quote from: \"Svein~B\"Det du trenger, Marianne, er et sjøfly som kan ta av fra Lillesand og lande i Megas Limionas. Hehe... :smile:

Jah! Det er akkurat det jeg trenger! -men nå har vel ikke sjøfly så lang rekkevidde kanskje... Og jeg vant bare 55 kroner i lottoen, så det blir ikke _denne_ uken. :lol:

Svein~B

Men neste uke kanskje...  :smile:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Barbro

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Svein~B\"Det du trenger, Marianne, er et sjøfly som kan ta av fra Lillesand og lande i Megas Limionas. Hehe... :smile:

Jah! Det er akkurat det jeg trenger! -men nå har vel ikke sjøfly så lang rekkevidde kanskje... Og jeg vant bare 55 kroner i lottoen, så det blir ikke _denne_ uken. :lol:
55 kr rekker nok ikke til sjøfly til Chios,men det rekker til puta på et rom på Anker :lol: !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...