Logg inn med Facebook eller Google!

Chios, Mastiki

Started by Mixelite, 11. Mar 07, 11:48:03

Previous topic - Next topic

Mixelite

Klippet fra hjemmesiden min:

Mastik
Mastik er et kvaeprodukt fra Pistachia Lentiscus Var chia. Dette treet avgir kvae kun på Chios, og kun på sørsiden av øya. Historien sier at da Agios Isodóros(Chios\' skytshelgen) ble ført til sitt martyrium av romerne, gråt han tårer av smerte og sorg. Hver tåre ble til et mastiktre.

Det er 25 landsbyer som inngår i mastikprodusjonen. Opprinnelig var det 27, men 2 ble totalt ødelagt i jordskjelvet i 1881. mastiklandsbyene kalles Mastichoria.

Tappingen av mastik foregår ved at man risper i treet slik at kvaen renner ut. Når den kommer i kontakt med luften, tørker den. Mastik har vært Chios\' hovedlevevei i uminnelige tider, sammen med skipsfart. Mastik var også grunnen til at Chios så lenge fikk leve i fred for det tyrkisk overherredømme. Sultanen lovet å la Chios i fred i bytte mot mastik, og angivelig betalte Chios all sin skatt på denne måten. Mastik finnes i dag i medisiner, parfymer, tyggegummi, mat, maling, ferniss, likør ...


Liv

Mastik tyggegummi er god!  :grin:

Selges mange steder i Hellas,ofte på taxfree,flyplassene.
Det er forsket mye på den,rensende og bra for hele organismen,sies det.

Mixelite

Quote from: \"anemone\"Mastik tyggegummi er god!  :grin:

Selges mange steder i Hellas,ofte på taxfree,flyplassene.
Det er forsket mye på den,rensende og bra for hele organismen,sies det.

Jupp :) Mastiktyggegummi er godt og sunt. Det er også forsket mye på mastiken helende virkning og de har oppnådd gode resultater på magesår!

Pjokken

Her kan man kjøpe det meste:

Mastic spa

Mixelite

Quote from: \"Pjokken\"Her kan man kjøpe det meste:

Mastic spa

Jeg har vært på siden før, men først nå oppdaget jeg at de har en fin Chiosvideo;

http://www.masticspa.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=18&Itemid=65

Pjokken

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Pjokken\"Her kan man kjøpe det meste:

Mastic spa

Jeg har vært på siden før, men først nå oppdaget jeg at de har en fin Chiosvideo;

http://www.masticspa.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=18&Itemid=65

Fin reklame for Chios det der ja :grin:  men filmen må være minst 2 år gammel, ut fra hvem som serverer på torget i Mesta.

bipbap

Jeg får nok prøve Mastik i litt forskjellige former til sommeren. Hørte noen hadde kjøpt tannkrem med Mastik også. Flere tips?

Liv

Kjøpte tannkremen på flyplassen i Athen sist sommer.Dyr,men god.
Tyggegummi pakkene er heller ikke billige,men de er veldig drøye.
(Nå snakker jeg om de gule Chios pakkene,med masse småbiter av mastik i).

bengalow

Hehe, en av historierna bakom Chios \"frihet\" var just mastixen, som Mix skrev om. Haremsdamerna tuggade detta och luktade inte så förfärligt ur munnen när dom skulle kyssas!! Tänk er att kyssa någon som inte borstat tänderna!!!!
En annan sak som berättades mig var, att mastixen användes på rymdkapslarnas fönstertätningar, istället för silikon och annat. Tro\'t den som vill!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Quote from: \"bipbap\"Jeg får nok prøve Mastik i litt forskjellige former til sommeren. Hørte noen hadde kjøpt tannkrem med Mastik også. Flere tips?
Mastikiskrem, mastik i løsvekt, mastiklikør, mastikouzo, mastikkake, mastik i middagsretter, mastik hudpleieprodukter og makeup, shampo...

Jeg har forsøkt en type shampo, men den passet ikke mitt hår. Mulig jeg burde ha gått et sted hvor de hadde litt mer utvalg og funnet en for min hårtype.

Mastiklikøren er spesiell, men god. Jeg har hatt en flaske stående til \"medisinsk bruk\". Jeg mener, når den kan fikse magesår, mastiken altså, så bør vel likør kunne fikse litt sår hals?  :lol:

Mixelite

Quote from: \"bengalow\"Hehe, en av historierna bakom Chios \"frihet\" var just mastixen, som Mix skrev om. Haremsdamerna tuggade detta och luktade inte så förfärligt ur munnen när dom skulle kyssas!! Tänk er att kyssa någon som inte borstat tänderna!!!!
En annan sak som berättades mig var, att mastixen användes på rymdkapslarnas fönstertätningar, istället för silikon och annat. Tro\'t den som vill!

At mastik brukes til en form for silikon, har jeg hørt om.

Haremsdamene tygget mastik for munnhygienens skyld. Når man vet hvor hard mastiken er i naturlig form, tror jeg helt sikkert at den er vel så bra som en vanlig tannbørste ;-) Naturlig mastik selges i små esker og er tyggbare, men selv foretrekker jeg den videreforedlet som vanlig tyggegummi :-) Og den sukrede varianten er bedre enn den kunstig søtede.

Historien sier at mastiktreet kun avgir sine \"tårer\" på Chios og kun på sørsiden av øya, og det holder Chiotene fast ved,  men det finnes kilder som hevder at mastik produseres andre steder også, blant annet i Tyrkia i distriktene rundt Cesme. Og i Egypt bruker de mastika i matlagingen. -men kanskje er det to typer mastik... ?

bengalow

Man lär t.o.m. ha flyttat mastixträd från en plats på Chios till annan plats (icke Chios!) men då har kådan, som det heter på svenska, förändrats och kristalliserats som vanlig kåda. En stor egendomlighet är det!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...