Logg inn med Facebook eller Google!

Chios, Mastiki

Started by Mixelite, 11. Mar 07, 11:48:03

Previous topic - Next topic

Pjokken

Quote from: \"bengalow\"Man lär t.o.m. ha flyttat mastixträd från en plats på Chios till annan plats (icke Chios!) men då har kådan, som det heter på svenska, förändrats och kristalliserats som vanlig kåda. En stor egendomlighet är det!

Det må vel også sies at det ikke er Mastic produksjon på hele Chios, men at denne produksjonen begrenser seg til den sørlige delen av øya.

Liv

Quote from: \"Mixelite\"....hard mastiken er i naturlig form, tror jeg helt sikkert at den er vel så bra som en vanlig tannbørste ;-) Naturlig mastik selges i små esker og er tyggbare, men selv foretrekker jeg den videreforedlet som vanlig tyggegummi :-)

Det er denne naturlige mastiken jeg har kjøpt.Noen ganger er den så hard at det gjør vondt i kjevene å tygge.Men den smaker godt!

Mixelite

Quote from: \"anemone\"
Quote from: \"Mixelite\"....hard mastiken er i naturlig form, tror jeg helt sikkert at den er vel så bra som en vanlig tannbørste ;-) Naturlig mastik selges i små esker og er tyggbare, men selv foretrekker jeg den videreforedlet som vanlig tyggegummi :-)

Det er denne naturlige mastiken jeg har kjøpt.Noen ganger er den så hard at det gjør vondt i kjevene å tygge.Men den smaker godt!

Du er modig du Anemone :-) De er gode, det skal de ha, men man må ha litt tålmodighet for å få \"tygget dem igang\", synes jeg :-D


Programlederen i et Globetrekkerprogram som dekket blant annet Chios, besøkte en gammel dame som satt og renset mastik fra treet. Hun fikk smake en bit, og etter grimasene å dømme var det neppe særlig god reklame for mastiken. Jeg reagerte på at hun valgte ut den største og fineste klumpen av de alle sammen og tok et liiite bit av den, i stedet for å forsyne seg med en av de bittesmå. Resten slang hun fra seg. Det ble nok en dyr smakebit for den gamle damen!

bipbap

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"bipbap\"Jeg får nok prøve Mastik i litt forskjellige former til sommeren. Hørte noen hadde kjøpt tannkrem med Mastik også. Flere tips?
Mastikiskrem, mastik i løsvekt, mastiklikør, mastikouzo, mastikkake, mastik i middagsretter, mastik hudpleieprodukter og makeup, shampo...

Jeg har forsøkt en type shampo, men den passet ikke mitt hår. Mulig jeg burde ha gått et sted hvor de hadde litt mer utvalg og funnet en for min hårtype.

Mastiklikøren er spesiell, men god. Jeg har hatt en flaske stående til \"medisinsk bruk\". Jeg mener, når den kan fikse magesår, mastiken altså, så bør vel likør kunne fikse litt sår hals?  :lol:

Da har jeg litt av hvert å prøve skjønner jeg!
Jeg har sett hudpleieprodukter med mastik, spesielt fint for acne hud tror jeg. Likøren må jeg også prøve .. Skal også prøve tyggis i alle former! Og tannkrem. Hvis jeg drikker en flaske av den likøren hver dag i ferien, må jeg vel være sunn når jeg kommer hjem vel ..  :idea:

Mixelite

Quote from: \"bipbap\"Hvis jeg drikker en flaske av den likøren hver dag i ferien, må jeg vel være sunn når jeg kommer hjem vel ..  :idea:

Siden det er så dårlig utvalg smilies her får du bare se for deg den msn-smilien som er grønn av sjøsyke ;-)

En helflaske hørtes litt vel søtt og klissete ut. -men sikkert sunt! :lol:

bipbap

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"bipbap\"Hvis jeg drikker en flaske av den likøren hver dag i ferien, må jeg vel være sunn når jeg kommer hjem vel ..  :idea:

Siden det er så dårlig utvalg smilies her får du bare se for deg den msn-smilien som er grønn av sjøsyke ;-)

En helflaske hørtes litt vel søtt og klissete ut. -men sikkert sunt! :lol:

Hvis den er så søt og klissete, tar jeg heller en Metaxa isteden  :razz:
Ellers liker jeg det greske ølet veldig godt. Men jeg har store planer om å kjøre mye bil, så da kommer det vel til å bli mest vann da kanskje  :roll:

Pjokken

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"bipbap\"Hvis jeg drikker en flaske av den likøren hver dag i ferien, må jeg vel være sunn når jeg kommer hjem vel ..  :idea:

Siden det er så dårlig utvalg smilies her får du bare se for deg den msn-smilien som er grønn av sjøsyke ;-)

En helflaske hørtes litt vel søtt og klissete ut. -men sikkert sunt! :lol:

Jeg kan jo bidra med denne

Mixelite

Huff, jeg har ikke lært å drikke metaxa! -men jeg anbefaler deg å forsøke en mastik-likør til kaffen. Når du først er på Chios liksom :-D

Og til bilkjøring passer nok vann best :)

bipbap

Quote from: \"Pjokken\"
Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"bipbap\"Hvis jeg drikker en flaske av den likøren hver dag i ferien, må jeg vel være sunn når jeg kommer hjem vel ..  :idea:

Siden det er så dårlig utvalg smilies her får du bare se for deg den msn-smilien som er grønn av sjøsyke ;-)

En helflaske hørtes litt vel søtt og klissete ut. -men sikkert sunt! :lol:

Jeg kan jo bidra med denne

Akkurat sånn så jeg ut for 3 år siden i Pellopones .. Fikk for mange Ouzo til lunsj på taverna\'n, og ble meget \"sliten\" da jeg gikk tilbake på stranden ... Måtte \"hvile\" lenge lenge (og den deilige lunsjen kom faktisk opp igjen) Jeg har faktisk fått litt angst for Ouzo etter det ...  :sad:

bipbap

Quote from: \"Mixelite\"Huff, jeg har ikke lært å drikke metaxa! -men jeg anbefaler deg å forsøke en mastik-likør til kaffen. Når du først er på Chios liksom :-D

Og til bilkjøring passer nok vann best :)

Skal prøve likøren til kaffen, helt klart!
Metaxa er helt digg! Men jeg liker jo Cognac også, og det blir jo regnet mest for mannfolk-drikke! Metaxa\'n er litt søtlig, så den får et rundt og lett preg synes jeg. Prøv til kaffen!  :grin:

gesse

Har nylig kjøpt en liten flaske mastik-likør. Fikk en liten smaksprøve før den ble kjøpt og syns ikke den var så søt som likører flest.
 :grin:

Vanligvis foretrekker jeg en (eller to) 3-stjerners Metaxa til kaffen  zthhhhhhttttt når jeg er i Hellas.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...